Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, januari 14, 2014

Da Vinci tentoonstelling

Na een heerlijke nacht sta ik voor mijn tijd om negen uur en voor de Alabama tijd acht uur op.  Chuck is al naar zijn werk en Christine maakt een lekkere kop Keurig koffie klaar voor mij.  We ontbijten met vers fruit en yoghurt en bespreken onze plannen voor vandaag.

Het is schitterend zonnig weer en we besluiten een lange wandeling in een park dichtbij te gaan maken.  Het is zo lekker dat we zelfs halverwege zonder jas kunnen lopen.  Het pad loopt langs een beek, die heel vol met water zit na alle regens van gisteren.  We zien een aantal mooie vogels, zoals blue birds en cardinaaltjes. Een voordeel van geen bladeren aan de bomen is dat die mooie zangvogeltje beter te zien zijn.


Het is echt genieten en bijna jammer dat we na een uur weer bij de auto zijn.  Mijn Fitbit laat meer dan 8000 stappen zien, dus ik ga mijn doelen vandaag wel halen.

Thuis maken we ons gauw klaar en gaan dan op zoek naar een lunchplek.  Dat wordt Atlanta Bread Company, een keten, die mij onbekend is.  Ze hebben er heerlijke soepen en salades.  Christine en ik bestellen hetzelfde: butternut squash soep en een salade met brie en peer, beiden heel erg lekker.

Huntsville is vooral ook bekend om het U.S. Space and Rocket Center waar ook Space Camp wordt gehouden.  Op het moment is daar een tentoonstelling over Leonardo da Vinci (ik zie online dat die ook in Rotterdam was, maar tot 6 januari).
Leonardo schreef in spiegelschrift en begon onderaan zijn pagina's

Het is enorm interessant!  We leren van alles over Da Vinci's uitvindingen, maar het gedeelte over de Mona Lisa vind ik helemaal fascinerend.  In 2004 onderzocht Pascal Cotte het schilderij en daaruit kwamen 25 "geheimen", die voorheen niet te zien waren.  Ook blijken de oorspronkelijke kleuren van het schilderij heel anders dan de tegenwoordige.

We eindigen met een filmpje over het Laatste Avondmaal.  Ook dat is een zeer interessant schilderij en ik ben er nog steeds van overtuigd dat de persoon aan de rechterkant van Jezus een vrouw is.  We zijn verbaasd dat het opeens twee uur later is.  Het was dan ook echt heel boeiend en het gebeurt niet vaak dat ik alles van een tentoonstelling lees!
Dit schilderij werd pas zes jaar geleden ontdekt als een Da Vinci.  De eigenaar betaalde er $20000 voor en nu is het meer dan 200 miljoen euro's waard!

Buiten staan een aantal raketten waar ik mijn zwartwit foto van vandaag van wil maken.  Erg indrukwekkend allemaal, de permanente tentoonstelling is dat ook, maar die heb ik de vorige keer hier al gezien.

Op de terugweg naar huis gaan we langs The Fresh Market om avondeten in te kopen.  Het wordt vanavond  gerookte zalm met gerookte groentespiesjes en wilde rijst.  Christine is, in tegenstelling tot mij, een heel goede kokkin en Chuck zorgt voor het roken in zijn speciale barbecue daarvoor.
Ons eten wordt gerookt

Als voorafje hebben we baby artisjokken met een citroensaus ook niet te versmaden!  Die laatste zie ik me nog wel een keer maken, want dat is niet zo moeilijk.  In ieder geval wordt er hier goed voor mijn inwendige mens gezorgd!

Het was weer een superleuke dag en heel fijn om zoveel kletstijd met Christine te hebben.  Morgen hebben we ook weer een plan voor allerlei interessants en zo gaan de saaie januaridagen fijn snel voorbij!

7 reacties:

Anja zei

Zo te lezen inderdaad een super leuke dag!
Ik ben benieuwd wat jullie morgen gaan ondernemen.

Becs zei

Die tentoonstelling lijkt meook erg intressant. Wat fijn toch, dat Christine lekker kan koken.

Tineke zei

Gezellig om even bij te praten met je zus. Wandelen en bij kletsen is gezellige bezigheid..
Wij zijn ook bezig een bezoek aan washington te plannen, nu we in mei een een amerikaans kleinkind krijgen.

Anoniem zei

De Da Vinci tentoonstelling was ook vorig jaar in Brussel (Beursgebouw) te zien en wij vonden het ook heel interessant.
Wat is het aangenaam om met Christine allerlei boeiende uitstappen te doen. Nog veel plezier samen en geniet ervan.
Groeten van Hilde uit B.

Nina zei

Het plezier dat jullie samen hebben straalt van je blogs af. Wat een bijzondere tentoonstelling hebben jullie gezien.
En artisjokken....heerlijk! Die hebben wat sausje betreft inderdaad niet veel nodig.

Anoniem zei

Wat jammer dat ik die tentoonstelling in Rotterdam heb gemist!
Heel veel plezier nog samen.
Groetjes Anja L.

Petra zei

@Anja - Ook vandaag was weer heel gezellig

@Becs - Nou, ik zou ook zo graag willen koken, maar het is mijn ding helemaal niet

@Tineke - Leuk, weer een bezoek aan Washington en helemaal om die reden! (Christine is mijn beste vriendin, niet mijn zus :))

@Hilde - Onvoorstelbaar hoeveel er was te weten over Leonardo da Vinci, he?

@Nina - Ja, we zien elkaar niet veel, maar de bezoeken zijn dan ook extra speciaal.

@Anja - Ik vond het ook jammer dat die net af was gelopen, dacht dat ik anders een goede tip had gehad voor jullie.