Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, oktober 01, 2013

En toen sloot de Amerikaanse regering zijn deuren...

"Ze zijn dicht", kondigt Rick aan als hij na zijn thee gezet te hebben weer boven komt.  Even heb ik moeite mijn slaperige brein te laten begrijpen wat hij daarmee bedoelt en dan klikt het. 

Voor het eerst in zeventien jaar en na de afgelopen jaren telkens op het laatste momentje toch nog tot een akkoord te zijn gekomen, heeft de Amerikaanse regering het niet eens kunnen worden over het budget en is er geen geld voor het nieuwe fiscale jaar, waardoor de regering is "gesloten".

De reden voor de onenigheid is grotendeels het vandaag in werking gaan van de Affordable Care Act, de nieuwe gezondheidsverzekeringswet waarbij alle Amerikanen recht hebben op betaalbare ziekteverzekering.  De Republikeinen willen die wet niet financieren, waardoor er geen overeenkomst over het bekostigen van de regering kwam.

Vanochtend kregen meer dan 800.000 Amerikanen dan ook te horen dat ze tot het dispuut is opgelost en de regering weer opengaat onbetaald naar huis konden gaan.  Na een spoedwet wordt het leger wel doorbetaald en moeten de mensen, waaronder vliegverkeersleiders en veiligheidscontrolemedewerkers, met onmisbare banen ook werken. 

Wij zijn er niet meteen door getroffen, maar als het lang gaat duren kan het Ricks werk ook gaan beinvloeden en dan vooral de quota's, die hij moet halen.  Al zijn klanten werken tenslotte voor de Federale Regering.

Ook toeristen voelen de gevolgen van deze sluiting.  Alle Nationale Parken zijn namelijk dicht.  Vooral in dit drukke herfstseizoen zijn daar heel wat mensen door gedupeerd, maar vooral natuurlijk de meer dan 20.000 medewerkers van de National Park Service.

Hier in Washington zijn nogal wat regeringsattracties, die nu dus allemaal dicht zijn.  Alle gratis musea, alle monumenten en ook de Library of Congress zijn tot nader bericht gesloten.  Wat ik niet had verwacht gebeurde vanochtend wel, de monumenten, die doorgaans dag en nacht begaanbaar zijn, zijn met hekken afgesloten.


Gelukkig heb ik deze week geen rondleidingen, maar de negende en zestiende wel.  Ik hoop dus dat alles dan weer open is, want natuurlijk kan ik nog wel over ieder monument vertellen, maar van verre is het niet hetzelfde.

Intussen gaat Rick naar zijn werk en Saskia verlaat naar school.  Zij heeft een zware verkoudheid en gisteravond was ze helemaal in tranen.  Vier AP's is veel werk, maar haar cijfers zijn tot nu toe goed, alleen calculus vindt ze erg moeilijk, vandaar de tranen.  Ik ga vandaag dus op zoek naar een bijlesleraar daarvoor.

Na mijn ontbijt doe ik een uur interval op de elliptical boven.  Daarna douche ik me, kleed me in nettere kleding, anders val ik zo op tussen alle pakken en jurken bij Rick op kantoor, en rijd naar Ricks kantoor in Reston.

Daar wacht Rick mij al op bij de ingang.  Zijn bedrijf biedt vandaag gratis griepprikken aan alle medewerkers en partners.  Er zijn een paar mensen voor ons in de rij en dan mogen wij plaatsnemen voor de prik. 

De verpleegster prikt vervelend hoog in mijn schouderspier en al meteen voel ik het ook in mijn schouderblad.  Dat heb ik nog niet eerder gehad, maar ach, zal wel snel weer overgaan (hoop ik). Rick heeft dezelfde klacht, het hangt met prikken toch altijd weer erg af van wie hem geeft, soms voel ik bijna niets.

Voordeel van zo samen een prik halen is dat we ook meteen kunnen gaan lunchen bij een van de restaurants in het Reston Town Center.  Het is er druk, duidelijk hebben veel mensen vandaag vrij.  Het terras van Clyde's zit dan ook bij wijze van uitzondering vol en we moeten even wachten op een tafeltje.  Het is ook zulk lekker weer dat iedereen buiten wil eten natuurlijk.

Michael, een van onze buurtvrienden, blijkt een tafeltje verderop te zitten.  Hij heeft al stiekem een foto van ons op Facebook gezet voor we hem doorhebben, ha ha!  We kletsen even bij en vertellen hem dat we hopen dat zij weer een Halloween feestje zullen geven.  Hij denkt van wel.  Onvoorstelbaar dat Halloween deze maand alweer is!!

Als eten bestel ik de "crab stack", krab met groentes en rijst, erg lekker.  Rick heeft de kip gyro, die er ook goed uitziet.  Dit restaurant is van dezelfde keten als de Old Ebbitt Grill en hun eten is ook altijd erg goed.
 
 
Na het eten neem ik weer afscheid van Rick en rijd naar de Michaels dichtbij.  Gewoonlijk is het overal op dinsdag vrij rustig, maar vandaag is hier de parkeerplaats helemaal vol.  Het duurt even voor ik een plekje gevonden heb.
 
Bij Michaels koop ik herfstdeurversieringen voor op de voordeuren, vlaggetjes en nog wat kleinigheden voor binnen.  Thuis haal ik mijn strand/zomerversieringen weg en hang de ook erg vrolijke herfstversieringen op. 
 
