Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 21, 2011

Over vreemde december warmte en gezellig samen zijn

Allereerst hartstikke leuk om over iedereens tradities te lezen vandaag, bedankt daarvoor! Ik heb bij de reacties van gisteren op iedereen geantwoord. Als je nog niet hebt geschreven over je Kerstherinneringen van vroeger of de tradities van vandaag, nodig ik je uit dat alsnog te doen hieronder. Ik vind het erg leuk om te lezen en zo leer ik mijn lezers ook een beetje kennen.

Oei, oei, oei, het is moeilijk opstaan vanochtend! Rick kwam pas laat thuis van zijn Kerstdiner in Washington en Kai en ik bleven op hem wachten. We kletsten nog tot na middernacht na. Gaap! Zelfs Rick blijft to na achten liggen.

Toch heb ik, als ik dan eenmaal op ben en een paar koppen koffie en yoghurt naar binnen heb, best veel energie. Het is weer een ongewoon warme dag met vijftien graden, al spettert het wel. Toch voel ik me door deze temperaturen (denk ik althans) stukken beter dan andere jaren in december.

Als ik in de van stap, valt mijn blik op de "female hero training" gewichtenroutine, die Sharon me gaf. Die houd ik expres in de auto, zodat ik hem kan doen, als ik wil. En vandaag lijkt me dat de perfecte workout.

Een jong stel doet een routine naast mij en er is eigenlijk maar een stel van ieder gewicht hier. Zij hebben de tien ponders, dus ik neem de vijftien ponders. De routine bestaat uit vier keer drie oefeningen, die allemaal drie keer achter elkaar zonder stoppen gedaan moeten worden. Mijn hemel, ik kreun en steun en ben erg trots op mezelf, als het klaar is. Ik heb mezelf zeker uitgedaagd vandaag.


Een van de twaalf oefeningen, de Bulgarian split squat

Zo'n gewichtenroutine geeft me maar weinig stappen, dus ik doe nog een half uur op de crosstrainer. Zo heb ik in ieder geval meer dan 5000, eens kijken of ik de rest vandaag vol ga krijgen. In ver lopen met Cosmo heb ik geen zin met de regen.

Thuis ligt Katja nog in bed, maar ze voelt zich wel iets beter. Met de nadruk op "iets", want beter is ze zeker nog niet. Ze heeft last van haar keel en een kuchje en voelt zich heel zwak. Ze heeft weer zo'n zin in pho, dus dat haal ik voor ons beiden bij Pho Thang Long voor de lunch. De jongen, die daar veel werkt en goed Engels spreekt, helpt me. Komt goed uit, want ik wilde hem ook een Kerstfooi geven. Die neemt hij heel dankbaar aan.

Na de lunch ga ik mijn nagels laten doen. Als ik naar de salon loop heb ik alleen een paraplu mee, geen jas aan, want het is maar liefst 16 graden! Thu is ook blij met haar gift, ik voel me net de Kerstman (ok, vrouw) vandaag! Mijn nagels zien er weer netjes uit, dit keer dieprood met gouden glittertjes erop.

Met een waslijst aan wensen van Katja, Saskia en mijzelf ga ik naar Safeway. Dit is een enorme winkel en ik "moet" nog bijna 3000 stappen. Ik besluit iedere gang af te lopen. Als mijn lijstje is afgewerkt heb ik mijn doel nog niet bereikt, maar wel bijna. Die Fitbit is echt goed om me in beweging te houden. Ik heb er al een heel aantal anderen ook voor warm gemaakt, misschien moet ik commissie gaan vragen, ha ha!

Het is naar dat Katja ziek is, maar aan de andere kant ook erg gezellig. Anders zou ze waarschijnlijk op pad zijn met vrienden en vriendinnen. Nu zitten we met zijn allen in de family room en kijken Kerstfilms, terwijl Kai de gitaar oefent.


Zorro is ook lekker ontspannen nu. Het geblaas en gegrom is sterk verminderd, nadat hij een nacht samen met Snickers en Meike doorbracht in de basement, toen Katja zo ziek was.

