Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, september 01, 2012

Tailgating en een footballwedstrijd

Met ontzettend scherpe pijnen in mijn schouders en nek word ik wakker.  Ik baal enorm, want uitgerekend vandaag zou ik me lekker willen voelen.  We hebben namelijk een drukke dag voor de boeg.  Ik gooi mezelf vol met ibuprofen in de hoop dat die de ergste pijn zal verdoven. 

Katja is inderdaad net na middernacht aangekomen.  De meisjes slapen nog als Rick en ik opstaan.  Na samen met mij een Starbucks ontbijt verorberd te hebben, gaat Rick op de Michigan State campus hardlopen.  Daar wil hij ook zijn vroegere dorm bezoeken.  Het is voor hem natuurlijk heel speciaal hier te zijn en te zien wat er in de afgelopen dertig jaar allemaal veranderd is.

Om mijn schouders wat los te krijgen ga ik een half uur op de crosstrainer in de (heel saaie) fitnessruimte sporten.  Als ik terugkom in de kamer zijn de meisjes inmiddels ook op.  Katja wil graag ook ontbijt van Starbucks, dus dat gaan we samen halen. Het was een heel lange rit voor Katja gisteren, maar ze is blij dat is gekomen en probeert af te spreken met een paar vrienden en vriendinnen, die ze hier bij Michigan State kent.

Zodra Rick terug is maken we ons klaar om naar de MSU boekenwinkel te gaan.  Saskia en ik hebben namelijk geen Spartans t-shirts en Rick wil ook graag een aantal souvenirs met het Spartans logo kopen.  De klassen zijn hier nog maar net begonnen, dus het is heel druk met studenten, die boeken en andere benodigdheden kopen. 

Katja heeft niets nodig, dus gaat alvast in de rij staan.  Ik heb al gauw een t-shirt gevonden, dus houdt haar gezelschap.  Het is hier net als bij Virginia Tech, iedereen draagt de schoolkleuren, zeker op een dag dat er een footballwedstrijd is.  Het is dus een zee van groen en wit hier.  Wij verkleden ons snel en passen er dan helemaal tussen.

Katja heeft met een vriendin afgesproken en zal ons later vanmiddag weer opzoeken.  Het is intussen alweer na enen, dus we gaan op zoek naar een lunchrestaurant.  Dat wordt het gezellige Harpers, waar ik een heerlijke gegrilde tonijnsandwich eet.  Het wemelt ook hier van de groen-wit geklede mensen.

Net als we klaar zijn met eten krijgt Rick een sms van Brian, een van zijn studievrienden, dat ze met een groepje op ons wachten in de lobby van ons hotel.  Al hebben we via Facebook e.d. wel contact gehouden, het is zo'n twintig jaar geleden dat we Brian en zijn vrouw Linda zagen.  Met de andere studievrienden is dat zelfs nog langer geleden.  Sommigen waren 24 jaar geleden bij onze bruiloft en anderen heb ik nooit ontmoet en heeft Rick al dertig jaar niet gezien.

In colonne rijden we naar het veld waar we voor de footballwedstrijd.  Die begint pas over vijf uur, maar wij gaan "tailgaten".  Dit is een typisch Amerikaans tijdverdrijf voor sportwedstrijden.  Wij hebben wat drankjes mee, maar de Michiganders van de groep ook allerlei eten. 

Er worden luifels opgezet en tafels vol proviand uitgestald.  Verder komen er een aantal barbecues tevoorschijn en worden er hot dogs en hamburgers gegrild.  Dit is voor mij mijn eerste keer ooit "tailgaten", want wij gaan altijd gewoon naar de wedstrijd, en ik kijk mijn ogen uit.  Het is ook erg gezellig en de tijd vliegt.

Op een gegeven moment komen de "shots" zelfs tevoorschijn.  Een van de dames deelt Jell-O shots en een shot in een spuitje van Baileys en butterscotch schnapps uit.  Aan haar spraak te horen heeft ze er zelf al een aantal op.  Ik probeer er van ieder een, want vooral van die Jell-O shots heb ik wel gehoord en wil die weleens proeven.  Ik moet zeggen dat ik er niet van onder de indruk ben, maar ik ben sowieso niet zo'n zoete drankjes of shots liefhebster.

