Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, september 05, 2013

Een mooie rondleiding

Om de een of andere reden ben ik al vroeg klaarwakker.  Waarschijnlijk omdat ik zoveel zin heb om vandaag weer eens een rondleiding te geven!  Ik blijf nog tot kwart voor acht liggen en spring dan onder de douche.

Eenmaal beneden heeft Rick de koffie al klaar staan voor mij en we ontbijten samen.  Zoals meestal 's ochtends staat HLN aan.  Ik lepel mijn Chobani bites yoghurtje naar binnen, net als er iets over die yoghurt op het nieuws komt. 

Het blijkt dat er yoghurt uit de roulatie wordt gehaald omdat er schimmel in kan zitten.  Het gaat om yoghurt met een bepaalde code en jawel, dezelfde als op mijn bakje.  Dat zit dus net in mijn maag, lekker dan!  Ik kijk op de andere bakjes en ook die code, die gaan dus de prullenbak in.  Er staat op de website dat ze vervanging of geld terug geven, maar het zijn maar een paar bakjes, en de moeite niet waard.  Van een beetje schimmel zal ik ook niet doodgaan, zullen we maar hopen, ha ha.

Rick brengt me naar de metro waar de trein al klaarstaat.  Net voor half tien stap ik bij het Smithsonian station weer boven de grond.  Het is zo begin september een stuk rustiger dan in de vakantiemaanden.  Ik zie nog niemand, die aan de beschrijving van mijn groepje kan voldoen.

Om klokslag half tien komen er mensen naar boven bij wie mijn "Nederlanders" radar afgaat.  Ik kan nooit precies beschrijven waarom ze er anders uitzien dan Amerikanen.  Net iets andere kleren en schoenen, denk ik.  En inderdaad, ik maak kennis met L., L. en P.

Na mijn gewoonlijke geschiedenispraatje bij de grote kaart, die bij het metrostation staat, lopen we langs de musea richting het Capitool.  Het is heerlijk weer, warm, maar niet vochtig en er staat een verkoelende bries. 

Het is overal heel rustig, ook bij het Capitool, want het gros van het Congres gaat pas maandag weer aan het werk.  We lopen erlangs naar de Library of Congress.  We zijn de enigen in de rij, al is het binnen wel wat drukker.  Ik blijf het leuk vinden dat we nu de grote leeszaal mogen fotograferen en vandaag is daar ook genoeg tijd voor.  Ooit wil ik nog een kaart aanvragen en er zelf binnengaan.


Via de voorkant van het Capitool lopen we langs Pennsylvania Avenue naar het Newseum.  Daar besteden we wat tijd aan het lezen van de voorpagina's uit alle staten van vandaag.  Altijd leuk om de uiteenlopende onderwerpen te zien, tenzij er iets ernstigs gaande was laat dat goed zien hoe enorm en divers dit land is.

We gaan verder, slaan rechtsaf op 7th Street en lopen Chinatown in.  Dit is altijd een goede buurt om te laten zien dat er ook gezellige buurten met winkels en restaurants in de stad zijn.  Ook is de Chinese boog mooi en komen we zo langs het oudste kerkje in dit gedeelte van de stad en Ford's Theatre waar Lincoln werd neergeschoten.

We hebben er kennelijk flink de pas in gezet, want komen al om kwart voor twaalf bij de Old Ebbitt Grill aan.  Het halve uur voor onze reservering daar gebruiken we om het Kerkje van de Presidenten in te gaan en de voorkant van het Witte Huis te bekijken. 

Bij de Old Ebbitt Grill wordt ik zo enthousiast door Mark en Tony begroet dat het mijn gezelschap het commentaar ontlokt dat ik hier vast vaker kom.  Onze tafel staat al klaar, we mogen zelfs kiezen.  Het is ook in het restaurant niet zo druk als het kan zijn.

L. en ik bestellen hetzelfde, de ontzettend lekkere zalm, feta en watermeloensalade. De mannen nemen meer mannelijke dingen, P. de "senator" sandwich (kalkoen en ham op aardappelbrood) en L. de panzanella kipsalade.  Iedereen is, zoals altijd, zeer tevreden over zijn of haar keuze.

Het gesprek tijdens de lunch is geanimeerd en we blijven nog even langer zitten om het af te maken.  Daarna beginnen we aan de tweede helft van de rondleiding.  Beginnend natuurlijk met de achterkant van het Witte Huis. 

