Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, september 11, 2012

Een jaartje ouder en herdenken

Maandag, mijn verjaardag

"Happy birthday to you!", komt Rick vrolijk de kamer binnen.  Hij heeft als verrassing een Starbucks ontbijt voor ons gehaald en we eten het gezellig op bed op.  Dan is het gauw douchen en klaarmaken, want ik heb vandaag een rondleiding.

Rick zet me bij de metro af en een half uurtje later loop ik het Smithsonian station uit, de zonovergoten Mall op.  Het kan werkelijk geen mooier weer zijn vandaag!  Staalblauwe lucht, geen sprankje luchtvochtigheid en een koele temperatuur van een graad of 23.  Dat is voor mij zelfs koel genoeg om een jasje aan te hebben.

Om half tien heb ik hier afgesproken met M. en W.  Zij schreven op een Capital Bike Share fiets te komen, dus ik houd het station daarvan naast de metro in de gaten. 

Ze zijn wat laat, omdat de fietsen op door de weekse dagen heel populair blijken te zijn.  Er was er geen meer voorradig bij het station dichtbij hun hotel, dus moesten ze naar een ander station lopen.  Inderdaad gebruiken heel veel mensen deze fietsen om van en naar hun werk te gaan.

Wij lopen naar het Capitool, waar we heel wat foto's maken.  Daarna bezoeken we de Library of Congress.  Het is er heel rustig, dus we kunnen de grote leeszaal op ons gemak bekijken. 

Ook bekijken we de gerecreeerde bibliotheek van Thomas Jefferson, die bestaat uit dezelfde boeken, die Jefferson in 1815 aan het congres verkocht.  De man was zeer belezen!  Hij bezat boeken in zeven talen en over allerlei onderwerpen.

Eenmaal weer buiten staat het Supreme Court gebouw helaas in de steigers.  Ik vertel kort over hoe de juridische macht hier werkt en dan lopen we voor langs het Capitool.  De Senaat en het Huis van Afgevaardigden zijn niet in sessie.  Ik ben wel benieuwd, wanneer ze terugkomen.

Bij het Newseum zien we dat football hier in de VS echt groot nieuws is.  Heel veel voorpagina's van de verschillende staten berichten over de resultaten van het plaatselijke footballteam.  Het is altijd wel grappig om te lezen wat er in de verschillende staten speelt.

Via Chinatown en Pennsylvania Avenue komen we keurig op tijd bij de Old Ebbitt Grill aan.  Ik zie meteen dat ze hun menu veranderd hebben.  Weg is de heirloom tomato salade en in de plaats daarvoor zijn meer herfstachtige gerechten gekomen.  Ik bestel weer de linzenburger, want die vind ik heerlijk.  M. heeft de jambalaya, die er ook superlekker uitziet, even onthouden.  W. smult van haar crabcake.

Voor we verder gaan, komt "mijn vriend" Tony nog even hallo zeggen aan ons tafeltje.  Hij vraagt of hij waterflesjes voor ons kan vullen, maar die hebben we niet.  Dan biedt hij aan een beker met Diet Coke mee te geven.  Zo aardig!  Met een volle beker koude Diet Coke lopen we weer naar buiten.

Bij het Witte Huis bezoeken we eerst even St. John's Church, het kerkje van de presidenten.  Dan zie ik dat het oude vrouwtje weer bij het 31-jarige protest tegen nucleaire wapens staat.  Dat je daar je hele leven aan kunt wijden vind ik bijzonder.

Via het Witte Huis lopen we naar de monumenten.  Met dit lekkere weer is een beetje extra lopen niet erg, dus ik besluit M. en W. mee te nemen naar het Memorial for the 56 Signers of the Declaration of Independence.  Dit heb ik zelf ook nog nooit gezien en is interessant met alle handtekeningen in stenen gebeiteld.  Het is leuk het even gezien te hebben, maar de omweg niet waard als het snikheet is.

