Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 20, 2011

Over Kerstfooien en buiten zitten op 20 december

Bij het opstaan bedenk ik me dat het 20 december is. Dat betekent de laatste schoonmaakbeurt van ons huis voor Kerst. Ik ben vergeten voor de Kerstbonus van de dames te zorgen, dus na het ontbijt haast ik me naar Safeway.

Daar zit een vestiging van onze bank, erg handig. Na het geld gehaald te hebben, wil ik dat ook nog wel in een leuke Kerstkaart doen. Ik vind een erg leuke Spaanstalige. Daar kijkend realiseer ik me dat ik Mona en Carmen bij de kapsalon ook een Kerstfooi verschuldigd ben en Thu bij de nagelsalon ook. Voor hen allen zoek ik ook maar gelijk kaarten uit. Mona krijgt een cadeaubon van Master Card van me, de anderen contant geld.

Laatst zag ik een Today Show stukje over de Kerstfooi, die je geacht wordt aan iedereen, die je ook maar een dienst heeft bezorgd het afgelopen jaar. Ik ben blij dat we niet in New York wonen, want dan ben je honderden dollars daaraan kwijt met deurmannen etc.!

Na de van nog even volgegooid te hebben, ga ik gelijk door naar de sportschool. Het is vandaag cardiodag en de stairmaster roept mijn naam. In mijn boek gaan ze dit keer bij de Red Fox Inn lunchen. Daar ben ik ook meerdere malen geweest. Ze eten zelfs de pindasoep, die ik er altijd aanraad. Zo leuk om over plekjes, waar ik ook geweest ben, te lezen in een mysterie boek. Ook het halve uur op de crosstrainer vliegt voorbij.


Rudolph the Red Nosed auto

Thuis tref ik de schoonmaaksters al hard aan het werk. Katja is dan ook al op, maar voelt zich nog steeds belabberd. Ze heeft zelfs de lunch met Leah en haar andere vriend(inn)en hier afgezegd. Ik zie Leah Diego uitlaten, als ik de cul de sac inrijd, en zij zegt dat Katja zich wel heel naar moet voelen om een sushi lunch af te slaan.

Waar Katja vooral zin in heeft, is soep en smoothies. Ze vraagt of ik beiden voor haar bij Panera wil halen. Dat is goed, ik heb ook wel weer zin in hun tonijnsalade op tomaat basilicum brood.

Na de lunch neem ik Cosmo mee voor zijn lange wandeling. Het is heerlijk weer opeens, 14 graden en met de zon voelt het nog warmer. Het is zelfs lekker genoeg om voor op het stoepje te gaan lezen.

Met een paar leuke Kersttijdschriften (dat kunnen ze hier wel heel goed, allerlei leuke ideeen en recepten voor de "holidays" staan erin) en een Diet Coke ga ik buiten zitten. Het is 20 december en ik ga, weliswaar in mijn gebreide Kersttrui, maar toch, buiten zitten!

Lorraine, mijn buurvrouw, is ook buiten en we kletsen bij op de oprit. Eigenlijk hoort koud en winters weer bij Kerst, maar eerlijk gezegd mag het van mij zo mild blijven. Ik heb er een stuk minder pijn door en veel meer energie!

Saskia gaat voor haar Octagon Club helpen met Kerstbomen verkopen. Samira's ouders rijden de meisjes erheen en ik zal ophalen. Intussen ga ik boven cadeautjes inpakken. Tot mijn verbazing gaat een kwartier later de telefoon alweer. Het is Saskia, er zijn geen Kerstbomen te bekennen, dus kan ik ze weer op komen halen. Heel vreemd, vanochtend waren er nog wel bomen. Misschien zijn ze uitverkocht?

Na de meisjes opgehaald en Samira thuis gebracht te hebben, ga ik verder met inpakken. Niet veel later heb ik mijn laatste cadeautje ingepakt! Ik ben, in mijn herinnering, nog nooit zo vroeg klaar geweest. Het ziet er gezellig uit onder de boom met alle gekleurde pakjes!


