Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, maart 07, 2012

Over busritten, conch, regen en toch nog een zonnige dag

Omdat we nu een mooier uitzicht hebben, heb ik vannacht de gordijnen gedeeltelijk open gelaten. Als ik wakker word hoor ik de wind al en het is zwaar bewolkt. Wetend dat we de komende twee dagen vroeg op zullen moeten, draai ik me nog eens om.

Tegen negenen ben ik toch wel klaarwakker en Katja ook. Helaas regent het buiten, dus veel haast hebben we niet. Katja maakt de Starbucks koffie, die in de kamer aanwezig is, en ik ga naar beneden om ontbijt te halen. Dit keer zijn alle sandwiches nog aanwezig in het Caribe Cafe. Ik neem een muffin met ei en kaas en Katja wilde een bagel met cream cheese en een banaan.

Na het ontbijt doe ik een half uur Max Capacity training. Dat gaat veel sneller met uitzicht op mooi turquoise water en palmbomen! Katja maakt zich intussen klaar om op pad te gaan.

Vanwege het mindere weer besluiten we vanochtend Nassau eens te gaan verkennen. Dit is de hoofdstad van de Bahamas en bekend om zijn grote stro markt, waar allerlei van stro gemaakte produkten (en meer) worden verkocht.

Omdat de taxi's hier flink prijzig zijn (ondanks wat ik in een reisgids las, maar ja, we zijn ook aan de Mexicaanse prijzen "gewend"), vraag ik aan de deurman, waar we de bushalte kunnen vinden. Dat blijkt letterlijk aan de overkant van de straat te zijn en er komt net een bus aan, die vriendelijk op ons wacht.

Hij zit al flink vol, maar er worden een paar zijstoeltjes neergeklapt en Katja en ik kunnen zitten. Er speelt een vrolijk Caribisch deuntje en de chauffeur en zijn sidekick deinen gezellig mee.

Er hangen een paar grappige bordjes. Je mag bijvoorbeeld niet eten of drinken, maar ook geen scheten laten, want het is geen wc hier. De stemming zit er ook goed in bij ons toeristen. Ik zit naast een Quebecois van Montreal en vraag hem alvast over Quebec City volgende week. Wat een andere en veel koudere ervaring gaat dat zijn (verbeeld ik het me of kijkt hij mij meewarig aan?).

In Nassau worden we in het centrum afgezet. Katja en ik lopen eerst even door het niet toeristische gedeelte, want ik wil foto's nemen. Helaas is het niet zo pittoresk, als veel andere Caraibische stadjes, die wij hebben bezocht. Wel wat leuk gekleurde huisjes, maar daar blijft het bij.

We dalen terug af naar het water en lopen door de befaamde Straw Market. Ik zou graag foto's nemen van de oude vrouwtjes, die hun produkten zitten te maken, maar ik weet dat er dan verwacht wordt dat je wat koopt. En, hoe knap gemaakt ook, Katja en ik zien niets van onze gading, dus ik fotografeer maar niet.

Katja vindt een paar leuke conch oorbellen en ik kies een paar uit voor Saskia. Daarna zijn we al vrij snel uitgekeken en lopen even langs de cruiseschepen. We zien een Royal Caribbean schip met klimmuur. Iedere avond tot nu toe hebben we cruiseschepen zien gaan en komen. Duidelijk is dit hoogseizoen.

Eigenlijk hebben we Nassau wel gezien nu (nog geen uur hier). Tenzij je echt wilt gaan winkelen voor juwelen of andere dure dingen is er niet veel te beleven. We kopen nog een grote strandtas voor morgen, want dan gaan we naar de Blue Lagoon (ben benieuwd of het eruit ziet als in de film) en zoeken dan de bus weer op.

Alweer kijk ik mijn ogen uit. Bahamiaanse vrouwen vooral zijn op zijn minst kleurrijk te noemen. Roze en blauw haar is niet ongewoon, zeer opvallende make up (maakt niet uit welke leeftijd) ook niet en de kleding past er goed bij. Iedereen, man of vrouw, is ook zo joviaal, dat vind ik wel erg leuk hier. Ik versta geen woord van hun taal, al zou het Engels moeten zijn, maar dat ze lol hebben is duidelijk.

