Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, september 06, 2012

Een zeer vochtige rondleiding

Het is wel heel somber buiten als ik opsta.  Ik herinner me iets in het weerbericht over mist, die gauw door de zon zou worden weggebrand, maar dit ziet er meer uit als regen.  Inderdaad vermeldt Weatherbug opeens "numerous showers this morning". 

Een blik op mijn buienradar app op mijn telefoon stemt me niet vrolijk.  Er is allerlei groen, geel en zelfs rood te zien in onze omgeving.  Gauw pak ik mijn paraplu dus ook maar mee. Rick zet me bij de metro af op weg naar zijn werk.

Het is hier in Vienna nog droog, maar zodra ik bij het Smithsonian station in Washington naar buiten kom, voel ik de druppels.  Ik ben twintig minuten te vroeg, dus besluit binnen te gaan schuilen voor nu. 

Op een gegeven moment komt er een stel langs, waarvan de vrouw lijkt op M., die ik op Facebook heb.  Maar zij kijken naar mij en lopen dan door.  Dat brengt me aan het twijfelen, maar ik besluit toch te gaan kijken of ze misschien bovenaan de roltrap wachten.  En jawel, het zijn M. en J.

We maken kennis en inmiddels regent het niet meer zo zachtjes.  Zij hebben geen paraplu's of andere regenbescherming mee.  Een blik op mijn heel handige buienradar app (MyRadar, misschien handig voor mensen, die de VS bezoeken, de app is gratis) laat zien dat er nog heel wat komt.

We lopen dus naar het Smithsonian Castle.  Dit gebouw is gelukkig al open voor tienen, want de andere musea openen pas om tien uur (daaraan herinnert een vriendelijke voorbijganger ons ook nog eens).  Er is een minuscuul winkeltje hier, maar, hoera, ze verkopen paraplu's. 

Natuurlijk beschermt die nog niet helemaal en voor ik het weet zijn mijn Teva sandalen doorweekt.  Maar goed dat ze daartegen bestand zijn.  We lopen eerst naar het Capitool en zijn daarna blij de droge Library of Congress in te kunnen.  Daar kijken we op ons gemak rond.  Nu de meeste toeristen weg zijn is het er heel rustig.

Buiten regent het nog gestaag, maar de temperatuur is tenminste wel aangenaam.  Er werd 35 graden voorspeld en dat haalt het kwik absoluut niet.  Langs Pennsylvania Avenue en door Chinatown lopen we even St. Patrick's Church binnen.  Even uit de regen zijn is wel lekker en dit is een mooi kerkje.

Ruim op tijd voor onze reservering komen we bij de Old Ebbitt Grill aan.  M. had in het materiaal van hun reisbureau al over dit restaurant gelezen, dus helemaal goed.  Zoals altijd is het weer erg druk, een reservering is ook in september nodig.

Het menu wordt ieder seizoen iets aangepast en ik zie er een nieuwe linzenburger op staan met kerrie en mango chutney.  Die wordt het voor mij en ik krijg er geen spijt van.  M. neemt een crabcake sandwich en J.  een kalkoenburger.  Iedereen is zeer tevreden over het eten.

Door het raam zie ik geen paraplu's meer en het is inderdaad droog. In de verte is zelfs wat blauwe lucht te zien. Mooi, want het is belangrijker om de monumenten met (wat) zon te zien.  Het is wel ontzettend vochtig en met de zon ook meteen een stuk warmer. 

Na het Witte Huis lopen we naar de monumenten.  Bij het World War II Memorial zie ik meteen dat er water in de Reflecting Pool zit.  Hoera!  Er staat weinig wind, dus we maken mooie foto's van de weerspiegeling van het Lincoln Memorial daarin.  Bij het Lincoln Memorial fotograferen we de reflectie van het Washington Monument.  Het is zo toch wel een stuk mooier en indrukwekkender!


Het is overal zo rustig, al horen we wel enkele keren Nederlands om ons heen.  Als we wachten om over te steken naar het Martin Luther King Memorial zie ik een paar mensen aandachtig luisteren naar mijn uitleg over dit monument.  Als het licht op groen springt, zegt de man dat dat interessant was.  Ik wist gewoon dat ze Nederlands waren zonder ook maar een woord uit hun mond gehoord te hebben.

