Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, maart 14, 2013

Alweer 23 jaar moeder!

Zoals tegenwoordig wel vaker voorkomt zijn Rick en Saskia al vertrokken als ik opsta.  De zon schijnt uitbundig als ik Cosmo uitlaat, maar mijn hemel wat is het nog koud!  Het vriest nog en is een stuk kouder dan gemiddeld deze tijd van maart.

Dat maakt dat ik zin heb in een warm ontbijt, dus ik pocheer twee eieren met kaas en Tabasco saus in de magnetron.  Met nog een paar koppen koffie ben ik weer helemaal opgewarmd. 

Het is vandaag alweer 23 jaar geleden dat ik moeder werd, onvoorstelbaar! Ik zend Katja een sms om haar te feliciteren met haar verjaardag.  Ze schrijft terug dat ze weer veilig in Miami zijn.  Morgen gaan we haar verjaardag hier vieren.

Mijn knie doet nog steeds pijn, dus de band gaat weer om.  Ik denk helaas dat het komt door de vele "jumping jacks", die ik de afgelopen paar weken heb gedaan.  Ik doe de 100-10 routine voor de zekerheid maar zonder dat gespring voortaan.  Ik kan het risico niet lopen dat ik straks in Duitsland niet goed kan lopen.

Bij de sportschool doe ik een uur op de ARC Trainer.  Gelukkig voel ik mijn knie nauwelijks en het is altijd een intensief uur op die machine.  Intussen sms ik met Katja en lees artikelen op mijn telefoon. 

Zo lees ik dat de Carnival "Dream" vast staat in St. Maarten met alweer electriciteits- en sanitaire problemen.  De passagiers zullen naar huis gevlogen worden.  Ik ben maar wat blij dat Katja een gewone goede cruise heeft gemaakt.

Thuis toast ik een paar sneetjes Ezekiel brood en doe daar pindakaas en sambal op.  Lekker met een V-8 en kefir.  Intussen hoor ik de wind om het huis waaien en beraad me of ik mijn oorspronkelijke plan om naar de dierentuin te gaaan door wil zetten.

Gisteren heb ik mijn FONZ lidmaatschap vernieuwd en kreeg meteen zin om weer eens naar de National Zoo te gaan.  Het is alleen zo koud en winderig.  Maar ach, ik pak me goed in en ga erop uit.  Hopelijk zijn de dieren met dit weer lekker actief.

Er zijn verschillende wegen naar de dierentuin en ik kies ervoor de snelweg te vermijden.  Het verkeer daar is onvoorspelbaar en ik heb geen zin in een file.  De route over de Chain Bridge die ik neem is ook erg mooi.  Ik zie de mooiste huizen onderweg, ook in Washington zelf.

Na wat omwegen vanwege opgebroken wegen (lang leve de GPS) rijd ik eindelijk de parkeerplaats van de dierentuin op.   De dierentuin is op een flinke heuvel gebouwd en ik parkeer express onderaan.  Dan loop ik op de heenweg heuvel op en terug weer naar beneden.

De eerste dieren, die ik ga kijken, zijn de zes jonge leeuwen, die binnenkort alweer oud genoeg zijn om naar andere dierentuinen te verhuizen.  De vier leeuwinnetjes zijn prachtig, maar staren alleen maar naar de deur en willen duidelijk naar binnen.

De twee leeuwen daarentegen zijn zeer vermakelijk.  Het is schoonmaaktijd en er wordt wat afgelikt.  Ze wassen zichzelf precies zoals onze katten.  We worden zelfs getrakteerd op een serieuze brul van leeuw John.  Jammer dat zij hier niet kunnen blijven!

Helaas ligt er maar een tijger in de schaduw te slapen.  Op de website van de dierentuin lees ik dat de tijgers wel net gepaard hebben, dus hopelijk zijn er binnenkort kleine tijgertjes te bewonderen.

 Mijn volgende stop is het apenhuis.  De gorilla's zijn (helaas, want moeilijker te fotograferen) allemaal binnen.  Een ervan zit vlak aan het raam en opent haar bek duidelijk speciaal om het glas te bemisten.  Het lukt me daar een goede foto van te maken.