Dat rode katje daar is geen kerstversiering!



Een greep van versieringen uit de boom

Rick heeft vanavond zijn Kerstdiner met zijn collega's. Daar wordt altijd lekker bier bij gedronken, dus hij laat zijn auto in Washington staan en neemt de metro terug naar huis.

Kai heeft vandaag gewerkt, maar komt op tijd voor het avondeten thuis. Katja had vanmiddag weer koorts, maar met ibuprofen gaat het beter. Gelukkig hoeft zij nu tot Kerstavond niet meer te werken.

We bestellen op verzoek van Katja Thais eten. Ik vergeet nota bene voor mezelf te bestellen, maar de gerechten van de kinderen zijn zo groot, dat ik er met gemak ook een maaltijd uitsleep. Grappig om dingen te eten, die ik zelf niet besteld zou hebben. Het smaakt prima!

Het is wel erg gezellig om alle kinderen thuis te hebben, als Rick er 's avonds niet is. We kijken weer lekker sentimentele kerstfilms op Hallmark Channel. Dat ga ik straks na Kerst weer missen.

Dit huis staat hier zo'n tien kilometer vandaan en wil ik dolgraag gaan bekijken!

In de reacties van gisteren las ik al erg leuke Kersttradities. Graag lees ik er meer! Ik heb een record aantal lezers op het moment, dus wie leest er mee? Ik ben (duidelijk) dol op dit seizoen en geniet van de verhalen van anderen. Ook herinneringen van vroeger zijn welkom.

Mijn overheersende herinnering aan de Kerstvieringen van vroeger in Nederland is de echte kaarsjes in de Kerstboom met een emmer met water ernaast. De staart van onze eerste kat vatte er vlam door, maar we konden het gelukkig op tijd blussen.

21 reacties:

Margreet zei

Kersttraditie vroeger: in de kerstnacht luisteren naar de 3 mensen die al zachtjes trompetterend door het dorp liepen, kerstliedjes spelend, terwijl wij lekker warm in bed lagen. Daarna de kerstdagen verdelen over eigen- en schoonfamilie.
Nu: Met z'n allen naar de kerk in op kerstavond. Een hele algemene dienst waar de boodschap peace and friendship for everyone is en daar kan ik me wel in vinden. 's-Avonds een klein kadootje uitpakken en op kerstochtend, tussen het ontbijt door, de andere kadootjes uitpakken. De hele dag in de pyama met de nieuwe dingen spelen, misschien een wandelingetje, gezellig met z'n zessen.
Ik ben vanavond ook alleen met de vier kinderen thuis, zo gezellig! Wat waardeer je dat dan extra he, als het niet zo vaak meer voorkomt.

Bente zei

Ik ben van de generatie die nog meer met Sinterklaas dan Kerst is opgevoed. Kan me niet heugen ooit Kerstkadootjes te hebben gekregen.
We hadden elk jaar een boom met kluit die we in januari ergens in het bos plantten. Bij mijn ouders geen echte kaarsjes. Wel een Kerststal nagebouwd met mijn dieren en poppetjes aangekleed met crepepapier.
En we hadden een Tinkelbel. Die zou ik nu wel graag hebben. Toch wat jeugdsentiment.

Sinds er kinderen in mijn leven zijn worden tradities weer belangrijker. Vandaag zijn we naar een kerstopvoering in een kerk geweest. Dat was voor mij de eerste keer. Ook een goede oefening in de kerstliedjes in het Engels te zingen. Dat moet ik nog even beter onder de knie krijgen want dat wil ik dit weekend zeker met ze doen. De echte traditionele liedjes, dus geen Jinglebells enzo.

