Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 07, 2011

Het regent, het zegent!

Het plenst en plenst maar. Het is vandaag nog erger, dan gisteren, dus gelukkig was de rondleiding niet nu. Zoals iedere dag (nou ja, niet iedere, want voor sommigen staat het al van tevoren vast) zit ik me tijdens het ontbijt te bedenken, wat ik voor sporten zal doen.

Zin in de sportschool heb ik niet echt, maar ja, het plenst ook. Ik besluit eerst maar een Max Capacity routine te doen. Ik meng een aantal van hun oefeningen en voel mijn spieren trillen.

Intussen heb ik de tv aanstaan en hoor van de weerman dat er even een pauze tussen de zware regenvallen komt. Gisteren heeft Cosmo nauwelijks buitenlucht gehad, dus ik waag het erop en neem hem voor een lange wandeling door de buurt heen.

Dit keer ga ik eens een andere kant op. Dat is zo fijn hier, ik kan kilometers wandelen zonder dezelfde straten te lopen (al doe ik dat vaak toch automatisch wel). Door het Southside Park loop ik en dan naar de buurt, waar Rick en ik ons huwelijk begonnen zijn.


De anders bijna droge beek stroomt er nu op los

Onderweg kom ik langs het huis met zoveel opblaasbare Kerstfiguren dat het wel een winkel lijkt! Ik tel er maar liefst 17 en kan ze niet eens allemaal tegelijk op de foto zetten. Voor kinderen is het vast een leuk huis om te zien, maar ik vind het wel heel erg "overkill"! Aan de andere kant zijn ze ook wel opvallend zo, wat misschien het doel ook is.


Na ons huwelijk hadden Rick en ik geen geld voor een eigen onderkomen en zijn ouders werden toevallig een paar jaar uitgezonden naar Duitsland. Zij boden hun huis aan ons aan voor een minieme huurprijs. Het was Katja's eerste huis en voor mij het eerste adres in Vienna. Als ik erlangs loop, krijg ik allerlei flashbacks van toen. Toch grappig dat we nu maar een paar kilometer er vandaan wonen.


"Ons" (eigenlijk dat van mijn schoonouders) eerste huis als getrouwd stel

Intussen ben ik voor de tweede dag blij met de paraplu, die ik gisteren bij het metrostation kocht. De regen"pauze" is kennelijk voorbij, want het komt flink naar beneden. Cosmo is doorweekt en opeens doet hij me aan de hond van de Grinch denken. Hij is zo schattig, want elke keer als ik "shake, shake, shake" roep, schudt hij zijn vacht uit. Volgens mij vindt hij het toch een fijne wandeling, want hij "klaagt" geen moment.


Na een "shake" ziet hij er nog als een verzopen rat uit

Opeens gaat de tijd wel heel snel, dus ik loop snel terug. Al met al heb ik de 10000 stappen weer bijna bereikt. Het werkt echt verslavend, die Fitbit! Met een tevreden gevoel stap in onder de douche.

Voor ik met Mona heb afgesproken wil ik nog wat boodschappen doen in Vienna. Bij Suntrust haal ik geld en rijd dan langs het postkantoor om te kijken of het er heel erg druk is. Ik heb nog een pakje te versturen.

Tot mijn verbazing is de parkeerplaats vrij leeg. Dat had ik niet verwacht na de drukte van maandag. Ik sluit aan in de rij en vul het verplichte douaneformuliertje in. Intussen denk ik toch in de rij te staan, maar kennelijk vindt de heel gezette dame, die na mij binnenkomt dat niet. Ze sluit gewoon voor mij in de rij aan, want ik sta tenslotte te schrijven.

Het wordt een oefening beleefde Amerikaanse en Christmas spirit en zo voor mij, want ik sta letterlijk allerlei dingen, die ik tegen haar zou kunnen zeggen, te bedenken, terwijl ze me vriendelijk toelacht. Gewoonlijk zou het me echt niets kunnen schelen, maar ik heb dit er even tussenin gelast en er zijn maar twee medewerkers aanwezig, dus het gaat langzaam.

Maar het is belangrijk dat ik mijn geduld leer bewaren en mijn tong leer beheersen, dus ik zeg niets. Gelukkig gaat het toch redelijk snel en ik heb nog tijd om een lekkere bagel van Manhattan Bagel te halen. Vorige keer maakte ik de fout niet te lunchen voor mijn kappersafspraak, lesje geleerd!