Later identificeert een vrijwilliger haar als Mandara.  Tijdens haar high school jaren deed mijn zus vrijwilligerswerk bij de zoo in het apenhuis.  Mandara was er toen al.  Een paar keer heb ik Mandara in het buitenverblijf gezien en haar geroepen.  Ze reageerde iedere keer. Men zegt dat mijn stem op die van mijn zus lijkt, dus heel grappig en zoals de website zegt, zij is een heel intelligente gorilla.

Eigenlijk zou ik wel uren bij elk van deze verblijven door kunnen brengen, maar ik wil ook de panda's en cheetahs nog zien.  Ik loop verder de heuvel op en zie dat het olifantenverblijf eindelijk bijna open zal gaan.  Ik ben maar een week te vroeg.   Reden om binnenkort terug te gaan, want ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

De panda's zijn ook binnen, helaas.  Zij wonen toch gewoonlijk in een vrij koud klimaat.   Tian Tian en Mei Xing zijn druk aan het bamboe eten.  Het is, zoals altijd, een koddig gezicht en ik maak een filmpje van Mei Xing.

Ook de cheetahs zijn actief en zo mooi!  Deze dierentuin doet heel veel aan de conservatie van deze dierensoort.  Ik moet wel lachen om een van de cheetahs, die vlakbij de zebra's in het verblijf naast het hare staat.  Later lees ik op een van de informatieve borden dat zebra's veel te groot zijn voor cheetahs om te eten.
 
Zebra's? Welke zebra's? Die interessseren mij niets!

Nu is het tijd om de heuvel weer af te lopen.  Ik loop nog eens het apenverblijf binnen, maar nu zitten ze lang niet zo dichtbij en de weerspiegeling in het glas is zodanig dat foto's niet mogelijk zijn. 

Nog steeds ben ik op zoek naar mijn primaire kleuren foto voor vandaag.  Ik bedenk me dat tussen de amfibien vaak heel kleurrijke kikkers zijn, dus ga in het reptielenhuis kijken.  Ik loop er helemaal doorheen zonder succes.  Tot de een na laatste tank!

Daar heeft een prachtige giftige blauwe kikker zich aan de buitenwand opgetrokken.  Hij kijkt naar mij en ik kijk naar hem en neem allerlei foto's, hopend dat een ervan goed wordt.  De foto's neem ik nota bene met mijn telefoon.  Ik heb in het apenhuis al gemerkt dat mijn Nokia Lumia 920 betere foto's door glas neemt dan mijn dure Canon 60D SLR!

Onderaan de heuvel werp ik nog een laatste blik op de leeuwen en tijgers.  Eigenlijk hoop ik dat de tijgers nu actief zullen zijn, maar die slapen.  Ach, ik heb me zeer vermaakt en hopelijk ook wat leuke foto's genomen, dus ik loop voldaan terug naar de van.

Met mijn FONZ lidmaatschap mag ik gratis parkeren, dus dit uitje kostte me slechts de benzine om naar de dierentuin te rijden.   Parkeren zonder lidmaatschap is betaald, maar de metro stopt ook niet ver ervandaan.  Het blijft bijzonder dat je zo'n mooie dierentuin zo zonder te betalen binnen kunt lopen.  Hij is onderdeel van het Smithsonian Instituut, waarvan alle musea gratis te bezoeken zijn (behalve parkeerkosten bij een paar).

De terugweg verloopt net zo makkelijk en mooi als de heenweg.  Ik rijd liever wat langer met veel te zien onderweg, dan over de saaie snelweg.  Daarin verschil ik helemaal met Rick, die liever zo snel mogelijk van A naar B rijdt.

Terug in Vienna stop ik bij Party Mania om ballonnen voor Katja's verjaardag te kopen.  Daar zie ik ook de hoofdcounselor van de high school en maak een praatje met hem.  Ik ben ervan onder de indruk dat hij nog weet naar welke colleges Katja en Kai gaan!  Met een Happy Birthday Katja en een schattige met een hondje erop ballon rijd ik huiswaarts.