Bij het Vietnam Veteranen Monument zien we een hele groep Tweede Wereldoorlogveteranen met hun begeleiders.  Dit weer is wel veel fijner om de monumenten te bezoeken voor die oudjes, dan de hitte van de zomer.  Veel van hen lopen nog ongeassisteerd en ze moeten inmiddels toch zeker in de tachtig zijn.


De toeristen, die we vandaag tegenkomen, zijn vooral oudere Amerikanen en buitenlanders.  Alweer hoor ik een paar keer Nederlands.  Het is overal vrij rustig en dus echt een goede tijd van het jaar om de stad te bezoeken. 

Rond het Tidal Basin staat een flinke wind, waardoor ik mijn jasje telkens aan en uit doe.  Ik ben duidelijk nog aan warmere temperaturen gewend, want met 24 graden is het natuurlijk allerminst "koud".  In het Jefferson Memorial is het zelfs door het tochten bijna koud te noemen.

Tegen vieren komen we weer bij het Smithsonian station aan.  We nemen afscheid en ik loop het station binnen, terwijl M. en W. weer gaan proberen een fiets te bemachtigen.  Het was een heel leuke en mooie dag en ik vond het een prima besteding van mijn verjaardag.

Saskia haalt me op van de metro.  Christine en Katja bellen om me te feliciteren met mijn verjaardag en er staan een aantal berichtjes op het antwoordapparaat van mijn broer en zus.  Kai belde al tijdens de rondleiding.  Maar verreweg de meeste felicitaties komen via Facebook.  Zo'n 200 zelfs, heel erg leuk!

Rick komt thuis en vertelt dat hij tevreden is over hoe het gesprek met zijn manager is gelopen.  Opgelucht maken we ons klaar om uit eten te gaan.  Rick heeft gereserveerd bij 2941.  Saskia gaat ook mee als gezelschap, want zij heeft al gegeten.  Het blijkt erg moeilijk te zijn buitenshuis veganistisch te eten, hoewel er hier wel een paar gerechten op het menu staan.

Dat menu vind ik zo lekker dat ik echt keuzes moet maken tussen favorieten.  Het worden uiteindelijk vier kleine gerechtjes.  Ik begin met watermeloenblokjes in een wodka-vanille saus, die pittiger is dan hij klinkt.  Ook de artisjokharten met olijven en Parmezaanse kaas zijn zeer smakelijk.  Rick heeft de bietensalade als voorafje.

Als "hoofdgerecht" heb ik weer twee voorafjes, dus.  De zalmtartaar is met avocado klaargemaakt en wordt met flinterdunnen crackertjes geserveerd.  Maar mijn favoriet van de avond is de vissalade met sinaasappeldressing, zo licht en lekker!

Intussen geven Rick en Saskia mij hun cadeautjes.  Van Saskia krijg ik een mooie glazen Pandora bedel met blauwe lieveheersbeestjes.  Ricks pakketje is mysterious.  Het is een opgerold papier met een lintje eromheen.  Als ik het uitrol geloof ik mijn ogen niet!  Er staat "Golden Ticket to San Francisco"! 

Het is echt zo, ik krijg een reisje naar San Francisco van hem!  Een tijdje geleden keken we naar een programma over deze stad en verzuchtte ik dat ik het zo leuk zou vinden daar eens gewoon op mijn gemak een fotosafari te doen.  Maar ja, het ligt niet om de hoek, natuurlijk, en ik dacht er verder niet over na.  Rick kennelijk wel en voila, ik ga van 23 tot en met 26 oktober, wauw!  Ik kan het nog niet geloven en droom prompt van de stad!

De serveerder heeft intussen wel door dat we iets vieren vanavond en komt vragen, wat dat is.  Voor mijn verjaardag brengt hij een dessert met "Happy Birthday" en een kaarsje, gratis van het restaurant, erg aardig!  Ik heb echter liever hun hazelnoot dessert, wat niet teveel is en precies zoals ik een dessert lekker vind.  Een zeer geslaagd verjaarsdinertje, dus!
 
