Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 09, 2012

Kerstboom uitzoeken, omzagen en optuigen

Zaterdag

Om half negen hoor ik Saskia's vogeltjes en andere natuurgeluiden wekker.  Zij moet om tien uur werken, maar Rick ligt nog in diepe rust, dus ik draai me nog eens om.  Rond negen uur staat Rick op.  Ik lig net zo heel erg lekker en voor ik het weet is het een half uur later. 

Rick heeft intussen de koffie klaar en een lekkere muffin met ei, ham en kaas warm.  Saskia vertrekt naar haar werk en Rick en ik eten gezellig samen ontbijt.  Ik bedenk me dat dit de toekomst is, Rick en ik samen.  Gelukkig zijn we nog steeds elkaars beste vrienden.

Daarna probeer ik de foto's van gisteren online te zetten en dat gaat mis!  Ik denk een folder te verwijderen en opeens zijn alle foto's van de kaart gewist.  Oeps!  Gelukkig heeft Rick een programma dat al die foto's weer terug kan halen.  Lang leve de moderne technologie!

Terwijl de foto's terug worden gehaald, gaan Rick en ik samen naar de sportschool.  Eigenlijk wilde ik een interval van een half uur op de Stairmaster doen, maar daar staat al iemand op.  Dan maar de ARC Trainer, ook niet mis.  Gelukkig gaat een half uur snel.

Mijn heupen en benen doen nog steeds heel veel pijn, dus ik probeer de rollers eens.  Rick is nog bezig met gewichten, dus ik kan goed "rollen".  Oei, dat doet pijn, maar voelt ook goed.  De rest van de dag is de pijn ook een stuk minder, hoera!

Rick duikt thuis de basement in, hij heeft het nodig lekker te ontspannen voor de X-box.  Ik ga terug Vienna in en koop een aantal Kerstdozen en tasjes om cadeautjes in te verpakken bij Just $1, de Dollar Store, dus.  Het meeste is minder dan een dollar, dus helemaal goed.

Panera ligt vlak naast de dollar store en ik haal er een halve tonijnsalade sandwich.  Hopend een lekkere Green-V te scoren bij Robeks loop ik daar binnen.  Helaas is dat voor de zoveelste keer niet mogelijk. Vaak hebben ze net niet wat nodig is en nu doet de juicer het niet.  Ik neem dan maar een Acai Energizer, die is ook wel lekker en gezond.

Het is inmiddels helemaal zonnig en weer heel warm voor december met vijftien graden.  Ik lijn Cosmo aan en neem hem mee voor een lange wandeling.  Onderweg maak ik foto's van de Kerstversieringen, die er overdag ook goed uitzien.  Het huis met de vele opblaasbare figuren heeft er volgens mij dit jaar zelfs meer staan dan vorig jaar!


En meer tuinen:


Weer thuis haal ik een Diet Coke uit de ijskast en ga voor het huis in het zonnetje lezen.  Tegenover ons zijn Leah's ouders bezig hun huis als laatste in de straat voor Kerst te versieren.  Zou dit hun laatste Kerst in dit huis zijn, vraag ik me af.  Ik vrees dat we na het vertrek van haar ouders Leah ook niet meer zullen zien.  De vriendschap tussen haar en Katja lijkt definitief voorbij, zo ontzettend jammer, want ze waren hartsvriendinnen!

Er zijn op het moment een heel aantal films, die Rick en ik graag willen zien.  Life of Pi staat bovenaan het lijstje en de 3D daarvan speelt om tien over vier bij de Tysons Corner AMC.  Het is heel druk bij de mall en we vinden ternauwernood een parkeerplaats.  De bioscoop blijkt echter erg rustig, iedereen is Kerstinkopen aan het doen.

We kopen kaartjes, maar hebben nog meer dan een half uur voor de film begint.  We besluiten even een drankje te gaan drinken bij TGI Fridays aan de bar.  Ik bestel een Corona Light en Rick een bier van de tap.  "I'll need to see your ID", zegt de barman serieus.  Meestal vraagt men om "ID" (identificatie omdat onder de 21 alcohol niet is toegestaan hier) als je er echt heel jong uitziet.  Ik vraag dus nog eens voor de zekerheid of ik het goed heb gehoord.  Maar jawel, de jongeman, die er Egyptisch uitziet, is serieus. 

Bij het zien van mijn rijbewijs gaan zijn wenkbrauwen even omhoog, maar ik krijg het met een knik terug.  Um, ja, ik ben de 21 ver voorbij, helaas, maar het feit dat hij mij zo serieus om mijn rijbewijs vroeg deed me toch even goed. 