De eerste stop is onze "halte" (volgens mij is iedere straathoek hier een halte): Arawak Cay ofwel de Fish Fry. Hier gaan Katja en ik lunchen. Ik heb online gelezen dat hier de verste vis wordt geserveerd en er zijn een heel aantal restaurants. We worden meteen door een aantal verkopers benaderd, maar zeggen dat we eerst even rond willen kijken.

Twin Brothers ziet er heel leuk uit en ik heb daar online ook al over gelezen. We vragen een van de tafeltjes buiten, want het is lekker zonnig en de temperatuur is aangenaam, zo'n 27 graden, schat ik.

Net als we plaatsnemen komt er een grote wolk, die een flinke plensbui dumpt! Gelukkig zitten we beschut en kunnen we het tafeltje de droogte in schuiven. We bestellen conch fritters en conch salade en een interessant klinkende cocktail van kokosnootwater en gin.

Die laatste smaakt ontzettend lekker, maar is ook supersterk! We kunnen hem geen van beiden zelfs maar half op en voelen de gin dan nog flink. Oei! Het eten is net zo goed. De fritters zijn mij wat te machtig, dus ik neem er maar een, maar die smaakt dan ook super. De salades zijn zo vers en zo gezond en zo lekker, precies zoals ze moeten zijn.

Intussen kletsen we met de andere Amerikanen om ons heen. Katja en ik vallen op, want we bestellen de ongewone dingen. De anderen hebben daiquiris en gefrituurde kip en vis, maar niemand waagde zich aan de conch gerechten of de cocktail met kokosnootwater. Wat de boer niet kent... En ze missen zoveel!

Het is eindelijk weer droog als Katja en ik naar de "bushalte" lopen. We nemen tenminste maar aan dat die gaat stoppen, waar we afgezet zijn. Alleen zien we een kruising eerder het echtpaar staan dat we net ook in het restaurant zagen. Hm, misschien is daar de "halte" dan?

Net als we erheen lopen komt de bus en die wacht niet op ons! Gelukkig (en dat wist die chauffeur vast ook) volgt er vrijwel meteen een andere. Die is gevuld met (half?) dronken Amerikaanse (of Canadese, die zijn er ook) collegestudenten, die de gekste uitlatingen doen. Ze zijn wel heel beleefd, want staan meteen op om mij te laten zitten. Katja en ik vermaken ons met het luisteren naar hun gekke uitspraken.

Inmiddels is het weer helemaal opgeklaard, dus terug bij het hotel haasten we ons om naar het zwembad te gaan. Katja gaat daar liggen lezen, maar ik heb zin in een strandwandeling. Het waait nog erg, maar dat maakt het misschien ook niet te warm. Het zeewater is ook best lekker, dus ik loop door de branding.

Dit zand doet met aan het zand in Aruba denken. Het is heel fijn, bijna als klei en wit, wat de turquoise kleur van het water maakt. Vandaag is het een stuk drukker dan gisteren en heel wat mensen zwemmen in zee. Zo ver wil ik nog niet gaan, maar ik neem me voor het morgen, als de omstandigheden meezitten, wel te doen.

Na mijn wandeling (en 10000 stappen op de Fitbit) ga ik ook lekker zonnen en lezen. Dat gaat een uurtje goed en dan rollen de wolken weer binnen. Het begint ook weer te spetteren en met de wind is het nu wel erg koel. We gaan dus met tegenzin naar binnen.

Intussen heb ik besloten dat ik graag een paar Bahamiaanse biertjes mee wil nemen voor Rick. Hij is zo'n bierliefhebber en ze hebben met dit bier prijzen gewonnen. Tussen ons hotel en het Wyndham heb ik een winkeltje met likeur, wijn en bier ontdekt. Hun prijzen zijn heel redelijk, dus ik koop drie verschillende soorten.

Katja en ik maken ons klaar voor het avondeten en gaan daarvoor nog een drankje drinken in de bar beneden. Daar hebben we ook internet en ik probeer tevergeefs contact te maken met Rick. Geeft niet, Katja en ik hebben genoeg om bij te kletsen.

We nemen een taxi naar het Poop Deck restaurant. Dat wordt overal hoog aangeschreven en terecht. Wij bestellen een paar voorafjes om te delen en dat is precies genoeg en eindelijk eens geen schok bij het ontvangen van de rekening.