De temperaturen zijn nog zeer zomers met bijna dertig graden, maar de bomen beginnen heel langzaam ook te kleuren en ik heb langzamerhand echt dat herfstgevoel van lekkere geuren en alles oranje en pompoen.
 
En binnen:
Dat geschreven hebbend is het ook weer zo'n luxe om op 1 oktober in korte mouwen en rok achter op het deck in de schaduw te kunnen zitten.  Saskia komt thuis en haar proefwerk is goed gegaan, maar ze voelt zich duidelijk nog steeds helemaal niet lekker, het arme kind!
 
Rick brengt mijn favoriete Thaise eten mee van Natta Thai.  We delen de groente dumplings. De "wild pork" met verse groene peperkorrels is het lekkerste Thaise gerecht dat ik ken, al zitten daar zoveel peperkorrels in dat het te pittig wordt!  We eten nota bene nog buiten ook, deze hele week zal het nog zo warm blijven en ik ben van plan daar ruimschoots van te genieten!

10 reacties:

Anoniem zei

Vier AP's is veel. Een beetje als een volle college agenda denk ik.
Micky zit momenteel verplicht thuis, hopelijk niet lang, want zo kun je ook niks!
Annemiek

Mary-Ann zei

Ik heb me echt even in moeten lezen wat er precies gaande was en hoe dat allemaal hier werkt en wat het echt inhoud ook voor ons op de basis. Bizar idee inderdaad dat alle musea ook dicht is. Hopelijk voelt Saskia zich snel beter. Het ziet er weer gezellig uit bij je. Ik ga morgen even op stap voor najaars decoraties. Halloween vond ik nog net nog te vroeg, en inderdaad met de temperaturen is het nog heerlijk buiten. Maar ook ik verlang naar de bekende cinnamon en pumpkin spice kruiden.
Mary-Ann

Tineke zei

Het bijzondere is dat er niet onderhandeld wordt over de uitgaven , zo lijkt het hier; een patstelling of zorgverzekering of de bestaande uitgaven. Alle gratis museums en nat. parken kosten natuurlijk veel geld; ze zouden wat intree kunnen heffen bv.
Je sfeerelement voor de herfst zien er leuk uit. Ik was dit jaar eerder met mijn herfst uitstalling; gemaakt nadat mijn kleindochter met eiknootjes aankwam; haloween heksje erbij gezt, maar hier is het wel zonnig maar toch heel duidelijk herfst

Anoniem zei

Hopelijk heb je volgende week voor je rondleidingen niet teveel last van de gesloten musea en monumenten.
De herfst is best ook nog een aangenaam en kleurrijk seizoen met de verkleurde bladeren aan de bomen en de struiken.
Nog een fijne week verder en groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Zo je huis is er klaar voor, ziet er weer gezellig uit.
Wij kijken hier toch heel anders tegen dit USA gebeuren aan.
Hoe kun je elkaar zo dwarsbomen met de "gewone" mens als slachtoffer.
Hopelijk voor jullie is het snel voorbij.
Groet, Bea

Theo zei

Congres en Senaat vallen zeker onder de essentiële onderdelen, die zullen toch niet naar huis zijn gestuurd...

Jammer, dat soort zwamneuzen kan wel een paycheck missen.

Irene zei

Wat ziet jouw huis er gezellig uit!

Anja zei

Jammer dat er zoveel Amerikanen en toeristen worden getroffen door de shutdown. Je huis ziet er gezellig uit, klaar voor de herfst.

naomi zei

Ik heb me wel in verdiept maar blijft me wel vreemd klinken omdat er geen overstemming is en nu maar alles dicht. Ik weet nog hoe spannend het was in 2011 vlak voor onze DC reis, maar toen kwam het nog goed. Maar nu na 17 jaar dit weer. Jammer vooral voor al die mensen die thuis zit zonder geld,

Je herfstversiering is erg mooi (tikte eerst kerst moet niet gekker worden). Ik ga morgen ook de herfstsfeer in huis brengen gezellig nu oom lekker kaarsjes aan.

Wens saskia veel succes met alle stress en de verkoudheid.

Liefs Naomi

Petra zei

@Annemiek - Het is zeker veel, maar behalve calculus gaat het goed. Ik denk aan jullie en hoop dat deze domme shutdown gauw voorbij is!

@Mary Ann - Ik ben benieuwd wat voor leuke dingen je vindt. Ik ga toch voor Halloween versieren binnenkort, want het is zoveel werk, ik wil het dan ook een tijdje kunnen zien ;)

@Tineke - Kennelijk kunnen er allerlei dingen, die niets met het budget te maken hebben erbij worden gesleept, zo belachelijk!

@Hilde - Ja, het schijnt hier ook een mooie herfst te worden, las ik, sommige bomen kleuren al een beetje.

@Bea - Nou, ik denk dat het gros van de Amerikanen er net zo tegenaan kijkt, hoor. Iedereen heeft het helemaal gehad met "Washington"

@Theo - De Constitutie heeft bepaald dat het Congres (het Congres = het Huis van Afgevaardigden en de Senaat samen) betaalt moeten blijven worden, maar sommigen (natuurlijk Democraten) geven hun salarissen weg

@Irene - Dank je!!

@Anja - Ja, idioot hoe er met levens (letterlijk!) wordt gespeeld!

@Naomi - Niemand begrijpt hoe de Republikeinen dit zover hebben kunnen laten komen. Inderdaad, voor ons persoonlijk is het (nog) niet erg, maar zat mensen, die er serieus door zijn getroffen. Saskia was vandaag helaas ziek :(.