Vanmiddag hebben we ook weer allerlei Kerstliedjes geluisterd. Een van mijn favorieten is een vrij onbekend liedje, maar ik vind het mooi en het speelt hier in Washington. Maura Sullivan zingt Christmas Eve in Washington zo mooi en het filmpje erbij laat typisch Washingtonian taferelen zien:

11 reacties:

Anoniem zei

Ik had nog niet gereageerd...dus bij deze. Onze traditie is in de loop der jaren (gelukkig) veranderd. Gingen we vroeger toen de kinderen nog klein waren 1 dag naar (schoon)ouders en de andere dag naar (schoon)ouders, zijn we dit jaar helemaal vrij van verplichtingen. Heerlijk 2 dagen (3 als je de zaterdag mee gaat tellen) heerlijk thuis met 2 van de 3 kinderen (middelste is natuurlijk nog steeds op Curacao) maar verder HELEMAAL NIETS!!!! Wel even op bezoek bij pa en moe (moe die trouwens helemaal nergens naar toe kan want die heeft haar enkel gebroken) even gezellig samen zijn en dan weer lekker naar huis. En ik vind dat toch fijn! Nou, het is weer een heel verhaal geworden dus ik kap er mee.

Groetjes uit Harderwijk!
Gerda

Anoniem zei

Grappig dat jij schreef dat jullie met de kerst een volwassenentafel hadden. Dat was bij ons in de familie ook zo. Ik geloof dat je rond je twaalfde naar die tafel mocht. Nu heb ik een neef die 10 dagen jonger is dan ik. (dat vond hij altijd heel erg, hij wilde ouder zijn) En die mocht eerder naar de volwassentafel dan ik. Zo erg vond ik dat overigens niet, met mijn neefjes en nichtjes had ik het heel gezellig en ook aten ze aan de volwassentafel wel eens dingen die nu niet speciaal voor kinderen geschikt zijn. (heeft er trouwens wel aan bijgedragen dat ik nu eigenlijk alles wel lust)

Grappig dus dat jouw herinnering weer een herinnering bij mij naar boven bracht.

Groetjes, Jacqueline

Familie Langens zei

Vroeger zaten we gezellig met zijn allen aan het kerstontbijt en mijn moeder kookte voor het diner de sterren van de hemel. Nadat er van diverse kanten vriendjes en vriendinnen bij kwamen werd het steeds gezelliger. Maar wel moeilijker plannen, maar tot nu toe al 20 jaar lang hebben we de kerstdagen zo kunnen regelen dat we met ouders en schoonouders bij elkaar zijn. De laatste jaren is het wel zo dat we ieder iets maken, zodat de gastvrouw niet 2 dagen in de keuken staat. Dit jaar is het wel anders, eerste kerstdag eerst naar de kerk voor mijn moeder en daarna met mijn familie. Het zal vreemd zijn zonder mijn moeder, ach ik denk maar dat ze boven op die wolk zit te kijken naar wat we allemaal doen. Het enige jammere vind ik dat ik dinsdag meteen moet werken, dus weinig tijd om daarna te genieten van de kerstvakantie.

sandra zei

Mijn vader en ik pellen elk jaar garnalen voor de kerst voor op een toastje. Dit jaar zo'n 2 kilo! Inmiddels is mijn vader 75, en ik 37, we doen dit al sinds ik tiener was. Het hoort echt bij kerst.

Nina zei

Het is hier ook relatief warm voor december, al regent het wel veel. Wat een grappig compliment over je 'butt' hahaha, fantastisch dat die vrouw dat gewoon heeft gezegd. Ik vind ook dat je leuk op dat compliment hebt gereageerd.

Kersttradities hier...tja, dat mijn vader altijd zelf kerstbrood (met amandelspijs, ook zelf gemaakt) maakt. Toen ik nog thuis woonde, hielp ik hem altijd, dit jaar denk ik dat het er niet van komt te helpen. En (volgens mij heb ik dit al eens hier geschreven) mijn ouders hingen op kerstnacht altijd een papieren kerstklok in de slaapkamers van mijn broer en mij. Ik kan me niet herinneren dat ze dat afgelopen jaar weer hebben gedaan, waarschijnlijk durven ze het ook niet meer omdat mijn vriend bij me slaapt... Verder 'horen' bepaalde kerstversieringen gewoon ieder jaar weer in de (nog steeds echte) boom. Vooral mijn moeder is fan van rode lampjes in de boom, dus die hangen er ook in. We noemen hem dan ook de hoerenboom, dat verzonnen mijn vriendinnetjes en ik zo'n tien jaar geleden. Tja.

Ik hoop dat Katja gauw opknapt!!

Jolanda aka jolanxyz zei

Beterschap, Katja!

