Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 25, 2011

Kerstviering 2011

Kerstavond

Om half acht word ik gewekt door de telefoon en ik zie dat het Kai is. Ik denk dat hij belt om te zeggen dat hij op weg naar huis gaat. Hij blijkt echter al voor de deur te staan en wil zich ervan verzekeren dat het alarm uitstaat. Hij is om half zes uit Richmond vertrokken na pas om een uur te zijn gaan slapen!

Wij staan dan ook maar gelijk op en maken ontbijt. Intussen vermaken we ons enorm met de capriolen van Zorro en Flapjack. Die twee hebben elkaar na een aftastend weekje helemaal gevonden. Ze buitelen over elkaar heen en rennen achter elkaar aan.


Met al het lekkere eten van deze dagen is het zaak om goed te sporten. Ik doe een half uur interval op de Stairmaster en dan een half uur afwisselend vooruit en achteruit op de crosstrainer. Kennelijk ben ik niet de enige, die het nodig vind goed te bewegen, want het is druk!

Katja is inmiddels naar haar werk vertrokken. Gelukkig zal ze voor zessen klaar zijn, zodat we onze traditionele Kerstavond kunnen vieren. Saskia heeft Alexandra en twee jongens over.

Die laatste twee hebben hun rijbewijs al en rijden de meisjes naar Noodles. Dat moet met twee auto's, want het eerste jaar mogen tieners niet meer dan een leeftijdgenoot bij zich in de auto hebben. We gaan dus weer een nieuw tijdperk in met Sas, dat van rijdende vrienden en vriendinnen.

Met Cosmo loop ik een lekker stuk door de buurt, deze en gene een "Merry Christmas" wensend. Het voelt nu ook wel koud genoeg voor Kerst, al is een witte Kerst alleen aan de mensen ver ten noorden van ons in Maine en zuid-Canada gegeven dit jaar. Ik vind het wel best, zon en blauwe lucht stemmen heb ik net zo lief.

Iedere Kerst slaat Rick een speciaal pakpapier in voor de cadeautjes in de stockings en het grote "Santa" cadeau. Die cadeautjes pakken we dus daarmee in en dan zijn we klaar voor het grote feest morgen.

Met Sharon heb ik om drie uur afgesproken mijn cadeautje even langs te brengen. Haar moeder is er ook en ik maak kennis met hun nieuwste aanwinst, Hank, een twaalf weken oude min pin. Het is een schattig beestje! Sharon is blij met haar sjaal en wijnbedeltjes en na een half uurtje kletsen wens ik ze een heel fijne Kerst en ga huiswaarts.

Daar tref ik Rick al hard bezig met het buffet voor vanavond. Dit is een traditie, die hij vroeger thuis had, en wij voortzetten. Het is feestelijk, maar niet heel veel werk. Er zijn mini pasties van de Pure Pasty Company en een paar andere warme hapjes. Verder een schotel met vleeswaren, een met kaas en een met vis.

Terwijl ik de tafel aan het dekken ben, ontdek ik dat ik vergeten ben Kerstservetten te kopen. Walgreens to the rescue, want daar hebben ze werkelijk van alles en ik hoef niet door Kerstdrukte om er te komen. Ik vind er zelfs leuke feestelijke Kerstborden. Daarvan neem ik er ook vijf mee.

Zodra Katja uit haar werk komt, gaan we aan tafel. Het smaakt allemaal zo lekker! De pasties zijn heerlijk en Katja en ik genieten vooral van de zalmcaviaar, die we met een beetje creme fraiche op blini's eten. Het is weer zo gezellig met zijn vijven!

Vroeger was het onze traditie om op Kerstavond naar de kerk te gaan. Hier zijn Katja en ik een aantal keren met Leahs familie meegeweest. De afgelopen jaren is het er echter niet van gekomen en ik miste dat toch wel. Bij het Kerststalletje vorige week bedacht ik me dat ik wel graag naar de Kerstavond dienst bij de Vienna Baptist Church zou gaan.

Nu ben ik de enige van het gezin dat ook maar iets met de kerk heeft, dus geen van de anderen stond te trappelen om mee te gaan. Ik besloot om desnoods dan maar alleen te gaan. Dat vond Rick kennelijk toch ook weer te gortig, dus hij heeft zich galant opgeofferd om mij te vergezellen. Hij is wel de met de Katholieke kerk opgegroeid, maar dat was om zijn moeder te plezieren.