Keurig op tijd arriveer ik bij Lofty Salon. Mona heeft het druk en instrueert haar assistente Carmen (zoals altijd, overigens) om mijn kleur aan te brengen. Die ziet er inderdaad na afloop erg goed uit.

Nadat het uitgewassen is, zit ik te wachten op mijn knipbeurt. Niet geheel tot mijn verbazing zegt Mona dat ze erg achterloopt (ze heeft twee nieuwe klanten, dat is duidelijk). Ze geeft me de optie te wachten of volgende week terug te komen.

Kennelijk ben ik vandaag gewoon in een obstinate bui, want ik krijg erg het gevoel dat ik, als jarenlange trouwe klant, maar flexibel moet zijn vanwege de nieuwe klanten. Ik heb echter een nagelafspraak om drie uur en volgende week is ook druk, dus ik heb geen zin om Mona voor de zoveelste keer tegemoet te komen. Ik betaal tenslotte ook het volle pond.

Mona merkt mijn ergernis denk ik wel, want ze knipt mijn haar voor ze aan de tweede nieuwe klant begint. Daarna mag Carmen ook mijn haar nog foehnen. Niets tegen Carmen, ze is super aardig, maar ze is een beginnende kapster. Mona moet zelfs haar foehnbeurt nog verbeteren.

Mona heeft op zijn allerhoogst een kwartier aan mijn haar gewerkt en toch betaal ik haar prijzen. Het is dat ik toch meestal erg tevreden ben, maar een fooi geef ik alleen aan Carmen.

Door de plenzende regen rijd ik naar Pro Nails. Daar wacht Thu me al op. Ik kies dit keer een feestelijke rode kleur Gelish met glittertjes erin. Erg Kerstachtig, hopelijk blijft het tot de Kerstdagen goed.

Saskia heeft het vandaag gelukkig goed gedaan met haar Engelse project. Hopelijk helpen de uren met haar leraar haar een beter cijfer te krijgen. Saskia is erg "leraar gevoelig", merken wij. Dat herken ik heel goed, ik was dat vroeger ook. Van de andere twee heb ik dat nooit zo gemerkt.

Het weer wordt van kwaad tot erger. De wind raast om het huis, de temperatuur is van 16 graden naar 3 graden gegaan in een paar uur en het hoost. Er wordt vannacht zelfs een beetje sneeuw voorspeld! Net flikkerde de stroom aan en uit, maar blijft gelukkig aan.

Katja en Kai studeren zich intussen te pletter. Vooral Katja is heel gestrest. Voor haar spant het er ook een beetje meer om, dan voor Kai, en ik krijg sterk het idee dat Kai gewoon heel lekker gaat dit jaar. Om ze een beetje te steunen met al het geblok bestellen Rick en ik "care packages" voor ze. Kai krijgt koekjes van Mrs. Fields en Katja fruit met chocolade van Edible Arrangements.

Gisteren vroeg Theo hoe het hier precies zit met de brievenbussen. De brievenbussen zijn enkel en alleen voor de USPS (United States Postal Service). Niemand anders mag officieel iets in zo'n brievenbus doen.

Sommige mensen hebben extra "busjes" voor bepaalde kranten, maar meestal worden kranten op de opritten gegooid. Pamfletten worden aan deuren gehangen of er wordt voor aangebeld. Als je iets in de brievenbus van buren of zo wilt doen, is het beter dat van tevoren te vragen. Meestal heeft niemand daar een probleem mee. Maar officiele bedrijven kijken wel uit, want er staat dus een flinke boete op.

En Theo, wij hadden vroeger in Nederland zo'n groene bus aan het eind van ons pad. Die werd ieder jaar met Oud en Nieuw opgeblazen met rotjes. Eerst verving de PTT die dan nog gratis, maar dat hield al gauw op. Afgaand op mijn ervaringen in Nederland en hier respecteert men hier het mijn en dijn veel meer. Het is een grote schande nu dat er wat Kerstversieringen zijn gestolen in een stadje niet ver hiervandaan. Dat zegt al wat.

26 reacties:

Bente zei

Woon ik al een paar jaar in Amerika, toch weer wat nieuws geleerd over de mailboxen en USPS. Dat wist ik dus niet.

