Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, april 21, 2012

Een muzikale rondleiding

Drie keer is scheepsrecht en vandaag heb ik mijn derde rondleiding van deze week.  Het is weer prachtig weer en ik heb er zin in!  Naar mijn "werk" gaan is zeker geen straf.  Alleen denk ik wel dat drie rondleidingen achter elkaar mijn maximum is, want mijn voeten protesteren als ik ze in mijn nieuwe sandalen wurm.

Rick zet me weer af bij de metro en ik vind de nieuwe schoenen heerlijk lopen!  Ja, ik voel de grote blaar op mijn hiel, maar verder zitten ze als gegoten en geven lekker veel steun.  Eenmaal bij McPherson Square zie ik niemand, die aan de beschrijving van vier Nederlanders zou kunnen voldoen.  Ik ben altijd weer nieuwsgierig met wie ik dit keer de dag ga doorbrengen.

Bij dit station is er altijd flink wat bedrijvigheid.  Een paar mensen geven gratis krantjes uit en hebben een aantal "vrienden" om zich heen zitten, waarmee druk gegrapt wordt.  Ook liggen er dit keer een paar zwervers te slapen.  Dat heb ik nog niet eerder gezien hier.

Na zo'n tien minuten komt er een dame op me aflopen, die vraagt of ik Petra ben.  Mijn klanten van vandaag blijken twee spontane en spraakgrage echtparen te zijn.  Alweer weet ik meteen dat het een leuke dag gaat worden.

Dit keer kenmerkt de wandelingen langs de monumenten zich door muziek.  Bij het Tweede Wereldoorlog monument worden we toegezongen door een jeugdkoor in rode t-shirts.  Voor het Lincoln Memorial geeft een strijkorkest van jongeren een mooi concert en bij het Jefferson Memorial speelt een bandje ter ere van het Cherry Blossom Festival.

Mijn wandelgenoten bekijken en fotograferen alles op hun gemak.  Toch lopen we voor mijn gevoel goed door, maar de tijd vliegt ook.  Bij het Franklin Roosevelt Memorial zie ik op mijn horloge dat we de lunchreservering van kwart over twaalf bij lange niet gaan halen.  Ik bel de Old Ebbitt Grill om te zeggen dat we een half uur later zullen komen.  Ze zal het doorgeven, verzekert de telefoniste me.

Op ons gemak lopen we naar het restaurant, waar we inderdaad om kwart voor een binnenlopen.  "Petra, waar bleef je nou?", vraagt Tony, de host.  Hij heeft dus niet doorgekregen dat ik gebeld had, grrrr!!! Gelukkig hoeven we niet heel lang op een tafeltje te wachten, want het restaurant is, zoals altijd, afgeladen vol.

Het wordt een gezellige lunch met een wijntje erbij.  Ik raad altijd de crab cake aan hier, want dat is de plaatselijke specialiteit, en bijna iedereen bestelt die.  Hij valt, zoals altijd goed in de smaak.  Zelf bestel ik mijn favoriete sandwich hier met gerookte zalm en ei.  Heel eerlijk gezegd vind ik het menu bij Old Ebbitt Grill fijner dan bij Cafe du Parc van gisteren.  Er staan zoveel verschillende dingen op, voor elk wat wils, en het smaakt allemaal prima.

Na de lunch stappen we door via Pennsylvania Avenue naar het Capitool.  Bij het U.S. Navy Memorial is het gewoonlijk heel rustig.  Vanmiddag vindt er echter kennelijk een ceremonie plaats en we zien jonge cadetten oefenen met hun bayonetten en de vlag.  We kijken er een tijdje naar, maar de ceremonie zelf laat nog op zich wachten.  Wij besluiten maar door te lopen, want wie weet wanneer die begint.

Noch de Senaat, noch het Huis van Afgevaardigden zijn vandaag aan het werk bij het Capitool.  Het is er dan ook een oase van rust.  In de Library of Congress is het wel een stuk drukker, maar we kunnen de grote leeszaal goed bekijken.  Zoals altijd maakt dit gebouw veel indruk.

Op weg naar de uitgang bekijken we de mooie gang naar de Aziatische leeszaal, waar een bordje "Geen toegang uitgezonderd leden" staat.  De vrouw achter de balie vertelt ons dat ook de leeszaal voor de Senatoren aan het einde van die gang ligt.  Als we zo stil mogelijk zijn mogen we daar van haar een kijkje gaan nemen.  Dat hoeft ze mij geen twee keer te zeggen, want die heb ik ook nog nooit eerder gezien!  Ik wenk de anderen en we lopen door de prachtige gang naar achteren.

Daar bekijken we de inderdaad heel mooie leeszaal voor de belangrijkste leden van het Congres.  De bibliothecaresse van de Aziatische leeszaal ziet ons en nodigt ons daar binnen.  Ook die zaal is schitterend en we zien er een aantal prachtige boeken met foto's en Aziatische tekenkunst.  De meeste boeken hier zijn in de verschillende Aziatische talen.  Erg leuk om deze zaal ook gezien te hebben!