Boom vandaag opgezet want van huis uit meekregen dat dat ding er max een week van tevoren staat. Mooi meegenomen was dat alle bomen nu $8 waren. Zeker geen echte kaarsjes met die ADHD kids. Heb dat ooit wel gedaan met mijn toenmalige vriend die gruwde van die "schemerlamp" zoals hij een boom met elektrische kaarsjes noemde. Met hem had ik het compromis dat we overdag de "schemerlamp" hadden en 's avonds de echte kaarsjes (met emmer water ernaast).

Op Kerstavond ga ik een echt Kerstmaal koken en gaan we 4 gangen aan tafel eten. Dat is in mijn omgeving hier helemaal niet gewoon. Op de Kerstdag zelf moeten we de familieronde maken en enorme porties gumbo, kalkoen, stuffing en mac&cheese wegwerken. Dat vind ik nou niet zo gezellig. Vandaar dat ik dit jaar de zaterdag maar als "mijn" Kerstdag claim.

Silke zei

Onze kersttradities? Wel kerstavond vieren we mijn ouders. Ze koken een zevengangen diner er is heel veel wijn en hapjes en ongelooflijk veel cadeautjes. (We kopen voor ieder familielid voor een bepaalde bedrag.)
Op kerstdag vier ik samen met mijn man. Meestal gaan we in de voormiddag een lange wandeling maken met de honden om naar de lichtjes en de versieringen te kijken. En in de namiddag kijken we kerstfilms.
Ook jaarlijkse tradities is naar een luxe hotel in Keulen voor de kerstmarkten trekken en ons daar twee dagen compleet laten verwennen en genieten van de sfeer ginderen. Dat doen we op onze huwelijksverjaardag 5 en 6 december. Verder is er de kersttraditie waarbij ik rocky road en spiced vanilla cake bak voor de collega's. Ze vragen er al naar in oktober. :D

Anoniem zei

Vroeger: eerste kerstdag kwam mijn oma met een oom en tante eten. Tweede kerstdag altijd naar mijn andere opa en oma daar was de hele familie (en die was groot) Oma was tweede kerstdag jarig en dat werd groots gevierd. Geen cadeautjes onder de boom.

Nu: of eerste of tweede kerstdag eerst naar mijn schoonouders en dan naar mijn ouders waar we dan eten. Geen grote maaltijden maar gewoon gezellig. De andere kerstdag zijn we dan gezellig met zijn drietjes thuis. We eten weer geen grote maaltijd maar iets wat we alle drie lekker vinden. Open haard aan en een heleboel kaarsjes en natuurlijk de kerstboom. Kerstavond pakken we de cadeautjes uit die onder kerstboom liggen.

Geen ingewikkelde tradities hier dus. Alleen gezellig genieten.

Groetjes, Jacqueline

Marieke zei

Echte tradities rond de Kerst hebben we niet. Omdat de ouders van mijn man gescheiden zijn en niet echt door een deur kunnen, vieren we meestal drie keer Kerst. Elk jaar is het weer een heel gepuzzel wie wanneer komt en waar we het vieren. De aanloop richting de Kerst vind ik dus nooit geweldig. Als de puzzel compleet is, dan wordt het gelukkig wel weer leuker.
Cadeautjes horen voor ons bij Sinterklaas dus daar hoeven we niets voor te doen, hooguit een aardigheidje voor de gastvrouw.
Het eten bepalen we jaarlijks en hangt af van de hoeveelheid tijd die beschikbaar is en hoeveel zin i heb om te koken. Dit jaar maak ik een lunch voor 7 personen op de dag voor Kerst en eerste en tweede kerstdag eten we bij familie en daar wordt deze keer gegourmet. Op eerste kerstdag zorg ik nog wel voor het dessert. De bedoeling is het maken van een soesjestaart!