Wat fijn te horen dat het zo lekker gaat met Kai. Een heel verschil met vorig jaar.

Margreet zei

Ik vind het geweldig, die Amerikaanse brievenbussen! Heerlijk dat ik er mijn post in achter kan laten. En mijn postbode komt met een Nederlands pakket altijd gezellig aan de deur.

Anoniem zei

De rode leiband rond de snuit van Cosmo? Is dat in vervanging van een muilkorf Petra?
Mijn echtgenoot heeft eergisteren een hondenbeet gekregen van een loslopende hond in het bos terwijl de eigenaars van die hond erbij waren. Foei.
Hilde uit B.

Coralie zei

ik kocht in 2003 in Amerika een echte Amerikaanse brievenbus, met het idee om die ooit bij mijn eigen huis te plaatsen.
Nu ik eindelijk in een huis woon, ipv een flat, woon ik zo dicht op de straat, dat ik hem niet aan de voordeur kan plaatsen.
En daarvan afgezien, ik denk niet dat de postbode blij zou zijn, hij wijkt nogal af van de standaard maten. Maar bovenal, denk ik inderdaad dat de post niet veilig erin zou zijn.
Dus hij staat gewoon binnen, hopenlijk binnenkort in mijn American study (behang van metromap NY en heel veel Amerika posters en foto's).
Ik verbaasde me in 2000, toen ik voor het eerst in de VS was, ook over de krantenmachines. Je duwt er een quarter in (of 3, weet niet meer), dan gaat de klep open en pak je een (lees 1) krant! Ik dacht toen gelijk, in Nederland zou dit niet werken, mensen zouden gewoon een hele stapel pakken of die dingen eruit gooien of zo. Erg he!

Marie zei

Nou, daar zou ik ook van balen, als mijn kapster me zomaar 'achter in de rij zou zetten', om zodoende nieuwe klanten te kunnen helpen. Heel goed van je dat je je onvrede hebt laten merken. Het is inderdaad niet professioneel van de kant van de kapper. Hopelijk heb je een relaxte nagel sessie gehad? Wat leuk dat je 'care packages' naar de Uni van de kinderen kan sturen, dat is nou een leuk idee zeg.

Theo zei

Hoi Petra,

Zo, u vraagt, wij draaien. Super, dat je gelijk in het toetsenbord geklommen bent, bedankt. Is het systeem, en het hoe en waarom gelijk duidelijk. Ik vraag me al zo lang in Amerikaanse films kijk af, waarom die kranten op de oprit gegooid werden.

Tja, en het respect voor het mijn en dijn... Wat moet ik daar nog van zeggen. De individualistische maatschappij gaat blijkbaar zo ver dat er niet meer over nagedacht wordt wat een ander van je akties denkt. Bah. Van andermans spullen blijf je af, en je vernielt ze ook niet.

Theo

Annemiek zei

Mijn ouders en 2 broers in Nederland hebben een Amerikaanse brievenbus. Wel grappig, de postbode deed altijd het vlaggetje omhoog als hij er wat in deed (tot het door vandalen afgebroken werd).
Nog even hard studeren voor Katja en Kai en het semester is voorbij! Vandaag mijn laatste dag met mijn leerlingen, zo snel en bittersweet.

Anoniem zei

Dat huis hahaha, die hebben nog nooit van overdaad schaadt gehoord.....In NL zou alles binnen een uur gejat of vernield zijn.

Tsja het kan illegaal zijn om post uit een brievenbus te halen maar toch zou dat hier gebeuren. Ze staan hier op locaties gewoon blowend en zuipend onder een bordje van de politie waarop staat dat je je volgens de wet en op straffe van etc. daar niet mag ophouden etc, maar daar worden ze hier niet warm of koud van....Ook is hier van de week een zak met Sint cadeautjes gewoon voor de deur gejat, de pa had de zak even buiten gezet en als piet op de ramen gebonkt en toen de dochter de deur opendeed was de zak met inhoud gejat. Zo triest, maar dit is het NL van tegenwoordig, normen en waarden zijn compleet vervaagd....Maar daar kom je wel achter als je hier bent in februari want hier houdt niemand zn mond hoor als iemand voordringt (ik trouwens ook niet hahahaha, bijzonder knap dat het jou bij zowel bij postkantoor als de kapster wel gelukt is......)

