Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, april 30, 2013

Live de gebeurtenissen in Nederland volgen


Gisteren had ik op het internet naar het schema van plechtigheden omtrent de abdicatie van Koningin (nu dus Prinses) Beatrix en de inhuldiging van Koning Willem Alexander gekeken.  Ik was niet zo geinteresseerd in de abdicatie en ben daar dus ook niet voor opgestaan.

De inhuldiging begint echter keurig om acht uur onze tijd vanochtend en met koffie en een beschuitje kijken Rick en ik ernaar via de live stream van de NOS.  Wat een prachtige kleding heeft iedereen aan, vooral de royal blue jurk van Maxima vinden wij een van de mooiste jurken, die we een koninklijk iemand hebben zien dragen, zo niet de mooiste.


Na de inhuldigingsplechtigheid vertrekt Rick naar zijn werk en ik besluit eens te kijken of skypen met Kai lukt.  Na een aantal pogingen krijg ik contact en ook video.  Wat is de huidige technologie toch bijzonder!  Zomaar zie ik daar ook Claudia bij wie Kai mag logeren, al heb ik haar nog nooit in persoon ontmoet.

Kai laat de vrolijke boten in de Herengracht waar ze zich op dat moment bevinden zien en het lekkere blikje Heineken in zijn hand.  Hij heeft het duidelijk zeer naar zijn zin.  Zeker heel speciaal dat hij dit kon doen!  Makkelijk van een leien dakje gaat het skypen jammer genoeg niet, dus we maken het niet lang.

Tijd om met mijn dag verder te gaan.  Gelukkig heb ik niet veel gepland zodat ik fijn de tijd heb ook het avondprogramma straks live te bekijken.

Bij de sportschool doe ik een intensief uur op de ARC trainer.  Daarna is het tijd om de van een slokje benzine te geven.  Intussen probeer ik een oranje lunch te bedenken, want ik ben helemaal in de Nederlandse stemming.  Hier vind ik natuurlijk geen oranje muisjes of tompoucen of wat ook.

Tegen beter weten in kijk ik bij Dunkin Donuts of ze toevallig een donut met oranje glazuur hebben.  Vergeefse hoop, dus dan maar naar Whole Foods voor wat boodschappen.   Thuis maak ik op een oranje IKEA bordje een broodje gerookte zalm, die met wat fantasie voor oranje door kan gaan, met cream cheese en daar drink ik een glas jus d'orange bij.  Toch een feestelijke en zeker erg lekkere lunch, dus.

Intussen heb ik nog een uurtje voor de koninklijke vaart begint.  Gekleed in mijn Jip "orange fan" t-shirt en een oranje sjaal, want het is hier vandaag nogal kil, besluit ik het interview met Willem Alexander en Maxima van een paar weken geleden eindelijk eens te gaan bekijken.  Wat een leuk paar is het toch! 

Keurig om half twee zit ik klaar om het koningspaar en hun kinderen (wat een schatjes!) weer te zien.  Kai sms-t dat hij vlak langs de weg staat om de auto's met de koninklijke familie langs te zien komen.  Volgens mij heeft hij een superdag met Claudia en haar vriend.  In zijn eentje had Kai vast niet geweten waar heen te gaan, dus ik ben hen heel dankbaar.


Zo dichtbij was Kai

Op Facebook kijken er ook een aantal van mijn NederAmerikaanse (en natuurlijk ook Nederlandse) vriend(inn)en mee en we communiceren over Maxima's jurken en de prachtige uitvoering van de Bolero.  Het geeft zo'n saamhorigheidsgevoel zo, veel leuker dan alles in mijn eentje kijken. 

Kai schrijft dat zij op de brug staan met zicht op het concert.  Dat is ook weer een heel goede locatie.  Bij de blauwe vlag, zegt hij, maar natuurlijk staan er zoveel mensen dat hij er niet uit op te maken is.  Na de straaljagers fietsen zij terug naar huis.  Kai krijgt het dan wel even heel koud want zoals gewoonlijk is hij niet warm genoeg gekleed.