Sowieso zijn de toeristen, die we vandaag zien, veelal buitenlands en de Amerikanen zijn vooral ouderen.  De schoolreisjes beginnen pas later en de grote groepen buitenlanders zijn er niet.  September is altijd een goede tijd om de stad te bezoeken.

Na het Franklin D. Roosevelt Memorial en Jefferson Memorial lopen we terug naar het Smithsonian station.  Dit was M. en J.'s eerste dag van hun vakantie en ik hoop dat ik hem leuk heb gemaakt.  Volgens mij wel, want ze bedanken me oprecht.  Ik heb ze ook voor morgen nog een paar ideeen gegeven op weg naar Philadelphia.  Als jullie hier meelezen nog een heel fijne rest van jullie vakantie gewenst!

We lopen hetzelfde platform op, maar hebben verschillende lijnen nodig.  Mijn oranje lijn trein komt eerst, dus nog een laatste zwaai en dan ben ik op weg naar huis.  De terugrit verloopt vlot en bij West Falls Church bel ik Saskia om me op te halen.  Zij staat al klaar als ik in Vienna het station uitloopt.  Soms is een rijdende tiener zo handig!

Opeens is het lekker buiten, dus ik ga er nog even zitten lezen.  Rick komt thuis en komt mij een update brengen, hoewel er nog niet veel te melden is.  Hij heeft wat moeilijkheden op zijn werk met nieuwe managers, die hem niet juist op zijn verrichtingen van het afgelopen jaar hebben gewaardeerd, omdat ze er pas een paar maanden zijn.  Dat maakt ons beiden wat bezorgd.  Hopelijk kan het allemaal opgelost worden, maar in deze economie weet je het maar nooit. 

Vanavond is ook de Back to School Night voor Saskia's high school.  Heel erg vroeg is het dit jaar, meestal is het pas de tweede of derde schoolweek.  Ik ben er veel te moe voor om twee uur in die ongemakkelijke schoolbanken naar leraren te gaan luisteren.  Rick eigenlijk ook, maar hij wil per se gaan.  Ik ben wel benieuwd wat hij gaat horen.  Saskia vindt AP Scheikunde nu al moeilijk, maar ze is erin geinteresseerd en zegt een goede lerares te hebben, dus hopelijk gaat het allemaal goed.

Foto's van vandaag staan hier.

5 reacties:

Anoniem zei

Wat vervelend voor Rick.
Het is altijd afwachten met nieuwe managers, maar zij moeten zich toch ook bewust zijn van het feit dat Rick vorig jaar nog tot de beste van het land behoorde, jullie hebben toen nog zo'n mooie reis gekregen.
Nou succes aan hem.
En voor jullie allemaal een mooi weekend.
Groet, Bea

Anoniem zei

He, wat vervelend voor Rick! Kan me voorstellen dat hij en jij daar niet blij mee zijn. Maar ik denk dat ze snel van gedachten zullen veranderen als ze zien hoeveel hij doet. Soms lijkt het erop alsof nieuwe managers zich altijd moeten bewijzen als ze er net zijn..

Dixiechick, die te lui is om in te loggeb

Karla zei

Geen myradar te vinden in de app store, akn ie ook een ander naam hebben?

Anoniem zei

Hallo Petra,

Vervelend voor je man, altijd erg jammer zoiets op je werk.
Zo'n leuke rondleiding willen wij ooit ook nog eens een keertje:)

groetjes,

Piet

naomi zei

Hallo

Heerlijk om over je rondleiding weer te lezen. Wat is de reflectiong pool prachtig en heeft lang geduurd maar is echt mooi.

Ik kan de app in google market niet vinden. Is hij wel voor android of niet?

Balen van de managers en Rick op het werk. Hij werkt er al zolang en ze kunnen volgens mij op hem bouwen. Je moet je altijd weer bewijzen voor nieuwe managers.

Ik hoop dat Saskia het redt met Scheikunde ik vondt het een pittig vak.

Groetjes Naomi