Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, april 27, 2012

Adelaars nest bij Great Falls

Het is op het moment heen en weer met het weer.  De enige dag bewolkt en grijs, de volgende dag weer zonneschijn.  Vandaag schijnt het zonnetje dus weer vrolijk.  De cardinaal is er ook vrolijk van en fluit mij om half zes wakker.  Saskia hoor ik ook net opstaan.   Ik vraag haar hoe ze zich voelt en dat is gelukkig prima.  Wat het buikgedoe van gisteren was zullen we wel nooit te weten komen.

Rick is ook in een vrolijke bui, want hij hoeft niet helemaal naar zijn kantoor in Washington vandaag en hoopt dus ook lekker vroeg aan zijn weekend te beginnen.  Dat het alweer vrijdag is!  Ook deze week is voorbij gevlogen.

Sharons core training klas is druk bezocht en we kletsen over van alles en nog wat.  Intussen werken we met gewichten, een grote en kleine bal en de bosu.  Het gaat lekker snel, want er is dit keer veel variatie.  Na afloop doe ik nog een half uur op de crosstrainer en bedenk intussen waar ik Cosmo heen wil nemen met dit mooie weer.

Vorige zomer is de top uit de esdoorn voor ons huis gerukt en Rick heeft een arboristenbedrijf ingehuurd om de ongezonde gedeeltes van de boom te verwijderen.  Als ik de cul de sac binnenrijd zie ik hun vrachtwagens staan en ook een boom waar opeens een enorme hap uit is!  De arborist komt met me praten en vertelt dat dit de enige manier was om de boom te laten overleven.  De takken, die ze verwijderd hebben, waren verrot.  Ik vind het er maar raar uitzien, zonde van die mooie volle boom.


De halve boom is weg!

Intussen heb ik besloten met Cosmo naar Great Falls te gaan.  Als het goed is zijn de adelaars nog op hun nest en ik baalde ervan dat ik ze vanaf Maryland niet kon zien.  Cosmo kent de woorden "Great Falls" al en zit in de van voor ik het weet.  De weg erheen is, zoals altijd, al prachtig.

Bij de ingang laat ik mijn pas zien en vraag aan de ranger of er bekend is of er dit jaar baby adelaars zijn.  Daar weet hij niets van, dus ik ga het maar met eigen ogen bekijken.  Onderweg ontmoet ik een paar vogelaars met grote verrekijkers, die me enthousiast vertellen veel adelaars te hebben gezien.  Dat belooft veel goeds! 

 Met de bladeren aan de bomen is het nest niet meer overal vandaag te zien, dus ik zoek een plekje aan de rivier op met goed zicht.  Eerst lijkt het nest helemaal verlaten, maar dan zie ik opeens een witte kop door mijn telelens.  Een van de ouders zit er dus op.  Niet veel later vliegt die op en ik ga zitten wachten tot ze terugkomen.

Ondertussen komt er ook nog een osprey (zeearend) overvliegen.  Ook een prachtige roofvogel om te zien, in tegenstelling tot de vele lelijke gieren, die ook boven de rivier cirkelen.  Mijn geduld wordt beloond als na een half uurtje het adelaarspaar terugkomt.  Helaas komen ze niet ver mijn kant uit, dus de foto's geven een idee, maar zijn niet zo goed.

Op een gegeven moment vliegt er een in sneltreinvaart over mij heen en niet veel later weer terug met een enorme vis in zijn poten!  Hij landt op het nest, dus ik ben er zeker van dat er tenminste een jong is dit jaar.  Gefascineerd blijf ik nog kijken, hoewel het allemaal erg veraf is.  Als de vogel weer opvliegt en Cosmo ongeduldig begint te piepen, besluit ik met tegenzin door te lopen.  Ik heb gewoon iets met deze roofvogels met hun witte koppen en staarten.

 Natuurlijk kan ik niet in het park zijn zonder een blik op de watervallen te werpen.  Ondanks de droogte van de afgelopen weken in ons gebied zitten die mooi vol.  Het waterniveau is kennelijk perfect voor de reigers om te vissen, want daar vliegen er tientallen van. 

Op weg naar huis stop ik nog voor wat boodschappen in Vienna.  Kai komt vanavond thuis om zijn twintigste verjaardag te vieren op zondag.  Bij Party Mania koop ik een paar gekke ballonnen, waaronder een zingende, voor hem. 

Bij Rite Aid vind ik grappige kaarten en neem ook gelijk maar een gallon melk mee, want Kai drinkt dat bij de vleet.  Ook ben ik woensdag mijn zonnebril weer eens verloren in de metro.  Om de een of andere reden lukt het me niet zonnebrillen voor lange tijd te houden.  Daarom koop ik ook alleen goedkope en kies er hier een uit, die best leuk is.

Saskia heeft intussen een hele groep jongens en meisjes over de vloer.  Het is een lawaai van jewelste in de basement, als ik thuiskom.  Zelfs het oude klimrek in de achtertuin wordt weer eens gebruikt.  Ze doen me aan een stel jonge honden denken.  Opeens besluiten ze naar iemand anders' huis te gaan en de rust keert weer terug.

Het is Rick inderdaad gelukt lekker vroeg naar huis te komen.  Al om vier uur zie ik zijn vrolijke gezicht weer binnenstappen.  Hij gaat de computer beneden eindelijk maken.  Het zal misschien opgevallen zijn dat de foto van ons pleintje boven dit blog stil is blijven staan op 11 april.  Toen begaf die server het dus en de nieuwe is er om geinstalleerd te worden.  Binnenkort staat er dus weer een vers plaatje.


