Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, augustus 13, 2013

De rit naar huis

De airconditioning in dit hotel doet het wel heel erg goed!  Als ik het koud heb in de kamer zegt dat heel wat en dat is vannacht het geval.  Toch slaap ik prima en word pas wakker als Rick om half negen opstaat. 

We maken ons gauw klaar en een half uurtje later zijn we weer ingepakt en klaar om verder te gaan.  Rick en ik dachten dat we nog 500 mijl voor de boeg hadden, maar de GPS geeft ons een aangename verrassing.  Het zijn nog "maar" 419 mijlen (675 kilometer).

We zoeken een Starbucks op voor het ontbijt.  Die heeft een drive thru dus helemaal handig.  Met een turkey bacon sandwich en een sterke ijs-Americano kan ik er weer even tegenaan.  We stoppen nog even bij een Shell om te tanken en een zak ijs voor de haring en zalmpate in de koelbox en dan wordt het weer kilometers vreten.

Dit keer nemen we dus een andere weg.  Van de hoofdstad van Ohio, Columbus, nemen we de I-70 naar het oosten.  Het is een mooie weg door glooiend landschap met boerderijen in Ohio.  Het weer is lekker zonnig en we schieten goed op.

Om een uur of half twaalf rijden we bij Wheeling, WV, de grens met West-Virginia over.  Het landschap wordt steeds mooier.  We gebruiken voor navigatie zowel mijn auto GPS als Ricks telefoon en die geven ieder een andere route aan bij Washington, Pennsylvania.

De een wil de I-79 naar het zuiden nemen, de ander op de I-70 bijven.  We kiezen eerst de I-70, maar realiseren ons dan dat die naar de Pennsylvania Turnpike leidt en we hebben ons voorgenomen dit keer geen tolwegen te rijden.  Gelukkig zijn we nog niet ver van de I-79 afrit en maken rechtsomkeerts.  Deze weg is ook nog eens een stuk mooier.

In Morgantown, West Virginia, zoeken we zeker een kwartier naar de Panera daar.  We zijn net van plan het op te geven als ik hem eindelijk, een beetje van de weg af, ontdek.  Dit restaurant heeft een aantal veganistische keuzes en staat dus hoog op Saskia's lijstje.  Kai en ik vinden er ook van alles van onze gading (hoewel ik kipsalade op mijn sandwich krijg in plaats van de bestelde tonijnsalade, maar dat is ook weleens lekker als afwisseling). 

Na de lunch neem ik het stuur over van Rick.  Het weer is ondanks de voorspellingen nog prima en zelfs warm met zo'n dertig graden.  Jammer dat we dat in deze vierwielige kooi door moeten brengen, maar het is niet anders.

Mijn deel van de tocht is voornamelijk de I-68 (de National Freeway) en ik moet zeggen dat ik die heerlijk rijden vind.  Hij gaat door de bergen van West Virginia en later west Maryland.  Veel klimmen en ook bochten, maar prachtig aangelegd met drie banen en zelfs in de bochten hoef je niet veel af te remmen.  De prachtigste vergezichten zijn onze beloning bovenaan aan de berg.
Maryland's vlag is een van mijn favoriete in de VS

Naar beneden zijn de hellingen zo steil dat vrachtwagens gewaarschuwd worden en er "run away truck" paden zijn.  Er zijn daardoor waarschijnlijk ook maar weinig vrachtwagens en die moeten ook nog eens in de rechterbaan blijven hier.  Dat maakt ook dat het makkelijk is zo eventjes 130 km/u te rijden, dus we schieten goed op.  Gelukkig is er geen politie te bekennen.

In Maryland komen we ook over de oostelijke Continental Divide.   Alle rivieren en stromen ten westen hiervan stromen naar de Golf van Mexico, ten oosten naar de Chesapeake Bay.  De VS heeft natuurlijk meerdere "continental divides", zoals op die Wikipedia link te zien is.

