Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, mei 16, 2012

Adelaars bij Great Falls


Vannacht ben ik toch maar weer boven gaan slapen. De airconditioning werkte weer naar behoren en ik heb heerlijk gemaft. Uitgerust word ik dan ook wakker en word weer vrolijk van het weer. Met mijn koffie en yoghurt ga ik op het deck zitten, waar de cardinaal zijn ochtendlied fluit.

Vandaag heb ik Max Capacity op mijn sportagenda staan. Ik besluit die training voor de verandering is in de sportschool te gaan doen. Voorheen deed ik dat niet, omdat ik bang was dat het piepje van de timer anderen zou ergeren. Maar ik zet het geluid van mijn mobieltje gewoon lager en de anderen hebben toch vrijwel allemaal hun muziek in hun oren. Ik gebruik er dit keer ook 12 pond gewichten bij, zodat ik mijn spieren helemaal vermoei.

Na afloop van de twintig minuten durende routine, ga ik nog 55 minuten (oftewel zolang tot mijn 10000 stappen zijn voldaan) op de crosstrainer. Ik ben helemaal blij met Wordfeud, want gaat de tijd zo lekker snel! Rick merkte op dat hij minder hard zou sporten, als hij zo afgeleid zou worden, maar dat is bij mij niet het geval zie ik aan mijn hartslag.

Intussen sms-t Saskia dat ze wat boodschappen nodig heeft. Na een hard nodige en verfrissende douche ga ik met boodschappenlijst Vienna in. Eerst trakteer ik mezelf op een dunne bagel met tonijnsalade van Manhattan Bagel. Het is tenslotte beter om met een volle maag boodschappen te doen.

Bij de Giant bedenk ik me dat het met dit weer wel lekker zou zijn te grillen. Ik sms Rick met de vraag waar hij zin in heeft. Dat worden hamburgers. Ik koop de benodigdheden daarvoor en besluit er een gele en oranje paprikasalade bij te maken. Alleen het vlees haal ik bij Whole Foods. Dat is betere kwaliteit en hun zalmburgers vind ik niet te versmaden, dus die koop ik voor mezelf.

Het is zulk fantastisch weer dat ik echt de natuur in wil. Kai is daar ook wel voor te vinden en we kiezen Great Falls, zodat we het adelaarsnest weer kunnen bekijken. Na de mooie rit en mijn pas te hebben laten zien, parkeer ik de van. We lopen naar de dam en klimmen op de rotsen vanwaar we het nest kunnen zien.

We hebben geluk, want beide ouders zijn op het nest. Het is erg ver weg en goede foto's zijn onmogelijk, maar met onze verrekijker kunnen we goed zien dat ze erg bezig zijn. We gaan erbij zitten en slaan het nest zeker een half uur gade. Beter nog zou zijn als ze onze kant op zouden komen vliegen, maar ze blijven op het nest. Ik neem me voor straks bij het bezoekerscentrum te vragen of ze weten hoeveel jongen er in het nest zitten.

Kai en Cosmo worden ongedurig, dus we lopen terug naar de watervallen. Onderweg zien we een paar watervogel"gezinnen" rondzwemmen. Zo schattig, die kleintjes! Ook zijn er een aantal parende insekten te zien, waaronder waterjuffers, die zo vliegen, erg knap! De natuur is zich duidelijk aan het voortplanten. Tot Kai's vreugde schieten er een paar prachtige oranje hagedissen over ons pad. Ze zijn te snel voor mijn fototoestel en voor Kai's handen.

De watervallen zitten voller dan de vorige keer dat ik hier was. Toen kwamen er kayakers naar beneden en ik denk dat ze dat vandaag niet zouden doen. Wel vliegen de blauwe reigers af en aan, net zo goed een mooi gezicht. Kai krijgt honger, want hij stond pas om twaalf uur op en at een ontbijtreep, dus ik koop een hot dog voor hem bij de snackbar.

Terwijl hij die opeet ga ik naar boven het bezoekerscentrum binnen. Daar vertelt de ranger mij dat ze denken dat er twee jongen in het nest zitten. Zeker weten ze het niet, want het nest ligt verscholen en is niet makkelijk te zien vanuit de lucht. Als ik zo kijk naar de webcam van de Decorah adelaars, zijn die jongen al aardig groot. Ik ben benieuwd, wanneer ze beginnen met uitvliegen.

Terug in Vienna stoppen we bij Rite Aid om Kai's en Saskia's acne medicijnen op te halen. Saskia blijkt ook nog een aantal zalfjes te gebruiken, waarvan ik het bestaan niet afwist (Rick ging vorige keer met haar naar de dermatologe).