Anoniem zei

Hallo Petra, Ik las dat Katja in de middag weer koorts had. Heeft ze dit 's morgens niet?
Heeft ze 's morgens geen koorts en in de middag of avond wel, is dit vaak een teken vaak een teken van een longontsteking.
Fijne dagen Annie

martine zei

Wij hebben helaas nog niet echt een kersttraditie. Maar jouw traditie van het geven van kerstballen aan de kinderen heb ik sinds vorig jaar wel overgenomen. Dat vond ik erg leuk. Nu hebben ze er al 2 voor "later" haha. Maar ze zijn ook nog niet zo oud ;-)

Anoniem zei

Onze kersttraditie is:
Op kerstavond gezellig met onze dochter en schoonzoon.
We kijken eerst naar All you need is love, een programma die geliefden bijelkaar brengt voor kerst.
Daarna spelletjes tot 12 uur.
Om 12 uur eten we kerstbrood en pakken we de cadeautjes uit.
's Ochtends kerstontbijt en dan voorbereiden voor het kerstdiner.
We vieren dat met de familie van mijn man, om de beurt bij iemand anders.
Tweede kerstdag is een dag om te luieren en nog uit te buiken!
Groet, Bea

Marie zei

Kerst is voor ons vooral samen zijn, van elkaar genieten, en de bergen in gaan! Heerlijk! Het ziet er naar uit dat we dit jaar een witte Kerst gaan hebben, heerlijk veel sneeuw! Ik wens jou en je gezin een hele fijne Kerst en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar! Groeten uit een sneeuw-wit-Zwitserland!

Nel zei

Kersttradities, deze vraag heb ik wel even over na moeten denken.
Vroeger als kind kwam mijn oma eerste kerstdag bij ons en zongen we ouderwets kerstliedjes bij de boom. Geen cadeautjes, wel lekker eten, meestal konijn. Natuurlijk was de kerkgang het hoogte punt van Kerst, vooral dan het kerstfeest van de Zondagsschool.
Toen we getrouwd waren werd kerst al een beetje lastig. Eerste kerstdag bij de ene familie, tweede kerstdag bij de ander en na kerst was iedereen overvol en oververmoeid.
Nu doen we niet meer aan tradities want we wonen te ver bij elkaar vandaan. Dit jaar blijven we expres in Oekraine om zo de verplichtingen te omzeilen maar ook omdat we net verhuisd zijn en nu een heerlijk huis aan de bosrand hebben waar we eindelijk eens tot rust willen komen na alle hectische maanden. Onze jongste zoon komt hierheen en de oudste twee zijn in Amerika. Na kerst vliegen wij zelf ook naar Amerika, naar onze oudste in Atlanta en die wilt na kerst toch nog graag een traditioneel kerst etentje. Of dat Amerikaans met kalkoen wordt of een Nederlandse gourmet is nog afwachten :-)
Nu verlang ik naar een heerlijk rustige kerst, in mijn spijkerbroek en warme trui lekker op de bank kerstfilms kijken en 's middags een heerlijk boswandeling (als het meezit in de sneeuw) maken. Cadeautjes doen we niet dit jaar, we gaan de eerste week van Januari met het hele gezin op een cruise en dat vonden we cadeau genoeg. (Al heb ik wel een kleinigheidje voor iedereen omdat ik het toch niet kan laten)

Ik wens jou en je gezin een heel fijne en gezellige kerst toe en een heel mooi, maar vooral gezond 2012!

Anja zei

Vervelend voor Katja dat ze zo ziek is. Gelukkig hoeft ze nu een paar dagen niet te werken, hopelijk knapt ze snel op!

Ik ben ook dol op dit seizoen en val na nieuwjaar altijd een beetje in een gat...

Vroeger toen we nog allemaal thuiswoonden gingen we op kerstavond naar de kerk. Mijn zussen of ikzelf had altijd wel iets te doen in de kerk, zingen in het koortje of meespelen in de levende kerststal. Mijn vader bleef altijd thuis en zorgde ervoor dat het alle cadeautjes onder de boom kwamen, dat er lekker eten klaar was en dat er kaarsen branden zodat wij altijd in een warm en gezellig huis thuiskwamen. We aten dan altijd een klein hapje zoals soep of een pasteitje en gingen dan cadeautjes uitpakken waar de we hele avond zoet mee waren. Op eerste kerstdag meestal gewoon thuis met het gezin en 's avonds uitgebreid eten en op tweede kerstdag bij oma langs.

