vrijdag, februari 03, 2012

Een sneeuwerig Den Haag

Na een nogal onrustige nacht voel ik me wonder boven wonder toch redelijk uitgerust. Na het ontbijt fietsen Petra en ik naar Health Center Hoenderdaal, waar ik mijn eerste Nederlandstalige sportklas ooit ga doen.

Het wordt de Body Pump. Nou, ik ben best wat gewend, maar na afloop trillen sommige spieren flink. Het lukt me gelukkig wel alle oefeningen af te maken en ik ben blij dat ik het heb gedaan. Ook leuk om te zien, wat Petra les geeft.

Na ons klaargemaakt te hebben fietsen we naar station Driebergen. Daar nemen we de sprinter naar Utrecht, ook weer een nieuwe ervaring voor mij. Op Utrecht Centraal, waar ik zo vaak van vertrok, herken ik het niet meer terug! We nemen de intercity naar Den Haag en ik geniet van het landschap onderweg. Vooral de molens blijven me bekoren.

Zonder oponthoud rijden we Den Haag binnen, waar Naomi ons al opwacht. Naomi heb ik in april ontmoet en zij gaat ons het mooie centrum van de Residentie (zo noemde een conducteur de hofstad jaren geleden) laten zien.

Inmiddels is het flink aan het sneeuwen! Alles is al gauw wit en gelukkig hebben wij warm genoege kleding mee. We lopen langs het Torentje en de Hofvijver, die mooi wit besneeuwd is, wat (hopelijk) mooie foto's geeft. Naomi laat ons leuke oude weggetjes zien en natuurlijk lopen we door de Passage, waar ik me herinner dat het ooit een groot cadeau was dat ik een Mont Blanc vulpen van P.W. Akkerman kreeg.

Inmiddels zijn we flink besneeuwd en koud, dus het komt goed uit dat Naomi bij Dudok heeft gereserveerd. Een blik op het menu en ik weet al wat mijn keuze gaat zijn: het broodje filet Americain, natuurlijk (ik ben geen kroketfan). De anderen hebben ook lekker uitziende lunches.

Nu had ik wel van Dudok (of misschien was dat alleen de architect)gehoord, maar was er verder niet bekend mee. Petra in North-Carolina zag mijn check-in op Facebook en schreef dat ze beroemd zijn om hun appeltaart. Daarvan moeten we dan natuurlijk een stuk proberen en inderdaad superlekker!

Nu zijn de handschoenen en sjalen weer een beetje opgedroogd en het is droog buiten. We zijn dus klaar om met sightseeen door te gaan. Dat begint met een BN sighting, want Petra herkent D66er fractievoorzitter Alexander Pechtold, die net buiten het restaurant staat te praten.

Als kind heb ik met mijn opa en oma weleens de Gevangenpoort bezocht, maar herinner me alleen vaag dat het eng was. Petra is er nog nooit geweest, dus we besluiten de rondleiding te gaan doen.

De gids vertelt enorm leuk, maar de geschiedenis hier is natuurlijk wel barbaars te noemen. De bekendste gebeurtenis was natuurlijk de moord op de broeders de Wit, maar er zijn nog veel meer verschrikkelijke dingen gebeurt daar. We hebben een hoofd vol gruwelijke historische feiten en een aantal opmerkelijke feiten, zoals dat Napoleon de martelwerktuigen verbood.

Tijdens de rondleiding belt Petra's dochter dat het treinverkeer ernstig ontregeld is door de sneeuw. Hoog op mijn verlanglijstje staat het Mauritshuis en we besluiten dat de laatste stop van vandaag te maken.

Via het Binnenhof lopen we erheen. Wat is de Ridderzaal toch mooi! Onvoorstelbaar dat zo'n bijna 900 jaar oud bouwwerk nog in gebruik is.

Het Mauritshuis is alles wat ik me ervan voor heb gesteld. Ik ben dol op de oude Meesters en hier hangt natuurlijk veel van de creme de la creme. Mijn favoriet is Het Meisje met de Parel van Vermeer, vooral ook omdat ik het boek "The Girl with the Pearl Earring" heb gelezen. Verder maakt Paulus Potters "De Stier" enorme indruk op me.

