Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, januari 03, 2014

De koudste rondleiding ooit en ICE! tentoonstelling

Om kwart over vijf word ik wakker en wat ik ook doe, ik kan de slaap niet weer vatten.  Mijn gedachten malen en malen.  Wat kan ik het beste aandoen om het het minst koud te hebben,  wat als Saskia slechte wegen tegenkomt op haar rit naar Ski Liberty, wat als...  Zo ergerlijk! Ik zie de minuten wegtikken tot ik om kwart voor acht eindelijk, nog moe, opsta.

Na Saskia de nodige aanwijzingen gegeven te hebben, want vooral in onze buurt zijn de wegen flink glad, gaan Rick en ik op weg naar Washington.  Ik heb de oplaadbare handenverwarmers, die Rick me voor Kerst gaf, mee en in mijn sneeuwlaarzen heb ik teenverwarmers geplakt.  Verder skibroek en skitrui aan en mijn warmste sjaal en hoofdband mee. 

Op hoop van zegen, want het is door merg en been koud met een keiharde wind en gevoelstemperatuur van -18.  Bij Starbucks halen we een lekker warm ontbijt en koffie.  Dat eten en drinken we onderweg op.  Gelukkig is het verkeer nog licht en we komen ruim op tijd bij het Smithsonian metrostation aan.

Met dit weer wil ik niet buiten gaan wachten en ik zie nog niemand, die aan de beschrijving van mijn groepje van vandaag voldoet.  In de auto blijven we kijken of we het groepje zien.  Iedereen ziet er wel heel miserabel en koud uit.  Om half tien besluit ik K. te bellen en blijkt dat ze net bij de andere uitgang staan.

Rick brengt me erheen en dan moet ik toch echt de kou in.  Ik maak kennis met K., M., R. en S.  We lopen naar de Mall, waar het grind onder een ijs- en sneeuwlaag, die door de wind tot een soort golven is geblazen, is bedolven.

Gauw vertel ik over de geschiedenis van de stad en het Washington Monument waar we hier het dichtst bij staan.  De wind gaat door alles heen en eigenlijk zijn alleen mijn handen en voeten warm.  Mijn hoofd doet echter ondanks de hoofdband meteen al pijn.  Dat wordt wat!

Duidelijk hebben de anderen het ook enorm koud en ik stel voor koffie te gaan drinken in het cafe van het Smithsonian kasteel.  Dat wordt met grote dank aangenomen.  Het blijkt dat zij al een heel stuk hebben gelopen na hun auto te hebben ingeleverd.  Geen wonder dat ze het zo koud hebben!

De warme drankjes doen veel goed en vol goede moed lopen we verder langs de musea naar het Capitool.  In plaats van de open ijsvlakte, die de Mall is, lopen we over de stoepen voor de musea, die werkelijk keurig schoon worden gemaakt.  Daar komen heel wat werkers aan te pas!

De wind valt hier, misschien door de gebouwen en omdat we hem in de rug hebben, wel mee.  Maar zodra we foto's van het Capitool en de Reflecting Pool willen nemen zijn we weer helemaal speelballen van de elementen.  Ik kan gewoon niet beschrijven hoe koud het is, want zelfs met skien heb ik het nooit zo door merg en been gevoeld.


Nadat ik over het Capitool verteld heb lopen we dan ook snel Capitol Hill op.  Grappig is dat een paar kinderen hun sleeen hierheen hebben genomen en lekker naar beneden aan het glijden zijn.  Kan het hun wat schelen dat net boven hun hoofden het Huis van Afgevaardigden (wij zagen net de vlag uit gaan daar) debatteert over belangrijke zaken voor het hele land. 

Wij haasten ons de Library of Congress in, weer even opwarmen!  Eerst bijna helemaal uitpellen voor de veiligheidscontrole en dan bekijken we dit mooie gebouw uitgebreid.  Weer helemaal warm doen we alles weer aan en stappen de vrieskou weer in.  Warmer dan -7 wordt het niet en met de wind voelt het stukken kouder.

