Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 20, 2012

Eerste lentedag in Leesburg

Nu het weer aan is met Jimmy en hij zijn auto weer heeft, omdat zijn cijfers beter zijn, rijdt Saskia weer met hem mee naar school. Dat geeft haar wat meer tijd dan de schoolbus, maar ze staat nog steeds om kwart over vijf op. Van de drie kinderen is Saskia absoluut het meest punctueel, want vooral Katja miste regelmatig de bus of maakte haar vriendinnen boos als ze weer eens laat naar school vertrokken.

Rick is eveneens vroeg uit de veren en ook ik sta bijtijds op. Het heeft vannacht geregend, dus geen ontbijt buiten dit keer. Ik eet gauw mijn yoghurt en ga dan naar de sportschool. Ondanks de bewolking is het vannacht zelfs warmer geweest dan de gemiddelde temperatuur overdag hier op 20 maart!

Gisteren had ik het zo warm in mijn lange sportbroek dat ik vandaag maar een capri aandoe. Aangekomen bij Anytime Fitness is er nog maar een crosstrainer vrij.

Daarop staat een van hun megafans gericht. Ik word vrijwel weggeblazen, dus vraag aan het meisje naast me of ze die nodig heeft. Gelukkig is dat niet het geval. Ik heb een enorme hekel aan deze industriele fans, die veel te sterk zijn voor deze kleine ruimte, dus doe hem uit. Die fans hangen er voor de mensen op de loopbanden, maar blazen degenen op de crosstrainers weg, terwijl de loopbanden er niets van voelen. Zeer efficient, maar niet heus.

Na drie kwartier huffen en puffen vind ik het wel weer genoeg geweest voor vandaag. Ik maak me gauw klaar thuis en ga dan Irene van de metro halen. Zij is hier nog niet zo lang en woont een gedeelte van het jaar in Washington en in de zomer in Michigan. Van Virginia heeft ze nog maar weinig gezien.

We drinken eerst koffie op het deck, want het is inmiddels weer erg lekker warm met zo af en toe zon. Daarna gaan we op weg naar Leesburg. Ik neem er de snelste weg heen, de Dulles Greenway. We genieten van alle bloeiende bomen en struiken langs de weg. Veel witte perenbomen, maar ook de gele forsytia en paarse redbuds zijn uit.

Eenmaal in Leesburg parkeer ik op het terrein van het Tuscarora Mill restaurant. We krijgen meteen een tafeltje in dit gezellige restaurant dat vroeger een molen was.

Het is moeilijk kiezen van de lijst met allerlei lekkere gerechten. Ik vind de soep van de dag, een bouillon met gerookte kip, champignons en groentes erg lekker klinken en bestel daar een kopje van. Het smaakt super!

Daarna bestellen Irene en ik beiden de mosselen op zijn Provencaals bereid. Dit staat nota bene als een voorgerecht op het menu, maar is meer dan genoeg als lunch. De mosselen zijn ontzettend groot en de soep, waarin ze geserveerd worden, met verse tomaat, olijven en kappertjes, zo lekker dat we hem helemaal oplepelen.

Irene is nog nooit in Leesburg geweest, dus we lopen de gezellige hoofdstraat af. We gaan een aantal winkeltjes binnen, waaronder Creme de la Creme, waar Irene er een sport van maakt mij de prijs te vragen van sommigen van de snuisterijen. Die schat ik telkens veel en veel te laag in, maar wat wil je ook, als een glazen schoteltje met een spreuk erop bijna $70 kost! Het is een heel leuk winkeltje, maar we vragen ons af hoe het overleeft.

Bij Otter Creek Collections kijkt Irene ook rond. Deze winkel gaat binnenkort dicht, dus alles is enorm afgeprijsd. Irene vindt een paar heel oude boekjes, waarin ze hoopt dat haar man, die veel verstand heeft van antiek, geinteresseerd zal zijn.

Als we het stadje gezien hebben, wil ik Irene wat van het landschap laten zien. Zij is, net als ik, dol op wijn, dus we gaan een wijnproeverij doen bij Tarara. De weg daarheen is al heel mooi.

Vanaf de heuvel, waar de wijngaard opligt, hebben we ook prachtig uitzicht in deze tijd van het jaar. In de zomer kun je hier niet veel zien door alle bladeren, maar nu zien we in de verte de Potomac rivier liggen. Het is hier ook weer een genot voor het oog qua natuur.

Binnen zien we eerst niemand. Op de deur zie ik Foursquare staan, Ik check in op mijn telefoon en dat blijkt ons twee gratis wijnproeverijen op te leveren.