Op weg naar het station lopen we nog langs de "prachtige" (lees foeilelijke) Amerikaanse ambassade en dan ga ik de Nederlandse Spoorwegen met sneeuw meemaken. Ik heb daar de afgelopen paar jaren al heel wat "horror stories" over gelezen, maar dacht eigenlijk stiekem dat het vast allemaal wel meeviel.

Nou! Laten we zeggen dat er een geluksengeltje op onze schouders rustte. We lopen om kwart over vier het station binnen en zien daar al meteen dat alle intercities naar Utrecht niet rijden en dat er een wisselstoring bij Utrecht is.

Er staat echter wel een sprinter op het scherm, die nu niet verder dan Utrecht Terwijde zal rijden. We besluiten het daarop te wagen en dan maar te zien, hoe we van daaruit verder komen. We nemen afscheid van Naomi, het was weer heel leuk haar te zien (en Naomi, nog eens bedankt voor de leuke cadeautjes!).

Het perron staat natuurlijk propvol, maar we lopen verder naar het einde en daar lijkt het mee te vallen. Met de nadruk op "lijkt", want als de trein aan komt rijden, komt er een stroom mensen op ons af. Ons grote geluk is dat we vrij vooraan staan en met alle andere sardientjes (hoewel niet "alle", want er blijven heel wat mensen op het perron over) de trein in kunnen.

Het wordt echt persen om de deuren te sluiten, maar ietsje later dan gepland rijden we toch. Er heerst een joviale stemming in de trein. Iedereen maakt er duidelijk het beste van. Bij ieder station is het weer een geprop om er nog een of twee mensen bij te krijgen.

Pas bij Zoetermeer gaan er een heel aantal mensen uit en in Gouda krijgen Petra en ik zowaar een zitplaats, omdat de mensen naast ons vertrekken. Nog een keer geluk hebben. Ook horen we van iemand anders dat de wisselstoring bij Utrecht verholpen is en deze trein dus wel door naar Centraal zal rijden.

Daar is het ronduit een chaos! Op het bord met vertrekkende treinen staan welgeteld drie treinen vermeld. Daar zit Driebergen niet bij. We gaan dus maar kijken hoe het met de bussen gesteld is. Als we vragen welke bus we moeten nemen, wijst de medewerker die, maar zegt erbij dat niemand weet, wanneer die zal komen.

Eerlijk gezegd ben ik niet blij met lang wachten in deze kou, want ik begin mijn spieren al te voelen. Ik stel voor te kijken of we een taxi kunnen nemen. Vier chauffeurs weigeren naar Driebergen te rijden, maar de vijfde wil het wel doen. Hij schat wel dat het een flinke duit gaat kosten met al het verkeer. Dat heb ik er wel voor over, dus we stappen in.

Al rijdt de taxi veel op buslanen, we komen toch regelmatig in een file terecht. Maar ongetwijfeld veel eerder, dan als we op de bus hadden gewacht, zijn we bij station Driebergen. Daar staan Erik en Lisa al op ons te wachten.

Lisa gaat met Petra mee om de fietsen naar huis te rijden (ik ben als de dood voor gladheid en durf dan echt niet te fietsen (heb zo ooit meervoudig mijn enkel gebroken). Ik ga gerieflijk met Erik mee naar de Chinees.

Daar bestellen we van alles lekkers dat ik ook al jaren niet heb gegeten. Pangsit, Babi Pangang, Fu Yung Hai en Mihoen, zo lekker!! Als ik Rick aan de telefoon heb en hem het menu vertel, is hij jaloers.

Na het eten gaat de open haard aan en heb ik ook eens de kans om een TVOH te kijken, met kids weliswaar, maar dat is ook erg leuk. Echt een superleuke dag was het weer vandaag (ja, ook de vertragingen op de terugreis, we hebben toch wat afgelachen met onze medereizigers).

De foto's van vandaag staan hier.