Bij het Newseum zien we de voorpagina's van kranten uit alle vijftig staten.  Op heel wat daarvan is het grote verhaal ook de extreme koude, die een groot deel van het land in zijn greep heeft.  Vind ik het hier al heel erg koud, verder naar het noorden is het gewoon gevaarlijk om buiten te zijn.

We lopen door Chinatown en dan is het weer tijd om op te warmen.  Bij Starbucks is het lekker warm en word ik getrakteerd op een lekkere hete thee.  Dan beginnen we aan het laatste deel van de wandeling van vandaag.

Via het FBI gebouw en Pennsylvania Avenue lopen we eerst naar de achterkant van het Witte Huis.  Daar zien we dat de moestuin van Michelle Obama overdekt is om de gewassen tegen de vorst te beschermen.  Ook zit er inmiddels aardig wat ijs in het flesje water dat ik meedraag, laat wel zien hoe koud het is.

Onderweg naar de voorkant van het Witte Huis wijs ik een paar lunchplekjes aan.  Na meer over de geschiedenis van het huis van de presidentiele familie te hebben verteld, nemen we afscheid.  Het was een leuk gezelschap en dat maakte het afzien in de kou weer helemaal goed.

Rick wacht me al op de bij de Starbucks een paar blokken verderop.  We rijden naar National Harbor om daar te lunchen.  We kiezen de Public House en nemen daar plaats aan de bar.  Ik vind dat ik wel een glaasje wijn heb verdiend en Rick bestelt een biertje.

We delen een flatbread met Parmezaanse kaas en prosciutto, erg lekker.  Ook de mini taco's met pittig varkensvlees smaken goed.

Na het eten gaan we op zoek naar ICE!, de tentoonstelling waar we voor gekomen zijn.  Die wordt sinds een aantal jaren door het Gaylord hotel gehouden en heeft ieder jaar een ander thema.  Dit jaar is de tent ergens anders en het is even zoeken waar we kaartjes kunnen kopen.

Dan mogen we naar binnen en zware blauwe parka's over onze al warme kleding aandoen.  Binnen is het -14, maar er staat geen wind en het voelt, zeker met die extra jas, warmer dan buiten!  Het thema dit jaar is "The Night Before Christmas" en het is weer erg knap hoe alles in ijs is gemaakt.  Ook is er een kamer met bekende dingen uit New York van ijs gemaakt.

Als laatste is er een ijs-Kerststalletje en een enorme engel.  We geven onze blauwe jassen terug en lopen terug naar de auto.  Ik wil ook nog even foto's maken van "The Awakening", het standbeeld van een man, die uit de grond komt en wakker wordt.  Dat ligt hier nu sinds een paar jaar, helaas, want vroeger lag het in Washington op een veel mooiere plek ervoor.

Aangezien de teenerwarmers vandaag wel erg fijn waren, gaan we daar nog een paar van kopen bij Hudson Trail Outfitters.  Morgen zal het uiteindelijk wel iets warmer worden, maar in de ochtend zal de gevoelstemperatuur zelfs lager dan vanochtend zijn. 

Thuis gaan de voeten omhoog, ik ben echt moe!  Rick en Kai hebben gelukkig al wat Kerstversieringen opgeruimd.  Rest nog de boom hier en natuurlijk alle lichtjes buiten waar we ons met dit weer niet aan wagen.

Rick bestelt Friends Kabobs voor het avondeten en dan is het bankhangen voor de tv.  Saskia en Lawrence komen nog voor het avondeten thuis.  Het was toch wel heel koud geweest en ze konden niet langer dan twee uur skien voor ze helemaal verkleumd waren.  Ik ben allang blij ze weer heelhuids terug te zien. 

Vannacht hopelijk beter slapen en dan morgen nog eens de kou trotseren.  Ik hoop alleen echt dat die mensen juist gekleed zullen zijn.  Zij zijn hier op doorreis naar (of van, dat ben ik vergeten) Brazilie.  Het zal vast weer een avontuur worden.

