Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, februari 02, 2012

Vlucht en aankomst in Nederland

Gisteravond om vijf kon ik al aan boord en kreeg mijn fijne Economy Plus raamplaats met extra beenruimte. Ik had speciaal een rij uitgekozen, waar de stoel naast mij nog vrij was, dus ik hoopte op geen buur.

Langzaam druppelden de passagiers binnen en het werd al gauw duidelijk dat er heel wat open plaatsen waren, voor in Economy Plus. Zo ook naast mij, dus ik was helemaal blij.

Alleen schreed de tijd voort naar de geplande vertrektijd van 18:02, maar er gebeurde niets. Er zaten wat Nederlanders om mij heen en we vroegen ons hardop af wat er aan de hand was.

Om 18:15 kwam de piloot eindelijk vertellen dat er een niet serieus mankement aan een van de motoren was geweest. Dat was snel gemaakt, maar omdat we een internationale vlucht waren zou dat zeker anderhalf uur duren. We mochten van boord, als we wilden, maar wij in Economy Plus zaten gerieflijker, dan de martelwerktuigstoelen bij de gate.

We kletsten wat en ik las wat en de tijd ging eigenlijk best snel. Een voordeel van later vertrekken vond ik dat we dan ook later aan zouden komen en ik dus meer tijdens voor mijn gevoel nachttijden zou kunnen proberen te slapen.

Om 20 uur is het dan eindelijk zover en vertrekken we. Al gauw wordt het eten uitgedeeld. Zoals gewoonlijk is de keuze kip of pasta. De flight attendant zegt heel enthousiast "chicken stir fry", terwijl ze de kip aan de man voor mij uitreikt.

Eigenlijk had ik pasta in gedachten, want daar kan minder mis mee gaan, maar vind dat toch ook wel erg lekker klinken. Als ik het bakje zie weet ik echer meteen dat dat een grove fout was!

Er liggen dunne gepaneerde stukjes in een miniem beetje saus met kleffe rijst en een paar vierkantjes paprika. Een hapje ervan doet me bijna kokhalzen. Het is eigenlijk te vies om te eten (taai, geen idee welk deel van de kip), maar ik heb geen alternatief dus werk het maar naar binnen. Gelukkig is de brownie wel lekker om de vieze smaak weg te werken.

Zodra de etensresten zijn opgehaald pak ik een heel aantal kussentjes en dekens van lege stoelen en installeer met op de twee stoelen. Het is een beetje in de foetuspositie liggen, maar ik lig tenminste.

Een onrustige viereneenhalf uur volgt. Niet alleen vindt een vrouw een paar zitplaatsen verderop het kennelijk niet nodig op te houden met keihard praten, terwijl de lichten uit zijn, maar er is ook met tussenpozen turbulentie.

Iedere keer als de piloot net weer het riemen vastmaken bordje uitdoet, komt er weer een golf en gaat het weer aan. Gevolg: de flight attendants komen langs met een zaklantaarntje om te checken dat de riemen aanzijn, ondertussen roepend "seatbelts". Tja, dat slaapt ook niet lekker.

Anderhalf uur voor de landing gaan de lichten weer aan en krijgen we de ontbijt "snack". Gelukkig is dat een bakje yoghurt, wat ik met smaak opeet. De kleffe zoete broodje laat ik maar voor wat het is.

Opeens zie ik de Nederlandse kust onder me, na over besneeuwde heuvels in Groot-Brittanie gevlogen te hebben. Ik zit aan de zonkant, dus veel zie ik helaas niet. Wel vallen de kassen me op.

Eenmaal op Schiphol bevliegen me opeens allerlei herinneringen aan vroeger en opeens lijken die 28 jaar dat ik hier niet meer woon heel erg lang. Ik heb ook geen gevoel van thuiskomen, eerder een gevoel van in een leuk vakantieland beland te zijn, want dat is Nederland zeker.

Het is zeker een kilometer (ok, waarschijnlijk minder, maar zo voelt het) lopen naar de paspoortcontrole. Ik kijk mijn ogen uit en luister naar iedereen, die opeens Nederlands praat. Ik ben zomaar opeens weer hier.