Soms krijg ik de vraag waarom ik het over prijzen heb. Ik schrijf deze verslagen ook voor mensen, die misschien hierheen willen gaan, dus het feit dat alles hier een stuk duurder is dan ik had verwacht lijkt me een belangrijk iets om te vermelden. De kosten van de vlucht en het hotel kunnen heel gunstig zijn, dus dan is het een schok om het zo duur aan te treffen. Katja en ik vroegen ons al af hoe de college studenten het doen, want het is hier geen goedkoop Florida!

We hebben in ieder geval genoten van ons eten bij de Poop Deck (wat een naam!). Vooral weer het conch gerecht was voortreffelijk, duidelijk een lokale specialiteit. Een medewerker van het restaurant brengt ons terug naa het hotel voor $5 minder dan de taxichauffeur eerder. Vraag is of de taxichauffeur een slaatje sloeg (minder dan tien minuten rijden) of het restaurant een korting gaf. We zullen het nooit weten.

Op de kamer krijg ik eindelijk contact met Rick en we kletsen bij. Katja en ik gaan zo slapen, want morgen gaat de wekker al vroeg! De tijd gaat, zoals altijd, veel te snel!

Foto's van vandaag staan hier.

11 reacties:

Marion zei

Wat ontzettend raar dat mensen je vragen waarom je over prijzen schrijft!!! Vragen ze je dat ook over andere onderwerpen? Ik zou onmiddelijk vragen waarom zij die vraag stellen, bah! Het gevolg lijkt me dat je minder onbevangen schrijft en dat moet bij een blog toch niet het geval zijn.

In een blog schrijf je over alles wat je meemaakt, leuke en minder leuke dingen. Ook schrijf je soms dingen op die zomaar ineens je gedachten binnenrollen, waarom? Geen idee maar het zijn je gedachten en als je die op wil schrijven waarom niet?
Als jij je bedenkt dat het weer anders is dan verwacht mag je dat opschrijven. Als jij je bedenkt of ervaart dat de prijzen hoger of lager zijn dan verwacht, mag je dat opschrijven. Waarom? Gewoon, omdat je je dat bedenkt en omdat het jouw blog is. Punt. Uit.

Ik vind het leuk om dat te lezen, net als allerlei andere dingen die je schrijft. Soms schrijf je dingen die mij als persoon toevallig minder interesseren, jammer dan. Op het moment dat ik het niet meer interessant vind stop ik toch met lezen?

Niet door zulke dingen laten beïnvloeden hoor. Tsss, wat enorm raar om zo'n vraag te stellen!!

Het feit dat je niet meer schrijft over het vriendje van Katja doet me denken dat dat over is, klopt dat?

Oh en wat ik ook nog wilde zeggen: je vertelde pas over de wandeling met je buurmeisje (laat ik de naam hier niet noemen), hoe ze vertelde dat ze met je dochter wel weer eens af en toe contact had maar niet meer zoals vroeger.
Knap hoor, ik zou het heel moeilijk vinden om dat uit mijn herinnering te wissen, de manier waarop ze je oudste behandeld heeft zou mij boos doen blijven. Niet merkbaar maar veel warmte zou ik niet meer op kunnen brengen voor het meisje wat je altijd als een semi-dochter hebt behandeld en zelfs mee op vakantie genomen en dan later je kind zo laat vallen.

Goed, heel verhaal weer, sorry :-). Maar leuk dat Katja en jij een leuke vakantie daar hebben!

Annemiek zei

Lekker, wat zonneschijn!

Natasja Valentijn zei

Jullie genieten weer volop, fijn hoor! Leuke omgeving, palmbomen, zon, lekker eten... Nog een prettige voortzetting van jullie vakantie!

