Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, september 11, 2013

Twaalf jaar geleden alweer

Gisteravond toen we thuiskwamen van ons heerlijke dinertje kreeg Rick wat minder nieuws over het derde jaar Duits van Saskia.  Zij is nog maar halverwege het tweede jaar en wilde dit schooljaar zowel het tweede als derde jaar afmaken. 

Nu blijkt het derde jaar echter precies als een gewoon schooljaar wordt onderwezen en vorige week dus begonnen is.  Op geen enkele manier kan Saskia het tweede jaar in een weekend afmaken, dus dat is een probleem.

Meteen zag ik Saskia straks als enige van haar vrienden geen high school diploma krijgen aan het einde van het jaar.  Ik sliep er zelfs slecht door, iedere keer als ik maar een beetje wakker was, maalden mijn hersenen weer over dat stomme Duits!

Eindelijk kwam ik tot een besluit dat me genoeg tot rust bracht dat ik tenminste nog even in slaap viel.  Ik ga zodra ik wakker ben Saskia's counselor bellen om haar gedachten erover te horen.  Ik weet dat Saskia al herhaalde malen met haar overlegd heeft. 

Rick en Saskia zijn al vertrokken als ik de lamellen opentrek.  De zon schijnt weer uitbundig en het belooft weer een hete zomerdag te worden, warmer dan het in augustus was!  Ik klaag zeker niet.

De koffie staat dankzij Rick al klaar en na een kop koffie ingeschonken te hebben bel ik Saskia's guidance counselor, Samantha.  Zij neemt meteen de telefoon op en weet inderdaad al van Saskia's situatie af.  Ze stelt me meteen gerust dat Saskia ook zonder Duits 3 een diploma zal krijgen, alleen geen "advanced" diploma. 

Dat is een onderscheiding, die alleen Fairfax County heeft op high school diploma's en eentje, die de colleges niet eens zullen zien.  Heel belangrijk is dat dus niet, al zou het natuurlijk wel leuk zijn om die sticker op Saskia's diploma te zien.  Voor zo'n advanced diploma moet je echter drie jaar van dezelfde vreemde taal genomen hebben en zonder Duits 3 voldoet Saskia daar niet aan.

De counselor vertelt nog wat andere dingen, die me gerust stellen, zoals een brief aan de colleges van haar dat de high school vlak voor Saskia's tweede high school jaar begon de Duitse lerares kwijtraakte en Saskia daardoor enkel Latijn kon nemen in het tweede jaar.  Dat was geen taal voor haar, waardoor ze Duits online is gaan doen.  Volgens de counselor toont dat dat Saskia zelfstandig kan studeren.

Na een kwartiertje heb ik er allemaal een veel beter gevoel over.  Er is ook echt wel een juk van mijn schouders gevallen, nu we niet meer zo op Saskia's huid hoeven te zitten wat dat Duits betreft. 

Ze moet wel nog die tweede helft van Duits 2 afmaken en zo snel mogelijk, zodat de credits daarvoor naar de colleges gestuurd kunnen worden.  Ook dat is echter geen halszaak. Ik bedank de counselor hartelijk en hang op. 

Dit was in alle vier jaar voor het eerst dat ik met haar sprak en ze klinkt, in tegenstelling tot de counselor, die Katja had, alsof ze echt weet waar ze het over heeft.  Als Saskia uit school komt vertelt ze dat de counselor ook met haar de details van ons gesprek heeft besproken. 

Intussen is het ongeveer de tijd dat in 2001 het eerste vliegtuig in het World Trade Center in New York vloog.  Twee jaar na die datum schreef ik hier over hoe wij die dag meemaakten, van toen af altijd de dag na mijn verjaardag.  Twaalf jaar later krijg ik nog steeds een brok in mijn keel bij het zien van de beelden en de vele herdenkingen.

Na een uurtje besluit ik dat ik geen zin heb om de hele dag met een huilgevoel rond te lopen.  Ik doe de televisie uit en rijd naar de sportschool.  Vandaag is zo ongeveer de enige dag van het jaar dat ik blij ben dat de tv daar altijd op een sportkanaal staat.  Ik zet de televisie op mijn cardioapparaat uit en ga lezen.  Langzaamaan voel ik mijn mineurstemming wegebben.

Iets meer dan een uur later loop ik de hitte weer in.  Ik vind het heerlijk dat we zulk echt zomers weer hebben en mijn spieren ook.  Anderen klagen steen en been, want dit is augustus weer en niet september. 

De kou komt snel genoeg denk ik dan en erger me aan de weermensen, die "lekkere" koele temperaturen voorspellen voor dit weekend (al zijn dat voor Nederlandse begrippen ook zomerse temperaturen).