De marechaussee begroet me vriendelijk. Hij vraagt, waar ik vandaan kom en hoe warm het daar was. Op mijn "18 graden" antwoord wenst hij me veel sterkte met de kou hier. Ik moet zeggen dat dit absoluut de langste conversatie, die ik ooit met een marechaussee heb gehad.

Omdat ik Premier status heb bij United, hebben mijn tassen een "priority" sticker. Dat betekent dat ze als een van de eersten op de band komen. Dit keer komen ze zelfs als nummer twee en drie, wauw! Voor de eerste klas en business klas bagage, dus, dat is nog eens "priority"!

Door het niets aan te geven poortje, waar niemand staat (een poortje verder staan twee douanebeambtes te kletsen). Dat zou je in Amerika niet zien, daar moet je je formulier inleveren voor je verder kunt.

Eenmaal buiten ziet Petra mij meteen. Wat ontzettend leuk haar weer te zien, het is alweer bijna 3 jaar geleden dat we elkaar zagen. We lopen alweer een heel eind naar de parkeergarage.

Op de weg naar huis zie ik een molen en allerlei kerktorens en boerderijen. Wat heeft Nederland toch een mooi landschap. Tot we bij Utrecht komen, dan komen we in de bouwput terecht. De hoge gebouwen hier waren er lang niet allemaal, toen ik er woonde.

In Driebergen zeulen we de tassen naar binnen en ik geef mijn meegebrachte goodies. Ik voel me verbazingwekkend goed, ondanks het gebrek aan slaap. Volgens mij is dat dankzij de JetZone.

Het is inmiddels lunchtijd en Petra stelt voor naar Brocante in Doorn te gaan. Wat een leuk restaurant is dat! Ik kan gewoon niet kiezen uit al het lekkers. Het wordt uiteindelijk een salade met gerookte zalm, een heel goede keuze. Ook Petra geitenkaas met honing salade ziet er lekker uit.


Dit is ook alweer zo'n mooie omgeving. We rijden bijvoorbeeld langs Sparrendaal, een mooi oud gebouw, vroeger gemeentehuis, nu te huur voor bruiloften en partijen. Ik merk dat ik alles nu echt door een "Amerikaanse" bril zie, ik zeg nog net niet "cute" en "awesome", ha ha. Ik bekijk het allemaal nu ook meer door fotografische ogen en jeetje, wat is het allemaal fotogeniek!


We stoppen bij de Albert Heijn om boerenkool te halen. Dat is verreweg mijn favoriete stamppot, die Petra vanavond voor ons gaat maken. Daarna rijden we naar Health Center Hoenderdaal. Hier gaan we morgen en andere dagen sporten. Het is een stuk groter, dan mijn kleine sportschooltje thuis (wel een bewuste keuze van mij, hoor).

Thuis gaat de open haard aan en kletsen we lekker verder. Want er is wat te kletsen! Erik komt thuis en Petra heeft het eten klaar, wat heerlijk geurt. Boerenkool met slagersworst en spekjes, vooral die laatste heb ik al jaren niet gegeten. De boerenkool is ook zo lekker vers, mijn laatste portie kwam uit een Maggi pakje (en ja, ik weet dat ik kale kan gebruiken, maar het is me gewoon teveel werk). Het is smullen geblazen, dus!

Vanavond kijken we bij de lekker warme haard tv. Ik hoop dat ik gauw moe word, want het is nu half negen en ik voel me "gewoon", zoals thuis om deze tijd. Ik ben vast een wandelende reclame voor JetZone, maar dit is nu al de zoveelste reis dat het enorm heeft geholpen.

22 reacties:

Marion2 zei

Wat ontzettend leuk om je ervaringen te lezen. Deze week lees ik je blog met extra veel belangstelling!

Ongelooflijk dat je nog zo lang wakker bent. Vooral deze kant op is toch lastig.

Ik ben ook zo dol op boerenkool. Met dit weer is het helemaal heerlijk.

Heel veel plezier de komende dagen!

