Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, februari 07, 2012

Dagje Amersfoort

Alweer heb ik heerlijk geslapen! Na de eerste nacht hier vond ik het zo stil, want ik ben thuis gewend met een fan boven ons hoofd te slapen. Dus zocht ik online naar een MP3 van een fan en vond er een, die precies als onze fan klinkt. Wat een verschil! Ik slaap nu als een roos en moet mezelf dwingen om wakker te worden. Die gaat voortaan mee op reis!

Om een uur of acht ben ik goed uitgeslapen en ga naar beneden. Petra is al klaar en na het ontbijt gaan we op weg naar de sportschool. In Petra's buurt is het spekglad en zo kan het gebeuren dat remmen niet helpt. Petra's auto glijdt door, de auto, die van links komt, glijdt door en met minieme snelheid komen ze tegen elkaar aan stil te staan.

Eerst lijkt er niets aan de hand te zijn, want er is geen blikschade. Maar als Petra wegrijdt wordt de reden daarvan duidelijk. Haar linkerwiel staat niet meer recht, waardoor ze nog wel kan rijden, maar verder dan de sportschool zeker niet. Gelukkig is Petra's moeder bereid ons vandaag haar autootje af te staan.

Petra zet mij af en ik ga mijn cardio op de machines doen. Petra zelf trotseert de vrieskou en gaat buiten hardlopen. Onderweg ziet ze voor de tweede keer achter elkaar een aantal reeen. Ik heb gelukkig een leuk boek, want zulk vertier heb ik op de trapmachine en crosstrainer niet. Toch vliegt het uur voorbij.

Na ons thuis klaargemaakt te hebben, lopen we naar het huis van Petra's moeder. Daar mogen we haar Fiatje meenemen. We hebben om twaalf uur afgesproken bij bloglezeres Evelyn thuis in de binnenstad van Amersfoort.

Evelyn blijkt in een schattig 19e eeuws huisje in het centrum te wonen. Van haar krijg ik een paar Suske en Wiskes, die ik wonder boven wonder gisteren niet gekocht heb, en saucijzebroodjes voor Rick (die ik mee ga smokkelen). Na een rondleiding door haar mooi gerenoveerde pand, lopen we richting ons lunchrestaurant. Onderweg wijst Evelyn van alles aan en ik herken het een en ander ook weer.

Tijdens mijn middelbare schooltijd bij het Johan van Oldenbarnevelt Gymnasium hier, gingen we regelmatig met tussenuren naar het centrum. We besteedden vooral nogal wat tijd bij 't Hoekje, dat nu Rumours heet.

Voor de lunch hadden we met Marianne, middelbare schoolen studentenvriendin van mij, afgesproken bij Christea's. Helaas blijkt dit restaurant op dinsdag gesloten, dus stelt Evelyn Grand Cafe Halewijn voor. Ik bel Marianne, die dat ook meteen oppert, dus we spreken af elkaar daar te ontmoeten.

We nemen het tafeltje aan het raam in het gezellige cafe. Het gesprek is meteen zeer geanimeerd. Het is zo leuk Evelyn nu in persoon te ontmoeten en met Marianne lijkt het of de jaren zo wegvallen! Ook het eten is super lekker. Mijn broodje met tonijnsalade heeft zoveel zaadjes erop, heerlijk!

Na de lunch neemt Evelyn ons op een rondleiding door het centrum. Wat is Amersfoort ook weer ontzettend leuk! Al het Middeleeuwse, de poorten (hoewel de binnenpoort niet zo oud is) en de vaart met boten en schaatsers.

Het is wel berekoud, want er staat een scherpe wind. Ik weet wel weer waarom ik Amersfoort ook altijd zo'n gezellige stad vond. Helaas is de Amersfoortse brouwerij De Drie Ringen gesloten. Dat had me zo leuk geleken voor Rick, maar helaas.

Marianne's dochter heeft vandaag de eerste CITO toets, dus zij neemt afscheid. Evelyn, Petra en ik gaan nog iets drinken in In Den Kleinen Hap .

Evelyn en ik bestellen een Keistad gluehwein, die met een scheutje amaretto wordt geserveerd. Wat een heerlijke smaak heeft die! Iets om te onthouden. Petra houdt het bij een warme chocolademelk.

Dan is het alweer tijd om terug naar Evelyns huis te lopen. Daar nemen we hartelijk afscheid. Zo leuk om nu alweer de persoon achter de reacties op het blog te weten! Evelyn, ik hoop je ook eens in onze buurt rond te leiden.

Op de terugweg rijden we de weg, die ik vroeger altijd naar school fietste. Daaraan is nog maar erg weinig veranderd, maar aan Leusden-Zuid, het dorp waar wij woonden, wel degelijk. Niet de huizen, maar onze basisschool is er niet meer en er wordt nu een enorm complex gebouwd op wat vroeger weilanden waren.