Mary-Ann zei

Hahaha, ik las even op FB je bericht dat je blog bijna klaar was...! Leuk om te lezen. Tja NS en sneeuw is geen goede combi. Gelukkig zijn jullie heelhuids thuis gekomen. Lekker chinees, hmmm. Geniet ervan Petra, best of both worlds, en een warmer huis kun je niet treffen. Geniet lekker van good compagny bij de Schoon family !

Je treft het niet echt met het weer. Zeker geen weer om te "treinen". Je hebt zo te lezen wel een leuke dag achter de rug. Ik verheug me erop om je morgen weer te ontmoeten!

marianne zei

Echt fantastisch he, wat er allemaal in het Mauritshuis hangt. Zelf hou ik ook erg van Vermeers Gezicht op Delft, maar de stier is idd ook prachtig.

Snap best dat je met die sneeuw niet durft te fietsen, het was ook bijna niet te doen. En dan met jouw enkelverleden...

Jeanny zei

Wat een leuke dag heb je gehad!!! Mooie foto's !! Raar om je blog 's avonds te lezen, even wennen, haha. Ik was gisteren mijn Fitbit kwijt geraakt, dus slecht geslapen. Dat je al zo snel zo gehecht kunt raken aan een gadget. Gelukkig teruggevonden op mijn werk. Jij zal wel een hoge score vandaag gehaald hebben. Mijn score: 13.838. Geniet ze van Nederland!

Mooie foto's weer. Ik ben geloof ik nog nooit in Den Haag geweest. Fijn dat je toch een leuke dag hebt gehad ondanks de sneeuw en kou en treinperikelen.
Ik was blij dat ik vandaag het huis niet uit moest, met de auto dan. Wel met de hond gaan wandelen natuurlijk, die vind de sneeuw erg leuk.
Groetjes Tine.

Je viel vandaag echt met je neus in de boter, van alles wat.
Den Haag is inderdaad hardstikke leuk, heb ik eigenlijk vorig jaar pas ontdekt toen we een uitje van het werk hadden.
Fijne dag morgen, Bea

Becs zei

Wat leuk om jouw ervaringen in NL te kunnen lezen. Het voelt voor mij gewoon een beetje raar om over NL te lezen van jou hahaha. Ik ben blij dat je zo aan het genieten bent

Sandrah zei

Ach, het is nu eenmaal zo. Er valt een paar centimeter sneeuw en het hele land is ontregeld! Gelukkig laten jullie je niet tegenhouden.

Prachtige foto's!

Sandra

Annemiek zei

Dat is even heel wat anders om toerist te zijn in Nederland. Iets waar je eigenlijk nooit eerder aan toekwam. Leuk om over die plekjes te lezen.

Bente zei

Hoop dat je in ieder geval wel mooie sneeuwplaatjes te zien krijgt. Jammer dat het zo koud is.

En oh wat ben ik jaloers op de Babi Pangang.

Geniet nog lekker!

Wat een leuke en typisch HOllandse dag heb je meegemaakt! Geniet lekker ervan. Zo'n rondleiding door Den Haag lijkt mij trouwens ook wel wat, ik heb die bezienswaardigheden nog nooit gezien daar. Schaam ;-)

Nou je zal weten dat je in Nederland bent! Wat hadden jullie een geluk met de trein. Wat is het dan lekker als je een lekker warm huis binnen kan gaan hè.
Ik hoop dat je vandaag geen problemen hebt met het vervoer.
Groetjes,
Anja L.

Tineke zei

Vergeet vandaag je zonnebril niet, met de zon op de sneeuw is die nodig.
Leuk dat je nu via je webcame toch naar je pleintje in de vs kunt kijken.
Ik duim dat ze het vandaag voor je Amerika.com meeting goed warm kunnen stoken, veel plezier toegewenst. Hier was het vannacht - 13.

Hallo

Het was ook voor mij een hele geslaagde dag en zijn jullie door mijn verhaal over eten bij de chinees op hetzelfde idee gekomen. Ja ook dat was weer heerlijk mijn favo is toch echt Foe Yong Hai (eiergerecht).