Fijne dag, hier stormt het ook....
Groet, Evelyn

Anoniem zei

Hey, ja leuk zeg die care packages. Zullen ze wel heel erg gewaardeerd hebben denk ik.
Dat huis met die opblaas kerstdingen whaha een beetje, too much, maar toch wel grappig om te zien.
Hilde had het over de band om Cosmo zijn snuit. Die had ik hier ook voor mijn hondje, 55kg schoon aan de leiband. Dat is een Gentle-leader, toch?
Het is geen muilkorf, want hij kan zijn mond gewoon openen en stokken pakken etc. maar het grote voordeel is dat je de hond met 2 vingers in bedwang kunt houden omdat de lijn vooraan onder de snuit vastzit zodat hij geen kracht kan zetten zoals een bij een band om zijn nek, dan kan hij zijn hele gewicht in de strijd gooien.
En ik snap niet dat mensen hun hond los laten lopen als hij niet te vertrouwen is, maar goed. Het is misschien een gevalletje van "doet ie anders nooit"

Groetjes Tine.

Natasja Valentijn zei

Wat heeft het geregend en gewaaid hè! Goh, dat huis met de opblaasbare poppen etc.... Volgens mij hebben ze alles wat ze in die winkel hadden gekocht... Die hebben goede zaken gedaan, haha...

Anoniem zei

Wij hebben ook een Amerikaanse brievenbus aan het begin van onze tuin (ahum 3 meter van de voordeur) staan. Alleen hier doet de postbode het vlaggetje omhoog als hij er iets in heeft gedaan. Grappig toch!

En inderdaad als ik zie hoe mooi de versieringen zijn in Florida, nou dat hoef je hier niet te proberen. Hier is meestal geen respect voor andermans spullen.
Groet, Bea

Anoniem zei

Moest gelijk aan je denken, toen ik hier op de internetsite van NU.nl las dat er weer een iemand aan het schieten is op Virginia Tech. Ik hoop dat Katja in haar appartement is en niet op het universiteiten terrein. I keep my fingeren crossend.
Jolanda

Ineke zei

En ik las het ook net op NU.nl
Hopelijk is alles goed met Katja en zat ze al binnen.
Sterkte!

Sandrah zei

Kennissen van ons hadden ook een Amerikaanse brievenbus in de tuin staan. De postbode vond het geweldig en legde iedere dag de post erin. Maar dat was niet de bedoeling. Die postbus stond er puur voor de sier! :-)

Niet heel netjes van de kapster. Ik zou daar ook zeker niet blij mee zijn als vaste klant.

Sandra

Sandrah zei

Ook ik lees net het bericht over de schietpartij op VT. Hopelijk is alles goed met Katja.

Sandra

tineke zei

Lees net over de schietpartij.
Wat een vreselijke ervaring moet het zijn om dit te moeten meemaken
als je daar studeert maar ook voor jullie als ouders van een kind dat daar studeert. Ik hoop dat alles goed is met Katja.
Tineke

christa zei

sterkte voor katja! hopelijk is alles goed en was ze niet in de buurt! gr.christa

Nel zei

OMG

ik hoorde net via de media en jouw Facebook dat er een schietpartij was bij Katja. Wat moet dat verschrikkelijk zijn als je kind daar dan middenin zit.
Gelukkig meldde je dat ze in de basement zit.....

We denken aan jullie..heel veel sterkte

Wendy zei

Ik lees net het nieuws op teletekst en moest meteen aan jullie denken. Ik begrijp uit andere reacties dat Katja safe is... gelukkig!
Veel sterkte want ook al is ze veilig het zal toch veel verdriet geven.

Jolanda aka Jolanxyz zei

Hoe is het met Katja? Ik lees net wat over een schietpartij (alweer?) bij de universiteit.

Anja zei

Schrikken weer die schietpartij op Virginia Tech. Gelukkig las ik op facebook dat Katja veilig is!!!!

Anja L. zei

Jee, ik zag net het nieuws over de schietpartij op Virginia Tech. Gelukkig lees ik in reacties van anderen al dat Katja veilig is.
Sterkte!
Anja L.

Petra zei

@Bente - Ik weet dat ook nog niet zo heel lang. Iemand wees me op die wet, toen ik een kaart in iemands brievenbus deed.

