Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 14, 2011

Over een nieuwe ontmoeting, schilderijen en een Kerstborrel

Volgens mij heb ik maandag te zware gewichten geheven met mijn rug en schouders. Ik word wakker met mijn nek en schouders helemaal in de knoop. Nu het kouder is moet ik daar kennelijk meer mee oppassen. Het is zo erg dat ik er toch maar een paar ibuprofen tegenaan gooi. Die halen de ergste pijn gelukkig wel weg.

Het is op zulke dagen helemaal van belang dat ik goed beweeg. Maar ik kan mezelf er niet toe zetten weer op een van de machines van de sportschool te gaan staan. Ik besluit Cosmo mee te nemen voor een lange wandeling met zoveel mogelijk heuvels onderweg. Dat is lichamelijk goed voor ons beiden en ik word er vrolijk van.

Dit keer neem ik weer eens een heel andere weg en geniet van de mooie voor Kerst versierde tuinen. Vooral de nieuwere huizen zijn veelal heel smaakvol versierd met groen en rode strikken. Ook in deze buurt zie ik weer een huis met een overvloed aan opblaasfiguren.


Thuis zit ik nog even aan de computer en zie dan opeens Flapjack halverwege in de Kerstboom hangen! Dat is niet de bedoeling! Hij laat nota bene de versieringen met rust en rent er met een dood takje uit. Hopelijk gaat hij hier geen gewoonte van maken!

Net na elven loop ik naar de metro. Ik heb via Facebook een Nederlandse "ontmoet", die hier pas is komen wonen. Zij is dit jaar met een Amerikaan getrouwd. We hebben afgesproken bij het American Indian museum.

Bij Federal Center SW stap ik uit en loop naar het museum. Het is waterkoud en bewolkt. Ik ben dan ook blij, als ik I. al zie staan en we meteen naar binnen kunnen.

We beginnen met lunch bij Mitsitam, het cafetaria hier. Er zijn weer allerlei bijzondere gerechten. Ik kies een salade met hele grote witte bonen en eentje met gerookte forel en voor wat warmte een kop schildpadsoep (snapping turtle, dus geen lieve schildpadjes). Het smaakt allemaal prima en de conversatie is meteen geanimeerd.

We merken dat we een aantal dezelfde interesses hebben, waaronder kunstgeschiedenis. I. heeft zelfs een diploma daarin. We besluiten het klassieke gedeelte van de National Gallery of Art een bezoek te gaan brengen.

Daar moet ik als eerste een foto namen van de prachtige Kerstbloemen onder de koepel! Wat is dit toch een prachtig gebouw met zijn marmeren kolommen. Eigenlijk kom ik hier veel te weinig.


Als eerste bewonderen we het enige werk van Leonardo da Vinci dat dit museum rijk is. Ginevra de Benci vind ik er net zo geheimzinnig uitzien, als de Mona Lisa. Haar ogen lijken je ook door de zaal heen te volgen.


Daarna lopen we door de zalen met Nederlandse meesters. I. legt het een en ander uit, erg interessant om hier met iemand te zijn, die meer van de technieken en betekenissen afweet. Zoals altijd is het ook zo leuk die typisch oud-Hollandse taferelen te bekijken.

Meestal zijn er in dit museum ook speciale tentoonstellingen en nu is dat een fotografietentoonstelling van Harry Callahan. Het zijn bijzondere foto's, heel artistiek.

Als laatste genieten we van de mooie impressionistische werken van de Chester Dale collectie. Vooral de Monets en Renoirs daar zijn favorieten van mij.

Voor we naar huis gaan neuzen we nog rond in de grote winkel van het museum. Ze hebben zoveel bijzondere en unieke dingen daar. De sieraden zijn een kopen, de tweede halve prijs. I. wijst me een ketting aan, die overal bij past, en ik vind een tweetal oorbellen, die ik erg bijzonder vind, een uitroepteken en een vraagteken.

Dan is het alweer bij drieen en tijd om naar de metro te lopen. We stappen in dezelfde trein, want I. heeft ook de oranje lijn nodig. Na een paar haltes nemen we afscheid en stapt zij uit. Ik hoop dat we nog vaker dingen samen gaan ondernemen, want ik vond het erg gezellig!

Mijn voet doet pijn, dus ik trakteer mezelf op een taxi naar huis. De 10000 stappen ben ik toch allang gepasseerd. Ook Saskia doet het goed met haar Fitbit. Alleen op school vandaag had ze al meer dan 8000 passen gezet!

Terwijl ik dit blog zit te schrijven, komt Cosmo opeens enthousiast met iets aanrennen. Tot mijn verbazing zie ik dat het een van zijn Kerstcadeautjes is! De deugniet! Een paar minuten later hoor ik hem weer bezig, dit keer met chocola. Dat is niet goed voor hem, dus ik zal erop moeten letten de deur van onze kast dicht te laten!


Zo onschuldig!

Vanavond zijn we uitgenodigd bij de jaarlijkse Kerstborrel van de "buurt" bij het Sea Pearl restaurant. Niall komt hierheen en met zijn drieen rijden we erheen.

Het is altijd weer zo leuk om bij te kletsen met onze buurtgenoten, die we eigenlijk veel te weinig zien. Ook ontmoeten we een paar nieuwe mensen, die hier pas heen verhuisd zijn. Het eten is lekker, Rick en ik bestellen een aantal voorafjes. Vooral de pittige tonijn sushi vind ik heerlijk. Na een paar gezellige uren nemen we als laatsten afscheid.