Saskia is al weg naar haar werk zie ik aan het feit dat Kai's auto vertrokken is.  Binnen hoor ik de telefoon gaan en het is Christine.  Het is alweer een paar weken geleden dat wij elkaar spraken, dus er is heel wat te vertellen.  Gelukkig gaat het met haar een stuk beter dan een paar weken geleden toen ik ze wel erg down was.  Nog steeds wonen ze alleen omdat het moet in Alabama.

Rick haalt avondeten bij Natta Thai, mijn favoriete Thaise restaurant in Vienna.  Ik bestel de "wild pork", mijn absoluut favoriete Thaise gerecht met verse groene peperkorrels.  Het is heel lekker, maar zo pittig dat mijn mond in vuur en vlam staat.  Dat vind ik wel lekker, maar op een gegeven moment is het me teveel.  Rick heeft daar nooit last van, die kan de scherpste pepers aan.

Na even gezellig samen de Big Bang Theory te hebben gekeken gaat Rick op weg naar BWI Airport om Katja en haar vriendinnen op te halen.  Zij komen pas tegen elven aan en dat is mij te laat.  Ik zal Katja morgen dus weer zien.  Ongetwijfeld zit zij vol verhalen en hebben ze veel foto's gemaakt.

Foto's van vandaag staan hier.

13 reacties:

Anoniem zei

Wat mooie foto's heb jij genomen in de Nat. Zoo. Vooral de foto's en filmpje van het pandabeertje vind ik zo schattig. De blauwe kikker is ook geslaagd voor jouw kleurenfoto-opdracht.
Katja gefeliciteerd met haar 23ste verjaardag en hopelijk wil ze ook sommige foto's van haar cruise delen op jouw blog.
Nog verder een fijn weekend voor jullie allemaal en groetjes van Hilde uit B.

Nel zei

Leuk zo lekker dichtbij een dierentuin te wonen. Zijn ook weer wat erg leuke foto's geworden.
Over betere foto's gesproken : ik heb op de cruise met m'n Samsung Galaxy III de beste foto's genomen van allemaal. Zelfs heel erg vergroot in een fotoboek blijven ze het mooiste. Snap jij het ? Ik niet.

Wat fijn dat Katja er weer is. Alweer een cruiseliner waar iets mee is. Dit is al de 3e sinds wij terug zijn. Ben heel erg benieuwd naar de verhalen.

Natuurlijk ook nog de hartelijke gelukwensen met haar verjaardag.

groet, Nel

Anoniem zei

Nog gefeliciteerd met Katja.
Ik blijf me verbazen over de gratis entree in de musea en de dierentuin. Zo'n dagje kost hier alleen al aan entree en parkeerkosten 25 euro per persoon.
Fijn weekend, Bea

Tineke zei

Mooie foto's van de dieren, dan komen de herinneringen eraan terug, ik heb ze met kleindochter van 1,5 zitten kijken, ze vond het prachtig, Deze zomer nemen we haar mee naar de dierentuin; Amersfoort, Rhenen of Artis; doen we elk jaar met 1 van de kleinkids.
Je opluchting dat Kai niet met een groep in auto's naar Amsterdam gaat kan ik me heel goed voorstellen.
Gefeliciteerd met Katja's 232 verjaardag ; als je kinderen heb zie je pas hoe snel de tijd gaat.
prettig weekend

Tineke zei

typefout met het aantal jaren dat Katja is geworden; zo oud zal wel niet haalbaar zijn, maar met de techniek weet je het nooit!

Marion2 zei

Hartelijk gefeliciteerd met Katja's verjaardag! Leuk dat je haar nu ook ziet. Voor mij voelt een verjaardag zonder jarig kind erg kaal.

Ik las het toevallig van dat cruiseschip. Is Carnival geen goede maatschappij?

jolanda zei

Proficiat met Katja!