We weten dat Obama niet thuis is, maar er is wel Secret Service op het dak, dus ik denk dat de first lady er wel is, al weet ik natuurlijk niet zeker dat de beveiliging op het dak er enkel is al de familie thuis is.

Ook bij de monumenten is het heel stil.  Alleen in het Lincoln Memorial zijn er nogal wat mensen.  Dat is altijd het meest populaire op de Mall.  We steken over naar het Tidal Basin waar ik nu niet meer de controversiele spreuk op het standbeeld van Martin Luther King Jr. kan aanwijzen.  Je kunt ook helemaal niet meer zien dat die er ooit stond!

De volgende stop is het Franklin D. Roosevelt Memorial, ik denk wel mijn favoriet, omdat er zo over na is gedacht.  We zwaaien van verre naar George Mason in zijn minst bezochte monument aan de Mall en bezoeken dan als laatste het Jefferson Memorial. 

Er wordt weleens gevraagd naar welke tijd je terug zou willen gaan als je de keuze had.  Ik zou er dan niet willen blijven, maar ik had graag die eerste Founding Fathers ontmoet.  Ik weet zeker dat zij ook wel hadden willen zien wat hun werk heeft bewerkstelligd.  Er is, zoals met vrijwel elk land, van alles aan te merken aan de USA, maar het is toch maar het enige land ter wereld waar 50 vrijwel autonome staten vrijwel een geheel vormen.

Wij lopen via het Bureau of Engraving and Printing terug naar het metrostation.  Daar neem ik afscheid van mijn groepje.  Het was weer een heel leuke dag met leuke mensen en het weer werkte zeker mee.

Al snel komt mijn metrotrein en Saskia heeft al beloofd mij van de metro te zullen halen.  Gelukkig, want de enigen, die niet happy zijn, zijn mijn arme voeten.  Hoe dan ook is zestien kilometer veel lopen, ook al heb ik verder geen klachten over mijn Teva sandalen.  Dat zijn nog steeds de beste schoenen voor de rondleidingen in de zomer.

Thuis ga ik eerst even op het deck zitten, maar na de eerste twee muggenbeten ondanks de Off! besluit ik dat ik al de hele dag buiten ben geweest en ga naar binnen.   Gezellig samen met Saskia tv kijken, terwijl zij haar avondeten eet.

Saskia klaagt alweer over hoofdpijn, maar gelukkig dit keer niet zo erg.  Ze vertelt dat ze al haar social media accounts heeft verwijderd vandaag.  Geen Facebook, geen Tumblr, geen Twitter meer, alleen haar vrienden en vriendinnen op SMS. 

Wauw, dat verbaast me van mijn sociale tiener, maar ik denk dat zij in het ware leven genoeg sociaal leven heeft en ben blij dat ze die "social media" dus niet nodig heeft.  Ze vond dat ze te snel werd afgeleid en wil zich concentreren op haar schoolwerk.  Dat klinkt in ieder geval zeer veelbelovend.

Rick sms-t dat hij in Vienna is en of hij eten mee zal brengen.  Dat vind ik prima, want ik ben heel moe van vandaag.  Het wordt Natta Thai, mijn favoriete Thaise restaurant.  Hun wild pork is zo lekker met verse groene peperkorrels!  Vanavond lekker bankhangen en vroeg naar bed, morgen weer een rondleiding.

Foto's van vandaag staan hier.

10 reacties:

Anoniem zei

16 km lopen op je TEVA-sandalen is niet niks.
Ik heb ook teva-sandalen gekocht op jouw aanraden en ben daar ook biezonder tevreden over, zo makkelijk.
Zo heb je jouw beweging wel gehad en voor vandaag wens ik jou terug een gezellige rondleiding.
Ik blijf jouw rondleidingen met veel aandacht volgen en geniet ook biezonder van jouw foto's.
Groeten van Hilde uit B.

Jeanny zei

Mooie foto's en schitterend weer! Wij zijn 13 oktober a.s. in Washington en hebben de gehele dag een fiets gehuurd. 16 km wandelen vind ik toch wel veel :)
Ben je eigenlijk verplicht een fietshelm te dragen?
Groetjes!!!

