Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, november 23, 2012

Black Friday

Vandaag, de dag na Thanksgiving, heeft de naam "Black Friday".  Niet omdat er iets sinisters gaande is, hoewel het gedrag van sommige shoppers wel in die categorie zou kunnen vallen, maar omdat de winkeliers die dag helemaal in het zwart willen komen te staan met betrekking tot hun Kerst verkopen. 

Mensen wachten soms al dagen tevoren in een rij om de beste koopjes te bemachtigen.  Zoals ik gisteren al schreef ging de mall om middernacht al open en andere zaken waren de hele nacht open.  Niemand van ons is zo fanatiek, al had Saskia wel willen gaan, volgens mij.

Gisteren had ik een heel plan in gedachten voor vandaag.  Dat hield ook Sharons core training klas in.  Alleen zou ik daar om kwart over acht voor op moeten staan en het werd gisteravond heel laat met de kinderen.  We lagen er pas om half twee in.  Het lukt me dus echt niet om op te staan om te gaan sporten! 

In plaats daarvan draai ik me nog eens een keer of vijf om en ga pas tegen tienen uit de veren.  Saskia heeft gisteravond te horen gekregen dat ze toch pas om 17 uur hoeft te werken, waardoor ze tijd heeft om met vriendin Laura te gaan shoppen.  Zij zijn dus lekker met de Black Friday menigte aan het winkelen. 

Rick is ook al op en lekker aan het ontspannen met de X-Box.  Ik besluit het sporten maar te laten voor wat het is en eet gauw ontbijt.  Gisteren heb ik online uitgevonden dat er in Reston een Holiday Parade is vanochtend om 11 uur met Macy's parade-achtige grote ballonnen en natuurlijk Santa en Mrs. Claus. 

Dat lijkt me nu echt heel erg leuk om te gaan kijken om in de Kerstsfeer te komen.  Gisteren leek Katja er ook wel interesse in te hebben, maar die ligt nog op een oor.  Rick heeft geen zin om mee te gaan, dus ik ga alleen met fototoestel in aanslag.

Na de van op de grote parkeerplaats van Ricks kantoor in Reston te hebben geparkeerd, steek ik de straat over en ga op zoek naar een goede plek om de parade te zien.  Er zijn vooral heel veel gezinnen met kleine kinderen, want natuurlijk is dit eigenlijk het Amerikaanse Santa Claus equivalent van de aankomst van Sinterklaas.

Een minuut of tien voor de parade begint, vind ik een plekje met zicht op de hoek waar alles vandaan zal komen.  Het is zeer aangenaam weer, helemaal niet koud, gelukkig.  Precies om elf uur komen de eerste paradedeelnemers de hoek om.


Daarna wordt het een uur en een kwartier durende kleurrijke aangelegenheid.  Er zijn zeven enorme ballonnen, voor het eerst dat ik die van zo dichtbij zie.  Verder zijn er dansgroepen, marcherende bands, veel padvinders, antieke auto's, politieke figurene en natuurlijk als afsluiting de koets met Santa en Mrs. Claus.  Ik moet zeggen, ik heb genoten en denk erover dit een Black Friday traditie te maken.  Het is zo vrolijk allemaal!

Inmiddels rammelt mijn maag wel enorm.  Ik zie een Cosi en besluit mezelf op een van hun heerlijke tandoori flatbreads te trakteren.  Ik moet zeggen dat die binnen recordtijd in mijn maag is verdwenen!  Kennelijk zorgt parade kijken voor flinke trek.

Thuis is iedereen op en Rick, Kai en ik halen de Kerstverlichtingspullen voor de voortuin van zolder.  Helaas heeft Katja erge hoofdpijn, dus die rust lekker uit.  Saskia gaat fietsen met vriendin Aoife.  We werken een paar uur aan het aanleggen van Santa's "landingsbaan" met de blauwe lichtjes en de sneeuwmannen, die ons thema zijn, in het gras te zetten.

Helaas hebben heel wat lichtjes het begeven, dus we maken een lijstje en gaan naar Michaels.  Katja wil ook wel mee.  Daar ben ik blij om, want we doen zo nauwelijks iets samen voor ze straks weer vertrekt.  Ondanks dat ze zich niet lekker voelt, wil Katja toch vanavond terug, want een vriend van haar, die in de marine zit, is er alleen morgen en zij wil hem zien.

Aan Katja merk ik echt dat haar "thuis" Blacksburg is op het moment.  Daar is haar leven en haar vrienden en zo hoort het ook.  Het helpt ook niet dat Leah wel thuis is, maar de meisjes geen enkele moeite doen elkaar even te zien.  Zo jammer van zo'n jarenlang durende hechte vriendschap, ik vrees met Katja dat dit niet goed meer gaat komen.

Bij Michaels help ik Katja een mini Kerstboompje en mini versieringen uitzoeken.  Ook halen we meer netten met meerkleurige lichtjes en Rick "ijspegels" voor aan het dak.  Ik vind ook nog een paar leuke sneeuwmannetjes.  We missen Saskia net, want die moet om vijf uur werken. 

