Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 11, 2012

Saskia alweer 17!

Onze jongste is alweer zeventien, ongelooflijk!  Het lijkt wel gisteren dat ze in een Kerstversierd ziekenhuis ter wereld kwam.  Wat me vooral bij is gebleven is hoe wakker ze uren na de geboorte nog was, terwijl de meeste babies al gauw slaperig worden (Katja konden we bijvoorbeeld nauwelijks wakker krijgen).  Saskia is nooit een grote slaapster geweest, ze slaapt nu ook nog een stuk minder uit dan haar zus en broer. 

Ze mag dan nummer drie zijn en het tweede meisje in het gezin, maar qua persoonlijkheid is ze weer heel anders dan de andere twee.  Ik vind het schitterend om te zien hoe ze naar haar identiteit zoekt en bijvoorbeeld zo heel overtuigd veganistisch is op het moment.  Nog een jaar en ze is volwassen, waar is de tijd gebleven?

Na haar ontbijt komt Saskia onze kamer binnen om traditie getrouw haar cadeautjes te openen.  We hadden eerst gehoopt dat Kai er ook bij zou kunnen zijn, maar zijn gesprek met de adviseur was al om tien uur vanochtend, dus vertrok hij gisteravond al.  Zijn kaart en cadeautje heeft Kai wel achtergelaten.

Saskia is erg blij met haar "buit".  Van Kai kreeg ze een boek met Veganistische Koekjesrecepten en van ons een cadeaubon voor Tysons Corner en een jurkje van Urban Outfitters.  Helaas is het jurkje een maat te groot, maar dat is makkelijk genoeg geruild.

Rick brengt Saskia naar school en vertrekt meteen daarna naar de BMW garage.  Er is weer eens een waarschuwingslichtje aan in zijn auto en dat gaat over de motor.  Aangezien Rick deze week heel wat af moet rijden, lijkt het hem raadzaam de auto weg te brengen.  En inderdaad, er zijn een aantal dingen mis, die veel erger en duurder zouden zijn geworden als hij ermee door had gereden.  Deze week rijdt Rick dus in een leenauto.

Ook ik sta niet veel later op, want ik heb een druk programma vandaag.  Na mijn ontbijt haast ik me als eerste naar de sportschool.  Ik dacht wel tijd te hebben voor een uur cardio, maar halverwege reken ik toch dat het dan krapjes wordt.  Dan maar drie kwartier, ik doe extra hard mijn best. 

Het valt me trouwens vaak op dat anderen zich nauwelijks inspannen.  De vrouw naast me bijvoorbeeld heeft de crosstrainer op een lager niveau staan en gaat ongeveer half zo snel als ik.  Ik vind altijd dat als ik me dan naar de sportschool heb gesleept ik er ook echt tegenaan moet, anders heeft het geen nut.

Op weg naar huis stop ik bij de feestwinkel Party Mania.  Ik verontschuldig me voor mijn bezwete voorkomen, maar het scheelt me flink tijd om Saskia's verjaarsballonnen op de terugweg te kopen.  Het worden een grote "zingende" ballon en een kleinere ballon met Happy Birthday Saskia erop.  Die laatste vind ik altijd erg leuk en ze maken ze heel eenvoudig met dezelfde stickers als de Happy Birthday stickers.

Thuis maak ik me gauw klaar en ga dan weer op pad.  Eerst gooi ik de van vol bij de Shell.  Terwijl ik sta te wachten komt er een vrouw met een spuitbus FW1, spul waarmee je zonder water je auto kunt wassen en poetsen.  Shell heeft daar een promotie van.  Eerst ben ik niet zo geinteresseerd, tot ze me laat zien hoe makkelijk de insektenlijkjes van de voorkap gaan.  Dat lukt met de professionele wasstraat niet eens.  Ik koop het spul, nu nog de discipline vinden om het ook daadwerkelijk te gebruiken.

Bij Panera haal ik lunch voor Scarlett en mij.  Scarlett is twee weken geleden aan haar rug geopereerd, dus ik ga op ziekenbezoek.  Ik kies de You Pick Two sandwich met tonijnsalade en kippensoep en ga dan op weg naar Clifton.

Een half uur later kom ik daar aan en Scarlett doet zelf de deur open.  Ze zit nog wel zwaar aan de pijnstillers en het zal weken duren voor ze weer helemaal de oude is, maar ze is heel blij dat ze voor de operatie heeft gekozen.  Ze had dan ook echt enorm veel pijn daarvoor.

Na de soep opgewarmd te hebben, want die was in de auto flink afgekoeld, eten we gezellig lunch.  We kletsen een uurtje lang bij en dan zie ik aan Scarlett dat ze moe wordt.  Ik neem afscheid en rijd terug naar Vienna.  Scarlett woont erg achteraf en het is een mooie landelijke weg terug. 

Volgend op mijn "te doen" lijstje van vandaag staat het postkantoor.  Rick heeft de cadeautjes voor zijn familie ingepakt en me gevraagd die voor hem te versturen.  Hij heeft het deze week zo druk en wil er ook zeker van zijn dat ze op tijd voor Kerst aankomen. 