Na de hele I-68 afgereden te hebben (zo'n 170 kilometer) stop ik bij een Sheetz.  Tijd om te plassen, een ijsthee te kopen en het stuur weer aan Rick over te geven.  We hebben nu nog zo'n anderhalf uur te gaan, maar het is ook spitsuur in ons gebied, dus we hopen niet in de file terecht te komen.

Het verkeer valt gelukkig alles mee en voor we het weten rijden we over de Potomac rivier Virginia binnen.  Het is altijd weer een opluchting om het vrolijke "Virginia welcomes you" bord met de cardinaal en dogwood bloemen te zien.  Iedere staat heeft zo zijn eigen welkomstbord. 

Dat van Virginia heeft, anders dan veel andere staten, nooit de naam van de gouverneur vermeld.  Kosten besparend, want Virginia is een van de weinige staten waar de gouverneur maar een termijn kan dienen.

Terug in Vienna stoppen we even bij de Whole Foods voor wat inkopen.  Rick ziet daar nog een ex-collega, die hij al jaren niet heeft gesproken.  Dan is het eindelijk tijd om naar huis te rijden.

Op weg naar Michigan zag ik tot mijn schrik dat mijn Virginia inspectiesticker 7/13 zegt.  Die is dus verlopen.  Buiten de staat is dat geen probleem, maar nu terug wel.  Op weg naar huis komt er in tegenovergestelde richting een Vienna politieagent op een motorfiets langs.  Hij kijkt duidelijk naar mijn voorruit, maar draait gelukkig niet om.  Morgen maar meteen een nieuwe inspectie laten doen!

Thuis ruimen we de van gauw uit, maar ik neem Ricks auto om Cosmo op te halen.  Ik wil het risico op een boete vanwege de verlopen inspectie sticker niet lopen.  Cosmo heeft, zoals altijd, een bad gehad en ondanks de baddoek, die Rick in zijn superschone auto legde, blijven er toch heel wat hondeharen op zijn zwart leren bekleding achter. 

Welkom in mijn wereld, denk ik een beetje gemeen, want mijn van wordt door iedereen als vuilnisbak gebruikt.  Ik weet nu al dat ik na deze reis weer allerlei troep van anderen kan verwijderen, zucht!  Ooit lijkt het mij ook leuk een echt eigen auto te hebben, al roep ik altijd dat ik het prima vind, zolang het maar rijdt.

We pakken onze gisteren gekochte Nederlandse spullen uit en ik neem er ook even een foto van, want we hebben die winkel flink leeggekocht, ha ha!  We hebben, behalve deze "buit", ook nog een pakje met vier haringen meegenomen, koel gehouden met ijs.

Die worden meteen door Rick en mij soldaat gemaakt.  Zo ontzettend lekker!!!  Ik eet ze op de traditionele manier en Rick in stukjes op een cracker.  Heel lief geeft hij mij de helft van zijn tweede haring.  De zalmpate heeft het nota bene bevroren hierheen gehaald.  Morgen ga ik die lekker als lunch hebben.

We bestellen Thais eten en dan is mijn energie op.  Onvoorstelbaar hoe dat na een dag zitten en rijden zo kan zijn.  Lekker America's Got Talent kijken en dan een dag rust voor het volgende avontuur begint. Geen wonder dat de zomer zo snel gaat!  Maar ik geniet met volle teugen van al die leuke dingen.

De rest van de foto's van deze reis staan hier.

10 reacties:

Marie zei

Lekker die haring! En al die andere lekkere NL dingetjes! Fijn dat de terugreis zo spoedig is verlopen! Welcome home!

Sally zei

nou dat is inderdaad een hele buit ;-). Fijn dat jullie weer heelhuids en veilig thuis zijn gekomen. Geniet van je Nederlandse waar.

Tineke zei

Leuke vakantie en foto's van jullie verblijf bij Rick's vader; jammer dat het zo kort was.
Wij zijn terug van fijne vakantie in zeeland en hebben maandag dochter met echtgenoot en kids van schiphol gehaald; genieten weer volop van het samen zijn met alle kids en kleinkids en mijn laatste vakantieweek.
We hebben een heerlijke zomer in nl al 7 weken relaxed zomerweer.