De medewerkster komt zich verontschuldigend uit hun kantoor, ze had een telefoontje. Tja, je kunt natuurlijk op zo'n still dag niet maar achter de bar blijven staan, wachtend op klanten, dat snappen wij ook nog. Ze is helemaal enthousiast over mijn Foursquare, want dat is kennelijk een nieuw iets voor ze.

We mogen zeven wijnen proeven, vier witte en drie rode. De eerste witte wijn is ons beider favoriet. De rode wijnen van deze wijngaard hebben mij nooit kunnen bekoren. Ze zijn gewoon te jong en hebben daardoor veel tannines. Irene is dat met me eens.

We weerstaan het gevoel om een fles te moeten kopen en bedanken onze wijnschenkster vriendelijk. Die laat ons nog een paar wijngaarden zien, die vandaag open zijn, maar die zijn meer dan een half uur verderop. Wij maken nog wat foto's van de mooie oprijlaan gelijnd met perenbomen en gaan dan huiswaarts.

Onderweg komen we langs een emoe boerderij, een boomgaard en twee andere wijngaarden, die vandaag gesloten zijn. Dit is een heel mooie weg, die ik graag rijd. Een gedeelte is onverhard en het is echt de Virginia country side. Voor we het weten rijden we de US-15 weer op en gaan terug naar de drukte van Washington's voorsteden. Het is zo'n andere wereld niet eens zover buiten de stad.

Nadat ik Irene weer bij de metro heb afgezet, rijd ik door naar de Safeway. Ik heb zin in verse bloemen in huis en wil graag een plant voor in de family room Ik slaag met een paar boeketjes narcissen, tulpen en een oranje gele plant, waarvan ik de naam niet weet.

Het fleurt de kamer allemaal mooi op. Het geel van de bloemen staat mooi bij het blauw. Alleen had ik even niet op Flapjack gerekend, die de narcissen als speeltjes ziet. Heel stout rent hij er met een in zijn bek weg en het duurt even voor ik die weer kan afpakken. Wat een deugniet!

De zon is er inmiddels weer helemaal en het is 25 graden. Ik neem mijn laptop mee naar buiten en zit weer in mijn lekkere Adirondack stoel daar. Het cardinaaltje van vorig jaar is ook weer terug en zingt zijn lied vrolijk in een van de bomen vlakbij.

Rick gaat bij thuiskomst eerst even een stukje hardlopen. Daarna bestellen we Zpizza. Als pizza gezond kan zijn is het wel van dit restaurant. En allemaal zijn ze even lekker, ook Saskia vindt hier dingen naar haar gading.

Deze eerste lentedag was zeker lenteachtig, zo niet zomers. Deze hele week wordt het veel warmer, dan gemiddeld. Echt genieten iedere dag, Rick gaat zelfs regelmatig buiten werken, vertelt hij.

Foto's van vandaag staan hier.

12 reacties:

Anoniem zei

Hoi Petra,

Leuk om te lezen dat je weer in Leesburg geweest ben. Ik ben nieuwgierig naar de onbekende geleplant. Ik mis in de fotogallerij op facebook de foto van de geleplant waarvan je de naam niet weet. Kan je deze alsnog op facebook zetten? Wie weet weet ik de naam van de onbekende plant of iemand anders.

Groetjes,
Susan

Sally zei

wat een gezellig dagje. Vind de foto's erg mooi ik geniet echt van di eomgeving daar bij jullie. Grappig dat ik hier lees wat narcissen zijn want op FB begreep ik niet wat daffodils waren -_

Jurgen zei

Heerlijk zeg, dat het nu al van dat mooie weer is. Ik ben eind Mei in Washington en hoop dat het dan ook mooi weer is. Door je blog wil ik daar zoveel gaan bekijken, je weet er echt goed reclame voor te maken. We maken geen gebruik van je gids-service omdat we op de dag zelf wel gaan kijken wat we gaan doen. We zijn er een aantal dagen, dus kunnen we een beetje wisselen.

Jurgen

Els zei

Hier is het ook heerlijk lenteweer, 's middags op een bankje in het zonnetje, zalig hé.

Onvoorstelbaar hoe vroeg Saskia moet opstaan! Inderdaad hoedje af dat ze dat zo punctueel doet.

Petr@ zei

Een heerlijke dag om zo'n uitstapje te maken. En altijd leuk om iemand de omgeving te laten zien.

Het lijkt me best lastig om niets te kopen na zo'n wijnproeverij. Ik zou me al snel 'verplicht' voelen.

