Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, oktober 27, 2013

Vliegende eekhoorn op zolder

Zaterdag

Na lekker uitgeslapen en op ons gemak ontbeten te hebben, besluit ik vandaag een half uurtje op de elliptical boven te sporten.  Net als ik er opsta hoor ik Rick roepen om Snickers tegen te houden.  Het blijkt dat die, toen Rick wat spullen van zolder wilde halen, daar een eekhoorntje heeft gevangen.

Dat is natuurlijk helemaal geen goed nieuws, want hoe schattig die beestjes er ook uitzien, het zijn wel knaagdieren, die heel wat schade kunnen veroorzaken.  Maandag neem ik me ook meteen voor een professioneel bedrijf te bellen om (diervriendelijke) vallen te zetten.

Katten zijn duidelijk niet een diervriendelijke manier om er vanaf te komen.  Het eekhoorntje is door Snickers een beetje verwond en natuurlijk doodsbang.  Het rent als een razende door onze slaapkamer en meteen onder het bed. 

Rick probeert het er met een zaklantaarn en bezemsteel onderuit te krijgen en de bedoeling is dat ik het dan met een handdoek zal vangen.  Makkelijker gezegd dan gedaan!  Het beestje is ons veel te snel af. 


Uiteindelijk heeft Rick er genoeg van en laat Snickers weer de kamer in.  Dat helpt in zoverre dat die het beestje onze badkamer in jaagt en daar kan Rick hem vrij makkelijk met een baddoek vangen.

Rick haalt een terrarium van zolder en doet het diertje daar voorlopig even in, zodat het bij kan komen.  Als we het meteen buiten zouden zetten zouden de katten er zo weer mee bezig zijn, vrezen we.  Later vandaag wil Rick hem in het park hier dichtbij weer loslaten.

Nu we het beestje beter kunnen zien blijkt het om een vliegende eekhoorn te gaan.  Vandaar dat hij op ons dak kon springen.  Die beestjes kunnen niet daadwerkelijk vliegen, zoals vleermuizen, maar ze kunnen hun pootjes zo spreiden dat er een soort parachute ontstaat.  Op die manier kunnen ze wel dertig meter ver "vliegen".

Na mijn halve uur sporten eindelijk afgemaakt te hebben, is het lunchtijd.  We besluiten bij Panera eten te halen.  Rick neemt een sandwich en ik probeer hun broccoli cheddar soep eens.  Daar heb ik van gehoord dat die ontzettend lekker is, dus wil ik hem weleens proberen op deze weer vrij koude herfstdag.  Inderdaad is het een zeer smakelijke soep.

We stoppen nog even bij Petco om een zak eekhoornvoer te kopen.  Ik betwijfel ten zeerste dat het beestje gaat eten, maar Rick wil het toch proberen.  Thuis doen we een handje vol in de kooi, maar volgens mij ligt dat er uren later nog precies zo bij.  Het is wel een schattig beestje met grote zwarte kooloogjes.  Gelukkig heeft Snickers hem niet vermoord.
 
Rick vertrekt met wat andere collega's naar de begrafenis van een ex-collega.  Ik kende de man niet, maar bood aan mee te gaan, maar Rick antwoordde daarop alleen als ik graag wilde. Nou, nee, ik kan me wel leukere dingen bedenken op een zaterdagmiddag en als hij mijn steun er niet bij nodig heeft blijf ik liever thuis. 

Het is weliswaar fris buiten, maar de zon schijnt fel en de lucht is diepblauw.  Ik lijn Cosmo aan voor de zoveelste herfstwandeling door de buurt.  Het blijft een genot met alle steeds dieper wordende herfstkleuren en Halloween versieringen.

Daarna neem ik mijn Kindle mee naar buiten en ga in het zonnetje voor het huis zitten lezen.  De zon is nog zo sterk dat dat prima gaat, ondanks dat het luchttemperatuur maar vijftien graden is.  Ik ben zelfs een beetje verbrand als ik een paar uur later weer naar binnen ga.

Als Rick thuiskomt van de begrafenis, die ergens ver weg in Maryland was, is het ruim tijd voor avondeten.  Rick wil ergens gaan eten om zijn gedachten te verzetten, want het was een sombere aangelegenheid.  De ex-collega was van rond onze leeftijd, dus nog wel erg jong om te overlijden.

Aan Rick dus de keuze waar we heengaan.  Dat wordt Indiaas eten, lekker comfort food, en we gaan weer eens na lange tijd naar Bombay Bistro.  Best een goed restaurant, maar erg aan vernieuwing qua ambiance toe.  Er staan ook allerlei "awards" van meer dan tien jaar geleden.  Het eten is echter goed, hoewel we Jaipur, dichter bij ons, een stuk beter vinden, ook qua sfeer.


Zondag

Gisteravond was Rick al naar bed en ik nog wat beneden aan het opruimen toen ik een flink kabaal in de keuken hoorde.  Het eekhoorntje was duidelijk wakker geworden en sprong als een gek tegen het deksel van het terrarium op om te ontsnappen.