 


Dinsdag, 9/11

Sinds 2001 is mijn verjaardag altijd "de dag voor" geweest.  Dat het vandaag alweer elf jaar geleden is dat de vliegtuigen in de World Trade Center en Pentagon vlogen vind ik onvoorstelbaar.  Ieder jaar loop ik weer met een brok in mijn keel rond en herinner me bepaalde momenten van die dag alsof ze gisteren gebeurden.

Of het nu is dat die bewuste dag ook op een dinsdag viel of dat het weer vandaag precies zo is als toen, maar ik heb er vandaag meer moeite mee dan anders.  De hele tijd zie ik de beelden van toen weer voor mij.  Ik ben duidelijk niet de enige, want heel wat Facebook statussen gaan ook over hoe men zich toen voelde.

Gelukkig heb ik een uur personal training met Sharon ingepland.  Dat verzet de gedachten goed, vooral omdat ze een programma heeft vandaag, waarbij ik de hele tijd bezig ben, gewichten met cardio intervals.  Na afloop doe ik nog een half uur cardio en dat is het dan weer, want het is veel te mooi weer buiten!

Voor de lunch haal ik pho, die ik buiten op het deck opeet.  Dan besluit ik dat Cosmo een lekkere wandeling verdient en ik weg wil van al het 9/11 gedoe.  We rijden naar Scott's Run, waar we een heerlijk stuk lopen. 

We komen geen mens tegen, maar ik zie wel overal bordjes dat er vanaf 15 september opgelet moet worden, want dan gaan de herten afgeschoten worden met pijl en boog.  Ik heb geen hert gezien, dus men zal er wel naar op zoek moeten.

In een veel betere bui rijd ik terug naar huis.  De natuur is toch vaak de beste manier voor mij om te ontspannen.  Terwijl ik daar aan de rand van de Potomac rivier genoot van de schoonheid ervan, bedacht ik me weer eens dat dit zo eeuwig is.  Zonder natuur kunnen wij niet bestaan.

Met dit prachtige weer is het natuurlijk helemaal leuk om te barbecuen en dat vindt Rick ook.  Hij heeft hamburgers en zalmburgers gehaald.  We eten ze buiten op, al is het mij zelfs al een beetje te koel. Grappig, want 24 graden is natuurlijk bijna zomers voor Nederlandse begrippen. 

De krekels zingen hun lied en de wolken kleuren al roze.  De zon gaat helaas weer een stuk eerder onder,  Hij gaat vanavond al om vijf voor half acht onder! 

Goed nieuws van Katja, ze heeft een baantje gevonden.  Het is kinderopvang voor en na school en betaalt goed.  Alleen zijn het maar weinig uren, dus ze heeft nog plaats voor een tweede baantje.  Ze heeft overal gesolliciteerd, maar duidelijk is het niet makkelijk daar in zuidwest Virginia.  Blacksburg en Christiansburg zijn ook maar relatief kleine plaatsen met veel studenten, die wel een bijbaantje willen.

Saskia is alweer helemaal in het ritme van school.  Ze heeft geen gemakkelijk vakkenpakket, vooral AP Scheikunde is erg moeilijk.  Ze vindt het een interessant vak, maar vorig jaar had ze geen "honors" scheikunde en veel van haar klasgenoten wel.  Dat maakt dat ze wat achterloopt, ongetwijfeld ook door de ziekte van Pfeiffer vorig jaar.  We zullen zien hoe het gaat, maar ze weet dat ze zo aan de bel kan trekken voor bijles.