De dierentuin blijft leuk. Ik wil dit jaar eens een Duitse uitproberen; de dierentuin van Duisburg. Daar zit ook een dolfinarium bij en ik vind dolfijnen zo gaaf.

soraya zei

Wow mooie foto's van de dieren! Vooral die blauwe kikker is echt mooi.
Gefeliciteerd met Katja.
Groot gelijk dat je de snelweg probeert te vermijden en de mooie route neemt, die snelwegen zijn echt druk bij jullie :-)
Fijn weekend voor jullie.

Anoniem zei

Hi Petra,
Allereerst: nog van harte met Katja en veel plezier met haar verjaardag...

Ja sushi samen eten was zeker gezellig geweest, op de een of andere manier ziet de sushi er op jouw foto's veel lekkerder uit dan de sushi die ik hier in NL eet.....

Over de Paus en de Katholieke kerk heb ik een hele andere mening (ondanks dat ik ook Katholiek ben) maar die zal ik wijselijk voor me houden...

Geestig jouw verhaal over gorilla's ik ga op 28 maart naar de opening van het nieuwe gorilla verblijf (en de 6 nieuwe gorilla's) in Ouwehands in Rhenen (ik vertegenwoordig dan mijn baas die dan niet kan, hij zit in RvC van de dierentuin vandaar)

Ik wens jullie een goed weekend, hier is het nog volop winter, vorig jaar lag ik op 28 maart in bikini op de sloep in Loosdrecht maar dat zal dit jaar wishful thinking zijn ben ik bang...

Groetjes, Evelyn

PS als ik nog iets voor Kai kan doen voor zijn bezoek naar Amsterdam in april, let me know

Becs zei

Gefeliciteerd met Katja!! Wat leuk zo een dagje naar de dierentuin.

Marie zei

Van harte gefeliciteerd met Katja, en ook felicitaties aan Katja zelf natuurlijk! Het kind dat je moeder gemaakt heeft, toch heel speciaal! Ik wens jullie een heel fijn weekend! groet uit een zonnig Zug

Petra zei

@Hilde - De foto's van de cruise zijn voornamelijk Katja, haar vriendinnen en mensen, die ze ontmoet heeft :).

@Nel - Veel telefooncamera's nemen inderdaad heel goede foto's tegenwoordig.

@Bea - Inderdaad is het Smithsonian Instituut met gratis entree voor al die mooie musea heel bijzonder.

@Tineke - Oh, wat leuk dat je kleindochtertje ook de foto's keek. Zo'n leuke leeftijd dat!

@Marion - Straks viert Kai zijn 21e verjaardag in Duitsland zonder ons, vind ik ook niet zo leuk, maar ja. Carnival is een enorme maatschappij, maar de laatste tijd zijn er inderdaad wel veel dingen mis mee.

@Jolanda - Binnenkort gaat in deze zoo het verblijf van de zeehonden en zeeleeuwen weer open na helemaal gemoderniseerd te zijn. Ik ben heel benieuwd.

@Soraya - Helaas hebben we het drukste verkeer in het land, maar ja, er is hier natuurlijk ook heel veel te doen

@Evelyn - Wat leuk om naar die opening te gaan! Ik ben dol op gorilla's, ze lijken zo menselijk. Dank voor het aanbod voor Kai.

@Becs - Dank je!

@Marie - Het was leuk met Katja te vieren, maar wel kort maar krachtig!

naomi zei

Hallo

Hele leuke foto's heb je gemaakt en heerlijk dat je er zo even naar toe kon en je er ook toe hebt kunnen zetten. Prachtige foto's.

Je beschrijft het ook erg leuk en heerlijk dat je er zo even gratis heen kan. Blijft iets heel bijzonders van DC al die gratis museums en de zoo. Wij hebben toen ook optimaal van de museums genoten en er gewoon 7 bezocht als ik alles a $10,00 zou moeten betalen had ik er niet zoveel bezocht.

Ik vondt het conclaaf tich wel bijzonder om te zien, maar vindt het ook een ouderwets en achterhaald iets. En ook die kleding. ik vindt de paus wel sympathiek over komen.

Hoop dat je een leuke dag met Katja hebt gehad.

Liefs Naomi