Bij het Merrifield postkantoor is het flink druk met pakjes versturende mensen, maar ik ben toch al snel aan de beurt.  Dan gaat er iets mis met de computer van de medewerker en kan hij mij niet verder helpen.  Hij mompelt wat, geeft me mijn pakjes terug en loopt naar achteren. 

Wat nu?  De rij is inmiddels weer flink aangelengd en ik vind het niet eerlijk als ik nu weer achteraan moet gaan aansluiten.  Gelukkig heeft de mevrouw vooraan in de rij door wat er aan de hand was en zij laat me voor haar gaan.  Zo aardig!  Nog geen vijf minuten later sta ik weer buiten.

Een verjaardag vind ik eigenlijk geen verjaardag zonder taart of cupcakes, maar ja, Saskia is veganistisch en dat soort gebak is moeilijk te vinden.  Toevallig las ik echter online dat Mom's Organic Market vegan cupcakes van Sticky Fingers verkoopt.   Ze hebben carrot cake met cream cheese frosting en nog een pakje chocolade cupcakes.  Ik neem die laatste gauw mee, want ik weet niet of Saskia worteltaart lekker vindt.

Op weg naar huis sms-t Saskia net met de vraag of ik haar en Kaylee van school kan halen.  Dat komt mooi uit, mijn hele schema was precies goed, altijd een fijn gevoel.  Zodra Saskia instapt, geef ik haar de cupcakes en geen minuut later smullen zij en Kaylee ervan.  Volgende week willen we naar Sticky Fingers (ze zitten in DC) om Saskia's verjaarscake daar te halen.

Om een restaurant voor haar verjaardagsmaaltijd te vinden heeft Saskia de website VegDC.com gebruikt, een heel handige site.  Ze heeft uiteindelijk een restaurant uitgekozen waar Rick en ik nog nooit van hadden gehoord, Sticky Rice.  Het is wel een eindje rijden, maar ziet er leuk en lekker uit (mij hoor je nooit klagen over een restaurant waar sushi wordt geserveerd!).   

Het restaurant ligt in een deel van de stad dat op het moment wordt opgeknapt.  Vroeger was dit gedeelte, in het Noordoosten van de stad, echt niet waar je na zonsondergang rond wilde lopen.  Nu zijn er veel leuke restaurants, maar ook zijn er veel panden leeg en ziet het er nog steeds niet zo uit dat ik me er als vrouw alleen veilig zou voelen. 

Op een dinsdagavond is Sticky Rice ook niet druk.  We bevinden ons in het gezelschap van drie dove stellen en zijn de enige horende klanten.  Dat komt, omdat we ons dichtbij Gallaudet University bevinden, de universiteit voor doven en slechthorenden.  Dit restaurant heeft grote porties en goede prijzen en daar komen de studenten natuurlijk op af. 

Het menu is zeker anders, dan anders.  De meisjes, Laura is ook mee, bestellen als "voorafje" een enorme bak met Tater Tots.  Die hebben ze al sinds hun kindertijd niet gegeten.  Ze komen wel met een pittig volwassen dipsausje. 

Als hoofdgerecht delen Rick en ik sushi en hij bestelt er een kerriegerecht bij.  Ik neem ook een "tako salade", geen Mexicaanse taco, maar de inktvis "tako" (Japanse woord daarvoor).  Die is werkelijk heerlijk, de inktvis zacht en niet taai en het sausje lekker pittig.  Ook de sushi vind ik lekker, maar er zit maar weinig vis in.  De meisjes hebben allebei een grote bak met een noedelgerecht.  Saskia heeft vegan soba noedel en Laura iets met garnalen met rijstnoedels.


Rick en ik delen een sushi rol met zalm, jalapenos en meer
 

 
Tako salade


Of we hier ooit terugkeren zal waarschijnlijk aan Saskia liggen, want atmosfeer is er niet echt en ik heb wel betere sushi gegeten.  We hoeven dus niet zo ver te rijden om beter Japans te eten.  Toch was het weer een belevenis en Saskia heeft helemaal veganistisch kunnen eten.  De meisjes hebben ook nog zoveel over dat ze een "doggy bag" mee naar huis nemen.

Thuis verkleden de dames zich voor de zoveelste keer en vertrekken dan naar school om naar het orkest daar te luisteren.  Rick en ik proberen een beetje te ontspannen, want we hebben geen van beiden goed geslapen en dit is een erg leuke, maar wel heel drukke week.

Hier het filmpje van alle de tien de huizen in onze cul de sac verlicht voor Kerst, het is iedere avond weer leuk om te zien:

17 reacties:

Bente zei

Gefeliciteerd met Saskia!
Leuk dat jullie gezamelijk uit eten zijn geweest. Dat komt er met Saskia's veganisme niet echt vaak van he.

Anoniem zei

Vooreerst felicitaties voor de 17e verjaardag van Saskia.
Ziet er 's avonds gezellig uit in jullie buurt met al die lichtjes in deze donkere periode.
Groetjes van Hilde uit B.

