Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, mei 08, 2012

Russische kunst in het Hillwood Museum

We zitten op het moment in een warme en vochtige luchtstroom. De zon komt zo af en toe van achter de wolken en het is warm genoeg om buiten te ontbijten. Dat doe ik dan ook prompt. Net als ik aan mijn tweede kop koffie zit en aanstalten wil maken om naar de sportschool te gaan, gaat de telefoon. Het is Rick, die zijn laptop thuis is vergeten. Als zijn hoofd niet vastzat...

We spreken af dat ik de laptop mee naar de sportschool neem en daar overhandig ik hem aan Rick. Door dit alles heb ik net niet meer genoeg tijd om het uur cardio te doen wat ik op mijn programma had staan.  Dan maar drie kwartier, is ook goed.  Ik ben nu extra voorzichtig met de Fitbit van Saskia, want kennelijk kan hij dus niet tegen zweet.  Ik hang hem onder mijn t-shirt, zo ongeveer het enige deel ervan dat niet nat wordt.

Thuis maak ik me gauw klaar, want om elf uur zal Scarlett komen.  Terwijl ik op haar wacht klets ik bij met mijn buurvrouw Lorraine.  Hun oudste is net zo oud als Kai en dus ook bijna klaar met haar tweede college jaar bij William & Mary.  Katja is nu officieel klaar met haar vierde jaar en een "super senior" (omdat ze eigenlijk dit jaar zou "graduaten").  Haar cijfers zijn heel goed, ze haalt ook dit semester de Dean's List.  Kai moet nog twee examens doen.

Keurig om elf uur komt Scarlett aanrijden in haar truck.  We hebben afgesproken dat ik naar Washington zal rijden.  We nemen een mooie route binnendoor naar Washington.  We komen door allerlei prachtige buurten.  Er zit wat geld in deze omgeving!  Ik zou iedereen, die een auto heeft, willen aanraden eens door de buurten in noordwest Washington te rijden.

(Op mijn zeepkist) Veel mensen zien van alles van New York, zoals Greenwich Village en SoHO, maar de buurten in DC, Georgetown en Adams Morgan zijn de bekendere onder Amerikanen, zijn minstens zo interessant en leuk. Vrijwel iedere buitenlandse toerist blijft in het monumenten en regeringsgedeelte, waardoor het gezellige van de stad nooit overkomt en DC vaak wordt afgedaan als een nogal "saaie" stad. (van mijn zeepkist).

Na een half uurtje komen we bij het Hillwood Mansion aan.  Tot onze verbazing staat de parkeerplaats flink vol.  We lopen naar het bezoekerscentrum en kopen kaartjes, $15 per persoon.  Daarbij blijkt van alles inbegrepen te zitten, waaronder een interessante film, die we als eerste gaan bekijken. 

Daarna lopen we via de mooie kas met orchideeen en andere planten naar het cafe.  Daar hebben we een reservering en krijgen een tafeltje buiten op het terras.  Ze hebben een heel lekker menu en met moeite kies ik er de gerookte zalm sandwich op roggebrood uit.  Dat is een goede keus en Scarlett vindt haar salade ook erg smakelijk.  Het is wat koel, maar toch lekker buiten en is (nog) droog.

Na het eten hebben we nog even tijd om in de tuinen rond te kijken.  Die zijn prachtig en we nemen ons voor na de rondleiding hier nog rond te gaan lopen.  Om vijf voor half twee lopen we het huis binnen.  Daar worden paraplu's en jassen weggeborgen, want er is teveel mooie kunst, die daarmee geraakt kan worden.  Tot ons genoegen mogen we wel fotograferen, al is het zonder flits.  Meestal mag dat binnen niet, omdat er veel geleende spullen zijn. Hier is alles van dit museum.

We krijgen Natasha als gids, van oorsprong duidelijk een Russische, waardoor ze ook wat interessante geschiedenis van voor de koude oorlog vertelt.  Scarlett en ik weten niet waar we kijken moeten, zoveel prachtige dingen staan er uitgestald!  Vitrines vol 18e eeuws porcelein, waaronder een kop uit het servies van Catharina de Grote.