Nu vieren we nog altijd kerstavond bij mijn ouders met cadeautjes, maar we gaan niet meer naar de kerk. 's Nachts (in de kerstnacht) trekt bij ons de fanfare door het dorp terwijl ze kerstliedjes spelen. Ik word daar altijd wakker van en lig er dan in bed naar te luisteren. Op eerste kerstdag overdag vieren we samen met mijn schoonouders ook met cadeautjes en 's avonds met de schoonfamilie, elk jaar bij een andere oom en tante. Dan zijn we vaak met een grote groep, alle ooms en tantes, een groot deel van de neven en nichten en hun kinderen. Altijd heel gezellig! En tweede kerstdag zijn we gewoon met z'n tweetjes thuis, nog een paar laatste cadeautjes uitwisselen en verder vooral een heel relaxte dag met films kijken, een boek lezen etc.

Annemiek zei

Hier hangen ook nog altijd dingen uit de kindertijd in de boom, leuk om die elk jaar weer tevoorschijn zien te komen.

Anoniem zei

Eigenlijk zijn wij meer van de Sinterklaas- dan de Kersttradities. Sinterklaas vieren we uitgebreid met veel surprises en gedichten, heerlijk.
Maar natuurlijk wel elk jaar een boom - sinds een aantal jaar zelfs een adoptieboom :-). Die halen we elk jaar op bij z'n Leusdense kweker en dan mag hij daar na nieuwjaar weer verder groeien.
Wat ik wel elk jaar doe, is een tulband bakken. Die hoort er voor mij echt bij. Mijn moeder deed dat ook altijd al, die bakte zelfs ook nog een kerstbrood.
En verder natuurlijk uitgebreid kerstontbijt, extra lekker (maar ook weer niet mega-uitgebreid) kerstdiner en vaak wel iets met opa's/oma's.

Gezellig, alle kinderen weer thuis. Beterschap voor Katja en alvast een fijne kerst voor jullie allemaal!

marianne zei

Naam weer eens vergeten bij de reactie hierboven

Bibi zei

Grappig dat je die echte kerskaarsjes noemt, Annemiek en ik hadden het daar zondag ook al over, ik kan me nog herinneren dat we die vroeger inderdaad hadden,inderdaad met een emmer water erbij. Volgend jaar maar op zoek naar boom verlichting die op echte kaarsjes lijken.
OP eerste kerstdag hadden we altijd een luxe ontbijt met een ontbijschotel van de V&D met vis,vlees, salades en dan met kerstbrood en stokbrood erbij. In de tijd van voor de V&D schotels stelden mijn ouders zelf een mooi ontbijt samen. En 'savonds hadden we ook altijd lekker eten. Oh ja, met kerst gingen we altijd naar de kerstmis, de enige keer dat we naar de kerk gingen (en voor begrafenissen). Eerste kerstdag was geloof ik altijd voor het gezin en op tweede kerstdag gingen we dan bij famiiie langs. We draaiden de kerstplaat van Bert en Ernie, die was lachen! (En nog steeds maar hier moet ik er maar in mijn eentje van genieten). Nu hebben we op kerstavond een halfbakken diner bij schoonouders omdat mn schoonmoeder niet van koken houdt, dus word het pizza op papieren bordjes en openen we de cadeautjes in de stockins maar op kerstdag komt de schoonfamilie bij ons voor een chique diner en een mooi aangeklede tafel en pakken we de cadeaus onder de kerstboom uit. Daar kijk ik echt naar uit. We hebben hier een leuke traditie waar elk jaar iemand de lelijke fazant kaars cadeau krijgt die al jaren in de familie doorgegeven wordt. Wij hebben hem de laatste keer gekregen, dus hij mag weer verhuizen ;-), foei wat een lelijk ding is dat.