Foto's van vandaag staan hier

11 reacties:

Anja zei

Wat zal het koud zijn geweest tijdens je rondleiding. Heel veel sterkte morgen, ik denk aan je!

Anoniem zei

Wat een ijskoude rondleiding was dat gisteren, het zegt wel wat als je drankje ijzig was tijdens je rondleiding. Reageert je lichaam niet op deze extreme temperaturen? Het levert wél mooie plaatjes op en de ijstentoonstelling was ook mooi.
Succes met de rondleiding van vandaag maar koude went ook.
Groeten van Hilde uit B.

Becs zei

Jeetje, ik krijg het al steenkoud bij het lezen over je rondleiding. Knap hoor dat je het hebt vol gehouden

Marion2 zei

Je bent wel een enorme doorzetter, zeg. Maar ik snap het wel: werk zeg je niet af, tenzij je ziek bent, en dit is niet iets wat later ingehaald kan worden. Ook petje af voor je gasten, trouwens. Het is aan de andere kant ook wel weer een ervaring onder deze omstandigheden. Veel sterkte vandaag!

Best eng inderdaad dat Saskia zo'n eind ging rijden. Ik vrees dat dat soort dingen nooit wennen.

Wat leuk, die tentoonstelling van ICE. Nog een keer de kou in, dapper.

Anoniem zei

Moest aan je denken toen ik gisteren de weerberichten hoorde.Kan je niet beter een warme muts opzetten i.p.v. een hoofdband,via je hoofd koel je het snelste af.
Ik kan niet met kou en felle wind zonder een muts op naar buiten.
Hoop voor je dat het vandaag minder koud aan voelde.

Anoniem zei

Moest aan je denken toen ik gisteren de weerberichten hoorde.Kan je niet beter een warme muts opzetten i.p.v. een hoofdband,via je hoofd koel je het snelste af.
Ik kan niet met kou en felle wind zonder een muts op naar buiten.
Hoop voor je dat het vandaag minder koud aan voelde.

Petra zei

@Anja - Gelukkig was het vandaag een stuk minder

@Hilde - Vreemd genoeg heb ik niet eens zoveel pijn deze dagen. Maar er komt slecht weer aan en dat voel ik meestal erger dan zo'n zonnige kou.

@Becs - Het was zeker steenkoud, ik krijg het er nog koud van, LOL

@Marion - Inderdaad, dat is het precies. Zij zijn op vakantie en ik wil zo kunnen helpen die extra leuk te maken.

@Anoniem (heb lopen denken, maar kan niet uit het berichtje opmaken wie je bent :)) - Ja, ik ben dan zo'n muts (ha ha), die nog aan hoe haar haar zit gaat denken. Met een muts op wordt dat helemaal plat.

Anoniem zei

Sorry, was vergeten mijn naam eronder te zetten. Ik ben ook zo iemand die steeds denkt; zit mijn haar wel goed. Maar het hoofd warm houden gaat dan toch voor.
Groetjes Wil

naomi zei

Hallo

wat een stoere jij toch wandelen met zulke extreme kou doet mij het meest aan van die gemene oosten wind denken die we hier hebben. Ik ben in de winter absoluut niet sexy en zet dus gewoon mijn muts op de fiets en ach het voordeel van krullen en een borstel in mijn tas zit het weer goed voor het werk. Warmte gaat voor haha.

En dan daarna ook nog naar de ICE tentoonstelling of je het niet koud hebt gehad wel leuk om te zien. Gaan maandag Saskia en Kai weer naar school.

Liefs Naomi

Ineke zei

Jemig, wat een heldin ben je om in die kou een rondeiding te hebben gegeven.
Inderdaad, heel jammer dat je geen warme bontmuts op had, dat scheelt zo ontzettend veel (weet ik uit ervaring). Een volgende keer echt doen hoor!

Petra zei

@Naomi - Saskia en Rick beginnen morgen weer, maar Kai heeft nog een week

@Ineke - Zal ik doen, ik moet alleen nog een warme muts vinden dan