De andere diensten, die ik op Kerstavond heb bezocht, waren allemaal heel druk en je moest er minstens een half uur van tevoren zijn om verzekerd te zijn van een zitplaats. Daarom wil ik, tot Ricks ergernis, ook vroeg naar deze kerk. Ik geef hem nog een kans om dan maar niet mee te gaan, maar zuchtend berust hij in zijn lot, de schat!

Nog geen vijf minuten lopen later gaan we voor het eerst ooit deze kerk binnen. Voor de dienst begint, zingt het koor een half uur lang Kerstliedjes. We mogen naar binnen om te luisteren en tot mijn verbazing zit de kerk nog niet half vol. Ik zie Rick denken, maar hij zegt niets. Ik verwacht dan wel een grote invasie dichter bij de aanvang van de werkelijke dienst, maar er druppelen enkel nog een paar handenvol mensen binnen.


Het is een mooie kerk van binnen. De banken staan in een halve cirkel rond het altaar en achter het altaar zijn mooie glas in lood ramen. De dienst begint met de begroeting van de pastoor en dan de begroeting en de Kerstwensen van de andere kerkgangers. Ik weet niet waarom, maar ik had een heel andere dienst verwacht, dan de meer klassieke Lutheraanse. Tot mijn verbazing zijn er eigenlijk maar weinig verschillen.

Na het gebed speelt een meisje heel mooi "Il est ne le divine enfant" op de dwarsfluit. Ik heb vroeger ook dwarsfluit gespeeld en heb hem nog, maar voor ik zo zou kunnen spelen zijn er honderden lessen nodig!

Door verschillende mensen uit de kerkgemeente wordt het Kerstverhaal in stukjes voorgelezen. Een echtpaar kennen wij goed. Ik wist dat ze naar deze kerk gaan, maar niet dat ze er zo actief waren. Tussen ieder stukje wordt een Kerstlied gezongen, waarvan de tekst op muur wordt geprojecteerd. Maar goed ook, want de liedjes zijn wel bekend (Oh, Come let us Adore Him, Away in a Manger, Hark, the Herald Angels Sing en meer), maar haast niemand kent meer dan het eerste couplet.

De preek heet "Where there is darkness...light" en de pastoor vertelt een bijzonder verhaal over toen hij in Ohio werkte. Toen de lichten uitwaren in de kerk las een blinde vrouw nog voor uit de braille bijbel. Voor haar kwam het licht van elders, vertelt hij. Ik vind het wel een mooie preek.

Dan is het tijd voor de communie, die, zoals bij de meeste Protestantse kerken hier, door iedereen, al dan niet gelovig, mag worden gedeeld. Terwijl de fluitiste prachtig "O Holy Night" fluit, krijgen we iedereen een stukje cracker aangereikt met de Kerstwens.

Rick en ik eten het meteen op, want dat zijn wij zo gewend. Dat gaat hier alleen anders. Als iedereen voorzien is, zegt de pastoor de woorden van Jezus aan het laatste avondmaal en dan pas steekt iedereen het crackertje in zijn mond. Oeps! Bij het uitdelen van het druivensap weten we dus beter en wachten tot de pastoor zijn zegje heeft gedaan.

Nu mogen we de kaarsjes, die ons aan het begin van de dienst zijn aangereikt, oppakken en aansteken. In een alleen met kaarslicht verlichte kerk zingt iedereen een prachtig "Silent Night". Ik krijg er altijd weer een brok van in mijn keel.

Tot slot zet het koor "Joy to the World" in en al zingend lopen we met het kaarsje de kerk uit. Zo mooi! We kletsen nog even met Chris en Bets en lopen dan door de koude Kerstnacht weer naar huis.

Intussen hebben de kinderen opgeruimd en afgewassen en zijn we klaar om de cadeautjes van onze zussen (Ricks en mijn) en Ricks vader uit te pakken. We worden weer flink verwend! Mijn zus heeft vooral een hit, we krijgen allemaal HotSnapz van haar. Verder krijg ik o.a. Your Shape voor Kinect, een cadeaubon voor Amazon.com en lekkere wijn.

Ieder jaar liggen er voor iedereen ook nieuwe pijama's onder de boom, zodat we in een nieuwe pijama aan Kerstmis kunnen beginnen. Voor de meisjes heb ik footie pijama's gekocht, die ze heel lief staan, maar ze weigeren helaas een foto. Van Rick krijg ik een heel leuke broek met Kerststockings erop. We verkleden ons meteen en spelen met zijn alleen Words with Friends op Facebook.

