Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, augustus 01, 2012

Drie uur bij de tandarts = een nieuwe kroon

"Kroondag", is mijn eerste gedachte, maar gek genoeg voel ik me er niet zo zenuwachtig voor als gisteren. Wel zitten natuurlijk uitgerekend vandaag mijn spieren weer eens helemaal vast. De afspraak staat voor half twaalf, dus ik heb na het ontbijt nog tijd om een uur te gaan sporten.  Gelukkig, want dat helpt toch meestal wel en dat is nodig als ik een paar uur in de tandartsstoel moet gaan zitten.

Met mijn workout timer op "50-10" (vijftig seconden oefening, tien seconden rust) werk ik vier keer vier oefeningen af en daarna nog eens.  Ik heb dus 32 minuten gewichten erop zitten en ik denk dat ik mijn spieren morgen wel zal voelen, maar dan op de "goede" manier.  Het halve uur cardio gaat ook snel voorbij en inderdaad is de pijn wat minder.

Omdat de tandartsafspraak waarschijnlijk enkele uren zal duren, eet ik gauw een banaan om niet te veel honger te krijgen.  Veel trek heb ik niet, dus dat moet maar goed zijn.  Nog een keer tanden poetsen en dan is het zover.  Wel heel fijn om het met een bezoek gedaan te krijgen en er in Aruba niet meer aan te hoeven denken.

Dat ik toch wel nerveus ben, blijkt wel uit mijn hoge bloeddrukmeting.  Deze tandarts is nieuw, hij heeft de praktijk van Ricks oude tandarts, die met pensioen is, overgenomen.  Dr. Barakat is werkelijk de aardigste en meest communicatieve tandarts, die ik ooit heb gehad.  Ik ben zo blij dat ik bij die oude blaasbalg met zijn superdeluxe praktijk weg ben gegaan!

Dr. B. verzekert me ervan dat ik geen moment pijn zal hebben en hij krijgt gelijk.  Zelfs de prik voel ik niet, want daarvoor wordt de huid verdoofd.  Hij zorgt dat ik helemaal verdoofd ben voor hij de oude kroon eraf peutert. 

Dan is het tijd om de kroon te maken.  Hij werkt daar op de computer aan en intussen kletsen we over van alles en nog wat.  Hij is in Egypte geboren en heeft over de hele wereld gereisd, ook in Nederland is hij vier keer geweest.  Hij heeft een vrouw en een schattig dochtertje, zag ik op een foto in de wachtkamer. 

Zelden heb ik zo makkelijk gewoon gekletst met een dokter of tandarts!  Hij wil zelfs weten hoe Rick en ik elkaar ontmoet hebben en vertelt zelf ook een paar grappige verhalen aan mij en zijn assistente.  Ik vind het zelfs nog best leuk hier, wie had dat gedacht?

Het duurt ongeveer een uur voor de kroon helemaal klaar is om in mijn mond vastgezet te worden.  Intussen lees ik en mijn maag begint nu toch wel te rommelen.  Als de kroon er eenmaal naar genoegen inzit en mijn kiezen goed op elkaar passen, mag ik na drie uur weg.  Ik moet alleen nog een half uur wachten voor ik iets kauw.  Tegenvaller, want ik had me verheugd op een snack wrap van de McDonald's naast de tandarts.

Thuis kijk ik wat live olympisch zwemmen en ga dan alsnog naar McDonald's voor die snack wrap.  Ik had me er zo op verheugd!  Hij smaakt dan ook heerlijk!

Een paar dagen geleden merkte ik schade aan de linkerkant van de van op.  Iemand heeft hem flink gekrast, genoeg om een claim te doen op onze verzekering.  Geen idee, wanneer dat gebeurt is.  Bij het Tysons Corner Collision Center moet ik de van laten keuren en ik kan hem heel handig vrijdag wegbrengen, dan wordt hij tijdens onze vakantie gerepareerd.

Op de terugweg stop ik bij Sports Authority.  Ik wil een paar van die heel dunne hardloopbroekjes.  Die zitten zo lekker met sporten met dit hete weer en straks in Aruba.  Ik vind leuke kleuren van Adidas en Nike.  Ze nemen ook lekker weinig plaats in in de bagage.

Katja belt intussen dat ze zich helemaal niet lekker voelt.  Gelukkig lijkt het "maar" een flinke verkoudheid te zijn, maar wel balen zo vlak voor de vakantie.  Zij zal ook pas vrijdag thuiskomen, daar ben ik niet blij mee, maar het lukt me niet haar op andere gedachten te brengen.

Saskia gaat met vriendinnen bij Sakura eten en neemt een van die vriendinnen mee in Ricks auto.  Ze willen eerst helemaal naar Fair Lakes, maar dat gaat door druk verkeer en verwarrende kruispunten, dus daar steek ik een stokje voor.   Er is een Sakura veel dichterbij in Tysons Corner en makkelijker te bereiken voor een toch nog beginnende chauffeuse. 

Als beloning voor de tandarts heb ik mezelf vanavond sushi beloofd.  Dat haal ik bij Yama en voor Kai een kip katsu.  De sushi smaakt weer super en we eten al kijkend naar de Olympische Spelen.  Er zijn leuke sporten te zien vanavond.  Intussen dondert het vervaarlijk in de verte, wat voor een mooie foto zorgt.



Vanmiddag heb ik nog wat vlinderfoto's genomen, die staan hier.