Wat een mazzel dat je in de trein kwam en hij door ging naar utrecht cs. En daar gelukkig een taxi chauffeur was die het wildde doen de rit. Dan maar iets meer geld kwijt, maar deze kou is toch al niet goed voor je spieren denk ik zo. Maar wat je gister zei blijven bewegen helpt.

Ik vondt het Mauritshuis ook erg indrukwekkend en was er ook nog nooit geweest. En weer genoten van schilderij van Hendrick Avercamp zo mooi. Maar ook zeker het meisje met de parels zo tijdloos schilderij.

Nog even over de ns mijn oom kon uit Amsterdam niet hier komen, jammer genoeg. En ook dit is een echt Hollandse ervaring de Ns en sneeuw en dan de problemen. Maar beloven elk jaar beterschap haha.

En voor alle lezers die nog nooit in Den Haag zijn geweest, je moet het echt doen zoveel mooie plekjes en ook zo oud met veel geschiedenis erin. Blijft voor mij als Hagenees genieten om er zomaar te wandelen.

Groetjes Naomi

Petra, heb genoten van je prachtige foto's !Vorig jaar bezocht ik voor de eerste keer Den Haag in mei, volop zon was het toen, wat een contrast! Was ook onder de indruk van bezoek aan Mauritshuis. Nog fijne dagen in Nederland.

Sally zei

leuk hoor. Ook ik als Hagnees vind het leuk om over mijn geboorestad te lezen. Al heb ik ook jaren in Ede gewoond en dus regelmatig de trein naar Utrecht genomen. Files en ontregelde treindiensten daar wet ik alles van.

Martine zei

Wat leuk om je blog nu te lezen met van die, voor mij, ook heel bekende plaatsen!

Leuk om eens op een andere manier te sporten dan je normaal doet. Zeker als je vriendin dan les geeft.

Den Haag in de sneeuw, dat had je vooraf vast niet verwacht. Het geeft in elk geval mooie foto's.

En tja, de NS. We hielden het treinverkeer al een beetje in de gaten op het werk voor een collega en bij ons viel het gelukkig mee. Ik was in elk geval blij gewoon met de auto te zijn en heb nergens last van gehad. Nou hoefde ik gelukkig ook niet in de Randstad te zijn!

Karen aka cloggie68 zei

Ik had je echt mijn telefoonnummer als noodnummer moeten geven want ik woon 5 minuten van station Terwijde... Gelukkig zijn jullie daar niet gestrand en hebben jullie een superdag gehad! Ik kom uit Utrecht maar heb ook 8 jaar in Den Haag gewoond dus allemaal heel herkenbaar!

Wat leuk die foto's van een besneeuwd Den Haag. Voor mij natuurlijk heel herkenbaar omdat ik daar zeker 25 jaar gewoond heb, en nu al weer jaren in Leidschendam. Toch vlak naast de deur.Maar alle bekende gebouwen heb ik al eens bezocht en blijf het gewoon fantastisch vinden.
Je trof het niet wat het vervoer betreft maar mensen verwachten nu eenmaal wonderen van de NS. En dat zal wel voor alle landen gelden als er in zo'n korte tijd zoveel sneeuw valt. Herinner me toch de winters van afgelopen jaren in de VS, zoals in New York en dan is het openbaar vervoer toch ook gestagneerd en kampt men met hetzelfde probleem.
Wij moesten vanmorgen al om 9.00 uur in Scheveningen zjn en daar was het toch koud.
Mijn schoondochter moest haar bruidsjapon passen en die afspraak stond er dus.
Geniet nog van je verblijf hier.
Groetjes Wil

Theo zei

Ja zeg, zit me even lekker te maken met Dudok-appeltaart...

Ook in Rotterdam op meerdere plaatsen te verkrijgen, in Dudok zelf, maar ook middels hun taarten-bakkerij bij andere restaurants, en je kunt ze zelfs meenemen.

Leuk, die toeristische info uit mijn eigen kikkerlandje. Nog veel plezier.