Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 27, 2012

Dag 1 met Anika: de Monumenten

Het zou vannacht zowaar rond het vriespunt en we slapen op het moment met de ramen wagenwijd open. Het is wel heel koud in de kamer als ik wakker word! Ik ga maar gauw diep onder het dekbed. Daarentegen hoor ik het vrolijke gezang van de cardinaal in de achtertuin ook heel goed.

Om acht uur sta ik op. Anika is nog niet boven en ik maak een extra grote pot koffie. Rick en Saskia zijn al vertrokken. Een minuut of tien later zitten Anika en ik aan de koffie en het ontbijt. We hebben zoveel te kletsen dat ik me dwing naar boven te gaan om te sporten.

Het halve uur op de crosstrainer is voorbij voor ik het weet. Ik zit namelijk helemaal in The Hunger Games (ik hoor van Anika dat die serie in Nederland ook erg populair is, De Hongerspelen). Het wordt steeds spannender.

Nadat ik me ook klaar heb gemaakt voor de dag laten Anika en ik Cosmo samen uit in de uitbundig bloeiende buurt. Anika vindt dat wij in zo'n soort buurt wonen, die zij vaak in tv series ziet. Ik vind het superleuk alles hier weer door de ogen van iemand, die nog nooit in Amerika is geweest, te zien.

We zetten Cosmo thuis af en lopen dan naar de metro. Anika kan daar ook wat geld pinnen, want ze heeft nog geen dollars. De trein staat al klaar en een half uur later stappen we uit bij McPerson Square. Grappig dat ik daar een jaar geleden nog nooit was uitgestapt en nu bijna elke keer.

Als eerste bekijken we het Episcopal (Anglicaanse) St. John's kerkje, waar sinds 1816 alle presidenten diensten hebben bijgewoond. Voor het eerst gaan we er ook binnen, maar er is een mis gaande. We kunnen dus alleen door de glazen deuren de prachtige glas in lood ramen bewonderen.

Bij het Witte Huis is het vandaag verrassend rustig. Er staan wat tapdansers een demonstratie te geven en nog wat andere protesten. Natuurlijk ook het oude vrouwtje dat er al voor het 31ste jaar zit met haar anti-nucleaire protest.

Nadat we ook de achtertuin van het Witte Huis hebben bekeken, is het lunchtijd. Ik neem Anika mee naar Cosi. Hun versgebakken flatbread is werkelijk heerlijk. Ik neem de kip tandoori en Anika tomaat met mozzarella. Het gaat er goed in!

Het is nog steeds fris, maar zeker in de zon zeer aangenaam qua temperatuur, als we aan onze ronde langs de monumenten beginnen. Anika is erg onder de indruk van het Tweede Wereldoorlog monument dat we als eerste bezoeken.

Daarna lopen we via het Vietnam Veteranen Monument naar het Lincoln Memorial. De lucht is staalblauw en Anika houdt net zoveel van fotograferen, als ik. Ze krijgt vandaag in ieder geval prachtige plaatjes!

Na het Koreaanse monument steken we over naar het Tidal Basin. Daar beginnen we met het Dr. Martin Luther King Jr. Memorial. Hier is het het drukst, waarschijnlijk omdat het nieuw is.

De bloesems zijn inderdaad grotendeels uitgebloeid, maar de bomen hebben nog een roze gloed. Sommigen hebben zelfs nog wat bloesems, waardoor we toch nog een paar mooie foto's kunnen maken. Via het Franklin D. Roosevelt memorial komen we bij het Jefferson Memorial, onze laatste stop.

Hier zien we een bruid poseren en maken ook wat foto's van haar. Dit doet me aan onze trouwdag denken, toen we ook in vol ornaat naar Washington gingen en foto's namen bij de beroemde gebouwen. Ik sta op heel wat foto's van Japanse toeristen die dag.

Nadat we Jefferson in zijn monument hebben bewonderd is het alweer vier uur. Tijd om terug naar de metro te lopen. Het dichtstbij is natuurlijk het Smithsonian station, maar ik heb me helemaal voorgenomen dat deze week te vermijden. We lopen dus verder naar Federal Center SW, want we hebben na bijna 15 kilometer lopen wel zin om te zitten.

Inderdaad zijn de treinstellen nog vrijwel leeg en kunnen we meteen zitten. Na een paar stations zijn de stoelen weg en moet iedereen staan. Eenmaal in Vienna lopen we de kilometer naar huis ook nog. Saskia sms-t of we naar de supermarkt kunnen als we thuiskomen.

Dat is prima en Saskia rijdt ons naar de Safeway. Dit wordt Anika's eerste kennismaking met een Amerikaanse supermarkt en deze Safeway is flink groot. Ik laat haar de schappen met cereals zien, want die staat vol met tientallen keuzes.