Aangezien ik dat deksel niet vast kon zetten en ik een nachtelijke ontsnapping in huis vreesde, heb ik het terrarium in het pikkedonker tot in het verste hoekje van de achtertuin gedragen.  Daar heb ik het deksel er maar vanaf gehaald, anders zou het diertje zich nog dood kunnen springen daar tegenaan.

Vanochtend is mijn eerste gang dus naar dat terrarium en inderdaad, het is leeg.  Hopelijk is hiermee het vliegende eekhoorn avontuur voorbij, want van buren heb ik de naam van bedrijven, die zorgen dat deze en andere beesten uit onze zolder blijven, gekregen en ga die morgen bellen.

Rick is intussen ontbijt gaan halen bij Starbucks.  Een lekkere Americano en kalkoenbacon, kaas en ei sandwich gaan er weer goed in.  Dan hijs ik mezelf naar boven voor een half uur interval op de elliptical.  Om de een of andere reden is het in het weekend altijd moeilijker motivatie te vinden om te sporten, dan door de week.

Saskia vraagt of ik al lunch heb gegeten.  Dat is natuurlijk niet het geval en zij wil graag naar Whole Foods om wat te halen.  Daar zeg ik geen nee tegen, want dat geeft me ook wat kwaliteitstijd met mijn jongste.  Behalve wat boodschappen halen we ook een pot met vitaminepillen voor Saskia.  Eens kijken of dat haar energieniveau wat op zal krikken.

Als lunch nemen we beiden een sandwich mee.  Die vind ik hier zo ontzettend lekker met een enorme stapel verschillende groentes (wortel, paprika, tomaat, komkommer, spinazie en champignons) en Virginia ham op meergranenbrood.  Saskia neemt ook al die groente op haar brood, maar dan hummus in plaats van ham.

Het is alweer zulk prachtig weer en een graad of zestien.  Ideaal wandelweer en ik lijn Cosmo aan, neem mijn fototoestel weer mee en ga stappen door de buurt.  Ik varieer mijn route telkens en zie zo ook weer anders versierde huizen.   Het blijft genieten en dat zo dicht bij huis.
 
De rest van de middag besteed ik weer lekker in het zonnetje voor het huis.  Christine belt en wij kletsen bij.  Hopelijk zit er begin volgend jaar een bezoekje aan Alabama in voor mij.  Ook mijn Canadese broer en schoonzus krijg ik gezellig aan de telefoon en zo ben ik weer een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen in hun families.
 
Vanavond bestellen we makkelijk van Zpizza en gaan zo genieten van een nieuwe aflevering Once Upon A Time.  En dan beginnen we alweer aan de laatste dagen van oktober!  Altijd een leuke week is dat met als einde natuurlijk Halloween! 

Foto's van dit weekend staan hier en hier

Een video van onze "griezelige" cul de sac hier

8 reacties:

Anja zei

Griezelig zo’n beestje in huis lijkt mij, gelukkig heeft Snickers het niet te erg verwond en kon je het weer vrijlaten.
Mooie foto’s heb je gemaakt, ik geniet ook zo van die prachtige herfstkleuren.

Becs zei

Fijn dat jullie het arme beestje hebben kunnen redden van Snickers. Wat heerlijk al die wandelingen in de buurt.

Anoniem zei

Mooie foto's alweer van de herfstkleuren.
Altijd triest naar een begrafenis gaan van Rick zijn ex-collega, zeker als het van een generatiegenoot is van jullie, dan denkt men even na over het leven en probeert er het beste van te maken.
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Wat een avontuur met dat lief uitziende beestje, hopelijk overleeft hij of zij dit avontuur.
Fijne week, Bea

Anoniem zei

Prachtige herfsttinten. Afgelopen zaterdag met schoondochter naar Maastricht geweest.Een heerlijke stadswandeling gemaakt in een zonnige stad.
Ook wij moesten even bijkomen van een paar zeer emotionele weken waarin ik afscheid van mijn oudste broer heb moeten nemen. We waren met spoed naar Nijmegen geroepen en
even later is hij overleden. Hij was 71. Nog veel te jong toch.
Hij was stellig van plan er snel bovenop te komen maar dat werd hem helaas niet gegund.De complicaties na zijn operatie zijn hem fataal geworden.

Anoniem zei

Groetjes Wil

naomi zei

Wat bizar zo'n beestje op je zolder gelukkig heeft ie het overleeft en is weer bevrijd in de tuin.

Wat erg zo'n jonge collega van Rick die overleden is wel mooi dat een aantal collega's aanwezig waren bij de uitvaart.

Prachtige foto's
Liefs Naomi

Petra zei

@Anja - Ja, die beestjes zijn best schattig, maar ze knagen ook veel!

@Becs - Onze buurt is zo mooi nu, moeilijk om in foto's over te brengen zelfs

@Hilde - Inderdaad, ik probeer na 9/11 heel bewust van iedere dag te genieten

@Bea - Volgens mij heeft hij het wel overleefd.

@Wil - Oh, wat verschrikkelijk voor jullie! Gecondoleerd en heel veel sterkte met dit verlies. Alle woorden klinken altijd te leeg, zeker geschreven, maar ik denk aan je!

@Naomi - Ja, achteraf had ik er ook wel bij willen zijn, want Rick vond het een bizarre aangelegenheid.