 
New York vanavond
 
Met Kai heb ik de afgelopen paar dagen ook regelmatig contact gehad, want hij en Saskia gaan zaterdag een 5km race lopen.  Hij vertelde ook dat zijn band erg goed gaat en ik zie zijn mede-musici veel goeds over hem zeggen op Facebook, dus hopelijk gaat deze band beter dit jaar, dan die waar Kai uit is gezet.

Foto's van gisteren en vandaag staan hier.

18 reacties:

Marie zei

Petra, van harte gefeliciteerd! Blijf gezond en gelukkig! En heel, heel veel plezier in San Francisco! Kijk, dat is nog een kadootje he?! Ontzettend leuk!

Ineke zei

Wát een schitterend verjaardagskado van Rick (precies in mijn straatje, haha). Ga je alleen?

Danielle zei

Wat attent van Rick dat hij je een reisje naar SF geeft! Nog fijner zal wel de uitkomst van zijn gesprek zijn. Prettig dat dat goed is gegaan.

Anoniem zei

Beste Petra,
Gefeliciteerd met jouw verjaardag. Als ik mij niet vergis ben je even jong als president Obama, m.a. woorden een prachtige leeftijd.
9/11 deze datum blijft bij iedereen in het geheugen hangen ook bij ons in Europa.
En wat een kadoo om naar uit te kijken: San Francisco, de mooiste stad die ik ooit gezien heb.
Dus nog vele mooie jaren in jouw prachtige stad Washington en dank voor jouw fotosessies.
Groetjes van Hilde uit B.

Els zei

Gelukkige verjaardag!!!
Wat een fijn verjaardagscadeau van Rick.

Anoniem zei

Nog gefeliciteerd!!
Naar san fransisco....... Love it!
Marjon

Bente zei

Ik had je al proberen te feliciteren op maandag maar volgens mij is mijn comment niet doorgekomen. Dus alsnog: Van Harte Gefeliciteerd!

Leuk verjaarskado van Rick. En fijn dat zijn gesprek goed verlopen is.

Ingrid en Michael zei

Ben blij dat het gesprek tussen Rick en zijn manager goed is verlopen. Hopelijk maakt dat dat je zorgelijk gevoel naar de achtergrond gaat. Inderdaad een heel mooi kado van Rick, en ook ik vraag me af of je alleen gaat. Wat een superstad vond ik dat vorig jaar!
Ja, die ontzag voor de natuur en het gevoel van eeuwigheid en ook nietigheid, dat herken ik goed. Kan mij ook zo "overvallen".

Anoniem zei

Hallo Petra, nog van Harte Gefeliciteerd!
Piet

Anoniem zei

Wat een leuk cadeau een ticket voor San Francisco. Geweldige stad,ik was er in 1997 na onze Alaska-cruise.
Ik realiseer me nu pas dat 9/11 de geboortedag van mijn vader was. Al die jaren nooit bij stil gestaan.Hij overleed in 1958, slechts 55 jaar oud.
Ik ken de verhalen van die functioneringsgesprekken, m'n schoonzoon overkomt hetzelfde.
Gelukkig is voor jullie de lucht voorlopig weer opgeklaard.
Nieuw jaar, nieuwe kansen, moet je maar denken.
Groetjes Wil.

Anoniem zei

Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En wat een leuk kado kreeg je!
Zijn je foto's alleen nog maar te zien via Facebook?
Groetjes,
Lian

Brin zei

Dikke proficiat met je verjaardag!

Leuk dat Katja een baantje gevonden heeft en dat Kai in een bandje speelt waar ze hem waarderen.

Neemt Saskia dan telkens haar eigen eten mee als jullie op restaurant gaan en hoe gaan de restauranthouders daar mee om, ik kan me voorstellen dat dit niet overal toegestaan is...

Het zal wel een opluchting voor jullie zijn dat het gesprek goed gegaan is, gelukkig hoef je er nu niet meer over in te zitten.

Oh en leuk hoor je cadeau! Dit wordt vast en zeker een voltreffer!