Inmiddels voelen we allemaal onze voeten wel weer.  Er wordt geopperd een terrasje te gaan zoeken.  Helaas liggen die nog een flink eind lopen van Capitol Hill.  Ik raad Elephant & Castle aan, wat het dichtst bij ligt, en langs de Mall lopen we erheen.  Ik word uitgenodigd een drankje mee te drinken, wat ik dankbaar aanvaard.

We moeten even op een tafeltje buiten wachten, maar gelukkig zijn er stoelen in de bar open.  Dankbaar gaan we zitten, we hebben er alweer meer dan 16 kilometer opzitten.  Ik heb enorme dorst en het Blue Moon biertje smaakt dan ook erg lekker!   Ik raad het groepje aan een restaurant in Chinatown te zoeken, dat ligt maar twee metrostoppen verderop.

Het loopt al tegen zessen en ik sms Rick om te vragen wat zijn plannen zijn.  Hij stelt voor om naar Clarendon te komen en bij Fire Works te gaan eten.  In het metrostation neem ik afscheid van mijn groepje van vandaag.  Dat vind ik vaak wel moeilijk na zo'n hele dag samen optrekken, want ik weet nooit of ik ze ooit weer zal zien.

Als ik in Clarendon weer boven de grond kom, komt Rick er toevallig ook net aanrijden.  We parkeren en vragen een tafeltje bij het restaurant.  Ze hebben een terras, maar Rick wil liever binnen zitten.  Prima, want het is af en toe wel frisjes met de wind.  Mijn pizza met ham, ananas, champignons en paprika is werkelijk heerlijk!  Het is gezellig zo samen met Rick het weekend te beginnen.  Wat was dit een leuke week!

Foto's van vandaag staan hier.

6 reacties:

naomi zei

Wat leuk dat het vandaag toch weer anders was. Met muziek en een ceremonie bij het navy memorial. Ik vondt deze toch ook erg indrukwekkend. En wat leuk dat je 2 nieuwe zalen mocht zien in het libary.

Ik kan me voorstellen dat 3 achter elkaar echt de max is je loopt iedere dag zo ruim 16 km. Je hebt je stappen de afgelopen dagen wel gered. Ik denk dat zo'n dag toch ook behoorlijk vermoeiend is.

Dit was de eerste keer dat je de lunch niet haaldde. Maar ach ze kennen je er al.

Geniet van je weekend

Liefs Naomi

Coralie zei

nou, dat was boffen, dat je die 2 nieuwe zalen mocht gaan bekijken. Zo zie je maar, het is elke keer weer anders.
Even reageren op je blog van gisteren, had op mijn mobiele telefoon(lees 's ochtends altijd, net voordat ik opsta, jouw blog in bed op mijn Blackberry) iets fout gedaan, waardoor reactie verdween.
Kan me goed voorstellen dat je zenwuachtig was voor die chirurgen, maar jij weet zoveel te vertellen, dat dat iedereen zal boeien. En die dag waren het ook maar ' gewoon' toeristen.
Elke keer als je over je lunchplek praat, zie ik ons weer zitten aan ons tafeltje (ben nogal beeldend ingesteld), kan precies de omgeving uittekenen.
Drie rondleidingen achter elkaar en alle drie zo anders, dat zal toch echt niet saai worden. En dan dat afscheid, is ook heel raar.
Hier is de zaterdag bijna voorbij, maar kan gelukkig vooruit kijken naar 2 weken schoolvrij, dus lekker even niks en wat dingen in huis doen.
Jullie een heel fijn weekend!

Anoniem zei

Leuk al die verschillende rondleidingen.
Nu lekker de voetjes rust gunnen.
Nog een fijne zondag, Bea

Kristel Holsbeek zei

Heel leuk zo verschillende bezoeken!!
En de blaar? Hoe verzorg je ze? Ken je compeed?
Prettig weekend!!

Petr@ zei

Toch leuk dat je zelf ook zo nu en dan wat nieuws ziet of leert tijdens je rondleidingen.

Fijn dat je schoenen zo fijn lopen. Zeker als je drie dagen achter elkaar zo'n flinke wandeling moet maken.

Hopelijk heb je dit weekend van je welverdiende rust genoten. Volgende week weer rondleidingen in de planning?

Petra zei

@Naomi - Ja, iedere keer is het weer anders, dat maakt het zo leuk.

@Coralie - Grappig, he, ik heb dat ook met blogs van mensen, die op plaatsen waar ik geweest ben, wonen.

@Bea - Ik probeer het, maar het is niet makkelijk

@Kristel - Met zalf en pleisters op het moment. Compeed kennen ze hier volgens mij niet.

@Petra - De volgende is zaterdag