Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, september 29, 2013

Renaissance Festival

Zaterdag

Als ik opsta zijn Saskia en Kaylee al hard bezig met voorbereidingen om naar Washington te gaan.  Daar gaan ze het DC Veg Fest bezoeken.  De hele dag krijg ik allerlei enthousiaste sms-jes van Saskia.  Een keer schrijft ze zelfs dat het de beste dag van haar leven is.  Duidelijk genieten ze enorm, Kaylee is vegetarisch, dus ook in haar element.

Na mijn ontbijt en lekker lui allerlei website en de Washington Post weer eens gelezen te hebben, begeef ik me naar boven voor een uur interval op de elliptical.  Op het weekend is het moeilijk parkeren bij de sportschool en zo'n interval is ook flink sporten.

Eigenlijk wil ik ook wel naar een of ander herfstfestival of Oktoberfest, maar een zoektocht online laat zien dat de meesten de komende paar weekenden worden gehouden.  Toch heb ik zin om foto's van herfstachtige dingen te nemen.

Eerst haal ik een dunne bagel met gerookte zalm en cream cheese bij Manhattan Bagel.  Die is erg lekker, alleen doen ze er, ondanks herhaalde verzoeken tot een dun laagje,  toch weer zoveel cream cheese op dat de smaak daarvan overheerst.  Volgende keer ga ik vragen het maar aan een kant te smeren, misschien dat dat helpt.

Dan rijd ik naar DePaul's Urban Farm, een boerenstand midden in Vienna.  Daar zijn onder anderen allerlei kleuren chrysanten, verschillende soorten pompoenen en appels en appel- en pompoenboters en andere jams te koop.  Een kleurrijk geheel en ik gebruik mijn telefooncamera veel. 


Met een groot fototoestel durf ik hier niet zonder toestemming rond te lopen, maar zou dat graag willen!  Sowieso krijg ik mooie foto's met de telefoon en opeens heb ik ook wel zin in de herfst.  Om niet enkel maar te fotograferen, maar ook wat geld in het laadje te brengen voor dit kleine bedrijf koop ik een paar sierpompoenen in de vorm van zwanen.

Thuis lijn ik Cosmo aan voor een wandeling door de buurt.  De zon is een beetje verdwenen, maar het is verder heerlijk weer.  In de verte zie ik ook weer blauwe lucht aankomen en met bewolking is er beter licht voor foto's.   Ik maak er een paar onderweg van bloemen, maar ook van de tuin van de hoarders.  Daar wil je toch niet naast wonen?

De auto is er niet, maar die zit dus ook vol troep
En toch zo'n mooie bloem in de tuin

Intussen ben ik al een tijdje van plan om het nieuwe seizoen van America's Next Top Model te gaan kijken.  Dat is al weken bezig en dit keer zitten er ook mannen bij.  Ik besluit de rest van de middag een ANTM marathon te houden.  Extra leuk om ze achter elkaar te kijken!

Om een uur of vijf komen Saskia en Kaylee terug.  Ze hebben zakken vol met spullen mee, veel gratis en ook een aantal t-shirts en bijzondere veganistische etenswaren.  Ik mag er een paar dingen van proeven en moet zeggen, het smaakt prima.  Ze hebben duidelijk genoten.  Toch fijn dat we zo dicht bij de metro wonen, zodat het makkelijk is voor de tieners om naar Washington te gaan.

Voor het avondeten heb ik alweer enorme zin in sushi, maar ja, dat had ik gisteren ook al. Ik ben gewend iedere dag iets heel anders te eten, merk ik. Dan bedenk ik me dat Japanners vast ook meerdere keren per week sushi eten.  Ik bestel heel andere dingen dan gisteren, waaronder een paar van Yama's speciale rolls. 

Een half uurtje later haal ik ze op en het is weer smullen!  Intussen kijken Saskia en ik meer America's Next Top Model afleveringen.  Ik vind de mix van meisjes en jongens erg leuk.  Tegen half elf komt Rick ook weer thuis. 