Karen aka cloggie68 zei

Grappig, je zit echt vlakbij nu (wij wonen in De Meern) en nog dichterbij mijn Ouders in Cothen, vlakbij Doorn! Heel veel plezier!

Anja zei

Leuk om te lezen hoe je de aankomst en de eerste uren in Nederland ervaren hebt. Fijn dat je 2 stoelen voor jezelf had in het vliegtuig!!

marianne zei

Grappig idee dat je nu zo dichtbij bent. Veel plezier alvast deze dagen!

Ingrid en Michael zei

Nogmaals welkom in NL. Leuk dat je eerste ervaring positief was.
Kan me wel voorstellen dat het na zo'n lange tijd toch niet meer als thuiskomen voelt.
Wat zal je moeten wennen aan de kou! Je verblijft wel in een hele mooie omgeving, naar mijn mening dan.
En dan lekker Nederlands stamppot boerenkool. Goed begin hoor!
Hoop dat je inmiddels slaapt maar volgens mij moet dat best lukken als je eenmaal gaat liggen.

Anoniem zei

Wat leuk dat je Nederland met andere ogen bekijkt. Maar ja dat is natuurlijk ook gewoon als je er al lang niet meer woont.

Boerenkool heerlijk! Ook zeker mijn favoriet.

Hopelijk heb je het heel leuk hier en niet te koud, want je komt wel op een zeer koud moment hier. Ook zeker niet mijn favoriete temperaturen.

Veel plezier zaterdag. Ik wilde ook wel gaan, maar manlief zag het niet zo zitten, en eigelijk kunnen we het ons nu ook niet veroorloven, om een hoop geld uit te geven. Hopelijk een volgende keer, voor ons.

Groetjes Tine.

Bibi zei

Bij onze volgende lange reis ga ik ook die jetzone proberen. Lekker boerenkool met spekjes. Ja, zelf die kale aan gort snijden vind ik ook niet hetzelfde als die voorgehakte pakketjes in Nederland.

Sally zei

Fijn dat je goed bent aangekomen. Dat Jetzone ken ik niet maar zal ik zeker een keer gaan proberen. Erg leuk ook om te lezen hoe je Nederland ervaart en beleefd. Zelfs ik zie het na 9 jaar al anders, laat staan als je 28 jaar weg bent. Zoals je het beschrijft en fotografeert voel ik me een toerist in 'eigen' land. En die verse stamppot......klinkt als om te smullen. Heel veel plezier de komende tijd. Succes met de kou.

Kristel Holsbeek zei

ha zo leuk dat je goed bent aangekomen!!
Hihi lekker eten!! Geniet er maar van;-)

Margreet zei

Jaaa, je zag echt bij mijn schoonmoeder in het vliegtuig, die had hetzelfde verhaal over de vertraging. Nou ja zeg, hoe klein is de wereld.
Boerenkool is heerlijk, genieten dus.

Anoniem zei

Gezellig dat je zo dicht bent.
Ik kijk nu uit het raam van Beeld en Geluid en er komt ook nog sneeuw voor je. Dan kun je helemaal kerstkaart foto's maken.
Veel plezier dit weekend.
Groetjes, Bea

Ann zei

Geniet ervan deze week - en vanmiddag nog wat sneeuw en het is in orde ;-)

Marie zei

Wat een heerlijk welkom voor je, boerenkool met worst, beter kan het toch gewoon niet! Zalig! Heel veel plezier in NL! Wij gaan morgen een weekje skieen, daar kijk ik ook naar uit ondanks de vooruitzichten dat het min 10 graden zal zijn! Maar wel heel veel zon!

Tineke zei

Welkom in 'winterwonderland' nederland; volgende keer maar in april of mei komen, dan heb je hier een heel ander; bloeiend landschap. Ik wacht nog op iets meer sneeuw om met mijn kleindochter te gaan sleeen
wij hebben erwtensoep gekookt, het is echt tijd voor de winterkost.
Wat bedoel je met 'op miles vliegen'? , het ziet er op mijn kaart niet uit als de kortste route?