Cosmo overziet zijn "domein" (de achtertuin)

Als Kai thuiskomt mag hij kiezen waar hij wil gaan eten.  Het wordt Glory Days, waar de vistaco's erg lekker smaken.  Ze hebben een nieuw menu voor de zomer, dus mijn Vermonter sandwich is er niet meer, helaas.

Thuis luisteren Kai en ik naar oude rock.  Hij is een verzameling LP's begonnen, erg leuk.

Foto's van vandaag staan hier.

12 reacties:

Petr@ zei

Och, jullie boom ziet er inderdaad erg zielig uit zo, met de helft van de takken weggehaald.

Prachtige vogels, adelaars. Ik kan me voorstellen dat je daar lange tijd naar kunt kijken.

Fijn dat Saskia weer is opgeknapt. Zo'n grote groep vrienden thuis is duidelijk teken daarvoor.

Wat leuk dat Kai thuis is dit weekend. Alvast een hele fijne verjaardag voor hem en veel plezier. Komt Katja ook om het mee te vieren, of moet ze werken?

Anoniem zei

Boom ziet er vreemd uit maar dat komt wel goed met een paar jaar.
Wat gaaf om die adelaars te zien.

Een gezellig weekend en alvast van harte met Kai.
Groet, Bea

Marieke zei

Mooi om de adelaars te zien. Het lijkt me ook geweldig om gewoon lekker in de buurt van het nest te gaan zitten en te kijken of er iets gebeurt.

Gefeliciteerd met de verjaardag van Kai en geniet van het weekend!

Marion2 zei

Dat is ook toevallig: wij hebben gisteren ook twee bomen laten snoeien en het ziet er ook al zo vreemd uit. Aan de onderkant zijn ze kaal en bovenop zitten er takken met bladeren. Maar het komt wel weer goed (hoop ik dan).

Ah, nu snap ik het van je kapper. Inderdaad erg goede service.

Gezellige verjaardag morgen!

Ineke zei

Geen wonder dat je schrok toen je die boom zag, ik neem aan dat het wel een paar jaar zal duren voordat 'het' goed komt.
Gezellig weekend met elkaar!

naomi zei

Van harte met de verjaardag van Kai, leuk dat hij lekker het weekend naar huis komt.

En wat leuk dat hij met lp's verzamelen is beginnen. Zou hij eigenlijk morgen de vrijmarkt op moeten dan kan je je verzameling uitbreiden.

Toch je belofte aan Cosmo goed gemaakt en lekker de natuur ingeweest. Ik denk dat je daar altijd geniet maakt niet uit hoe vaak je er komt.

Roberto en ik hebben gister weer heerlijk genoten van 2 series, nu waren wij benieuwd of jij daar ook naar kijkt? Hardcore pawn, een pandjeshuis uit Detroit met een vader/ dochter/ zoon en Pawn stars een pandjeshuis uit Las Vegas met vader/ zoon/ kleinzoon. Erg leuk om te zien wat mensen allemaal wel niet brengen. Maar in detroit ook vaak vechtpartijen.

En heeft Kai de dvd gezien?

Groetjes Naomi

Tineke zei

Mooie foto's van de adelaar en het nest. In nederland hebben wij ook een zeearend zien vliegen, de spanwijdte is erg indrukwekkend.
Ik heb de bluebells ook gezien bij de watervallen en ze zijn inderdaad heel anders als onze boshyacinten; mijn hele tuin is nu blauw van de boshyacinten.
Heeft Kai al een andere band gevonden om in te spelen; prettige verjaardag gewenst. Het koninginnedagfeestje van de nederlandse school van mijn kleinzoon was leuk om mee te maken.
We hebben een goede terugvlucht gehad, wat uurtjes weggedoezeld en vanmorgen door mijn dochter opgehaald en daar ontbeten en bijgepraat, thuis de koffers uitgepakt en om 11.00 uur gaan douchen en gaan slapen; ruim 2 uur geslapen en ik voel me prima; ben benieuwd of dat zo blijft.

Tineke zei

Ja, grappig onze foto's van de grote watervallen zijn precies van de andere kant, ook veel reigers gezien en de kleinkinderen klommen op de klimrots. Een hele schoolbus met kinderen van rond de 5 jaar was er ook om te kijken met begeleiders; is het schoolreisjes tijd? we kwamen deze week in de mall ook al vele schoolbussen tegen en kinderen op excursie

Nina zei

Gefeliciteerd met Kai!!

Petra zei

@Petra - Ja, he, een iel boompje is het nu. Katja komt helaas niet, die is druk met rescue squad en examens.

@Bea - Hopelijk vult hij zich weer op, ja.

@Marieke - Eigenlijk zou ik nog veel langer hebben willen blijven, maar Cosmo werd ongedurig, hi hi.

@Marion - Dat is zeker toevallig. Het schijnt er nu wel de tijd voor te zijn.

@Ineke - Ik hoop dat het ooit weer goed wordt. Sommige bomen in de buurt hebben zulke vreemde vormen nadat ze gesnoeid zijn.

@Naomi - Ik ken wel een paar pawn shows, ja, of het die zijn weet ik niet zeker. Kai heeft geprobeerd de dvd te spelen, maar het lukte niet want ander formaat. We moeten dus een regiovrije speler zien te vinden.

@Tineke - Grappig,ik ken een aantal van de juffen op de Nederlandse school. Kai gaat pas na de zomer naar een nieuwe band zoeken. Het is absoluut schoolreisjestijd en inderdaad heel veel scholieren in Washington.

@Nina - Dank je!

naomi zei

He dat is balen, maar lukt het ook niet op de laptop om te kijken of het op de laptop zetten en opnieuw branden was nog een tip van Roberto.

Succes ermee

Groetjes Naomi

Petra zei

Het probleem is het formaat. Jullie hebben PALS en wij iets met een N. We moeten dus een machine vinden die ook PALS afspeelt.