Het is vooral leuk om de oudste kinderen van Linda en Brian te onmoeten.  Die zijn net zo oud als Katja en Kai.  Verder kan ik het enorm goed met Linda vinden en we kletsen veel bij.  Jammer is dat zij niet mee naar de wedstrijd zal gaan, omdat haar twee jongsten thuis zijn.  We nemen dus voor de aanvang van de wedstrijd afscheid met de belofte niet nog eens twintig jaar te wachten voor we elkaar weer zien!

Het stadion is afgeladen en Brian moet zelfs de politie erbij halen, omdat er een groepje jongens op onze plaatsen zit.  Zij weigeren te vertrekken tot de officieren ze ook daadwerkelijk arresteren.  Geen leuk begin van de wedstrijd, maar daarna zit de sfeer er helemaal in.  Vooral als Michigan State al vrij snel een touchdown scoort.

Intussen voel ik me weer steeds slechter en Saskia heeft ook buikpijn.  Hoe leuk we de wedstrijd ook vinden, we besluiten toch in de rust te vertrekken en een taxi terug naar het hotel te zoeken.  Dat valt nog niet mee.  Eerst krijg ik van een paar bedrijven te horen dat we minimaal een uur zullen moeten wachten. 

Daarna vind ik iemand, die zegt er over een half uur te kunnen zijn, dus die boek ik dan maar.  Na een kwartiertje komt er gelukkig een taxi langs wiens klanten kennelijk al ander vervoer hebben gevonden en wij mogen met hem mee.  In het hotel kijken we de rest van de wedstrijd, die Michigan State met 17-13 wint.  Dan gaan Saskia en ik slapen, want Katja blijft bij een vriendin logeren en Rick gaat nog doorzakken met het clubje studievrienden.

Foto's van vandaag staan hier.

4 reacties:

Bente zei

Ik snap die fascinatie van Amerikanen met "shots" ook niet hoor. Ik nip liever van mijn drankje en jelly-shots zijn gewoon vies.
Toen ik voor het eerst in NOLA kwam moest ik zo lachen om de populariteit van "Jager" (Jaegermeister). Man, dat drankje drinkt mijn vader op koude dagen. Maar goed, ik word ook oud, misschien is het in NL tegenwoordig ook heel hip.

Vervelend dat je zo'n pijn had. Hoop dat je je vandaag beter voelt.

naomi zei

Hallo

Balen van je pijnen maar na de lange rit was de kans groot. Ik hoop dat je ondanks alles hebt kunnen genieten van je dag.

Ik las het op FB over tailgaten maar had er geen idee bij. Maar ik heb hier wel over gehoord over de parkeerplaats BBQ en feestjes ook vaak bij de indycar races enzo.

Wel heel gezellig zo met zijn allen. En ik vindt de foto's van de wedstrijd ook echt genieten. Zo lekker amerikaans zal ik maar zeggen.

Fijne dagen nog.

Liefs Naomi

Karin zei

Leuk te lezen!!! Jammer natuurlijk dat je zo'n pijn hebt en hopelijk is morgen beter. Ja dat tailgaten is apart he en die shots is ook niks voor mij maar wel leuk om geprobeerd te hebben toch?! Wow wat een begin van de wedstrijd met die arrestaties van die jongeren. Zo niet wat je hier ervaart met football wedstrijden. Ik vind het zo gemoedelijk en vriendelijk. Ik las Bente haar reactie over Jagermeister en dat vond ik ook zo lachen toen we vorig jaar een feestje hadden en mensen dat meebrachten met shotglazen. Zo niet een drankje voor onze generatie maar blijkbaar hier wel:-)))

Veel plezier nog dit weekend!
Groetjes uit Chicago (niet zo ver van je nu:-)
Karin

Anja zei

Wat een gezellig uitje met zijn vieren, jammer van je pijnen. Heb je wel eens icepads gebruikt?? Bij mij geven die verlichting, ik heb ze bij de wallgreens gekocht.