Gek hoe ik het altijd moeilijker vind de weekenddagen zonder hem door te komen dan de dagen door de week.  Rick heeft hetzelfde, vandaar dat ik door de weeks reis als ik op weg ga, tenzij hij mee kan.  De weekenden zijn onze tijd samen, duidelijk.  Ik heb weer eens extra respect voor mensen, die hun partner voor langere tijd moeten missen.

Zondag

Rick leeft kennelijk nog op "mountain time", het tijdsverschil met Denver is twee uur.  Ik ben al gedoucht en klaar voor hij opstaat.  Dat is zeer ongewoon.  Rick maakt zich ook gauw klaar en dan gaan we in Vienna ontbijt halen.

Voor mij eerst een power breakfast sandwich van Panera, mijn favoriet.  Bij Starbucks bestel ik mijn ijs-Americano en Rick zijn latte en kalkoenbacon sandwich.  In de auto eten we het op, want we gaan vandaag naar het Maryland Renaissance Festival.  Het is alweer een tijd geleden dat er geen kinderen meegingen, maar Saskia voelt zich niet lekker en heeft veel huiswerk.

Het is zo'n drie kwartier rijden en vorig jaar hebben we een sluipweg gevonden om het zware verkeer het park in te vermijden.  Vandaag vinden we zelfs helemaal een achterom weg en zonder enig oponthoud rijden we de noordingang binnen.  Beduidend minder mensen gebruiken deze ingang dus we staan ook al gauw bij de kaartjesloketten.  Iets om voor volgende jaar te onthouden, deze route!

Al snel lopen we het Middeleeuwse "dorpje" binnen.  Het is een permanent "oud-Engels" uitziend dorpje en heel veel mensen zijn in kostuum.  Niet alleen de officiele deelnemers, maar ook de bezoekers.  Zoals ieder jaar kijk ik mijn ogen uit en neem heel wat foto's.

We beginnen met langs de verschillende winkeltjes te lopen.  Er is veel moois te bekijken, veelal ambachtsprodukten, handgemaakt en daardoor heel erg duur.  Heel veel prachtige kostuums zijn er te koop en fantasiefiguren, zoals draken en feetjes en sieraden met een fantasiethema.  Ook zijn er allerlei uitvoeringen, varierend van zangers tot koorddansers.
Soms is de "kunst" niet onze smaak, deze kakkerlakken van mosselschelpen gemaakt kosten $145!

Ook zijn er een aantal tentoonstellingen.  Een paar daarvan hebben we nog niet eerder gezien.  Zo staat er een klein "kerkje" waar de Britse kroonjuwelen te bekijken zijn.  Natuurlijk weten we dat dit niet de echte zijn, maar zijn toch nieuwsgierig en gaan een kijkje nemen.

Ze zien er heel erg echt uit en een van de medewerksters vertelt ons dat dit een van de vier verzamelingen van "oefen" juwelen is van het Britse koningshuis.  Alles wat we zien werd volgens haar door de koningen en koninginnen gebruikt om te oefenen voor de ware plechtigheid.  Of het waar is, geen idee, maar het zijn wel heel goede namaakjuwelen.

Niet ver daarvandaan kunnen we allerlei bijzondere reptielen bewonderen.  Daar hoort de langste en dikste python, die ik ooit heb gezien (en in Afrika heb ik er best veel gezien) bij.  Ook kun je poseren met een enorme albino python, zo eentje als Alice Cooper heeft.  Ik heb dat in New Orleans al eens gedaan, maar Rick nog nooit. 

Hij wil echter niet, want claimt pijn in zijn nek te hebben.  Of dat ook zo is of hij toch wat bang is voor zo'n grote slang zullen we nooit weten (nee, hoor, grapje, hij had echt pijn en wilde er geen zware slang op).

Inmiddels hebben we beiden trek gekregen.  De afgelopen jaren met tenminste een van de kinderen mee kwamen er zoete aardappelfrietjes, worsten op stokken en dergelijken langs.   Die zijn er nog steeds, maar te zwaar voor ons.  Ik heb "Oh, Shucks" (een woordspeling, want de uitdrukking betekent zoiets als een verlegen "Oh, dank je" na een compliment, maar "shuck" is ook een oester openmaken) ontdekt. 