Petr@ zei

Heerlijk hoor, nog buiten kunnen zitten eind december.

Wat sneu dat Katja haar lunch met vriendinnen heeft moeten missen. Hopelijk knapt ze snel weer op.

Tja, de kersttradities. Eerst morgen het jaarlijkse kerstdiner op school van de kinderen. Iedere ouder maakt een hapje voor het buffet. Terwijl de kinderen met de klas eten, drinken we met de ouders buiten bij de vuurkorf een glaasje gluhwein.

Kerstavond is van ons gezin met een klein cadeautje onder de boom (met Sint al genoeg cadeaus gekregen) en allerlei hapjes om te eten. Een gezellige kerstfilm erbij, topavond.

Een van de kerstdagen eten we met mijn familie en de andere met de schoonfamilie (een heel stuk groter). Dit jaar ga ik koken voor mijn familie zodat mijn ouders een keer niet 'hoeven'. Meestal gaan we met mijn schoonfamilie nog iets doen, bowlen ofzo. De hele dag thuis zitten vind ik niets. Voor dit jaar echter nog niets gepland.

Wij hadden vroeger thuis ook echte kaarsjes in de boom en inderdaad, een emmer water erbij. Zo gezellig!

Wendy zei

Sinds mijn man tiener is, viert hij 2e kerstdag met vrienden. Inmiddels zijn ze allemaal getrouwd en hebben ze kids maar nog altijd vieren we 2e kerstdag samen!

Om de beurt organiseren we het en dan is er smiddags een activiteit en daarna gaan we allemaal samen koken, ieder krijgt een gerecht. Met name de gerechten die minder goed lukten (denk aan gevulde paprika's die maar hard bleven en dus niet te eten waren!) gaan een eigen leven leiden en worden opgenomen in de kronieken: "Weet je nog toen jullie dat en dat maakten..." ;)

Een super leuke traditie die we hopenlijk ons hele leven volhouden!

Wendy zei

Ps Kerstfooien?? Ik had er nog nooit van gehoord?! Als ik het goed begrijp komt dit bovenop de normale fooi, maar aan welk bedrag moet ik dan denken, zijn er iets van richtlijnen voor? En wanneer geef je dit dan, ga je die mensen dan nog af voor kerst of is dat alleen als je er nog komt voor de kerst??

Ik vind fooien altijd zoooo lastig! En dan bedoel ik mn aan bv de portier of iemand die de koffers naar je kamer brengt etc etc Laatst waren we in Parijs en dan weet ik daar niet zo goed raad mee. Ik heb wel het idee dat dit in Amerika veel meer ingeburgerd is of vergis ik me!

naomi zei

Hallo

Kerstfooien ken ik niet, wel de nieuwjaarsfooi voor de krantenjongen. En mijn nichtje krijgt dat ook. Kregen wij vroeger altijd bij mijn opa en oma en familie van mijn vaders kant ooms en tantes. Dus die traditie moet ik nu voort zeten met mijn ouders en zusje. Erg leuk.

Wat een leuk ornamenten ind e boom echt een mix met herrineringen. Wat leukd at ej leest overd e Red Fox inn moest meteen aan ons etenje daar denken en de smaak van de pindasoep.

Verder nog 1 kerstraditie van mijn kant vroeger bakte mijn opa altijd scones (engels broodje waar jam en slagroom in/op gaat). Die maak ik nu voor kerstavond elk jaar. Wij als kleinkinderen noemden ze altijd stones omdat ze wel zwaar op de maag vallen.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Allemaal - Superleuk om al die tradities te lezen! Het valt me op dat veel mensen vroeger naar de kerk gingen, maar nu niet meer, waar komt dat door? Ik denk er juist weer over om zaterdagavond wel weer eens te gaan.

@Margreet - Wat bijzonder, zo'n optocht door het dorp. Waar ben jij opgegroeid? En jullie gaan dus wel naar de kerk, ik vind dat er ook zo bij horen, maar krijg hier niemand mee :(.