Ook hier lekker lenteweer, maar nog geen zomerweer. Maar ik kon mijn winterjas uit laten in mijn pauze tussen de middag.

jolanda zei

Knap hoor van Saskia, ik kon het niet. Ik had een krantenwijk van iemand overgenomen tijdens de zomervakantie en ik heb het aanbod om na de vakantie een andere wijk voor vast te krijgen, vriendelijk maar heel beslist afgeslagen. Het was me duidelijk te vroeg.

marijke zei

Hier is het weer sinds een week ook lenteachtig. Mijn vrije dag morgen zal dus met de dochter in de speeltuin (en ik op een terrasje) doorgebracht worden.

naomi zei

Hallo

Wat een leuke dag weer en richting Leesburg altijd leuk en even een stap in de geschiedenis. Gezellig lekker lunchen en dan wat wandelen. En ook nog wijn proeven.

Wat is jullie boom mooi in bloei zeg. Ondeugende flapjack zeg narcis pikken ach hij houdt het leven in huis.

Groetjes Naomi

Ineke zei

Vandaag hier ook zo'n eerste echte, warme lentedag, wat is dat toch altijd genieten. Fijn dat het met Saskia weer wat beter gaat.

Anja zei

Wat een leuke dag heb je weer achter de rug. Ook hier is het heerlijk lenteweer, echt genieten....je knapt er helemaal van op!! Knap dat Saskia zo punctueel vroeg haar bed uitkomt.

Petra zei

@Susan - Ik heb nu een foto op mijn blog van vandaag gezet.

@Sally - Wat grappig, natuurlijk is daffodil ook een heel andere naam voor een narcis!

@Jurgen - Je hoeft je niet te verontschuldigen, hoor. Niet iedereen wil een gids :). Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

@Els - Heerlijk, ik zou het soms wel eindeloos lente willen laten zijn.

@Petra - Dat niet kopen is ook lastig, maar ja, ik vind hun wijn echt niet zo lekker en erg duur, dat maakt het makkelijker.

@Jolanda - Ik zou het ook niet kunnen. Nou ja, als het echt moest, maar ik zou meer als Katja zijn en op het laatste moment pas opstaan.

@Marijke - Dat klinkt als de perfecte combinatie!

@Naomi - Leesburg is altijd leuk. Ik moet eigenlijk vaker outlet shoppen daar.

@Ineke - Inderdaad, in de lente is het altijd wel iets moois nieuws.

@Anja - Ja, dat is het, je knapt ervan op.

Anoniem zei

[p]Most often the information presented is of a variety of soft-top stops in cotton since quite often in blown rayon . And you wil discover numbers of eyes for "Five seconds of physical experience, A by-product of the intrigue, Fight the bad end . A variety of types of dog collars for dogs and moreover dresses from which to select . Through the help of every stage, Think about to terrain about the middle of that Switzerland Masai sensor, That is certainly toward a back corner once more in the sandal, Consequently retract in the singular from high heel to toe . 3 thousand [url=http://mbtshoesonsale.webstarts.com]mbt shoes on sale[/url] in 2006 . cozy walking Adidas Js Wings laced through MBT shoes has its unique character the first world [url=http://mbtshoes-uk.webstarts.com]mbt shoes uk[/url] War emerged MBT . You have thousands of work with be thankful . They perfect your body gesture and help you own your shape . 1 thousand in 2006,Through $785 million in 2001, An AAGR of 22 [url=http://mbtshoessaleclearance.webstarts.com]mbt shoes sale clearance[/url] zero per cent.[/p][p]Jika Anda pernah melihat anggota suku ini berjalan, Anda akan juga cepat melihat mereka adalah solution sangat istilah "Pegas dalam langkahnya, Besar postur john anggun, Loping tenang adalah apa Masai memiliki secara alami serta pembuat MBT sepatu berharap untuk menanamkan dalam pelanggan MBT . the most valuable time to purchase shoes is the afternoon . I skint these questions little recent days merely walking savings around your house everyone dinner party - absolutely simply zero full work out MBT Changa Shoes . 75 inches) huge lids often makes smaller transformation as well as the never [url=http://mbtshoesclearances.webstarts.com]mbt shoes clearance[/url] hundreds . If [url=http://menmbtshoes.webstarts.com]men mbt shoes[/url] you get caught in rain and need something to keep your runners dry, You should research buying athletic waterproof overshoes . The seats are large and . So can be playing golf athletic running [url=http://womenmbtshoesuk.webstarts.com]women mbt shoes uk[/url] heels . Here talking about some reference . For people who have to walk all day because of work then it is your best option, which is able to help you diminish the tireness and shelter your feet.[/p]