We parkeren nog even bij het hofje, waar wij vroeger woonden. Daar staat nog steeds de yucca boom, die mijn vader ooit plantte in de tuin. Dat ding is nu hoger dan de huizen en doet alles eigenlijk nog kleiner lijken. Toch grappig om het weer te zien.

Binnendoor via Woudenberg, Maarsbergen en Doorn rijdt Petra terug. Wat een prachtige bosachtige omgeving is dit toch! Het was weer echt leuk nog meer oude "stomping grounds" terug te zien.

Tegen vijven komt mijn nichtje me ophalen. Zij woont in Doorn en heeft me uitgenodigd te komen eten. Mijn tante en oom zijn er ook. Erg leuk om iedereen weer te zien. We eten boerenkool met worst, wat zal ik dat weer missen. Het wordt een gezellig avondje bijkletsen.

Zo eindigt alweer mijn een na laatste dag in Nederland. Wat vliegt de tijd toch!

Foto's van vandaag staan hier.

23 reacties:

coralie zei

Wat leuk, dat je ook tijd had om naar je geboorteplek terug te gaan en heel bijzonder dat die boom er nog stond!
Klinkt weer als een heel gezellig dagje en het is elke keer weer leuk volgens mij als je een bloglezer ontmoet! Je hebt blijkbaar alleen leuke lezers :)
Ff schrikken, die botsing! En balen dat er toch schade is.
Goede terugreis!

Annemiek zei

Leuk om die plekjes allemaal te zien, en om oude en nieuwe bekenden te zien.

Kristel Holsbeek zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Kristel Holsbeek zei

Ze zeggen niet voor niks hé: time flies when having fun;-))
Ben blij voor jou dat alles goed verloopt (buiten het kleine accidentje natuurlijk)

Bente zei

Een mp3 van een fan???? Jij woont duidelijk langer dan ik in de US. Ik vind de fans nog steeds verschrikkelijk irritant tenzij het echt heel warm is.
Wat mij ook zo opviel in NL was dat het zo stil is. En dan zat ik dus in A'dam! Maar auto's maken veel minder lawaai in NL, buren hebben geen luide muziek opstaan, mensen schreeuwen niet zo. Ik vond het een verademing!

Grappig dat jij voor een groot deel uit hetzelfde deel van het land komt als ik. Mijn middelbareschooltijd heb ik op het platteland bij Leersum gewoond. Mijn tante woont al 40 jaar in Doorn en mijn moeder woont nu in Zeist. Ik ken de omgeving die je beschrijft dus heel goed.

Veel plezier met je laatste dag in NL!

Anoniem zei

Dat is ff schrikkken die botsing. he wat vervelend er is toch schade. Gelukkig zijn jullie ongedeerd. Wat een leuke foto's heb je van amersfoort gemaakt.

Ik wens je alvast een prettige terugreis en hoop dat je geen vertraging heb.

Groetjes,
Susan

Wilma Loeffen zei

Ondanks de ijzige kou heb je toch een heerlijk weekje in nederland.
Geweldige foto's weer.
Een hele fijne dag nog vandaag.

groetjes Wilma

Marie zei

Wat een leuke trip in NL! En wat maak je toch leuke foto's- die geven echt een prachtig beeld! Veel plezier nog!

Marieke zei

Leuk hoor zo'n trip langs plaatsen waar je vroeger veel tijd hebt doorgebracht.

Geniet er nog even van.

Anja zei

Wat leuk om bij je huis van vroeger te kijken. Veel plezier op je laatste dag in Nederland en een goede reis terug naar huis!

Anja L. zei

Wat leuk om in jouw blog nu foto's van Amersfoort te zien! Afgelopen vrijdag toen de bomen zo mooi onder de rijp zaten heb ik ook veel foto's gemaakt. Vooral bij de Koppelpoort.
Jammer dat de brouwerij nou net op dinsdag gesloten is.
Je tassen zullen wel zwaar zijn op de terugweg!
Geniet nog van je laatste dag in Nederland.
Groetjes,
Anja L.

Marion zei

Wat leuk dat je in Amersfoort bent geweest, de stad waar ik 7 jaar heb gewoond voor studie en daarna werk. Ik vind het nog steeds een prachtige stad en ben nog jaren eens in de 6 maanden teruggegaan naar mijn tandarts die op de Berg zat. Amersfoort is hard gegroeid he? Het heeft tegenwoordig iets van 3 stations alleen al en al die nieuwe wijken. Ben je ook langs je broer of moeder geweest of wonen die niet meer in Nederland?