11 reacties:

Bente zei

Die kronen is interessante materie. Ik ben eindelijk eens naar een tandarts hier gegaan en die wilde meteen een kroon op een kies plakken. Ook gemaakt met een machine in de praktijk (Cerec). Nu is een van mijn beste vriendinnen in NL net afgestudeerd tandarts dus eerst maar eens een second opinion gevraagd. Naar NL meningen zijn die kroon-machines helemaal niet zo okee. Dat soort kronen is minder duurzaam dan een handgemaakte en ze zijn ook minder mooi. Voor een kies is dat laatste natuurlijk niet zo belangrijk. Wat ook interessant is om te weten is dat die Cerec machines heel duur zijn en snel verouderen. Een tandarts moet dus heel veel kronen maken om zijn kosten er uit te halen. In mijn geval heb ik dan ook sterk het vermoeden dat dat een belangrijker reden was dan de staat van mijn kies.

Overigens net in NL door vriendinnetje helemaal gecontroleerd en die kon echt niks vinden. Heeft al mijn vullingen bijgeslepen zodat er geen tandarts meer kan zeggen dat er ergens kiertjes zitten en dat er iets gedaan moet worden.
Mij te commercieel hier hoor.

Maar voor jou natuurlijk wel fijn dat je zo snel geholpen bent voor je vakantie!

Sally zei

Fijn dat het allemaal mee viel bij de tandarts. Ik heb 1 kroon die toendertijd apart gemaakt werd en waarvoor ik later terug moest komen en eerst met een noodkroon liep. Deze zit er inmiddels alweer 6 jaar. Maar ik hoorde laatst dat een kroon normaliter om de 10 jaar vervangen moet worden? Afijn in elk geval prettig dat je mond weer gezond is voor de vakantie.

MarjoleinBookBlog zei

Wat een ontzettend leuke blog is dit! You've got a new follower! Fijn dat het meeviel bij de tandarts!

Anoniem zei

Voel jij je ook zo licht als je bij de tandarts vandaan komt. Het zal de opluchting wel zijn dat het weer achter de rug is.
Fijn dat het geregeld is voor jullie naar Aruba gaan.
Groetjes,
Anja L.

Anoniem zei

Wow, 3 uur en dan een kroon.
Ik heb vorig jaar een kroon gekregen en heb wel gezien hoe ze dat op de computer doen maar moest toch een paar dagen wachten op het resultaat.

Groetjes, Bea

naomi zei

Bijzonder hoor dat het zo makkelijk gaat om een kroon te krijgen en fijn dat het zo'n ontspannen bezoek was met geklets enzo. Ik hoor hier altijd dat een kroon zo 700,- euro kost is dat bij jouw ook zo duur?

Het wordt nog druk vrijdag Rick weer thuis en Katja en dan allemaal tassen pakken en zaterdag weer op reis.

Liefs Naomi

Marion2 zei

Ideaal zeg, een kroon in een afspraak klaar. Ik heb soms wel drie keer moeten terugkomen, geloof ik. Wat fijn dat het allemaal zo mee viel.

Ook ik had als kind een tandarts die boorde zonder verdoving en in een keer doorging tot het klaar was. Ik bedacht me dan altijd wat ik erg vond en dat vond ik dan weer niets voorstellen in vergelijking tot het gebeuren bij die tandarts. Gelukkig is er enorm veel verbeterd sindsdien!

Wat ik me afvroeg: is een kroon ook zo duur in de VS? Mijn laatste kostte maar liefst € 800,00.

Ik vind het trouwens ontzettend aardig dat je laatst aan mij dacht m.b.t. afwezige mannen. Vandaag was het weer zo ver :(

Anja zei

Fijn dat het zo meeviel bij de tandarts. Vorig jaar heb ik in Amerika ook een kroon laten zetten maar dat ging nog op de oude manier.

Petra zei

@Bente - Ja, het is hier een stuk commercieler dan in Nederland, maar dat zijn doktoren ook. Je bent als patient ook een stuk meer "klant" in dat je, zoals ik, ook gewoon kunt weigeren en/of een andere tandarts nemen.

@Sally - Hopelijk wel meer dan dat, anders heb ik over een paar jaar een probleem.

@Marjolein - Leuk dat je berichtje achterliet!

@Anja - Ja, inderdaad, de wereld ziet er altijd een stuk beter uit na de afspraak ;).

@Bea - Bij mijn vorige tandarts moest dat ook, inderdaad. Ik ben hier erg blij mee.

@Naomi - Ja, hier is het ook meer dan $1000. De verzekering zal daarvan het merendeel betalen, gelukkig.

@Marion - Ja, hier zijn ze ook zo duur, maar gelukkig wordt het meeste door de verzekering betaald. Sterkte met de maanden zonder man! Hopelijk heb je veel vriendinnen/familie, die je er doorheen helpen.

@Anja - Volgens mij heeft ook lang niet iedere tandarts hier zo'n machine.

Bianca zei

Wat een leuke blog zeg!
Zo fijn om te weten dat de tandarts meeviel.
Zelf ben ik nog steeds bang ervoor maar de tandarts probeert mij wel gerust te stellen.

Top ga zo door!

oyodentalnl zei

Een tandartsstoel is een speciaal ontworpen stoel die wordt gebruikt door tandartsen en andere tandheelkundige professionals om patiënten te behandelen.