Katja wil graag pho als haar avondeten, dus dat halen we bij Pho Thang Long.  Ook maken we nog even een stop bij de CVS.  Katja eet, terwijl Rick van alles corrigeert op haar laptop.  Het is toch maar fijn voor de kinderen (en voor mij) om een vader te hebben, die alles van programma's afweet. 

Al te snel is het tijd om weer afscheid van Katja te nemen.  Bijna had ik haar nog overtuigd om toch maar tot morgenochtend te blijven, maar het mocht niet baten.  In ieder geval zal ze waarschijnlijk geen last van Thanksgiving verkeer hebben vanavond.  Dit weekend zal het flink druk zijn daardoor.

Wij zijn niet de enigen, die onze lichtjes vandaag hebben gedaan.  Drie andere buren hebben ze ook al hangen, waardoor het pleintje er weer heel feestelijk uitziet.  Morgen wordt het een stuk kouder, dus ik ben blij dat we dit allemaal vandaag klaar hebben gespeeld.

Als we Katja uitgezwaaid hebben, is het tijd voor ons tweede Thanksgiving maal.  Helaas lang niet zo gezellig als gisteravond, al ben ik naturlijk blij mijn mannen hier te hebben.  De kalkoen smaakt goed en de ham ook nog, maar mijn favoriet zijn toch altijd de stuffings, vooral de traditionele, al was de veganistische van Whole Foods ook erg lekker.  Na vanavond ben ik er wel klaar mee, het is mij toch altijd te zwaar en niet pittig genoeg.

De heren vertrekken weer naar de basement om te X-Boxen.  Ik kijk lekker wat ik wil op tv.  Heerlijk dat we nog een heel weekend voor ons hebben!

Foto's van vandaag staan hier (hopelijk lukt het zo met de Facebook link, anders hoor ik het wel).

Wij doen altijd veel aan Kerstverlichting, maar een aantal mensen hier in de VS versiert op muziek.  Dit huis in Texas is Gangnam Style:

7 reacties:

Tineke zei

Je link naar je foto's doet het niet. De link naar de kerstversiering met muziek wel; wat afschuwelijk , dat mensen dat associeren met kerstmis is mij een compleet raadsel ?
Tip: de hoofdpijn van Katja, kan door haar nierproblemen komen. Hopelijk is ze gauw weer helemaal beter.
Best moeilijk is het als je kids een eigen leven gaan leiden , waarbij je minder betrokken bent; het liefst hou je ze toch allemaal 'om je heen'.
Apart die kerstparades en versieringen zo 6 weken vooraf, hier zie ik pas in 1 tuin kerstversiering.

Anoniem zei

Hallo Petra,

Ik kon je gezellige foto's van de parade WEL zien! Lekker zonnetje was erbij, heerlijk.

Het is altijd leuk om kerstspullen te kopen, he? Is Michaels bij jullie, wat bij ons de HEMA is?

Ik heb ook al wat nieuwe kerstspullen gekocht, maar hier in Nederland worden huizen en tuinen natuurlijk pas versierd na 5 december, als de Sinterklaastijd weer voorbij is.

Wat een verhaal over de kalkoen! Soms heb je dat inderdaad, dat je onder het koken vergeet de oven aan te zetten. Komt bij de beste families voor, ha ha. Ik kan me voorstellen dat Rick, die zich verantwoordelijk voelde voor de maaltijd, enorm baalde.

Groetjes,

Anika

Petr@ zei

Jammer dat Katja alweer naar 'huis' terug is. Maar wel fijn dat Blacksburg haar thuis is, dat ze zich hier thuis voelt.
Ik heb echt dat ze zich niet voorbij gaat lopen het komende semester, met haar drukke schema.

Leuk die Kerstparade! Veel leuker dan winkelen op Black Friday.

Wat geweldig, dat filmpje van het huis versierd op Gangnam Style. De kinderen vonden het helemaal super, want dat liedje is natuurlijk mateloos populair bij hun.

naomi zei

Wat een onwijs leuke parade en 5 kwartier flinke tijd. Mooie foto's ervan. En leuk om te lezen dat je al met de versieringen buiten bent begonnen. Heerlijk al de landingsbaan af en gewoon de gezelligheid en knusheid.

Is Kai ook al druk met Assassin's Creed III, speelt zich af in USA Roberto zit er al de hele middag en avond achter.

Hoop dat Katja wel een beetje opknapt.

Liefs Naomi

Ineke zei

Leuk om je foto's van de parade te zien!
Ik kon het ook weer niet laten om wat kerstspulletjes te kopen (al heb ik er eigenlijk veel te veel). Jammer dat Katja weer vertrokken is.

Anja zei

Wat een leuke parade!!
Met een gevoel van weemoed denk ik terug aan Thanksgiving en Black Friday. Zo echt Amerikaans, we hebben het 4 maal mee mogen maken.

Rita Meyer zei

Ik mis de Michael's erg hoor! Was één van mijn favoriete winkels. Het lijkt me erg leuk om daar te werken!
Weet Rick toevallig ook waarom mijn laptop sinds de upgrade naar windows 8 bij het afsluiten blijft hangen in het paarse "shutting down" scherm? Ik moet hem nu steeds alsnog uitdoen door de powerknop te blijven indrukken :-(. Lijkt me heel handig zo'n man!