Anoniem zei

Wat heerlijk dat er niemand naast je zat in het vliegtuig. Dat is toch een stuk comfortabeler. Geen ellebogen of iets dergelijks in je rug. Heel veel plezier met alles dat je gaat doen in Nederland.

Groetjes, Jacqueline

Anja zei

Zo leuk om te lezen hoe je het ervaart om in Nederland te zijn!

Knap dat je het zo goed hebt volgehouden de eerste dag, die Jetzone werkt duidelijk goed. Wel prettig, want dan zit je meteen in het juiste ritme.

Ik ben heel benieuwd naar al je belevenissen deze week! Veel plezier!!

Nina zei

Leuk om te lezen hoe je Nederland vindt. Benieuwd of het jullie gaat lukken per trein te reizen, horror, horror. En wat zorgt Petra goed voor je, geweldig!

Petr@ zei

Lijkt me heel bijzonder, om het land waar je bent opgegroeid ineens door de ogen van een toerist te zien. Wel zie je dan de mooie dingen van een land, die je anders waarschijnlijk normaal vindt.

En dan zo verwend worden met een heerlijke lunch en 's avonds echt Hollands comfort food. Leuk hoor.

Die Jetzone moet ik onthouden. Zo fit ben ik niet als ik vanuit Amerika terugvlieg naar NL. Geen idee eigenlijk of het in NL ook te koop is.

Veel plezier morgen op de meeting!

Sandrah zei

Welkom in een winters Nederland! Hopelijk wen je snel aan het koude weer.

Ga je ook nog een hapje eten bij de Italiaan op de Oudegracht? :-)

Sandra

naomi zei

Fijn dat je een goede vlucht hebt gehad en vindt het stoer van je dat je gewoon door bent gegaan. Balen van de vertraging maar fijn dat je ruim zat. Geniet van je week hier.

Liefs Naomi

Petra zei

@Marion - Ik ben te wakker naar mijn mening, wil vannacht echt goed slapen!

@Karen - Dat is zeker dichtbij!

@Anja - Die hoop ik op de terugweg weer te krijgen, dat is zeker.

@Marianne - Tot dinsdag!

@Ingrid - Dat slapen viel tegen, maar de rest zeker niet.

@Tine - Jammer dat ik je morgen niet zie. Dat was leuk geweest.

@B. - Gelukkig ik ben niet de enige!

@Sally - Dat toerist gevoel heb ik echt enorm!

@Kristel - Doe ik zeker!

@Margreet - Nou, zeg dat wel!

@Bea - Ik heb mijn best gedaan op de Haagse gebouwen.

@Ann- Nou dat kwam dus inderdaad

@Marie - Veel plezier!

@Tineke - Op "miles" betekent vrijwel gratis. Ik heb alleen de belastingen van dat ticket betaald (ook reden dat ik niet later in het jaar hier ben). Ik vind het juist wel erg leuk om Nederland zo winters mee te maken.

@Jacqueline - Dank je wel!

@Anja - Die Jetzone is super.

@Nina - Het is met wat vertraging gelukkig goed gegaan.

@Petra - Ik denk het niet, je kunt het in Amerika bij Whole Foods krijgen.

@Sandra - We gaan wel naar Utrecht, maar denkelijk niet naar de Italiaan.

@Naomi - Bedankt voor de leuke rondleiding!

Marion zei

Ooo wat leuk dat je nu in Nederland bent. Ik loop een beetje achter met lezen want telkens een paar dagen weg nu.

ik zat mee te griezelen met je vliegtuig-kip, ik mis het eten helemaal niet op vluchten binnen Europa tegenwoordig.

Ik moet lachen om de loopafstanden die je beschrijft, duidelijk ben je daarmee gewend aan Amerikaanse standards. Ik verwonder me vaak hoe moeilijk jij met je dagelijkse leven aan de Fitbit-steps komt en daar echt voor moet gaan lopen. Waarschijnlijk zitten in het dagelijkse leven hier toch veel meer afstanden verborgen die je automatisch aflegt.

Ik verheug me op de rest van je beschrijvingen. Volgen Rick en de kinderen nou jouw blog?

Groeten ook aan Petra