@Margreet - Hier ook inderdaad, we hebben een heel aardig postbode. Wel jammer dat het zo slecht gaat met de USPS :(.

@Hilde - Dat is een gentle leader (zoals Tine hieronder ook al schrijft). Cosmo loopt over het algemeen als een lam mee, behalve als hij andere honden ziet. Die gentle leader helpt mij hem in toom houden, zonder hem pijn te doen, zoals zo'n ijzeren halsband. Hij leert op het moment trouwens eindelijk eens snel en is al een stuk beter. Ooit hoop ik die gentle leader niet meer te hoeve gebruiken.

@Coralie - Wat een leuk idee, een American study!

@Marie - Mijn nagels zijn mooi Kerstachtig, rood met glittertjes erin.

@Theo - Dat was dus zo'n 30 jaar geleden ook al het geval, toch jammer dat dat niet is verbeterd in de tussentijd.

@Annemiek - Wat grappig dat zij een Amerikaanse brievenbus hebben! Was het afscheid moeilijk? Lijkt me wel, want zo intensief bezig zijn jullie met zijn allen geweest.

@Evelyn - Een paar jaar geleden werd zo'n opblaasbare sneeuwpop uit iemands tuin in de buurt gestolen, groot nieuws was het! Wat sneu dat de Sinterklaas cadeautjes gestolen werden, dat doe je toch niet!

@Tine - Die care packages vind ik ook erg leuk, hopelijk de kinderen ook morgen. Inderdaad is het een gentle leader. Ik had gehoopt die niet meer nodig te hebben, maar Cosmo reageert nog te wild op andere honden.

@Natasja - Het heeft flink huisgehouden, ja, sommigen van onze "sneeuwpoppen" zijn omgewaaid. Volgens mij kopen die mensen er ieder jaar een bij. Binnenkort kun je het gras niet meer zien.

@Bea - Toch leuk dat jullie postbode "meedoet" met het Amerikaans zijn.

@Jolanda - Dat was mijn hoop ook, maar helaas was ze wel op campus. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar het was een enerverende middag!

@Ineke - Ze heeft een nare middag achter de rug en nu natuurlijk de droevenis dat er weer een onschuldig leven te betreuren valt :(.

@Sandra - Ik zal er meer over schrijven in mijn blog, maar ze is gelukkig helemaal ok.

@Tineke - Het was een nare middag, maar voor ons gelukkig met goede afloop.

@Christa - Helaas was ze wel erg dichtbij, te dichtbij, ik wil er niet aan denken wat er gebeurd had kunnen zijn.

@Nel - Dank je, ik heb met een steen in mijn maag gelopen de hele middag.

@Wendy - Dat is zeker. Iedereen is enorm ontdaan over de dood van de politieagent :(.

@Jolanda - Dat was mijn reactie ook "alweer?". Zo erg, want het is verder een heel hechte gemeenschap daar.

@Anja - Ja, gelukkig wel!

@Anja - Dank je, het was een spannende middag.

USA2007 zei

Weer wat nieuws geleerd vandaag. Verklaard inderdaad waarom kranten niet in de brievenbus zitten.

Ben weer even lekker bijgelezen en gekeken. Vind het altijd leuk om te lezen hoe je over de omgeving etc schrijft.

Sue in Orlando, FL

naomi zei

Hallo
Leuk stuk over de brievenbussen weer iets geleerd. Je schreef bij Mona over dat je wel haar prijs betaald. Zit daar verschil in door wie je het laat doen. Hier betaal je gewoon 1 standaard prijs voor wassen/knippen verven. En maakt het niet uit wie het doet.

wat veel opblaasdingen niet normaal. Hier is het ook rot weer, maar gelukkig heb ik nachtdienst en slaap/ werk en hang in huis. Dus geen last van. leuk om een foto te zien van het eerste huis waarin je woondde.

Knap dat jeje mond hebt kunnen houden, ik kan zo slecht tegen voordringen en zeg er wat van. En ook had ik wat gezegd van de service in de kapsalon. Ik wil je 1 tip over een woord geven las het een andere keer ook al en nu ook. Het woord foehnen= fohnen (met puntjes op de o).

Wat lief van die steun pakketjes voord e kids. kan Katja na vandaag helemaal gebruiken.

groetjes Naomi

Bibi zei

Ik hoor net pas over de schietpartij, ontstellend!