Hester zei

Wat grappig dat je elke keer de Nederlanders er zo uit weet te pikken. Ik had het ook tijdens mijn studie in Idaho, hoewel ik me wel eens vergiste en van Duitsers en Belgen ook dacht dat ze Nederlands waren. De Australische studenten waren er ook makkelijk uit te pikken :-)

Groeten en een fijn weekend.
Hester

Anoniem zei

Mooie foto's toch weer.Wat knap van Saskia dat ze alle social media laat vallen, ze toont wel karakter hoor.Nu maar hopen dat het haar studie ten goede komt.
Vreemd dat je vaak hoort spreken over de USA als een land.Het is toch een werelddeel net als Europa. De USA is verdeeld in staten en Europa in landen.
Het zomerse weer zit er hier voorlopig weer op. Net de eerste donderslagen gehoord gevolgd door een fikse regenbui. Een beetje afkoeling mag wel van mij.
Fijn weekend Wil

Sally zei

Leuk toch weer die rondleidingen en je zal wel een 'radar' hebben voor Nederlanders. Knap ook van Saskia om al die accounts te verwijderen want tegenwoordig heeft/communiceert bijna iedereen via die weg. Daarom ook haar actie haha.

off topic: er zit in typfoutje in je titel;-).

naomi zei

Hallo Petra

Ook ik heb sinds kort teva's, ze lopen heerlijk en zien er elegant uit,zelf onder een jurk staan deze mooi. Mijn oude jezus sandalen waren veel groffer. En het loopt echt top.

Ik zou wel terug willen naar de tijd van north en south en een dag in die jurken lopen, maar wel met deluxe van wc uit deze tijd haha.

Saskia kan heel veel dicipline laten zien qua sporten/ afvallen/ veganist zijn, maar jammer dat ze dat niet heeft in haar school werk (duits). Maar ik denk dat ze andere dingen vanuit een overtuiging doet en school is moeten. Wel knap om FB en al die andere dingen eruit te gooien. Ik zou niet zonder FB kunnen vindt het gewoon leuk. Maar ben ik aan het werk kijk ik ruim 9 uur niet naar. Ben nu ook een beetje verslaafd aan he FB spel my vegas, waar je op slot machines speelt en zo punten kunt sparen om gratis shows/ eten of kamers in Las Vegas te kunnen krijgen.

Genoten weer van je rondleiding en je foto's.

Liefs Naomi

Anoniem zei

Knap en verstandig van Saskia. Wellicht moeilijk vol te houden, maar het geeft wel weer dat ze, mi, goede, bewuste keuzes maakt in haar leven, net zoals het veganisme.Zou er zeer blij mee zijn als ouder!
Encinitas

Petra zei

@Hilde - Ik vind de rondleidingen ook nog steeds heel erg leuk. Altijd weer andere mensen, dat alleen al is leuk.

@Jeanny - Ah, jammer :(. Het zijn wel prive rondleidingen, he, je kiest zelf voor hoe lang. Met de fiets krijg je de uitleg natuurlijk niet :). Vandaag deed ik trouwens de kortere rondleiding en dan zie je ook veel. Ik heb trouwens ook fietsrondleidingen gedaan. Helmen zijn alleen verplicht (en nu weet ik dat niet voor DC, maar denk hetzelfde) voor mensen onder de 14

@Hester - Gek, he? Ik had het vandaag weer! Een gezin liep langs en ik dacht "Nederlands", even later liepen zij het museum in en ik uit en jawel, hoor.

@Wil - Nee, hoor, de Verenigde Staten zijn geen werelddeel. Canada en Mexico maken ook deel van het werelddeel Noord Amerika :)

@Sally - Dank je, ik zal het verbeteren, ik moest ook echt nog twee keer kijken, oeps!

@Naomi - Ik ga dat spel eens bekijken, klinkt leuk!

@Encinitas - Ja, ik hoop dat dat het is, kan natuurlijk ook dat ze accounts aanmaakt die wij niet kunnen vinden, maar misschien ben ik dan te cynisch. Met tieners weet je echter maar nooit :) Wij hopen wel dat we niet cynisch hoeven te zijn, natuurlijk, maar het gaat om de resultaten en met dat Duits spant het er op het moment wel om.

Anoniem zei

Je hebt helemaal gelijk, heb dit over het hoofd gezien.
Groetjes Wil

Petra zei

Sorry, ik lees het terug en dan klinkt het heel belerend, zo heb ik het niet bedoeld :)