Tegen elven bonjouren Rick en ik de kinderen naar boven, zodat wij onze Santahoeden op kunnen zetten. We vullen de stockings, ook die van de dieren. Kai heeft dit jaar een heel zwaar en groot cadeau dat we met vereende krachten naar boven slepen.


Santa was er ook voor de viervoeters

Voor we naar bed gaan leg ik nog de Kerstboomversieringen voor de deuren van de kinderen. Katja krijgt ieder jaar een engeltje, Kai een Kerstman en Saskia een sneeuwman. Dit jaar hebben ze allemaal hun naam erop. Katja's versiering kwam gebroken aan, dus dat heb ik meteen bij de Ornamentshop.com gemeld. Twee dagen later had ik een nieuw engeltje met haar naam erop, super goede service!

We zijn klaar voor de grote dag!

Kerstdag

Als een klein kind opgewonden voor Kerst ben ik al om kwart over zeven klaarwakker. Ik blijf nog liggen doezelen, maar ben blij als Rick een uurtje later opstaat. Kai en Saskia zijn ook meteen uit de veren, maar we mogen pas naar beneden als Rick daar klaar is. Zij openen hun Kerstversieringen op ons bed en dan wachten we rustig af.

Katja heeft altijd moeite met dit "vroege" opstaan, dus die laten we nog even liggen. Als de koffie en thee klaar zijn en de Kerststol opgewarmd mogen de kinderen hun eerste blik op wat "Santa" heeft gebracht werpen.

Een voor een maken we ons grote Santa cadeau open. Kai's enorme cadeau is een drumstel, waar hij dolblij mee is. Katja krijgt een regulator voor haar duiken, Saskia een DSLR fototoestel (wat ze ook voor haar fotografieklas nodig gaat hebben, dus een grote glimlach op haar gezicht!). Voor Rick heb ik een apparaatje, waarmee hij tv shows e.d. kan opnemen van de satelliet en die dan op zijn laptop of tablet af kan spelen. Ik krijg mijn grote wens: de Canon onderwater camera.

De stockings bevatten allerlei lekkernijen. Ik vind er mijn favoriete truffels van Lake Champlain Chocolates en vier kleine flesjes met verschillende smaken De Kuyper schnapps.

Na een korte pauze voor nog een stukje stol en meer koffie beginnen we aan de cadeautjes onder de boom. Van oudste naar jongste pakken we er om de beurt een uit, zodat de gever of geefster ziet hoe het in de smaak valt. Dit is meer mijn traditie.

Vroeger bij Rick thuis kreeg iedereen een stapel cadeaus voor zich en ging die uitpakken. Binnen vijftien minuten was iedereen "klaar", vreselijk vond ik dat (en Rick ook). Je hebt tenslotte je best gedaan iets uit te zoeken en dan is het wel zo leuk de reacties bij het openmaken te zien.

Van Katja krijg ik een supermooi paar zilveren oorbellen, precies mijn smaak. Saskia heeft lekkere warme sokken en wanten voor me en Kai de zachtste sjaal, die ik ooit heb gehad. Rick legt me helemaal in de watten. Van hem krijg ik o.a. een nieuwe wekkerradio (mijn oude is zeker 20 jaar oud), mijn eigen chopsticks en twee XBox spelletjes, Pictionary en You Don't Know Jack. Dat wordt nog vechten om de XBox, want vrijwel iedereen heeft daar iets nieuws voor gekregen!

Als alles geopend is, bellen we de familie om ze een fijne Kerst te wensen en te bedanken voor hun verwennerijen. Gelukkig zijn onze cadeautjes ook bij hun in de smaak gevallen. Terwijl ik zit te bellen kijk ik naar de Kerstboom en zie bovenin een enorme spinnenweb. Het lijkt wel een snelweg voor babyspinnetjes, want er kruipen er een paar honderd! Brrrr!! Rick pakt snel de stofzuiger en zuigt ze op. Doet me opeens aan "De Spin Sebastiaan" van Annie M.G. Schmidt denken.

De lunch zijn overblijfselen van het buffet van gisteravond en dan volgt een lekker rustige "speel"middag. We spelen Words with Friends, luisteren naar Kerstmuziek en Rick en Kai claimen eerst de XBox. Cosmo geniet aan mijn voeten van een van zijn cadeautjes, een bully stick_. De katten gaan af en toe helemaal uit hun dak met de catnip speeltjes uit hun stockings.