Zodra Rick thuiskomt vertrekken we naar Tysons Corner. We gaan vanavond bij Seasons 52 eten. Het is maar goed dat ik een reservering heb gemaakt, want er is een wachttijd van een half uur en dat op dinsdagavond!

Het is dan ook werkelijk een heel goed restaurant. Anika en ik hebben duidelijk een soortgelijke smaak, want we bestellen hetzelfde voorafje en hetzelfde dessert. Als voorafje hebben we gevulde artisjokblaadjes (met kaas) met een rucola salade. Rick en ik nemen de scallops als hoofdgerecht. Het mini-dessert waar Anika en ik van genieten is wortelcake met cream cheese frosting. Superlekker, al zag Ricks bessenmousse er ook heerlijk uit.

We zijn flink moe van al het lopen en buitenlucht. Ik heb vandaag een record op mijn Fitbit gehaald: 28551 en een halve marathon gelopen, 13,74 mijl. Morgen hebben we weer een druk programma, dus bijtijds naar bed straks!

Foto's van vandaag staan hier.

9 reacties:

tineke zei

Leuke foto's op je site. gisteren was het hier warmer als bij jullie; 20 graden, lekker in de tuin wat 'bijgekleurd' , jongste kleindochter in mijn oldtime kinderwagen en kleindochter van 3 in de zandbak; wat wil je nog meer?
Leuk om jullie programma te volgen, wij komen eind april ook een week en zijn ook voor het eerst in de vs Tineke
tineke.

Marie zei

wat een heerlijk dagje! ontzettend gezellig met je schoolvriendin van vroeger, heel speciaal dat het dan meteen weer klikt! Mag ik je eens vragen Petra: welke foto camera gebruik jij?

Sandrah zei

Grappig hoe zo'n vriendschap weer verder gaat, alsof er helemaal geen jaren voorbij zijn gegaan. Een paar jaar geleden ging ik een hapje eten met 3 oud schoolvriendinnetjes. We hadden elkaar al bijna 20 jaar niet gezien, maar ook dit ging gewoon verder. Erg leuk!

Mooie en leuke foto's, maar jammer dat de bloesems al bijna weg zijn.

Sandra

Brin zei

Mooie foto's Petra!

Je wat langere haar staat je heel goed! Het oogt jong. Is het trouwens niet ietsje donkerder van kleur dan anders? Ik vind het mooi zo!

Wij zijn vanaf zaterdag ook in de VS, Florida en enkele dagen New York. Als we ooit Washington bezoeken, dan nemen we je zeker mee als gids!

naomi zei

Hallo

Heerlijke dag weer langs de monumenten. Weer prachtige foto's en leuk dat jij er ook op een paar staat.

Het blijft heerlijk om daar te wandelen en elk monument maakt weer indruk.

Geniet van jullie week samen. En heerlijk in maart BBQ-en.

Groetjes Naomi

Natasja Valentijn zei

Wat leuk dat je vriendin er is. Geniet er van en veel plezier met alles wat jullie gaan doen!

Petr@ zei

Gezellig om een logée in huis te hebben en om haar je omgeving te kunnen laten zien.

Grappig wat je schrijft over je trouwfoto's; dat er veel foto's gemaakt werden door toeristen.
Ik ben zelf op Bali getrouwd en ook wij zijn door veel toeristen gefotografeerd. Soms was het zelfs zo erg dat ze de fotograaf gewoon aan de kant duwden om een foto te maken :-(

Petra zei

@Tineke - Misschien kunnen we iets afspreken eind april?

@Marie - Ik gebruik verschillende camera's, waaronder mijn Windows Phone, maar meestal een Canon 60D

@Sandra - Inderdaad, het voelt weer zo vertrouwd.

@Brin - Dank je voor het compliment. Volgens mij is mijn kleur al een tijdje niet veranderd. Veel plezier hier in de VS!

@Naomi - Ja, het blijft lekker lenteweer hier, dat is weleens anders geweest.

@Natasja - Dat doen we zeker!

@Petra - Jee, zo erg was het bij ons nou ook weer niet, ha ha! Maar Aziaten hebben vaak minder "personal space" heb ik hier ook gemerkt.

tineke zei

bedankt voor je aanbod, maar ik weet niet of we ertoe komen. We gaan onze dochter met gezin bezoeken, die sinds september vorig jaar bij de ned. ambassade werkt. We kijken er naar uit ze weer te zien en in overleg gaan we van alles bekijken. Leuk je orchideen foto's van de botanische tuin , ken je ook Montgomery Parks Brookside gardens?