Petr@ zei

Gewerkt op je verjaardag! Tja, daar ontkom je niet altijd aan. En je had een leuke rondleiding, dus geen vervelende werkdag,ha ha.
Wat een ontzettend lief cadeau van Rick. San Francisco is zo'n fotogenieke stad! Ga je alleen of gaat Rick mee?

11 september is een dag die, 11 jaar na dato, nog steeds vers in het geheugen ligt en ook nog steeds kippenvel geeft. Het blijft flink slikken bij die akelige beelden. En als je dan bedenkt dat de wereld niet bepaald beter is geworden sinds toen.
Ik hoorde vandaag van de dood van de Amerikaanse ambassadeur en collega's in Libië. Het blijft erg triest allemaal.

Gelukkig heb je de natuur nog om je gedachten te verzetten. En wij zijn hier natuurlijk druk bezig geweest met de verkiezingen. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

naomi zei

Hallo

Wat een heerlijke verjaardag heb jij gehad. Je hobby als werk uitvoeren en wandelen door je favo stad langs je favo plekjes en daarna heerlijk uiteten. En de bele felicitaties (200 op FB) heel veel.

Verder flink verwend met zo'n super droom reis. Ga ik dan even van je verslag en foto's genieten en dan mag ik zelf de stad gaan bezoeken. Wat een superman heb je toch.

Ja en 9/11 geeft je toch weer kippen vel. Ik heb op you tube de nieuws uitzending van die dag etrug gekeken op rtl4 gaf echt kippen vel. En moest denken aan ons bezoek aan pentagon memorial.

En dan nog iets bizar op 9/11 zijn er hier in Den haag 2 trams op elkaar gebotst en wel lijn 9 en lijn 11. Totaal 36 gewonden.

Liefs Naomi

Petra zei

@Marie - Dank je! Ja, ik zie enorm naar San Francisco uit!

@Ineke - Ja, ik ga alleen.

@Danielle - Inderdaad, hij begint met volle moed aan dit jaar.

@Hilde - Inderdaad, Obama is van mijn bouwjaar.

@Els - Dank je wel!

@Marjon - Ik ook!

@Bente - Inderdaad, ik zag geen reactie van jou, vreemd. En dank je wel.

@Ingrid - Ik ga alleen, ja. Vind ik ook wel een beetje spannend.

@Piet - Dank je wel!

@Wil - Bijzonder dat jouw vader op 9/11 jarig was. Ja, nieuw jaar, nieuwe kansen, hopelijk is het volgend jaar een betere waardering.

@Lian - Kun je de foto's niet zien? Of begrijp ik je verkeerd? Ik zet ze inderdaad op Facebook en dan de link op mijn blog, zo hoef ik ze maar een keer op te laden.

@Fredje - Dank je!

@Brin - Meestal eet Saskia van tevoren. Inderdaad is het beter om niet je eigen eten mee te nemen naar een restaurant.

@Petra - Ja, erg, hoor, die dood van de ambassadeur, dat heeft iedereen hier erg geschokt. Ik ben ook benieuwd naar de NL verkiezingsuitslag, al volg ik het niet meer zo nauwkeurig.

@Naomi - Dat van die trambotsing is inderdaad bizar. Ik las het gisteren ook al.

Becs zei

Nogmaals van harte gefeliciteerd! Dat bedeltje heb ik ook in het groen, dat was mijn eerste bedeltje van Pandora en die kreeg ik van mijn vader, uitgezocht door Skyler :) Wat ontzettend lief van Rick van de reis naar SF

Sandrah zei

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! En wat een geweldig kado van Rick! Je zal vast veel plezier hebben in San Francisco.

Sandra

marijke zei

Nog een heel gelukkige verjaardag gewenst! En als je graag wat tips hebt ivm San Francisco, laat je het maar weten. Ik heb er 2 jaar gewoond en we zijn in juni nog eens op bezoek geweest. Het blijft mijn favoriete stad!