Als we ons huis binnenlopen zie ik een heel blije hond met een botje in zijn bek. Dat botje herken ik, want het is nog een Kerstcadeautje voor Cosmo. Potverdorie! Rick heeft zich voor we weg gingen verkleed en was zich niet bewust van Cosmo's diefstal.


Genieten van een vroeg Kerstcadeautje

Cosmo, slim als hij is, maakte duidelijk van de open deur gebruik om nog verder van zijn Kerstlekkernijen te genieten. Je kunt er toch ook niet boos op worden?

13 reacties:

Sally zei

haha leuk he huisdieren. Hier ook lag al menig kerstbal op de grond en ook de pijp van (o)pa bleef niet rustig op de salontafel liggen ...oops.. Maar ja als je dan die onschuldige blik van de dieren ziet.....
En gezellig die kerstborrel.

Anoniem zei

Hahaha geweldig die Cosmo, prachtbeest... van Flapjack zou ik wat minder vrolijk worden denk ik met die kerstboom....
Wens jullie een goed weekend!
Groetjes, Evelyn

Anoniem zei

Leuk zo'n nieuwe Dutchie bij je in de buurt.
Inderdaad Cosmo ziet er zeer onschuldig uit.
Het blijven toch boefjes die huisdieren. Je moet altijd op je hoede zijn, weet ik uit ervaring met mijn Reusje.
Wij hebben de kerstboom dit jaar in onze serre gezet zodat hij er alleen bij kan als we thuis zijn!
Groet, Bea

Anoniem zei

Grappig dat Cosmo zijn cadeau eruit heeft gesnuffeld. En Flapjack haalt ook wat kunsten uit met de kerstboom, HAHA. Wij hebben geen boom. We zijn bijna niet thuis vandaar. Daarom bij ons geen katten in de boom.
Leuk dat je met iemand naar de tentoonstellingen kunt en de intersse kunt delen over oude meesters etc.

Groetjes Tine.

Anja L. zei

Ha ha, leuk hè zo'n jonge kat. Dat is precies de reden dat wij dit jaar pas weer een kerstboom nemen. Met twee van die donderstenen durfde ik het echt niet aan.
Wat een donder is die Cosmo maar ik kan me voorstellen dat als hij je aankijkt je niet boos kunt blijven.
Leuk dat er iemand in de buurt woont die je interesse in kunst deelt.
Groetjes,
Anja L.

Anoniem zei

Typisch gevalletje van 'less is more'. Wat veel opblaas versieringen!
Marjon

marianne zei

Haha, die Cosmo! En dan zo schattig en onschuldig kijken :-)...

Sterkte met spieren!

Ineke zei

Prachtig, heb je geen kleine kinderen meer, die op zoek gaan naar kadootjes, dan heb je een hond die dat doet. Misschien alle beestenkadootjes achter slot en grendel zetten?

naomi zei

Wat een leuke dag weer. Zeker een mooie hal en mooie schilderijen. Grappig jij had het over kerstbloemen maar hier hebben we het over kerstrozen. Maar blijft een mooie bloem, maar wel alleen met de kerst.

Wat een deugnieten he de dieren. Stitch heeft al een enkele bal uit de boom getikt met zijn staart, maar vandaar zit er onderin alleen maar plastic disney ballen. Dus mag hij eruit swiepen.

Kado's laat hij met rust is er bang voor ligt onder de boom. Gister kreeg ik een kerstkaart daar was hij wel bij aan het krabbelen zat er een snoepje voor hem in. Lady de shitzu van mijn ouders pikt er de kado's voor de honden wel uit en gaat daarmee aan de wandel. En de kat van schoonouders gaat spelen met de slingertjes en sloopt ook de kado's.

Leuk zo'n avond.

Liefs Naomi

Petra zei

@Sally - Ja, je moet er toch om lachen, he?

@Evelyn - Vandaag negeerde hij de Kerstboom weer helemaal. Zo grappig.

@Bea - Helaas hebben we de optie niet, de kerstbomen staan gewoon in de kamers.

@Tine - Geen Kerstboom zou hier enorm protest opleveren!

@Anja - Ik zie ernaar uit haar beter te leren kennen. Die dieren zijn mijn vertier in de donkere winterdagen :)

@Marjon - Inderdaad. Maar dit zijn wel maar een paar huizen, hoor,deze meesten hebben er een of twee op zijn hoogst.

@Marianne - Ja, die Cosmo! Dank je, it's the season (of pain) ook.

@Ineke - Dat is ook mijn idee, ik wil alles inpakken en dan voor de dieren verbergen.

@Naomi - Er waren daar niet alleen Kerstrozen, ook andere rode en witte bloemen, vandaar. Zo grappig te lezen wat de verschillende dieren doen. Meike en Snickers zijn dan wel heel makkelijke katten, want die hebben nooit iets gedaan.

Petr@ zei

Gelukkig dat Flapjack's geklim in de boom geen kapotte ballen heeft opgeleverd.

Ach, en Cosmo; het is net een klein kind die niet kan wachten tot de Kerst om zijn cadeautjes open te maken ;-)

Gezellig zo'n Kerstborrel met de buurt. Zo hebben wij in de zomer altijd een buurt BBQ. Ook erg leuk om elkaar beter te leren kennen.

Sandrah zei

Hihi.. die Cosmo. Kan geen weerstand bieden aan de lekkere luchtjes! :-)

Bij ons is de boom dit jaar bewust op een andere plek gezet. En het helpt. De hond laat 'm met rust dit jaar!

Sandra

Kristel Holsbeek zei

Hihi leuk dat je ons laat meegenieten van jullie ondeugende dieren;-)) geweldig...slim zijn ze hé!!