We lopen door een zaal vol religieuze objekten van goud en fluweel.  Daarna een stukje keuken, die nog als in de jaren vijftig is.  Marjorie Merriweather Post, erfgename van Post Cereal en oprichtster van General Foods, kocht dit landgoed in 1955 en woonde er in de lente en herfst van 1955 tot aan haar dood op 86-jarige leeftijd in 1973.  In 1977 werd het al een museum, want Marjorie had het tijdens haar leven al grotendeels zo opgezet.

Marjorie was zeker een interessante vrouw, die vier keer trouwde en ook vier keer scheidde.  Ze had drie dochters, waarvan de jongste de actrice Dina Merrill werd.  Wat ik wel een beetje jammer vind aan de rondleiding is dat er erg weinig persoonlijke geschiedenis wordt verteld.  We horen van alles over de kunst, heel veel porcelein en de grootste collectie Russische kunst buiten Rusland, maar niet veel over Marjorie's persoonlijke leven.

Juist dat intrigeert ons, want om in die tijd vier keer te scheiden is toch wel wat.  En niet van Jan en alleman, maar van magnaten en ambassadeurs.  En toch beschrijft haar dochter haar als een lieve, warme moeder in de film.  Haar huis is onvoorstelbaar mooi, ze wist al dat het een museum zou worden na haar dood, maar het voelt toch ook nog echt als een thuis aan.

De dingen, die we vandaag zien, zijn onbetaalbaar.  Bijvoorbeeld de stoelen en banken, die de Koning van Pruisen aan Lodewijk de Zestiende als huwelijkscadeau gaf.  Of een stoel van Marie Antoinette, die ook ronddraait, nieuw voor die tijd.  Een heel aantal objekten, die Catharina de Grote heeft gekocht, zoals de prachtige groene kroonluchter in de ontbijtkamer.  Er zijn zelfs Nederlandse schilderijen van Langendijk in de eetkamer te bewonderen.

Met een hoofd vol moois staan we bijna twee uur later weer buiten.  Ik heb het zo goed als ik kan proberen te fotograferen, maar er staat letterlijk biljoenen aan kunst in dat huis en dat is nog niet eens alles, want Marjorie had zes andere onderkomens!  Dit is de tweede keer dat ik hier was en ik herinnerde me nog niet de helft, zoveel is er te zien.

Buiten is het droog, maar het heeft net geregend.  Dat zorgt voor mooie rozenfoto's.  De tuinen zijn ook prachtig en we bezichtigen de Japanse tuin nog even.  Het loopt al tegen vieren en Scarlett woont een stuk verder naar het westen dan ik.  We nemen de I-66 HOV (alleen auto's met twee of meer inzittenden) en zijn daarmee al vrij snel bij ons huis, ondanks een paar korte files.  Scarlett gaat binnendoor terug naar haar huis, want de I-66 staat, zoals iedere avond, compleet vast na onze afrit.

Scarlett neemt afscheid en we spreken af binnenkort ook weer iets met ons vieren te doen, want haar man en Rick zijn collega's.  Het was weer zo'n heerlijke dag, want ik kan zo genieten van het opsnuiven van kunst en geschiedenis.  Cosmo is helemaal klaar voor een wandeling, dus die geef ik hem gauw.

Saskia en haar vriendinnen fladderen tussen ons huis en de andere huizen.  Een vader komt hier naar zijn dochter zoeken, die er niet is.  Vrijdagavond hadden wij dat met Saskia en hebben daarna een heel stel nieuwe regels ingesteld.  Die onzekerheid over waar je kind is, verschikkelijk!

Rick komt thuis met gyro's van Plaka Grill en het smaakt me prima. Ik denk nog aan al het moois wat we vandaag hebben gezien.  Wat een ander leven had Marjorie.  En dat vind ik dus zo fascinerend. Hoe zij Jackie Kennedy (toen nog niet Onassis, maar de presidentsvrouw) adviseerde de tafels in het Witte Huis rond te maken, zodat de gasten beter konden converseren.  Sindsdien zijn de tafels in het Witte Huis rond.  Dat is toch wel iemand, die heel wat invloed had!

Behalve haar huis wat nu dus een museum is, had ze ook vier appartementen op Manhattan, een buitenverblijf in Long Island, een boerderij in Upstate New York en een huis in Palm Beach (waar de tafel in de eetkamer, die wij vandaag zagen, vandaan komt), Mar-a-Lago, nu van Donald Trump.  Ik zou graag meer van haar persoonlijke leven weten.  Intussen is dat van ons prima, ik kan niet wachten om het hele gezin weer samen te hebben volgende week!