Mijn zusje en ik kregen altijd een nieuwe pyjama met Sinterklaas en die droegen we dan op 1e kerstdag bij het ontbijt. Op 1e kerstdag waren we meestal thuis en aten we met opa en om; vaak konijn en stoofpeertjes. Op 2e kerstdag waren we bij mijn andere oma, die verjaarde op de 27e en vierde dus ook gelijk haar verjaardag. Vaak was ik al misselijk van de musketkransjes... En dit jaar? 1e kerstdag gaan we brunchen en 2e kerstdag gaan we dinchen. Of te wel, ik hoef niets te doen. :-)En als nieuwere traditie de top2000 luisteren.

Anja zei

Als kind zijnde mochten wij na het kerstdiner een chocolade bal uit de boom halen. We gingen ook naar de nachtmis en aten daarna kerstbrood.

Net als bij jullie is het hier ook alles behalve koud. Beterschap voor Katja!

Anoniem zei

Vroeger gingen we altijd met mijn opa en oma een 'kerstboom' uitzoeken in het bos. Er was een gedeelte waar je moest zagen, maar er waren ook bomen met kluit. De bomen met kluit, gingen weer terug in de grond na de kerstdagen. Helaas is het huis niet meer in de familie, heel af en toe rijd ik er even langs. En onze 'kerstbomen' staan nog steeds in de tuin. (wel een stuk groter)

Nu gaan we met de familie uit eten (met speelgelegenheid voor de kinderen). Het is een lange tafel, 9 kinderen en 10 volwassenen.
De andere kerstdag zijn we met ons gezin. Dan gaan we naar het bos, daarna kaasfonduen.

Met 'oud en nieuw' blijven we thuis. De kinderen 'logeren' bij elkaar op een kamertje. En tijdens het vuurwerk (als ze er niet doorheen slapen) krijgen ze een cadeautje, meestal een leuke zaklampje. Daarna gaan de matrassen weer naar hun eigen kamer.
Marjon

Ineke zei

Wat vervelend voor Katja dat ze zo ziek is, hopelijk voelt ze zich inmiddels wat beter, strekte voor haar!
Prachtig, die lang uitgerekte kat.

naomi zei

Hallo

Wat goed van je dat je door de fitbit zo je best doet om de 10000 stappen te halen. Ik vraag me wel af hoever ik zou komen op een dag? Is dit nu hetzelfde als een gewone stappenteller of anders.

Arme Katja ik hoop dat ze snel opknapt en van de kerstdagen kan genieten. Het is voor jouw wel heerlijk om als moeder Katja nu lekker te kunnen verwennen.

Mooi kerstnummer en leuke beelden van DC. Kan me vorostellen dat je geniet van de aanwezigheid van de kids.

Nog 1 vraag over een traditie hier het kerstpakket van je werk. Kennen ze dat in USA ook?

Roberto heeft dit jaar de ouderwetse doos gehad met winter thema met een sneeuwschep, strooizout, snert met worst, chocolademelk met bekers en dan nog wat lekkernijen.

Ik heb een digitaal pakket gekregen en kan met een code online een kado uitzoeken of dagje weg. Leuk maar krijg het al voor het 4e jaar dus ken het wel.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Gerda - Lekker is dat, he, als je (bijna) nergens heen hoeft. Het is altijd zo'n gehaast anders.

@Jacqueline - Inderdaad, dat gebeurde bij mij gisteren ook, allerlei herinneringen kwamen bovendrijven.

@Anne-Marie - Jammer, dat je zo'n korte vakantie hebt! Fijne dagen gewenst!

@Sandra - Hollandse garnalen? Daar heb ik als tiener ook kilo's van gepeld. Het water loopt me in de mond!

@Nina - Grappig, die hoerenboom doet me denken aan onze eerste Kerst hier. Er zijn heel wat mensen, die rode lichtjes gebruiken en ik weet nog dat we veel huizen er als een bordeel uit vonden zien. Inmiddels zijn we daar natuurlijk helemaal aan gewend.

@Jolanda - Grappig, bij jullie dus ook een pijamatraditie.

@Anja - Die chocoladeballen herinner ik me ook nog.

@Marjon - Zo dat is een grote groep mensen! Gezellig!

@Ineke - Gelukkig is het vandaag weer wat beter met Katja.

@Naomi - Fitbit is een electronische stappenteller, die ook afstand, calorieen, hoeveel trappen bijhoudt. Kerstpakketten kennen ze hier niet, maar Rick krijgt meestal iets moois van zijn baas.