donderdag, april 25, 2013

San Antonio verkennen

Alweer heb ik heerlijk geslapen en wordt gewekt door een telefoontje van Rick, die vergeten was dat het hier een uur vroeger is.  Geen probleem, want het is acht uur en een prima tijd om op te staan.  Ik neem de tijd om mijn oefeningen te doen en te douchen en loop dan het hotel uit naar Starbucks.

Voor het ontbijt vind ik het makkelijk om hier wat te halen.  Vandaag is het wat warmer dus mijn Americano wordt een ijskoffie.  Daarbij bestel ik een spinazie wrap en eet die aan de lange tafel op.  In de rij hoor ik een stel Nederlands spreken en grappig genoeg blijf ik ze de hele ochtend tegenkomen.

De man naast mij zit naar mij toegekeerd en wat ik vrees gebeurt ook.  Hij spreekt me aan en vraagt of ik de legende van Lucifer en Lucinda ken.  Ik voel een ellenlang religieus verhaal aankomen en dat is inderdaad het geval.  Gelukkig heb ik intussen mijn eten op en drink gauw de laatste slokken van mijn koffie. Midden in zijn stroom van woorden krijg ik een sms van Annette en gebruik dat als excuus dat ik er vandoor moet.

Kate sms-t helaas dat haar zoon ziek is en ze daardoor vandaag niet kan komen.  Gelukkig hebben we gisteren die leuke dag samen gehad en ik vermaak me ook prima in mijn eentje.  Later vandaag zal ik hopelijk ook Annette en Fred nog eens zien, dus helemaal goed.

Na op de hotelkamer mijn grote fototoestel opgehaald te hebben, loop ik weer naar de Riverwalk.  Dit keer loop ik een stuk de andere kant uit en daarna weer het paardenhoefvormige stuk dat ik gisteren liep.  Daar vraag ik ook informatie voor kaartjes voor een bootritje op de rivier.  Lijkt me leuk om te doen, hopelijk is daar vanavond tijd voor.

Riverwalk filmpje

Vanaf de Riverwalk ga ik richting de Alamo.  Deze vroegere missie is vooral beroemd vanwege het beleg ervan door de Texaanse vrijheidsstrijders tegen de Mexicanen in 1836.  Hierbij vocht ook de legendarische Davy Crockett mee.

Eerst lees ik uitgebreid over de gebeurtenissen in die tijd in het museumpje.  Daarna loop ik de kerk zelf binnen, die nu een schrijn is voor de gevallen strijders in 1836.  Het is er heel donker en druk binnen, dus lang blijf ik er niet.  Wel fotografeer ik nog een aantal mooie bloemen in de tuin achter het gebouw.

Het loopt inmiddels al tegen lunchtijd en is ook wat warmer geworden.  Ik ga even terug naar de hotelkamer om mijn regenjas weg te brengen en wat luchtigers aan te trekken.  Dan ga ik de Riverwalk weer op om naar een restaurant voor de lunch te zoeken.

De meeste restaurants zijn "Tex-Mex" en ik weet dat we dat vanavond ook gaan eten, dus zoek wat anders.  Bij Boudro's zie ik een salade met gegrilde zalm op het menu staan en dat lijkt me perfect.  Ik bestel er een glaasje wijn bij en geniet van de live mariachi muziek die in het restaurant aan de overkant wordt gespeeld.  Het is de perfecte temperatuur om op een terrasje te eten, ik schat een graad of 22.

Na de lunch ga ik verder met ontdekken.  Eerst koop ik een kaartje voor het rivierboottochtje dat ik vanavond wil gaan doen.  Volgend op mijn programma is de San Fernando kathedraal.  Deze week is het Fiesta in San Antonio en op het plein voor de kerk staan allerlei kleurige standjes, spelen live bandjes en vieren mensen vrolijk feest.

Standje met Fiesta hoeden

Iedereen is vrolijk en kleurrijk gekleed.  Ik kijk mijn ogen uit en maak natuurlijk ook de nodige foto's.  Het enige jammere is dat de kathedraal nu gesloten is.  Ik had er graag binnen gekeken.

Als ik uitgekeken ben loop ik door naar het Paleis van de Spaanse gouverneur.  Dat is nu een interessant museumpje wat goed laat zien hoe de Spanjaarden hier in de 18e en 19e eeuw woonden.   Ook is er een mooie tuin bij.  Vooral de prachtig uit hout gesneden meubelen vind ik bijzonder en de houten voordeuren, die het verhaal over de Spaanse vestiging hier symbolisch vertellen.