Foto's van vandaag staan hier.

18 reacties:

Anoniem zei

Wat een mooi museum. Mevrouw Post heeft een zeer waardevol museum opgezet in haar mooie leefomgeving en oh zo prachtige tuin, waar wij mogen van meegenieten.
Ik heb op de site het introductiefilmpje bekeken. Prachtig!
Petra, spijtig genoeg kan ik jouw foto's niet bekijken, want ik krijg de boodschap "Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar". Jij kan dat wel oplossen zeker en al dank en groetjes van Hilde uit B.

Ineke zei

en ik kon de foto's jammer genoeg ook niet bekijken. Ondanks dat, alleen al jouw beschrijving over het museum maakt dat het op mijn 'to visit' lijst komt als ik ooit nog eens daar in de buurt ben.

Marion2 zei

Het lijkt bij jullie al zomer, zo met dat weer. Heerlijk lijkt me dat.

Op mij heeft Washington geen saaie indruk gemaakt, integendeel! Het heeft ook zo'n mooie en leuke omgeving (en volgens mij heeft New York dat niet). Samen met Boston is Washington mijn favoriete stad in de VS.

Anoniem zei

Hi Petra, je hebt weer leuke dingen gedaan de afgelopen dagen.... Mbt de wietpas: die gaat ervoor zorgen dat de overlast op straat alleen maar erger gaat worden... de bierpas interesseert me niet zo want ik drink geen bier... Ga straks weer aan de Sangria want ben sinds gisteren in het zonnige en warme Marbella.... Groetjes, Evelyn
PS ik zag eergister bij mij om de hoek trouwens nog een prachtige bruin/beige " cosmo " lopen, wat een leuke honden zijn het toch....

Anja zei

Jammer, ook ik kan je foto’s niet bekijken. Wat een prachtig museum.

Claire zei

Wat een leuk verhaal en inderdaad de andere buurten van washington Dc zijn heel interessant en zitten vol met leuke dingen om te zien en restaurantjes. . Wij eten bijv. elke keer bij cactus cantina vlakbij national cathedral als we in dc zijn. En de buurt rond howard university en natuurlijk ben's chili bowl
Ik kan geloof ik wel weken doorbrengen in dc :-)

Vita zei

Klinkt als een heerlijk dagje, leuk!

Wellicht dat wij op termijn wat langer van Washington en omgeving kunnen genieten, aangezien de bewoners van ons vaste adres in Manhattan, waar we bij elkaar bijna een half jaar hebben gezeten, gaan verhuizen naar DC. Ze zullen dan in de directe omgeving van Maryland University gaan wonen, dus dat komt vast wel goed!

Overigens vind ik het geweldige aan New York City (niet alleen Manhattan, maar ook Queens, Bronx, Brooklyn en zelfs Staten Island) dat je vrijwel overal sneller met het openbaar vervoer bent dan met de auto. Ook kun je er makkelijk fietsen (als je dat toch al gewend bent in een stad), omdat de afstanden zoveel overzichtelijker zijn dan in andere wereldsteden. En dat je nergens onveilig bent, op misschien 's avonds een enkel stukje Bronx na. Dat is toch echt uniek voor zo'n enorme stad.

Maar goed, in New York gaan toeristen ook echt niet buiten die paar vaste vierkante kilometer, is mijn indruk. Het gros blijft rond Times Square, 5th Avenue en Central Park hangen, aangevuld met misschien iets 'exotisch' als de High Line of Ellis Island. In ons UWS woonbuurtje, vol leuke winkels en restaurantjes zie je zelden niet-New Yorkers. Wat ik niet heel erg vond, we wilden ten slotte wég zijn.

PS Ik zou niet meer op mijn zeepdoos gaan staan als ik jou was, dat geeft zo'n rommel. Een zeepkist is handiger :)

Annemiek zei

Wat een rijkdom. Ze had wel een dure smaak.
Ha, een super senior heet dat dus. Hier hebben we er ook een. Hij zal nog een heel vol schema hebben om te slagen volgend semester.

