Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, januari 10, 2012

Middleburg en Katja's eerste wijnproeverij

Gelukkig voel ik me vanochtend niet zo belabberd en energieloos, als gisteren. Ik ben nog wel flink verkouden en hoop dat dat gauw minder wordt, alleen al omdat ik volgende week moet vliegen.

Rick en Saskia zijn al weg en Katja en Kai liggen nog op een oor, dus ik ontbijt in gezelschap van mijn viervoetige vriendjes. Vrijwel letterlijk, want zowel Cosmo als Flapjack kijken me de happen Griekse yoghurt uit de mond. Het is dan ook altijd een wedijver tussen die twee, wie het lege bakje uitlikt. Ja, ik weet het, slecht voor de opvoeding, maar het is zo schattig.

Al ligt er nog wat sneeuw, de temperatuur vandaag is weer zeer aangenaam voor januari en de zon schijnt uitbundig. Op weg naar de sportschool bedenk ik dat ik een half uur stairmaster en een half uur crosstrainer wil doen. Eenmaal binnen werp ik een blik op de stairmaster en realiseer me dat dat me nog teveel is.

Dan maar een uur op de crosstrainer, waar ik mijn boek uitlees en nu helaas op zoek moet naar een nieuwe serie. Wat heb ik van de Wine Country Mysteries van Ellen Crosby genoten! Dat zal ik haar ook schrijven, want ik hoop dat er meer boeken zullen komen.

Thuis liggen de twee oudsten nog in diepe rust. Aangezien Katja en ik samen in Middleburg willen lunchen en dat zeker een half uur rijden is, wek ik haar. Met moeite staat ze op. Dat zal nog weer wennen worden voor hen volgende week, als school weer begint!

De weg naar Middleburg wordt na de voorsteden altijd zo mooi. Katja heeft nu de leeftijd dat zij daar ook van kan genieten. We komen door slaperige dorpjes, als Aldie, langs paardenboerderijen en wijngaarden. Dan zien we de borden "Welcome to Middleburg" en "Relax, you're in the village!" en rijden over de pittoreske hoofdstraat van het stadje naar de Red Fox Inn.

Al heeft Middleburg een aantal leuke restaurantjes, dit is wel mijn favoriet. Katja heeft er nog nooit gegeten en bestelt de Virginia pindasoep. Daar moet ik ook een lepel van proberen, een hele kop is me te zwaar. We nemen allebei de crabcake sandwich, die een hele hoop krab bevat, erg lekker!

Na de lunch lopen we nog even langs de winkeltjes en ook de slager binnen. Daar heb ik ooit worstebroodjes gekocht, die erg op saucijzenbroodjes leken. Helaas maken ze die niet meer, want Rick vooral is daar dol op.

In de boeken van Ellen Crosby las ik telkens over de Goose Creek Bridge. Toen ik met Rick en Kai vorige week naar Upperville ging, viel me een bord naar die brug op. Die wil ik eigenlijk nog wel heel graag zien. Hij ligt maar net ten westen van Middleburg, dus Katja vindt dat prima.

De brug stamt uit het begin van de negentiende eeuw en er heeft hier, zoals op zoveel plaatsen in onze staat, een Burgeroorlog gevecht plaatsgevonden. Katja heeft een stel koeien en ezels ontdekt, die ze veel interessanter vindt, dan de brug. Na een paar foto's heb ik het ook wel gezien, maar ben blij dat we dit kleine omweggetje hebben gemaakt.

De volgende stop is mijn favoriete wijngaard in Virginia, Chrysalis. Katja is nu oud genoeg om mee te doen aan een wijnproeverij en ze houdt van wijn, dus was meteen voor dit uitje te vinden.

De wijnen van Chrysalis vind ik over het algemeen erg lekker. Het logo van de wijngaard is ook zo leuk. Verder is de natuur er schitterend en is er een interessant verhaal over het graf van Sarah Gertrude Lynn, die hier op 16-jarige leeftijd stierf (ver voor het een wijngaard was). De eigenaresse van Chrysalis onderzocht de genealogie van Sarah en ontmoette een aantal van haar afstammelingen. Ook zijn twee van de wijnen naar haar genoemd.

Tijdens de wijnproeverij proberen we zes witte en zes rode wijnen. Ik moet natuurlijk rijden, dus ik proef wel, maar spuug dan uit. Katja laat zich de wijn echter goed smaken. Het is erg leuk om zo met mijn dochter te doen. We zijn het helemaal eens over onze favorieten en nemen drie flessen mee naar huis. Een fles van de Mariposa rose voor mij en Katja kiest de chardonnay en de Sarah's patio white.


Dan is het alweer tijd om huiswaarts te gaan. Al gauw verlaten we de rust van het platteland en wordt de US 50 een zesbaansweg met het drukke Washingtonian spitsverkeer.

Thuis maak ik de salade, die ik vanavond meeneem naar het Nederlandse damesclubje. Het is een lekker recept, dus ik deel het hier even (wel Amerikaanse maten):
1/2 cup karnemelk
3 tbsp halfvolle mayonnaise
1/4 tsp zout
1/4 tsp peper
een zak (12 ounces) broccoli slaw
1/3 cup gekruimelde blue cheese
3 gekruimelde repen bacon (ik heb Hormel echte bacon bits gebruikt)

Meng de eerste vier ingredienten en roer daar de slaw en blue cheese doorheen. Kruimel de bacon eroverheen.

Het wordt zoals altijd weer een gezellig avondje. Het hoofdgerecht is een heerlijke pasta, echt om van te smullen comfort eten. Er is vers knoflookbrood en twee salades, waaronder de mijne, die ook goed wordt ontvangen. Zelf vind ik die echt heerlijk en ga hem onthouden. De toetjes zijn ook zeer smakelijk. Het is iedere keer weer leuk al die verschillende gerechten (en het gezelschap erbij natuurlijk zeker).