De bioscoopzaal is veel leger dan wij hadden verwacht.  Wij nemen de stoelen met een ijzeren hekje ervoor, zodat we onze voeten daarop kunnen zetten.  Het verbaast me echt dat de zaal niet voller zit, want dit lijkt me een heel mooie film!  Achter ons zitten een aantal tienerjongens, die voor de aanvang van de film nogal vervelend waren.  Tijdens de film werd het stil en na afloop klappen ze.  Het is ook echt een schitterende film!

Na wat overleg gaan we, net als vorige week, naar de bar bij Pazzo Pomodoro om te eten.  Op de deur staat al dat de wachttijd voor een tafeltje een uur is.  Wij willen gewoon twee stoelen aan de bar, hoewel dat ook niet zo makkelijk blijkt.  In Virginia mogen kinderen ook aan de bar zitten (in veel andere staten niet), waardoor het gros van de stoelen in beslag is genomen door kinderen, die met hun ouders op een tafel wachten. 

Na een half uurtje komen er gelukkig een paar stoelen vrij, want mijn maag knort nu wel echt.  We bestellen een voorafje van prosciutto en mozzarella, alleen komt dat met Parmezaanse kaas en niet de beloofde buffalo mozzarella.  Dat is wel een heel klein hapje voor $14 en we vragen een van de eigenaren ernaar.  Tja, ze hadden geen mozzarella meer, maar ze hebben het gerecht van de rekening gehouden.  Altijd zo netjes!

Als hoofdgerecht bestellen we gegrilde calamari, die werkelijk als boter zo zacht zijn.  Verder delen we een pizza, een echte Italiaanse. Zo lekker en precies genoeg (Rick eet tweederde van de pizza).  Het is dus alweer zo gezellig druk hier, dit restaurant gaat het wel halen.  Het is dan ook echt Italiaans eten van een chef, die zo uit Napels komt.

Thuis kijken we weer een romantische Kerstfilm.  Saskia heeft weer een hele groep vrienden op bezoek.  Het zijn vrijwel allemaal jongens, wat haar van Rick de bijnaam "Sirene" bezorgt.  Aan het aantal paren schoenen op de mat bij de voordeur kunnen we altijd zien hoeveel tieners er in huis zijn.

Zondag 

Weer slapen we lekker tot een uur of half tien uit.  Als ik beneden kom zit Kai daar al met een McDonald's ontbijt.  Hij kon studietijd vrijmaken om vanmiddag met ons mee te gaan om onze Kerstboom uit te zoeken.  Dat is ook wel zo leuk voor Saskia, die er dan niet alleen met ons twee "ouwetjes" op uit hoeft.

Rick haalt voor hem en mij een Starbucks ontbijt.  De Americano en het broodje met groenteomelet smaken weer prima. 

Het miezert en mist buiten en ik heb helemaal geen zin om te gaan sporten.  Ik besluit mezelf vandaag vrij daarvan te geven.  Een dag in de week vind ik dat dat gewoon moet kunnen, al weet ik dat ik daardoor wel meer pijn zal hebben, zeker op een dag met slecht weer als vandaag. 

De ochtend besteed ik verder met lekker in mijn luie stoel te winkelen.  Ik vind allerlei leuke dingen voor Rick en Saskia en schiet al goed op mijn Kerstinkopen.  Ik wil alles deze week klaarkrijgen, al zal ik misschien in New York ook nog wat kleinigheidjes kopen. 

Tegen het middaguur maken we ons klaar om naar het westen te rijden om daar onze boom uit te zoeken en om te kappen.  Eerst stoppen we even voor een wrap van Tropical Smoothie.  Ik denk gezond bezig te zijn door een wrap met groentes en hummus te nemen, maar die blijkt meer wrap dan vulling, helaas.  De volgende keer neem ik een flatbread, die zagen er beter gevuld uit.

Kai en ik gaan ook nog even naar de Hallmark bij dit winkelcentrum.  Ik vergeet altijd dat die er is en ze hebben erg leuke dingen.  Kai koopt een verjaarskaart voor Saskia en ik neem me voor morgen terug te gaan om verder te kijken, want daar heb ik nu geen tijd voor.

Door de dichte mist en motregen rijden we naar Moose Apple Christmas Tree Farm.  Zo jammer dat we vandaag het mooie weer van gisteren niet hebben!  Onderweg heeft Rick nog een aanvaring met de tolbeambte.  Die staat aan de auto voor ons uitgebreid uitleg te geven en het duurt maar en duurt maar. 