Sandrah zei

Bij mij staat Washington ook zeker niet op de lijst van saaie steden. Het is in ieder geval geen omgeving die je in 2 dagen gezien hebt.

Sandra

Els zei

Buiten kunnen ontbijten, daar ben ik jaloers op!

Ik begrijp niet goed je uitdrukking 'op mijn zeepdoos', 'van mijn zeepdoos', is het soms omdat bij jullie demonstranten daarop staan?

Wat had die vrouw een hoop eigendommen!
Jammer genoeg kon ik je foto's niet bekijken.

Petra zei

@Hilde en Anja - De foto's zouden nu moeten werken, checken jullie even?

Anoniem zei

Wat heb jij een fijne middag gehad met het bezoek aan dit museum.En wat een schitterende collectie, een vermogen waard.Je foto's zijn een perfecte weergave hiervan.
En al die rozen en orchideen, wat een mooie bloemen toch.
Groetjes
Wil

Anoniem zei

Beste petra,
Jouw prachtige foto's werken nu. Dank voor de moeite.
Hilde uit B.

naomi zei

Wat een prechtige spullen staan daar uitgestalt. Echt een middagje genieten. Ik vondt Dc ook absoluut niet saai er is zo veel te zien in de stad maar ook er buiten. Vondt het genieten en kan nog genoeg doen.

Moest lachen om de reactie van de zeepdoos, het is natuurlijk zeepkist viel mij niet op. Je mag trots op Katja zijn toch weer ope Dean's list. Heeftz e haar doel bereikt met de inzameling voor de luminary avond.

Wij hebben zo juist onze zomervakantie geboekt voor over een maand. 2 weken Gran Canaria heerlijk zon en wandelen. Lekek relax.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Hilde - Mevrouw Post heeft inderdaad eigenlijk zelf ook jarenlang in een museum gewoond.

@Ineke - Ja, zeker bezoeken! Het is bij toeristen een vrij onbekend museum.

@Marion - Het is telkens wel erg vochtig, maar de temperaturen zijn lekker.

@Evelyn - Ik vind Aussies ook altijd zo leuk om te zien lopen, ik heb er echt een voorliefde voor.

@Anja - Als het goed is werkt de link nu.

@Claire - Hee, Cactus Cantina ken ik ook. Maar de meeste toeristen hebben een dag of twee in de stad en blijven dan bij de gewoonlijke bezienswaardigheden.

@Vita - Proest, ik verslikte me in mijn koffie bij het lezen over de zeepdoos. Ik heb het gauw verbeterd! Leuk dat jullie vaker in deze omgeving zullen zijn. Je zult zien dat er hier ook eindeloos gefietst kan worden en dat openbaar vervoer is hier ook goed. In zoverre verkennen mensen New York meer dat ze er meestal een hap meer tijd doorbrengen dan in Washington. Washington adverteert zichzelf kennelijk niet goed genoeg in het buitenland.

@Annemiek - Katja kon volgend semester een vak dat ze nodig heeft niet nemen, dus gaat waarschijnlijk een semester werken en dan in het spring semester haar punten behalen.

@Sandra - Inderdaad, maar je wilt ze de kost niet geven die maar een dag komen. Alsof je zelfs Amsterdam in een dag kunt zien.

@Els - De Engelse uitdrukking is inderdaad "on my soapbox" wat stamt van het vanaf een zeepkist je mening verkondigen in Londen. De foto's moeten nu werken.

@Wil - De bloemen stonden er ook allemaal zo prachtig bij!

@Naomi - Katja was zeer tevreden met haar opbrengst voor de Relay. Heerlijk vooruitzicht, Canarische Eilanden!

Annemiek zei

Als ze nog altijd de zorg in wil, mag ik dan nogmaals een baantje als nurse's aide aanraden :)

Marion zei

Heerlijk om zo'n huis te bezoeken he? maar ik zou hetzelfde hebben: liever meer informatie over de persoon dan over de kunst.

Begrijp ik het goed dat Saskia en haar vriendinnen nog geen mobiele telefoontjes hebben waardoor ze altijd bereikbaar zijn?

Petra zei

@Marion - Nee, hoor, ze hebben allemaal telefoons, maar regelmatig zijn de batterijen op naar al het sms-en naar elkaar!