Ingrid en Michael zei

Ik geniet weer erg van het meebeleven van jullie vakantie. Die foto's.....ik zou er toch zo in willen springen!
Ik vind het dus erg handig dat jij het over prijzen hebt, zoals je wel weet haal ik veel tips uit je blog dus oa voor mij doe je dit! Jouw blog is echt dubbel: heerlijk om te lezen EN informatief! Gouden combinatie, toch?
Heel veel plezier en ik zie uit naar het volgende verslag!
Groet,
Ingrid (nieuwe profielfoto ;-))

Anoniem zei

Het is grappig te lezen dat jij ook de prijzen hoog vindt. Dat vonden wij namelijk ook.
En we zijn ook bij die Fry Fish geweest, en inderdaad ik had kip.
Bij het hotel een stukje naar rechts zit een goeie Italiaan. Daar zijn wij een keer geweest.
Geniet van de rest van je verblijf.
Groet, Bea

Petr@ zei

Leuk om jullie belevenissen op de Bahamas te lezen. Ik kon me moeilijk een voorstelling maken van deze bestemming, dus ben erg blij met je foto's, verhalen en bijbehorende prijzen (ik vermeld zoiets ook altijd in mijn reisverslagen; volgens mij zijn Hollanders daar best in geïnteresseerd ;-) )

Jammer dat er zoveel wind staat, maar de temperaturen liggen een stuk hoger dan thuis, dus nog steeds niets te klagen.

Heerlijk hoor, die typische lokale gerechten en drankjes. Ik ben daar ook helemaal van. Mij zul je dan ook nooit treffen bij een NL snackbar in Spanje (of waar dan ook buiten NL). Dat kan ik NL nog genoeg eten.

Wat een superleuke ervaring, met de lokale bus. Zo begeef je je echt onder de lokale mensen (ok, en dronken landgenoten dan, ha ha).

Fijn dat het bij het thuisfront ook goed loopt en Saskia alweer met schoolwerk bezig is.

Anja zei

Wat een heerlijke vakantie! Ik geniet van je foto’s en zou zo met je willen ruilen.

naomi zei

Hallo

Ook ik vindt het heerlijk om je belevenissen van de Bahama's en vindt het juist fijn dat je schrijft over de prijzen en ook over hoe lang je de stad hebt bezocht.

Ik vindt het juist genieten om in zulke landen de bus te pakken. Dan meng je je echt in de plaatselijke cultuur. Maar vaak zijn eilanden duurder dan het vaste land omdat alles ingevoerd moet worden. Maar wat jij zegt wel verbazend dat er toch zo veel jongeren spring break vieren.

Prachtige foto's van Nassau. En wel wat vreemd weer.

Groetjes Naomi

Sandrah zei

Ook ik vind het niet zo raar dat je aangeeft of iets duur of niet is. Het hoort toch een beetje bij het schrijven van een blog.

Maar het ziet er wel heerlijk uit, hoor. En wat een pracht uitzicht hebben jullie!
Geniet nog maar lekker verder.

Sandra

Bibi zei

Weer een leuk verslag, ik hoor gewoon bijna de zee en caribische muziek:-)

Petra zei

@Marion - Ach, je hebt ook helemaal gelijk. Ik hecht vaak veel te veel waarde aan een commentaar. Ik weet wat je bedoelt over Katja's vriendin, maar ik heb zelf ook nog wel een band met haar, maar toch, het voelt vreemd, vooral omdat Katja er ook moeite mee heeft. Maar beiden houden we niet van confrontaties. Katja snapt mij dus heel goed, gelukkig. Het is nu ook weer niet zo dat ik dik met L. ben.
Wat de vriend betreft, nee, zij is echt in een "dating" periode, geen zin in iets blijvends.

@Annemiek - Zeker!

@Natasja - Het is hier zeker niet verkeerd!

@Ingrid - Goed dat te lezen, want ik wil eigenlijk gewoon eerlijk zijn en schrijven wat me opvalt.

@Bea - Volgens mij was die Italiaan Capriccio (of zo)? Wij zijn niet zo Italiaans gericht, dus hebben die restaurants overgeslagen.

@Petra - Dit is inderdaad wel echt een apart land, wat het voor Katja en mij een interessante bestemming maakte. Veel mensen komen hier alleen voor zon en strand (en party) en daar leent het zich goed voor.

@Anja - Het is zeker genieten!

@Naomi - Ja, dat eilanden duurder zijn dan het vaste land vind ik logisch, maar hier rijst het echt de pan uit, hoor! Dat het minder kan hebben we vanavond, weg van het toeristische gedoe, wel gezien.

@Sandra - Inderdaad, prachtig uitzicht, kon ik het maar meenemen ;)

@Bibi - Dat hebben we vanavond gehoord, gelukkig is het nu stil!