De rest van de middag gaan we op het deck zitten computeren.  Alleen Saskia niet, want die blokt voor haar AP examen Wereldgeschiedenis dat morgen zal worden afgenomen.  Omdat ze vorig kwartaal zo lang ziek was, moet ze heel wat bijstuderen.  Ze leert al dagen tot laat in de avond, hopelijk werpt het zijn vruchten af. 

De burgers smaken extra lekker, omdat we ze buiten kunnen eten.  Helaas lukt het Katja toch niet om vanavond thuis te komen, dus haar zalmburger blijft over.  Ze had een vergadering over haar baan bij het Padvinderskamp, die begin juni begint.  De vergadering liep uit en Katja wil liever niet zo laat nog rijden.  Ik geef haar geen ongelijk.

We zitten nog lekker een tijdje buiten, want nu zijn de muggen er nog niet.  Wel heb ik vandaag weer de vliegende termieten op ons deck aangetroffen.  Die maken me altijd nerveus, want termieten kunnen veel schade aan een huis aanrichten.  Ik ga toch maar weer een inspectie regelen.

Karin L. vroeg hoe ik hier verzeild ben geraakt. Het verhaal daarover staat hier.

Foto's van Great Falls staan hier.

13 reacties:

Karla zei

Leuk dat verhaal eens te lezen, hoe je in de states terecht bent gekomen.

marielle zei

Mooi hoor al dat jonge grut, vind ik zo leuk aan het voorjaar. Die mooie natuur en alle jonge dieren.
Heb ook even je verhaal gelezen over hoe je in Amerika bent terecht gekomen. Leuk om te lezen..
Grt Marielle

Karin L zei

Ik heb je blog ver terug gelezen, maar blijkbaar niet ver genoeg :) Thanx, leuk om te lezen!

Marie zei

wat leuk dat je effe hebt doorgelinkt naar jouw verhaal over hoe je in USA bent terechtgekomen. dat heb ik met veel plezier gelezen!

Petr@ zei

Fijn dat je weer in je eigen slaapkamer kon slapen. Samen slapen is natuurlijk wel veel gezelliger.

Jammer dat Katja niet thuis kon komen, maar inderdaad beter dat ze niet zo laat nog rijdt.

Cisca zei

Lekker he, dat heerlijke weer!

Karin (MT) zei

Wat leuk om te lezen hoe jij in de US terecht bent gekomen, nu nog een keertje vertellen hoe je Rick bent tegen gekomen? ;o)

Petra zei

@Karla - Ja, ik sta er soms nog bij stil dat ik dat vroeger nooit gedacht zou hebben.

@Marielle - Schattig die jonge dieren, inderdaad.

@Karin L - Your will is my command ;)

@Marie - Ik was vergeten dat ik het al zo lang geleden op heb geschreven.

@Petra - Ja, inderdaad, apart slapen is eigenlijk niets.

@Cisca - Ontzettend lekker!

@Karin - Ook dat heb ik volgens mij al eens geschreven, ik ga ernaar op zoek.

naomi zei

Heerlijke en productieve dag heb je gehad. Altijd leuk om de oude verhalen terug te lezen. Thanks.

En heerlijk ook nog even de natuur in. Ik zou ook zo graag jouw weer hebben ben er zo klaar mee. Weer die stomme winterjas aan. En dan wordt het het weekend warmer maar ook weer natter.

Saskia succes met je examen wereld geschiedenis is erg groot en breed. Maar ik zou het erg leuk vinden.

Groetjes Naomi

Margreet zei

Je verhaal hoe je hier bent terechtgekomen had ik al eens gelezen, maar leuk om nog eens te lezen.
Hier ook heerlijk weer, en heel veel groen en bloemen, zalig!

Sally zei

heerlijk dat weer. Lekker om er dan met hond en zoon erop uit te trekken. Ik hoop dat Saskia's AP examen goed is gegaan. (ik ben als moeder vaak nog zenuwachtiger dan de kids zelf)

Karin zei

Hier in Chicago is het eindelijk ook mooi weer! Hoe is het gegaan met Saskia haar AP examen? Marloes leert ook al elke avond tot laat. Zij doet morgen examen voor AP Human Geography. Volgend jaar gaat ze AP European History doen.
Ja termieten wil je niet hebben in je huis! Beter maar weer even laten onderzoeken.

Petra zei

@Naomi - Bah, nog steeds winterjas? Ik vind wereldgeschiedenis ook heel interessant, maar Saskia niet.

@Margreet - Inderdaad, al die kleur!

@Sally - Ja, ik weet wat je bedoelt.

@Karin - Grappig, die AP's worden hier niet geboden. Volgend jaar heeft Saskia AP chemistry en AP psychology.