Daar worden oesters, mosselen en garnalen verkocht.  Ik bestel een paar oester shots (oesters in een klein beetje bloody mary) en een bakje gestoomde garnalen.  Rick gaat voor de crabcake sandwich, die gefrituurd is en dus niet echt mijn ding, maar hem smaakt het goed.

We delen een tafel met nog twee stellen en kletsen wat met hen.  De meeste mensen komen jaarlijks naar dit festival en deze twee paren zelfs meerdere keren per jaar.  Ik vind het een ontzettend leuk festival en zou er graag een hele dag alleen maar om te fotograferen willen rondlopen, maar meerdere keren per jaar is me wat teveel van het goede.

Na het eten lopen we nog een tijdje rond en kijken bij mijn favoriete sieradenstandje.  Daar hebben ze leuke drakenoorbellen, maar meer voor een Kerstcadeautje dan voor zomaar.  Ik neem hun visitekaartje mee om dingen van hun website op mijn verlanglijstje voor dan te zetten.

Om een uur of drie hebben we het allemaal wel gezien.  De rit naar huis verloopt vlot wat in dit gebied weleens anders kan zijn.  Saskia en Lawrence begroeten ons, hij kwam om haar wat te verzorgen, want ze heeft een flinke verkoudheid. Ze zijn zo lief voor elkaar, die twee.

Tot het te koel wordt ga ik buiten zitten lezen.  Het weerbericht voor de komende week is prachtig!  Temperaturen van zo'n 26 graden, zonnig en gewoon heerlijk.  Langzaam komen de herfstkleuren, maar over het algemeen is het nog helemaal groen.  Ondanks dat ik nog steeds een zomergevoel heb, begin ik toch ook die herfstsfeer weer erg te waarderen.  De kleuren en het weer zijn gewoon zo mooi!

Voor het avondeten bestellen we Zpizza en kijken opgenomen premieres van shows als "The Big Bang Theory".  Rick is helemaal blij dat al zijn favorieten weer nieuwe episodes hebben.

Vandaag deed Katja ook een mooie "hike" (bergwandeling), die ik ook eens wil doen.  Hier een leuke foto van haar en het mooie landschap van Virginia op de achtergrond (wie wil hier nu nog niet op vakantie komen?):


Meer herfstfoto's staan hier

De festival foto's staan hier

5 reacties:

Tineke zei

Wat een prachtige herfstkleuren en het festival past er mooi bij; heel bijzonder.

Fijn dat Kai een baantje heeft en Katja een vriendschap weer nieuw leven gaat inblazen.

Wij krijgen hier ook mooie kleuren , zijn gisteren appels en peren gaan plukken bij een fruitkweker met open weekend

Anja zei

Wat een leuk festival en wat maak je toch mooie foto’s met je telefoon. Op vakantie komen........ik kom er wonen ;)

Anoniem zei

Wat een prachtige foto's.
Herfstkleuren zijn inderdaad prachtig. Bij mij bloeien nu de herfstasters ook zo mooi.
Geniet van de heerlijke temperaturen de komende week.
Groet, Bea

Ingrid en Michael zei

Heel sfeervol al die herfstkleuren. Genieten hier!! En wat leuk voor de meisjes dat er zoveel van hun gading was op de vega dag!! Saskia helemaal blij, goed!! En een fantastische foto van Katja en omgeving. Ik wil WEL!!!! op vakantie bij jou!! :-D

Petra zei

@Tineke - Leuk, hoor, appels en peren plukken. Het is dat wij te weinig mensen hier hebben om ze op te eten.

@Anja - Ja, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen (hopelijk een heel aantal daarvan samen met mij :))

@Bea - Nou dat ga ik zeker doen!

@Ingrid - Ik wil zelf ook heel graag die hike van Katja doen. Is hier een uur of twee rijden vandaan, dus hopelijk snel.