Sophie zei

Nog gefeliciteerd met Saskia, grote meid alweer zeg! Ik ben zelf vandaag jarig, dus weet hoe het is om jarig te zijn in deze gezellige, maar drukke periode.

Over de gym wilde ik ook even reageren: Ik vind dat soms ook zo raar om te zien, dat mensen amper hun best doen. Soms zitten ze gewoon op een apparaat niks te doen of te sms'en, daar kan ik heel slecht tegen en erger ik me dan aan. Ik doe altijd wedstrijdjes met m'n vriend wie de meeste calorien in 10 minuten kan verbranden. Dat motiveert wel lekker ;)

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd met Saskia's verjaardag. Wat fijn dat ze een restaurant kon vinden waar je ook veganistisch kunt eten.
Het ziet er gezellig uit bij jullie. Bij ons staat sinds zondag ook de kerstboom in de cirkel en worden er ook wat lichtjes buiten op gehangen maar zoals bij jullie zal het er nooit uitzien.
Groetjes van Anja L.

Anoniem zei

Hi Petra, gefeliciteerd met Saskia, ook uiteraard voor Saskia zelf en de rest van de family.
Groetjes, Evelyn

Sally zei

alsnog gefeliciteerd met Saskia. En gezellig dat straatje bij jullie hoor.

jolanda zei

Proficiat, Saskia! Veganistisch is ook weer een stukje lastiger als vegetarisch. Maar ze neemt het wel heel serieus.

marielle zei

Nog gefeliciteerd met Saskia. Wat prachtig versierd allemaal!!

Anoniem zei

Gefeliciteerd met Saskia's verjaardag. Gezellig dat jullie uit eten gingen met haar en haar vriendin.

Groetjes,

Anika

Els zei

Een gelukkige verjaardag voor Saskia!
Amai, 17 al.

Anoniem zei

Gefeliciteerd met Saskia.Net wat je zegt : wat vliegt de tijd.
Leuk zo gezellig met elkaar te eten.
Wat een enig idee voor een lunch mee te nemen voor Scarlett. We hadden zondag nog een verjaardag in Nijmegen. Mijn oudste broer is ook weer een jaar ouder en 71 geworden.
Nu weer verder met de kerstboom en alle verdere kerstdecoraties. Ga helaas niet naar Cathy toe en moet het thuis toch wel gezellig hebben.
Groetjes
Wil

Elke zei

Felicitaties voor de 17de verjaardag van je dochter!
Leuk om dat filmpje eens te zien; jullie straat ziet er heel gezellig uit.

Tineke zei

Van harte gefeliciteerd met Saskia's 17e verjaardag; bij de jongste zijn verjaardagen altijd veel meer een mijlpaal; laatste keer dit/dat.
Leuk filmpje van de versierde tuinen, in de vs zijn veel meer verschillende soorten versieringen, krijg ik de indruk.

Petr@ zei

Van harte gefeliciteerd met Saskia's 17e verjaardag!
Wat lief dat je zoveel moeite doet om haar toch veganistisch te laten snoepen en eten. Het moet heel fijn voor haar zijn dat haar ouders haar hier in (kunnen) vrij laten. Je avond eten zag er heel lekker uit, maar het is inderdaad jammer als een restaurant niet gezellig is.

Petra zei

@Bente - Nee, inderdaad, hoewel wel veel restaurants ook vegan gerechten hebben.

@Hilde - Ja, het is superleuk nu door de buurt te rijden 's avonds (overdag trouwens ook).

@Sophie - Gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk om zo met elkaar te wedijveren tijdens het sporten.

@Anja - Die vele lichtjes zoals hier is denk ik ook wel echt Amerikaans.

@Evelyn - Dank je wel!

@Sally - Dat is het zeker!

@Jolanda - Inderdaad, voor je het weet is het al niet meer veganistisch!

@Marielle - Dank je!

@Anika - Dank je wel, het was inderdaad een leuke maaltijd.

@Els - Onvoorstelbaar, he? Volgend jaar volwassen, slik!

@Wil - Jammer dat je niet naar Cathy gaat. Zit dat in de plannen voor volgend jaar?

@Elke - Ja, mensen komen nu speciaal door de straat rijden om de lichtjes te bekijken. We worden nog beroemd ;).

@Tineke - Inderdaad, alles voor het laatst, boehoe. Er is een enorme verscheidenheid aan versieringen te krijgen, zowel smaakvol als vreselijk kitsch.

@Petra - Ja, het vergt wat zoeken, maar er is toch uiteindelijk wel heel veel te krijgen voor vegans.

Anja zei

Felicitaties voor Saskia!!
Prachtig die kerstversieringen, doet me denken aan onze Amerika-periode.

Cardboard Fan zei

Van harte met Saskia's verjaardag!
Jullie zitten al lekker in de kerst sfeer, hier moet ik nog helemaal beginnen.
Ben het helemaal met je eens over de sportschool, als je er dan eenmaal bent moet je er goed gebruik van maken.