Tijdens die prachtige Bolero gaat de deurbel.  Wie durft mijn beleving van Koningsdag te onderbreken?  Buiten staan twee mannen van Harmony Ponds die onze vijver komen schoonmaken.  Ik heb Rick hier niet over gehoord, maar neem maar aan dat hij dat zo heeft afgesproken.  Later blijkt dat dat Ricks bedoeling helemaal niet was en hij veel klachten over het ontwerp van de vijver heeft. Oeps!

Na de mannen onze vijver te hebben gewezen zet ik mijn kijken naar de feestelijkheden in Nederland voort.  Vroeger vond ik die deinende  oer-Nederlandse meezingliedjes van Andre van Duin en Andre Hazes e.d. vreselijk, maar na jaren weg te zijn uit Nederland krijg ik er een nostalgisch gevoel bij.  Ik vind Andre van Duin bovendien zeer vermakelijk vanavond.



Pas als Andre Rieu zijn prachtige "An der schoene blaue Donau" heeft gespeeld vind ik het tijd worden toch nog wat andere dingen te gaan doen.  Om te beginnen Cosmo uitlaten, want die heeft wel geduldig aan mijn voeten gelegen, maar heeft toch wat beweging nodig.  Onderweg maak ik foto's van de bedrupte azalea's, zo mooi!




Met de rest van het concert en nabeleving van de dag op de achtergrond adresseer ik de eerste aankondigingen van Katja's graduation.  Dat is nu de volgende grote gebeurtenis.  Ik vind de aankondigingen erg mooi geworden.  De foto, die ik een paar weken geleden nam, staat er goed bij, hoe slecht het weer toen ook was.
Zo'n aankondiging van een graduation is echt iets Amerikaans.  Het is de gewoonte om bij ontvangst ervan een felicitatiekaart aan de graduate te sturen en als je diegene goed genoeg kent een cadeautje. Gewoonlijk geld, want de meeste afgestuurdeerden hebben een flinke studieschuld.  Nu heeft Katja die nog niet, maar dat gaat wel komen als zij naar Medical School gaat.

Rick heeft op zijn werk ook af en toe naar de Nederlandse tv gekeken.  Hij vond het ook allemaal heel mooi gedaan. Op zulke momenten (en eigenlijk bijna altijd, hoor) vind ik het erg leuk om Nederlands te zijn.

Vanavond is er een groot Oranjefeest bij de Nederlandse Ambassade in Washington.  We hebben erover gedacht te gaan, maar het begint pas om acht uur en is niet om de hoek.  Te laat voor mij en ik ben nu maar blij dat ik ons niet heb opgegeven want met dit weer heb ik veel pijn en ben daardoor erg moe.  Het is het niet waard om maar voor een uurtje te gaan.  Ik vind het jammer, maar heb vandaag heel veel live gezien en echt het gevoel de sfeer meegeproefd te hebben. 

11 reacties:

Ymkje zei

Wij zijn wel vroeg opgestaan vandaag en na het hijsen van de vlag hebben we bijna de hele dag tv gekeken :) Ik vond het prachtig van A tot Z. En wat was iedereen mooi gekleed, vooral het koningsblauw was fantastisch. Het kijken riep nostalgische gevoelens op, maar gelukkig geen heimwee.

Karin zei

Ik ben ook vannacht opgestaan, toen weer een paar uur geslapen en de rest van de dag voor de computer doorgebracht. Vanavond toch maar even naar de receptie van de Consul geweest in Chicago maar nu heb ik het wel gehad en klaar voor een lange nacht slapen. Leuk dat Kai deze dag in Nederland heeft kunnen doorbrengen!

Gabrielle (otje) zei

De verbondenheid op internet, mn FB , vond ik mooi om te zien. Iedereen die ik ken keek naar de inhuldiging. Ik heb genoten van alles. Zo bijzonder om te weten, dat overal ter wereld Nederlanders voor even trots waren op hun nieuwe koning en koningin.