Marion2 zei

Zo, jullie kunnen er weer tegenaan! De zwart/wit snoepjes zijn me toch lekker! Als ik daar aan begin, kan ik nooit meer stoppen (daarom koop ik ze maar niet meer :(). Grappig, ik maak altijd een foto van alle spullen die ik bij Bath & Body Works heb gekocht.

Ik denk dat ik de omgeving van je schoonvader zo Amerikaans vind vanwege het meer. Eigenlijk wel raar als ik er zo bij nadenk.

Jullie zijn heerlijk veel op reis deze zomer! Ik benijd je wel (ben door omstandigheden voor het eerst niet weg geweest, maar hopelijk komt dat later dit jaar nog).

Anja zei

Fijn dat jullie , na een gezellige trip, weer veilig thuis zijn aangekomen. Jullie hebben flink ingeslagen, lekker hoor. Het is inderdaad een hele drukte op de wegen bij jullie tijdens de spits.

Anoniem zei

Wat leuk al die Nederlandse producten. Wij zijn juist weer blij dat er een internetwinkel is met allemaal Amerikaanse producten ;)
Af en toe bestellen we wat en zijn we weer even terug op vakantie. (oa m&m's almond, zoete pindakaas)
Herkenbaar hoor.... Die auto's. Hier precies zo.
Marjon

naomi zei

Hallo

Wat een heerlijke dagen heb je bij Dad gehad, ben benieuwd hoe het met het hondje gaat. Verder leuke groepsfoto. En jullie hebben zekers lekker ingeslagen.

Gelukkig heb je op tijd in de gaten dat je sticker verlopen zonde om daar een bekeuring voor te krijgen. Waar gaat de reis morgen heen?

Ik heb alle afleveringen van My america gezien wat mij opviel is hoe on engels Paul Verhoeven praat nog met een erg NL accent ondaks dat hij daar woont. Echt bizar. Hij heeft ook wel heel erg mazzel gehad voor mij echt de USA dream. Hier een usa meisje ontmoeten en dan daar heen verhuizen en zo dicht bij de politiek en bv Obama komen door je schoon moeder.

Michiel Vos zie ik hier ook wel op tv journalist voor nos bv tv vandaag en hij komt weekelijks op de radio 538 bij Ruud de Wild dan bepraten ze het nieuws in usa. Erg grappig altijd.

Geniet van je heerlijke spulletjes en een goede reis morgen

Liefs

naomi zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Petra zei

@Marie - Wat zijn er dan toch veel typisch Nederlandse dingen voor zo'n klein landje, he?

@Sally - Het had nog meer kunnen zijn ;). Ik heb de ontbijtkoek en appelstroop laten staan

@Tineke - Veel plezier met de familie! Ook fijn dat het een echte zomer is in Nederland.

@Marion - Hopelijk geen nare omstandigheden? Ik heb vandaag die zwartwit snoepjes geprobeerd, inderdaad gevaarlijk lekker!

@Anja - Het is zaak hier de sluipwegen te leren kennen. Het valt allemaal nog wel mee als je het weet te omzeilen.

@Marjon - Blij dat te lezen! En ja, ik zou in Nederland weer Amerikaanse produkten missen.

@Naomi - Ik vind het ook gewoon zo raar dat Paul Verhoeven Engels spreekt in een Nederlands programma. Die Michiel heeft zijn bedje hier gespreid gevonden ;).

Marion2 zei

Helaas wel. Maar ik zet liever niet op internet wat precies. Maar misschien herinner je je nog wat er aan de hand was met een van de kinderen, toen we jullie een aantal jaren geleden tijdens een vakantie bezochten. Het heeft er zijdelings mee te maken. Op zo'n moment ga je liever/beter niet weg. Maar als alles goed gaat, komt er misschien nog een tripje later dit jaar.