Aan het eind van de middag beginnen Rick en ik aan ons Kerstdiner. Ik maak vooraf een krabsalade. Als hoofdgerecht hebben we ham met ananasglazuur, gegratineerde aardappelschijfjes, asperges en appelmoes. Toe een lekkere vlaai met drie verschillende bessen en verse slagroom. Binnenkort kom ik alleen nog rollend vooruit!

De rest van de avond gaan we You Don't Know Jack spelen, mijn favoriete triviaspel. Dan zit helaas dit Kerstweekend er alweer op, veel te snel naar mijn smaak!

Alle foto's van dit weekend staan hier.

13 reacties:

Bianca zei

Ik vond dat ook altijd wat hebben met Kerstavond naar de kerk (ben al heeeel lang niet meer geweest) en hier zie ik het niet zo zitten want vrijblijvend is het hier niet zo, stel je voor straks ik straks weer dwingende "aanvragen" om deel te nemen aan quiltavonden ;-)

Het is zeker snel voorbij weer zo'n Kerstdag, (elke dag trouwens)

Ik had hier Hoofers voor de honden als kerstcadeau (vinden ze SUPER) want de bullysticks waren in no time opgegeten.

Bente zei

Ah, dat is dus misschien een beetje Amerikaans. Zo snel mogelijk alle kerstkado's openmaken. Gaat hier ook zo. Maar ik heb nu al aangekondigd dat we dat volgend jaar anders gaan doen. Het lijkt wel een stel wilde wolven zoals die kids tekeer gaan met de kadootjes.

Heb al wel mijn traditie van een 5 gangen diner (weliswaar op de 24ste) ingezet en dat is erg goed bevallen.

Kerk doe ik niet aan. We zijn overigens deze week wel bij een Kerstdienst langsgegaan van een van de schooljuffen. Maar dat was voornamelijk het Kerstverhaal door kinderen gespeeld en dat was dan wel weer gezellig.

Klinkt alsof jullie een heerlijk rustig en gezellig familieweekend hebben gehad.

Coralie zei

ik ga ook altijd op kerstavond naar de kerk, terwijl ik helemaal geen heilig boontje ben :). Ook traditie, mijn moeder zingt in het koor, dus die gaat al eerder. En dan lopen mijn vader en ik later met z'n tweetjes ook. Vorig jaar door de sneeuw, dat was echt gaaf!

Heerlijk, die tradities van jullie, zo bijzonder! Ik kan niet wachten om ook met mijn kindje (dat er in 2012 hopenlijk komt) aan tradities te gaan beginnen.

naomi zei

Hallo

Wat een heerlijk avond en kerstdag hebben jullie gehad. Erg leuk weer om het zo te lezen. Het buffet van kerstavond klinkt erg lekker. Leuk dat jullie dan de kado's van de familie uitpakken.

En dan pas jullie eigen kado's onder de boom leggen. Alsof Santa echt is geweest. Wel erg leuk alles in hetzelfde papier. Ik heb ook meestal 2 soorten papier waar alles ingepakt wordt zo weet je toch een beetje van wie wat is.

Gezellig vroeg in de ochtend kadootjes en dan lekker de hele dag kunnen spelen. Gezellig met zijn allen op de x-box triviant doen. Mijn zusje heeft voor de WI de udraw gehad met ook pictoniary erbij. Ben erg benieuwd.

Gister was bij ons supergeslaagde dag. Vandaag op naar mijn ouders en weer kadootjes met mijn zussen en zwagers. En dan een 7 gangen diner met ieder die een gang maakt.Ik de amuse en voorgerecht.

En dan jammer genoeg morgen al weer werken. De dagen vliegen om.

Fijne dag vandaag geniet van de familie.

Tineke zei

Donderdagavond al naar een kerstconcert in de kerkgeweest, waar buiten een levende kerststal was, met echte baby met zijn moeder en vader. Vrijdag en zaterdag kerstcadeautjes gekocht en zaterdagavond kerstavond eten en deel avond bij mijn zus en gezin gevierd. Kerstnacht rond 12.00 uur komen een deel van de fanfare twee kerstliedjes spelen op het plein, erg sfeervol. 1e kerstdag zang en nagespeeld kerstspel in de kerk met dochter en kleinkinderen en zussen met gezin en daarna met z'n allen bij mijn ouders op de koffie. Daarna bij mijn dochter kerstdiner met kleinkinderen en kerstcadeautjes en geskyped met dochter en gezin in de VS, die we nu natuurlijk erg missen. vandaag rustig aan en vanavond uit eten met jongste dochter en man; baby kleindochter gaat naar de andere oma. Best veel leuke kersttradities hebben we. gezellige 2e kerstdag toegewenst.