Ik vind het sneu voor je dat je uitgerekend dit weer treft maar zo heb je ook eens de Elfstedenkoorts mee gemaakt. Was je nog in Nederland toen die in de jaren tachtig werd gereden?

Veel plezier nog op je laatste dag, volgende week heb je vast een veel hogere temperatuur weer!

Anoniem zei

Het was zeker een gezellige (en ijskoude) middag. Prachtige foto's heb je weer gemaakt van "mijn" stad. Erg leuk om je IRL ontmoet te hebben en het is echt een "kleine wereld". Ik hoop dat je vandaag ook een topdag in Amsterdam hebt en wens je bij deze alvast een hele goeie reis terug morgen!
Groet, Evelyn

Bas N. zei

Leuk om te zien dat je in Amersfoort rond gelopen hebt!

groet,

Bas N.
Amersfoort

Anoniem zei

Alweer zo'n sfeerrijke omgeving. Je hebt Amersfoort prachtig in beeld gebracht, al die straatjes en gevels.Je raakt er niet op uitgekeken.
Voor mij ook heel bekend daar m'n vader daar vandaan komt. Woonde midden in het centrum aan de Arnhemsestraat.We kwamen er regelmatig en nu woont mijn broer er.In de nieuwe wijk Schothorst.
Je hebt dus heel wat te vertellen als je weer thuis bent.
Goede reis voor morgen.
Wil

Anoniem zei

Grappig om ons dagje Amersfoort nog eens over te kunnen lezen. En leuk om je na zoveel jaar weer eens in het echt te zien!

veel groeten, ook aan Petra, en alvast goede reis terug
Marianne

naomi zei

Hallo

Ook dit klinkt weer als een leuke en geslaagde dag. Leuk die ontmoeting met een blog lezeres en je school vriendin. Amesfoort ziet eruit als een leuke stad en zeker ook mooie oude stukjes.

Mooie foto's ook weer. Leuk dat je huis en ervan vroeger nog stond. Echt sentiment. En dan weer boerenkool lekker zeg. En ook nog familie bezoek.

Wat ik me afvraag vindt jij nederland qua prijzen nu erg duur?

Groetjes Naomi

Petra zei

@Coralie - Geboren ben ik daar niet, hoor, dat was in Zeist (dus ook hier vlakbij). In dat huis woonde ik vanaf mijn 10e tot 17e. En ja, hoor, ik heb een heleboel erg leuke lezers :).

@Annemiek - Het was zeker leuk!

@Kristel - Het was een super week!

@Bente - Wij wonen vrij stil, hoor. Vooral geen gillende mensen, ha ha! Rick heeft me verpest met die fan.

@Susan - Dank je! Ik hoop dit keer ook zonder vertraging te reizen.

@Wilma - Ik had me eigenlijk geen betere week kunnen wensen.

@Marie - Nederland is zeer fotogeniek!

@Marieke - Doe ik zeker!

@Anja - Het is altijd weer vreemd om te zien, dat huis.

@Marion - Wat grappig dat jij ook in die buurt hebt gewoond. Die elfstedenkoorts is erg leuk, ik hoop dat het doorgaat!

@Evelyn - Nogmaals bedankt voor de leuke rondleiding! Erg leuk om nu te weten met wie ik schrijf!

@Bas - Je woont in een mooie plaats.

@Wil - Grappig dat jij ook "iets" met Amersfoort hebt.

@Marianne - Ik vond het ook leuk en zo vertrouwd meteen weer. Ik hoop echt dat je eens onze kant opkomt met Floor!

@Naomi - Eerlijk gezegd heb ik er helemaal niet bij stilgestaan, ook omdat ik natuurlijk dingen koop, die ik in Amerika niet koop. Het is me niet opgevallen dat het extra duur of goedkoop zou zijn.

Reny zei

Het ziet eruit dat je een heerlijke dag hebt gehad in Amersfoort.

Geniet van je laatste dag in NL en goede reis terug naar huis.

Petra zei

@Reny - Dank je!!

Anoniem zei

Wat heeft Apeldoorn mooie plekjes!
Bijzonder dat die boom (ookwel apenboom) er nog staat. Het is alleen niet mijn favoriet :)
Goede reis terug, je zult wel moe zijn.
Marjon
(inderdaad, westvleteren 12 heeft wederom 1e prijs)

Sally zei

wat een leuke week heb je in Ned. gehad. zoveel gedaan, gezien en mensen (zowel familie als bloglezers) ontmoet. Ook leuk om nedelrand eens 'echt' in wintersfeer mee te maken. Hele goede reis terug.

Natasja Valentijn zei

Wat gaat de tijd snel hè! Je hebt er van genoten, dat blijkt wel uit je verhalen en foto's. Ik wens je een goede terugvlucht!