Alle foto's van vandaag staan hier.

14 reacties:

Sally zei

Gezellig zo'n uitje met je dochter. Mooie omgeving ook als ik de foto's zo zie. en 's avonds weer een gezelig etentje...al met al een prima dagje dus.

Anja zei

Leuk zo’n uitstapje samen met Katja. Je foto’s roepen herinneringen op

Theo zei

Leuk, zo'n uitje!

Wat me opviel in het verhaal was dat Sarah blijkbaar op 16-jarige leeftijd al afstammelingen had, of waren het verdere familieleden?

Theo

Marie zei

Wat een leuk dagje uit, gezellig! Mijn dochter is pas 8 en die vindt het nu al leuk om met mij 'op stap' te gaan, echt gezellig! Met wijn drinken moet ze nog een tijdje wachten haha

Anoniem zei

Zou niets voor mij zijn zo'n wijnproeverij, ik zou echt geen wijn uit kunnen spugen, zooo zonde :-) (tenzij die niet lekker is natuurlijk). Fijne dat je je beter voelt.
Groet, Evelyn

Anoniem zei

Hallo Petra

Vond het zo fijn te lezen over je dagje uit met Katja ! De foto's roepen hier ook mooie herinneringen op aan vorige zomer We waren toen ook in de Red Fox Inn en hebben toen ook wijnproeverijen bezocht!

Groetjes

Anja zei

Wat een gezellig moeder-dochter uitje! Leuk dat Katja nu oud genoeg is om dat samen te doen.

Annemiek zei

Leuk dagje uit. Wijnproeven moet ik nog altijd een keer doen, terwijl we hier midden in een wijngebied zitten heb ik het nog nooit gedaan.

Els zei

Had een paar dagen niet kunnen lezen, dus reageer nu nog op je vorige blogs. Wat me opviel op de foto van Rick in de cabrio, is dat jullie toch wel in een heel mooie buurt wonen, mooie straten, zou ze zelfs lanen durven noemen, en er zijn overal zoveel bomen te zien! Alleen jammer dat er geen voetpaden en fietspaden zijn, is blijkbaar echt op auto's gericht.
Alhoewel ik een felle tegenstander ben van wapens, en geweld verafschuw, moet ik toegeven dat ik ook heel graag zo eens zou gaan schieten, ook op de kermis vind ik het schietkraam fijn om eens te doen.

Ineke zei

Wat leuk, zo'n moeder-en grote dochter-lunch!
Jammer dat Katja al weer snel vertrekt.

Sandrah zei

Fijn dat je je weer wat beter voelt. Hopelijk is de verkoudheid snel verdwenen.
Gezellig om met z'n tweeen naar een wijnproeverij te gaan.

Sandra

Petr@ zei

Gelukkig dat je je wat beter voelt. Volgende week is het vast over. Vliegen met een fikse verkoudheid is geen pretje, weet ik uit ervaring.

Leuk om zo met Katja op pad te zijn. Vooral de wijnproeverij zal voor haar spannend geweest zijn, zo'n eerste keer. Daar deed je mij op die leeftijd geen plezier meer; wijn heb ik pas de laatste 8 jaar leren drinken en rode wijn nog steeds niet.

naomi zei

Wat een leuke dag heb je weer gehad vandaag. Gelukkig voel je je een stuk beter. Leuk om weer wat foto's van middleburg en Red fox inn. En daarna naar een wijn proeverij is vast bijzonder maar niets voor ons. Ik drink af en toe rose sinds kort maar daar houdt het bij op.

Wel gezellig een moeder/dochter dag goed voor de band. Bijzonder dat die brug uit je boek kon bezoeken. En er ook een batlefield heeft plaats gevonden. Ook een mooie stenen brug met die bogen. En dan heeft USA geen geschiedenis.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Sally - Ja, gisteren was echt een dag met een ster.

@Anja - Ja, he, dat was leuk toen!

@Theo - Zeker weet ik het niet, maar ik denk niet dat het Sarah's directe afstammelingen zijn. Lijkt me zelfs voor die tijd wel erg jong om moeder te zijn.

@Marie - Met een van de kinderen op stap gaan is leuk en ook goed voor ze. Even wat aandacht alleen.

@Evelyn - Ha ha, ik heb ook wel een paar kleine slokjes genomen, hoor. Maar met twaalf wijnen moest ik wel uitkijken.

@Anoniem - Wat leuk! In de zomer was het natuurlijk wel mooier, met bladeren.

@Anja - Zeker, dat is een van de leuke dingen van een volwassen dochter.

@Annemiek - Doen, hoor. Wij hebben in een ver verleden ook een wijngaard in New York bezocht, het is een van de grotere wijn producerende staten.

@Els - Jawel, hoor, we hebben wel degelijk voet- en ook steeds meer fietspaden. Langs alle straten liggen stoepen en vanaf ons huis kunnen we naar een voet/fietspad, dat tot ver naar het westen en naar Washington leidt fietsen.

@Ineke - Ja, daar ga ik het wel weer even moeilijk mee krijgen.

@Sandra - Het beter voelen gaat me nog te langzaam, ik wil die verkoudheid gewoon weg, ha ha!

@Petra - De rode wijnen vonden wij gisteren ook niet zo lekker. Ik ben ook meer een rose en witte wijn drinkster.

@Naomi - Ja, dat vooroordeel dat er hier geen geschiedenis zou zijn. Men doet hier wel goed aan zulke dingen bewaren, vind ik altijd.