Rick, ongeduldig als hij is, rijdt dus maar achteruit om door een ander poortje te gaan.  De tolbeambte is daar helemaal niet blij mee.  Onze automatische EZ Pass op de auto doet het poortje niet opengaan, volgens de tolbeambte omdat Rick achteruit is gereden.  Rick kan gelukkig wel gewoon betalen, maar hij zal niet snel meer achteruit rijden, want volgens de beambte kan hij de politie bellen en staat daar een flinke boete op.  Oeps!

Eenmaal in de heuvels ten westen van ons is de mist soms zo dicht dat we stapvoets moeten rijden.  Gelukkig trekt die weer op als we na een uur bij de Kerstboomboerderij aankomen.  Deze boerderij is van een vroegere wiskundeleraar van Rick en dit is het derde jaar dat we er een boom halen.
 
Een versierde Jeep
 
 

Cosmo is ook mee en vindt het fantastisch al die nieuwe geuren.  Ze hebben hier verschillende soorten Kerstbomen.  Ik ben dol op de Colorado blue spruce en denk meteen onze boom al gevonden te hebben.  Echt een schitterende boom is het, mooi van vorm, maar Kai en Saskia vinden hem niet groen genoeg.  Inderdaad lijkt hij naast de andere bomen wat blauw.

Dan maar verder zoeken.  Uiteindelijk vinden we een prachtige witte pijnboom, die ook nog eens heerlijk ruikt.  Na de nodige foto's met de boom nog staande, gaat Rick eronder liggen en zaagt hem om.  Meteen komt een van de medewerkers met een aanhangwagentje om hem naar de schuur te brengen.  We rekenen af en de boom wordt in een net gewikkeld en op de van bevestigd. 

Op de terugweg oppert Rick om ingredienten voor chili te gaan halen bij Giant.  Met vleesvervangend gehakt kan die ook veganistisch gemaakt worden, zodat Saskia voor het eerst in een tijdje ook met ons mee zal eten. 

Terwijl de chili staat te pruttelen werken Rick en Kai aan de boom.  Het regenwater moet er zoveel mogelijk uitgeschud worden en daarna moet hij recht in de stand worden gezet.  Het is altijd weer even spannend om te zien hoe de boom in onze kamer past.  Deze is vrij wijd, maar staat erg mooi.
 
Cosmo is ook in de Kerstsferen
 
Na een bak met Ricks heerlijke Engle familie recept chili begint het versieren van de boom.  Eerst de lichtjes.  Zoals we al jaren doen half witte lichtjes, half gekleurde. Rick is met het laatste opgegroeid en ik met het eerste.  Vroeger, toen we nog maar een boom hadden, wisselden we af, de ene avond wit, de volgende kleur. Nu hebben we de boom voor in het wit en doen we iedere avond alle lichtjes tegelijk aan.
 
De ster gaat in de top en de slingers en dan is het tijd voor de kinderen om de versieringen in de boom te doen.  Zoveel nostalgie altijd, van de zelfgemaakte versieringen, die de kinderen op school maakten, tot degenen met namen erop, sommige Europees, sommigen Amerikaans.  Ik heb mijn mooie rood met gouden boom voor staan, maar deze boom is er een vol herinneringen.

Een paar foto's van de twee oudsten:
 
Katja (links) in brandweer uniform
 
 
Kai tijdens zijn laatste concert
 
Zoals altijd kun je op alle foto's klikken om een grotere versie te krijgen.

9 reacties:

Margreet zei

Wat leuk dat Kai daarvoor thuiskomt, en zo vroeg ook al! Hier staat de boom ook en de poes heeft al direct twee ballen eruit gemikt, eentje gebroken. Een gezellige tijd is het!

Danielle zei

Wat een mooie kerstboom zeg, zo vol zie je ze hier helaas niet. Wij gaan woensdag aan de slag om de boom op te tuigen. Het staat altijd zo gezellig!

Anoniem zei

Oh, wat gezellig de kertsttijd. Ik heb de indruk dat bij jullie in Amerika veel meer kerstsfeer is dan hier. Vooral aan de huizen buiten: de versieringen. Dat zie je bij ons niet zo veel. De auto's hebben hier ook geen kerstsfeer.
In Belgie worden wél natuurkerstbomen gezet, maar zie je meer en meer kunstbomen.
De foto's in de blog zelf is wel makkelijk tijdens het lezen en onderaan makkelijk om te vergroten.
Nog een fijne week voor jullie en geniet van de kerstsfeer.
Groetjes van Hilde uit B.