@Bente - Wij kregen vroeger ook nooit cadeautjes met Kerst, wel kransjes in de boom. Ik ben wel benieuwd wat een Tinkelbel is? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Veel plezier op Kerstavond!

@Silke - Wauw, zeven gangen! Dat zal lekker zijn!

@Jacqueline - Door jullie herinneringen komen er ook allerlei bij mij terug. Wij gingen vroeger tweede Kerstdag naar mijn tante, waar mijn opa een (veel te droge) kalkoen maakte en we pasteitjes aten, die ik helemaal niet lekker vond, maar toch moest eten. Ook moest ik tot mijn zestiende aan de kindertafel zitten, terwijl mijn neef (zoon van tante) een jaar ouder was en aan met zestien met veel bombarie naar de volwassenentafel werd gepromoveerd. En toch heb ik ook daar warme herinneringen aan, ha ha.

@Marieke - Jee, dat lijkt me inderdaad niet leuk. Dat getrouwtrek over wie waar en wat mis ik geen moment (hadden wij vroeger hier ook). Je brengt me op een idee, gourmetten hebben we alweer een tijdje niet gedaan.

@Annie - Vanmiddag is ze gelukkig koortsvrij. Ik denk zelf aan een virus, want precies drie dagen koorts en de vierde dag wat beter.

@Martine - Hee, wat leuk dat je die traditie hebt overgenomen!

@Bea - Dat klinkt allemaal ook erg gezellig en feestelijk!

@Marie - Ondanks dat ik me zoveel beter voel met dit milde weer ben ik toch wel een beetje jaloers op jullie witte Kerst. Dat hoort er eigenlijk toch bij.

@Nel - Dat gedoe met van de ene naar de andere familie gaan hadden wij toen de kinderen kleiner waren ook. Toen verhuisden Ricks ouders en de afgelopen tien jaar zijn mijn ouders ook niet hier geweest met de feestdagen. Ik vind het ook heerlijk zo geen verplichtingen en alleen ons gezin!

@Anja - Dat in een gat vallen na Oud en Nieuw herken ik wel. Bijzonder zo'n fanfare midden in de nacht, nu ben ik benieuwd of je in hetzelfde dorp of streek woont, als Margreet in is opgegroeid.

@Annemiek - Ja, he, alles heeft toch herinneringen.

@Marianne - Wat grappig een adoptieboom! Wel een goed idee, eigenlijk.

@B. - Vind niemand anders Bert en Ernie leuk? Ik weet nog dat ik daar vroeger puppets van had uit Amerika. Wat leuk die fazantenkaarstraditie (he, goed Scrabble woord).

@Petra - Dat vind ik in Nederland nu zo leuk, dat de ouders gewoon een glaasje wijn kunnen drinken. Hier is alcohol in alle vormen taboe op de scholen.

@Wendy - Dat lijkt me ook heel erg gezellig met zo'n groep te vieren! Die fooien, tja, het is natuurlijk wat je zelf wilt geven, maar er zijn wel richtlijnen. Dit jaar ben ik wat vrijgeviger dan andere jaren moet ik toegeven, omdat ik vind dat degenen aan wie ik ze geef ook echt goed werk hebben verricht. Ik heb ze al aan de schoonmaaksters en Thu, de nagelstyliste gegeven, en ga morgen even langs Lofty Salon om hem aan Mona en Carmen te geven.

@Naomi - Ja, inderdaad, die Red Fox Inn maaltijd met jullie was de laatste keer dat ik er was. Scones kunnen inderdaad flink zwaar zijn, leuke benaming "Stones"!

Bente zei

Hi Petra, door jouw vraag kom ik er achter dat het ding officieel helemaal geen "Tinkelbel" heet. Maar er zijn wel tinkelende belletjes. :-)
Dit is hem: http://angelchimes.com/
Volgend jaar maar eens een degelijke hier kopen . De versie op Amazon heeft slechte recensies.