Wat een mooie uitnodiging voor Katja's graduation. Een mijlpaal voor jullie gezin. Waar gaat ze medical school doen of is dat nog onzeker ?

Anoniem zei

Leuk dat Kai het allemaal goed heeft kunnen zien. En jij hebt ook een hoop kunnen volgen op tv.
Wat eem mooie uitnodiging voor Katja, de foto is erg leuk geworden.
Groetjes Anja L.

Marion2 zei

Erg leuk om te lezen hoe je Koninginnedag hebt doorgebracht. Eigenlijk precies hetzelfde al wij. Ik vermoed dat Kai nog wel eens terug wil naar Nederland met Koningsdag! Het was zeker koud. Daar moest ik ook steeds aan denken als ik al die mensen buiten zag staan.

Prachtige uitnodiging van Katja! En wat leuk dat ze Medical School gaat! Is ze al aangenomen? Weer een overeenkomst tussen ons: mijn zoon is ook arts.

Anoniem zei

Nog gefeliciteerd met Kai, wat leuk dat hij het gisteren zo naar zijn zin heeft gehad in Amsterdam. Het was ook echt een topdag gisteren die (gelukkig) vlekkeloos is verlopen....Mooi afscheid van Bea en verwelkoming van WA zo.

Nu nog paar dagen werken en dan lekker op vakantie!

Groetjes, Evelyn

Anoniem zei

Wat vond Kai ervan, ik ben wel benieuwd wat de dingen waren die hem opvielen!
Ellen uit Friesland

Anoniem zei

Geweldige dag gister heerlijk hele dag op bank. koude wind. Gelukkig is alles zo goed verlopen en fijn dat Kai op sleeptouw werdt genomen. Auto's kwamen echt dicht langs. Ook genoten van alles op FB en twitter. Leuk he die nieuwe trend iedereen foto's van tv maken en plaatsen. Ik vondt het bijzonder om bv Jeanine al zo vroeg op te zien.

Nu zien hoe zaterdag gaat voor ze.
Liefs naomi

Petra zei

@Ymkje - Ik weet precies wat je bedoelt. Ik zei het gisteravond nog tegen Rick, ik had het graag meegemaakt, maar dan als toerist.

@Karin - Als de ambassade dichterbij was geweest waren wij ook wel even gegaan, maar het is drie kwartier rijden erheen.

@Gabrielle - Inderdaad voelde ik me gisteren weer helemaal Nederlands. Katja neemt eerst een jaar om zich voor te bereiden op de zware toelatingsexamens voor medical school. Ze hoopt dan ook na haar graduation snel een baantje te vinden.

@Anja - Dank je, we zijn zeer tevreden over de kaart.

@Marion - Katja gaat zich eerst een jaar voorbereiden op de zware toelatingsexamens voor medical school. Het is hier zo'n ander systeem dan in Nederland, ik verbaas me er nog steeds over.

@Evelyn - Waar gaat de vakantie dit keer heen?

@Ellen - Dat hoop ik binnenkort nog uit hem te peuteren want gisteren waren het alleen snelle sms-jes. Hopelijk zet hij zijn foto's ook snel op Facebook, ik ben heel benieuwd.

@Naomi - Wat is er zaterdag dan?

naomi zei

@ Petra- zaterdag is het 4 mei en dus dodenherdenking. Dan gaat de koning bloemen leggen op de Dam en is hun eerste officiele optreden.

Sally zei

Hier in Bangkok was alles vanaf de middag te volgen dus we hoefden niet vroeg op te staan. Alles werd live uitgezonden via BVN tv dus het was heerlijk voor de buis genieten. 's Avonds met 1200 medelanders bij de NL ambassade feest gevierd en de kroning/beediging gekeken via grote schermen. Inderdaad ben ik op zulke momenten trots om Nederlander te zijn.
Leuk dat Kai alles kon volgen in A'dam.