Petr@ zei

Ook al zo'n leuke traditie: zelf de kerstboom omzagen. Jullie hebben een hele mooie, volle boom uitgezocht.

Wat leuk dat er om je ID is gevraagd, toen je een drankje bestelde. Ik moest me afgelopen zomer ook een keer identificeren, maar dat was bij een heel jong meisje. De dag erna bij een oudere collega van haar hoefde het niet.

Marion2 zei

Haha, het huis met de opblaasfiguren is haast mooi van lelijkheid. Maar vrolijk is het wel.

Wat een schitterende boom hebben jullie uitgezocht, zeg! Perfecte vorm en mooi vol. Mag ik vragen wat zo'n boom kost? Zelf reken ik altijd op zo'n € 50,00 voor een Nordmann, maar ik vermoed dat deze heel wat duurder is.

Goede waarschuwing van dat tolpoortje. Ik vind het helemaal niet zo vreemd, dat je een stukje achteruit rijdt en naar een ander poortje gaat als het erg lang duurt. Zou mij ook kunnen gebeuren.

Anoniem zei

Wat een leuke traditie, dat uitzoeken en omzagen van een boom.
Zoiets heb je bij ons niet dus wij zijn naar het tuincentrum geweest.
We hebben hem al in de standaard staan, moet alleen nog "even" versieren.
Groet, Bea

Brin zei

Fijn hoor die traditie om samen een boom uit te zoeken. Een vraagje: moet je nu echt zelf die boom omzagen en wat als je als vrouw of ouder persoon een boom uitkiest? Ik veronderstel dat er dan wel hulp is...

Hoe zit het met de examens bij de universiteitsstudenten? Jier in Belgïe beginnen de examens na de Kerstvakantie, dus tijdens de vakantie dient er heel wat gestudeerd te worden. Wanneer hebben Kai en Saskia examens?

Mooie en inderdaad minder mooie versieringen bij de huizen. Ik zal het deze Kerst wel missen de sfeer in Amerika want we blijven dit jaar thuis. Vooral de gemoedelijkheid onder de mensen zal ik missen en de kerstwensen die (onbekende) mensen je toeroepen gewoon op straat vind ik zo leuk!

naomi zei

Wat een leuk weekend/ Hier is het huis ook in kerstsfeer. Aleen binnen de tuin niet. Gedoe met de lichtjes en geen stopcontact in de voortuin. Je ziet hier in de buurt wel enkele tuinen evrsierd met lichtjes 1 heeft een opblaassneeuwpop staan. En verder veel lichtjes voor de ramen. Doe het ook niet omdat er zo wordt mee gejat. laatst bij de buren de tuinmeubelen uit de voortuin gejat.

Wat leuk je eigen boom omzagen, wel een gedoe. De mijne staat in de schuur. En zo hop in huis. Ik snap dat je je kado's in huis wilt hebben voor volgende week dat je in New York bent. Lijkt me geweldig om met de kerstversiering te zien. Ik genoot al in SF van de commercieele versieringen. Laat staan de eigen tuinen. Wat leuk dat Kai naar huis komt om mee de boom te zoeken. Ook een handig hulpje en Cosmo vondt het avst ook weer super.

Fijne week toegegwenst.
Liefs Naomi

Petra zei

@Margreet - Gek genoeg doet deze boom Flapjack niets. Zeker een gezellige tijd!

@Danielle - Deze boom is inderdaad heel vol, de versieringen liggen er meer bovenop dan dat ze eraan hangen.

@Hilde - Kerst is hier een enorm feest, inderdaad. Letterlijk alles is versierd, wel heel vrolijk allemaal.

@Petra - Al die tradities vind ik zo heerlijk in dit seizoen. Enorm genieten.

@Marion - Deze boom kostte $42. De duurste bomen daar waren de firs en die waren $55.

@Bea - Ja, dat versieren kan best tijd kosten!

@Brin - Er zijn een heel aantal helpers, die de boom ook voor je om kunnen zagen. Rick vindt het gewoon leuk om te doen. Hier zijn de examens voor de Kerstvakantie, want men werkt hier met semesters. Kai moet dan ook zaterdag terug worden verhuisd, want hij gaat er na de Kerstvakantie niet terug.

@Naomi - Juist dat zelf uitzoeken en omzagen vind ik erg leuk. Er zijn hier natuurlijk ook tuincentra en liefdadigheidsorganisaties, die bomen verkopen, maar dan zie je ze niet zo staan als in het open veld.