Intussen sms-t Annette dat zij op weg zijn naar Market Square waar ik ze zal ontmoeten.  Ik kom er eerder aan dan zij en bekijk verschillende winkeltjes.  Ook hier is het een drukte van jewelste met feestende San Antonians en toeristen.

Hier kan ik vast ook iets leuks voor Rick en Saskia vinden om mee te nemen.  Voor Saskia slaag ik al gauw met een onyx olifantje.  Daar is ze tegenwoordig dol op.  Ricks cadeautje vind ik moeilijker en ik vind dat dan ook niet voor Annette een berichtje stuurt dat ze in de Mariachi Bar van Mi Tierra zitten.

Dit is een heel gezellige bakkerij, restaurant en bar.  Ik vind Annette en Fred vrijwel meteen en we drinken een drankje.  Voor Annette en mij een "Arnold Palmer", half ijsthee, half lemonade, lekker fris.  Het is heel gezellig en er is geen moment dat we zoeken naar een onderwerp om over te praten.

Als de drankjes op zijn gaan we nog wat winkelen, ik op zoek naar iets leuks voor Rick.  Eerst denk ik een t-shirt, maar dan zie ik een zaakje met hete sausjes.  Precies waar Rick dol op is en ik koop een fles met Soda Pop saus, die hier in San Antonio gemaakt is.

Na nog wat rondgekeken te hebben vragen we een tafeltje in het restaurant van Mi Tierra voor het avondeten.  Het menu is erg uitgebreid, maar uiteindelijk kies ik de gegrilde geit, aangezien ik nog nooit geit heb gegeten.  Het is erg lekker, al had ik liever wat meer vlees gehad.   Ook de anderen vinden hun eten smakelijk en de service is prima.

Voor we weggaan neemt de serveerder nog een foto van ons voor de grote wandschildering met allemaal mensen erop.  Het lijkt zo of wij deel van de wand uitmaken.

Annette en Fred brengen mij terug naar het hotel en daar nemen we weer afscheid.  Erg leuk dat ik ze twee keer heb kunnen zien deze reis!

In het hotel kijk ik even naar Wife Swap en loop dan weer naar buiten voor het bootritje.  Ik ben derde in de rij en kan daardoor fijn voorin zitten.  Alex, onze gids, vertelt interessant over wat we zien.  Ik probeer de verlichte Riverwalk te fotograferen, maar of dat in een bewegende boot is gelukt valt nog te bezien.

Regelmatig komen we een boot met een mariachi koor tegen, zo vrolijk!  Ik ben echt blij dat ik dit reisje per ongeluk tijdens de Fiesta heb geboekt.  San Antonio is altijd al een gezellige en vrolijke stad, maar nu helemaal.

Na vijfendertig minuten zijn we terug bij het beginpunt.  Ik bedenk me dat ik eigenlijk de Alamo ook graag in het donker wil fotograferen en loop daar snel heen.  Er is veel volk op de been, dus ik voel me niet onveilig als vrouw alleen in de donkere straten.  Dit keer krijg ik de Alamo zonder mensen ervoor op de foto en geniet nog even van de laatste blikken erop.  De geschiedenis van dit gebouwtje is zo indrukwekkend!

Terug in het hotel gaan de voeten omhoog en de televisie aan.  Wat een indrukken heb ik ook vandaag weer opgedaan!  Helaas is mijn bezoekje aan deze leuke Texaanse stad weer voorbij.  Morgen vlieg ik terug naar Washington waar ons een leuk en druk weekend te wachten staat.

Karin zei

Wat is het mooi allemaal!! Na ons bezoek aan Houston dit jaar en nu jou verslag zijn we van plan om volgend jaar in de Spring Break weer richting Texas te gaan en dan ook naar San Antonio aan te doen! Goede reis terug naar huis morgen!

Ja, zeker doen! Ik kan je Dallas/Fort Worth en Austin ook aanraden. Wij hebben 9 jaar geleden een rondreis in dit gebied gemaakt in Spring Break. Aan de rechterkant van dit blog staat de link naar het reisverslag daarvan.