Als ik thuiskom zijn de schoonmaaksters er.  Om uit hun weg te blijven ga ik dus Vienna maar in om nieuwe Off!  te kopen.  De muggen zijn nog steeds heel actief en weten mij aan het einde van de middag heel goed te vinden! 

Bij Walgreens koop ik een spuitbus, maar ook een nieuwe vulling voor hun Clip On.  Al ben ik nog lang niet overtuigd dat die laatste ook werkt, want ik krijg nog steeds mysterieuze bultjes als dat ding aanstaat.

Nu ik toch hier ben kan ik het niet laten ook weer mijn favoriete Garden Pesto Saute te bestellen bij Noodles & Company.  Ik hoop dat ze er ook een herfstversie van bedenken, want het is zo lekker!  De lenteversie was met asperges, de zomer met mais, maar ik kan me niet echt een herfstgroente bedenken die zou werken. 

Aan die herfst ga ik vandaag niet meer denken.  Na een korte wandeling met Cosmo, parkeer mezelf op het deck met een enorm glas ijswater en mijn Kindle en laptop. 

Katja heeft vlak na de aanslagen van 11-9-2001 een heel aangrijpend gedichtje geschreven wat maar door mijn hoofd blijft spelen.  Ik vind het nog steeds zo bijzonder dat een elfjarige haar gevoelens zo kon beschrijven:
The Things They Did To Me

1 Thing they did to me
Was make me see
That the USA is stronger
Than they'll ever be
Another thing they did to me
Was make me see...

How horrible and sad
And dangerous and mad
This world can be
I wish I didn't have to know
That people can go
As far as the events of September 11
To send innocent people to heaven


Voor ik het weet is de middag voorbij en sms-t Rick mij dat hij naar de Back to School avond op Saskia's school gaat.  Voor mij is dat pure kwelling, want twee uur lang in de ongemakkelijke schoolbanken zitten betekent veel pijn daarna.  Rick heeft daar geen moeite mee en zal straks verslag doen over Saskia's leraren en vakken.

Hij haalt snel McDonald's als avondeten (geen straf voor Rick, hoor, als het aan hem lag deed hij dat veel vaker).  Ik bestel van Sunflower, hun lekkere wakame soep en de General Tso's surprise.  Het smaakt allemaal prima.

Mijn Canadese schoonzusje belt om me nog te feliciteren voor mijn verjaardag.  Voor we het weten zijn er een paar uur voorbij.  We zijn goede vriendinnen en krijgen te weinig de kans om echt lekker bij te kletsen.  Vanavond was zo'n kans, want mijn broer is op reis en Rick ook niet thuis. 

5 reacties:

Bente zei

Ik feliciteer je hier maar even. Klinkt alsof je een heel leuke verjaardag hebt gehad!

Fijn dat er nu ook minder zorgen om Saskia zijn.

Tineke zei

Je kunt ook eens lavendel proberen tegen de muggen; wat takjes in je slaapkamer en wat planten in je tuin. Ik las het gisteren en ik heb inderdaad de hele zomer al geen last van muggen in de slaapkamer

Anoniem zei

Gelukkig dat het niet zo erg gesteld is met Saskia haar vakken. Dat is toch een hele geruststelling.
Gisteravond toen de beelden bij ons ook weer langskwamen van brandende torens kijk je toch weer vol ongeloof.
Geniet nog van het heerlijke weer, hier zijn van hoog zomer naar de regen en winderige herfst.
Groet, Bea

naomi zei

Oh wat een vervelend iets met Sakai haar Duits, maar fijn dat als ze het tweede jaar afrond, het voldoende is. En zich dus niet meer druk hoeft te maken om het 3e jaar Duits. En dat geen gevolgen voor haar diploma als vervolgschool heeft. Zal jullie ook heel wat stress en gedoe schelen.

Ja ook ik gister dacht terug aan die dag. Is en blijft toch heel bizar. Het geeft je ook wel kippenvel als je de herdenking op tv ziet. Goed van je dat je afleiding bent gaan zoeken.

Liefs Naomi

Petra zei

@Bente - Dank je en ja, het was een leuke dag

@Tineke - Bedankt voor de tip, die ga ik proberen

@Bea - Op het moment dat ik dit schrijf gaat het hier buiten ook flink tekeer. De echte warmte is met deze onweersbuien voorbij (helaas).

@Naomi - Het is een pak van mijn hart dat dat Duits niet zo belangrijk is als wij dachten. Ze moet nog wel nog steeds de helft van dat tweede jaar doen, maar hopelijk gaat dat haar lukken