Annemiek zei

Leuke kerst. Ik vindt het ook fijn om kerstavond naar de kerk te gaan, maar dit jaar had ik een avonddienst.
Iedereen is weer goed verwend!

Nicole zei

Wat een fijne kerst hebben jullie weer gehad! En jullie zijn weer flink verwend. Schattig die foto's van de katten met hun catnip. Zo herkenbaar. Fijn ook dat Zorro en Flapjack nu zulke goede vriendjes zijn.

Sally zei

wat een zalige kerst zo. Leuke kadootjes heeft de kerstman ook voor jullie meegebracht, zelfs de dieren zijn niet vegeten -_-

Bibi zei

Haha wat Bianca zegt, dat heb ik ook. Ik zou eigenlijk best wel weer eens naar een kerst mis willen maar toch liever niet hier in het dorp en Scott krijg ik met geen stok een kerk in of het moet onderdeel zijn van een toeristische of architectonische tour.
Jammer inderdaad dat de kerst alweer zo snel voobij is.

Margreet zei

Ja, alweer voorbij, dat Kerstweekend,jammer. Wij gingen ook naar de kerk, van mij moeten de kinderen mee, haha, maar goed, duurt maar een uur. Het leek veel op jullie kerkdienst, het kerstverhaal in stukjes voorgelezen en populaire liederen zingen. Ook wij eindigden met kaarsjes en Stille Nacht.
Geniet lekker van je kadootjes!

Petra zei

@Bianca - Daar was ik hier ook wel een beetje bang voor, dat evangelistische. Maar dat gebeurde gelukkig niet.

@Bente - Ik vind het toch wel bij Kerstavond horen, die kerk.

@Coralie - Dat is een van mijn wensen voor 2012, een kindje voor jou, het is je zo gegund!

@Naomi - Wij moeten die Pictionary nog uitproberen. Inderdaad, de dagen vliegen om! Jammer, he?

@Tineke - Zo leuk om te lezen! Jullie hebben inderdaad ook heel veel tradities. Ik ben ervan overtuigd dat die zijn, wat onze kinderen en kleinkinderen zich gaan herinneren. Ik althans wel alle tradities van mijn grootouders.

@Annemiek - Soms moeten tradities wijken voor verplichtingen. Wij gaan dat misschien dit jaar merken op Nieuwjaarsdag.

@Nicole - Die katten zijn eindeloos vermaak. Zo schattig!

@Sally - Cosmo is nog in de zevende hemel met al zijn cadeautjes. Hij weet niet waar te beginnen, ha ha.

@B. - Nou, het is dat Rick geen haar heeft, anders had ik hem er waarschijnlijk letterlijk bij meegesleept, LOL! Ik weet nu dat hij mij nog zeer liefheeft, want hij ging mee naar de kerk.

@Margreet - Ha ha, dat heb ik vandaag tegen de kinderen gezegd. Ze hebben geluk dat ik ze niet gedwongen heb.

Petr@ zei

En hoe vond Rick het in de kerk? Wel erg lief van hem om met je mee te gaan. In je eentje is ook niet zoveel aan.

Heerlijk relaxt zoals jullie de kerst hebben gevierd. En wat een verwennerijen allemaal weer, jullie cadeau's. Het is inderdaad altijd leuk om te zien hoe je cadeau wordt ontvangen. Mijn schoonfamilie deed het eerder ook altijd vlug vlug, maar dat heb ik ze afgeleerd ;-)

Els zei

Een Vrolijke Kerst gewenst!
Ook ik vind het fijn om op kerstavond naar de kerk te gaan, het hoort erbij vind ik, zo kom je helemaal in de kerststemming. Vroeger gingen we op kerstdag, maar nu zijn we op kerstavond geweest, en dat is veel leuker, als het buiten donker is en in de kerk allerlei kaarsjes branden. Het was dit jaar een viering met heel veel kerstliedjes die we mochten meezingen, gaf een fijn gevoel.