TOG zei

Fijn dat je het zo leuk gehad hebt. Goede reis terug naar huis! Tosca

Wat een mooi, gezellig stadje is San Antonio met de missies en vooral om te wandelen langs de Riverwalk.
En ook biezonder dat je jouw internetvriendinnen hebt kunnen ontmoeten.
Nu heb ik het Riverwalk filmpje wel kunnen bekijken en het lijkt mij heerlijk om te varen op de River.
Kijk al uit naar de foto's.
Ik wens je een behouden terugreis en nog een fijn weekend in Washington.
Groetjes van Hilde uit B.

Alice zei

Vreemd die man met zijn Lucifer Lucinda verhaal. Er is namelijk geen enkele religieus verhaal over die twee. Wel is er tiener-fictie over hen geschreven, maar niet christelijk geinspireerd dus. Waarschijnlijk heeft hij je gewoon het verhaal uit het boek aangesmeerd. :-)
Wat een prachtige fotos trouwens!

Marie zei

wat een gezellig stadje is dat zeg! jij bent echt een avonturierster, hartstikke leuk!

Wat ziet die Riverwalk er gezellig uit! Al die leuke terassen en die bootjes.
Wat gaan de dagen snel als je het gezellig hebt.
Goede reis terug.
Groetjes Anja L.

jolanda zei

Leuk plaatsje, St. Antonio. Jammer dat Rick niet mee kon, hij zal zijn vakantiedagen een heel eind op hebben met de reizen nasr Duitsland en Hawaii. Ik hoor altijd horrorverhalen dat de amerikanen weinig vakantiedagen hebben. Klopt dat?

Leuke trip heb je gemaakt. Ik had nog nooit over St. Antonio nagedacht maar door jouw verhaal en de foto's heb ik een leuk beeld gekregen.
Goeie terug reis en een mooi weekend, Bea

Nel zei

Leuke verhalen weer Petra, stiekum jaloers over zoveel leuke reisjes en reizen die jij alleen of met je gezin maakt. Ik hoop dat de terugreis goed verloopt en alvast een heel fijn weekend. Ben heel benieuwd wat er allemaal op het programma staat want je schreef dat het een druk weekend wordt.

Hallo
Wat e. en heerlijke dagen en ik vindt deze voor mij redelijk onbekende stad erg leuk. En zou ik ook wel eens willen ebzoeken. Alles goed op loopafstand en toch veel te zien en te doen. En het geeft me een heel on-usa gevoel. Ik ben benieuwd naar je andere foto's. Verder een heel fijn weekend. xxx

Ik vond het erg leuk jou weer te zien! Bedankt dat je dinsdagavond helemaal naar de stad kwam.

Inderdaad is het een heel unieke stad. Er zijn niet heel veel steden in de VS met zo'n eigen persoonlijkheid.

Ja, ik vond het ook heel vreemd, volgens mij was het zijn eigen verzinsel ;).

Ja, ik kan echt enorm genieten van dit soort uitstapjes.

Inderdaad, het is alweer voorbij, maar blij dat ik gegaan ben.

Rick heeft vijf weken vakantie, dus dat valt hard mee. Hij wilde dit keer echter niet mee en we willen Saskia ook niet te vaak alleen laten.

Nog wel even erbij schrijven dat er inderdaad veel Amerikanen zijn, die maar twee weken krijgen. Ik ook de eerste jaren dat ik hier woonde. Maar je raakt eraan gewend en doet meer vakantieachtige dingen in de weekends.

Texas is erg leuk, vooral in de lente. Dallas, Fort Worth en Austin zijn ook de moeite waard.

De terugreis is wonderwel verlopen. Eindelijk eens geen problemen in Houston! We hebben o.a. een Oranjefeest dit weekend.

On-USA gevoel, grappig. Inderdaad waan je je daar half in Mexico, maar dat geldt voor een groot deel van Texas.

Zoals jullie zien heb ik mijn reacties op commentaren veranderd. Ik beantwoord elke reactie nu persoonlijk eronder. Zo hoef ik niet de hele tijd op en neer te scrollen en is het overzichtelijker.

Beste Petra,
Ik heb je blog van je terugkeer uit San Antonio met veel belangstelling gelezen en wat Rick betreft is het letterlijk een geluk bij een ongeluk dat hij er zo goed is van afgekomen met alleen maar wat blikschade aan de auto.
Jouw reacties op commentaren is makkelijker voor jou en ook voor jouw bloglezers, maar het probleem is dat ik op jouw blog van terugkeer van San Antonio helemaal niet meer kan reageren met dit nieuwe systeem en zo te zien je andere bloglezers ook niet.