Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, januari 13, 2014

Naar Alabama

Oef, zeg, dit was een moeilijke nacht.  Ik werd de hele tijd wakker en ben dat dus ook als de wekker om kwart over vijf gaat.  Rick is heel lief en staat tegelijkertijd op, want hij gaat mij naar het vliegveld brengen.  Terwijl ik me klaarmaakt brengt hij mij ook een kop koffie, die heel hard nodig is!

Na alle drie de kinderen nog een knuffel gegeven te hebben laad ik mijn tassen in de van en gaan we op weg naar Dulles Airport.  Het is nog donker en gelukkig is er nog weinig verkeer.  Rick helpt me met mijn tassen en dan nemen we afscheid.

Vorig jaar heb ik Premier status bereikt bij United en mag dus in die heel korte rij aansluiten.  Met Premier mag ik een tas gratis inchecken.  Ook wordt er een "Priority" sticker aan mijn tas geplakt.  Ik krijg een zitplaats bij een exit, dus lekker veel beenruimte.

De veiligheidscontrole gaat ook heel vlot en bij de gate is een Cosi waar ik ontbijt ga halen.  Het wordt een lekkere wrap met ei en spinazie en nog maar een kop koffie, want ik voel me als een zombie.  Zo vroeg ben ik al heel lang niet meer opgestaan!

Op tijd kunnen we aan boord en ik kom naast een forse man te zitten.  We zijn uiteindelijk toch een half uurtje vertraagd, omdat het vliegtuig nog een ontijsbad moet krijgen.  Dan vertrekken we eindelijk richting Nashville.

De vlucht gaat lekker snel, ook omdat mijn boek heel spannend is.  Als we geland zijn zie ik dat ik een berichtje van Christine heb.  Zij is onderweg om mij op te halen.  Ik haal mijn tas van de band en niet veel later zie ik Christine aan komen rijden.

Het plenst buiten, maar gelukkig is alles overdekt.  We laden de bagage in de auto en rijden dan naar Belle Mead plantation.  Het regent nog steeds als we er aankomen, maar de rondleiding is toch binnen.  We kopen kaartjes en lopen wat rond voor de rondleiding van 11 uur begint.  We bekijken de koetsen en de slavenonderkomens.


Om elf uur komt Mandy, die helemaal in negentiende eeuws kostuum is gekleed, compleet met hoepelrok, ons begroeten voor de rondleiding.  Die is erg interessant over de geschiedenis van deze plantage.  Althans, het heet een plantage, maar het geld werd verdiend met het fokken van wedstrijd paarden.

Een van die paarden, Bonnie Scotland, is de voorvader van vrijwel alle race paarden hier in de VS.  Ook kwam hier Iroquois vandaan, die het eerste Amerikaanse paard was, die allerlei wedstrijden in Engeland won.

De rondleiding duurt ongeveer drie kwartier en we leren van alles over de families, die hier woonden.  Dan brengt Mandy ons naar de wijnproeverij, die ook bij deze rondleiding hoort.  We proeven een viertal wijnen, waaronder een bramenwijn.

Inmiddels rommelt mijn maag en is het inderdaad ook lunchtijd.  Het is hier een uur vroeger dan thuis, dus ik heb flinke trek.  Gelukkig is er een erg lekker restaurant bij de plantage.  We delen een echt zuidelijk gerecht, gefrituurde groene tomaten, en daarna heerlijke ratatouille en een sandwich met kalkoen en brie.

Dit was weer een erg interessant bezoek aan een historisch huis in de VS.  Het regent gelukkig inmiddels ook een stuk minder.  Mandy, de gids, raadde nog aan door het stadje Belle Meade te rijden en daar zien we inderdaad allerlei prachtige landhuizen.  Hier wonen vast een aantal beroemde country zangers.

Christine besluit ook een stuk binnendoor terug te rijden.  We komen onder anderen door een leuk historisch plaatsje, Franklin.  Net voor we de snelweg opgaan tankt Christine even bij en ik ga een paar Diet Cokes kopen.  Op de deur staat dat er geen toiletten zijn.  Het gebouw stamt uit 1911 en heeft in die 102 jaar nooit een wc gehad.  Wij vragen ons prompt af waar de man, die het beheert, dan heen gaat, want er is dichtbij niets te bekennen.

Na een paar uur zijn we in Huntsville.  Bij de Publix halen we benodigdheden voor het avondeten en gaan dan naar huis.  Ik breng mijn bagage naar binnen en daarna kletsen we gezellig in de woonkamer.

Als Chuck thuiskomt gaat Christine het avondeten maken.  Van hulp wil ze niet horen, dus wij houden haar gezelschap aan hun "bar".  Het wordt een heerlijke maaltijd van gemarineerde kip, boontjes en krieltjes uit de oven met olijfolie en rozemarijn.

Moe van de lange dag hangen we de rest van de avond voor de buis.  Laat ga ik het niet maken, want ik oel het vroege opstaan en morgen hebben we weer een heel programma.  Het is weer zo vertrouwd hier te zijn!

15 reacties:

Sally zei

leuk om weer even bij Christine te zijn. Geniet van jullie tijd samen.

Anja zei

Dat was inderdaad vroeg opstaan voor je.
Wat een leuke 1e dag heb je achter de rug, veel plezier samen met Christine de aankomende dagen!!

Margreet zei

Veel plezier!

Becs zei

Leuk dat je samen met Christine wat tijd door kunt brengen. Veel plezier!

Gabrielle zei

Leuke en interessante dag! Veel plezier de komende dagen.

Nina zei

Wat fijn dat jullie elkaar weer kunnen zien! Geniet ervan en heel veel plezier!

Anoniem zei

Heel veel plezier!!!
Groetjes,
Evelyn

Anoniem zei

Dat was al een volle eerste dag. Veel plezier samen.

Annemiek
ps. zo vroeg moet ik er altijd uit de dagen dat ik werk, en ik ben dat onderdeel meer dan zat :)

Marion2 zei

Gezellig, meteen weer een tripje in het nieuwe jaar. Alleen misschien een beetje jammer dat je weg moest. terwijl net alle kinderen er waren.

Wel pittig om meteen (na het vroege opstaan en de vlucht) een excursie te maken. Op de dagen dat ik werk sta ik om kwart over 6 op. Aan het eind van de dag merk je dat echt wel.

Veel plezier!

Anoniem zei

Veel plezier de aankomende dagen! Gr. Julia

Anoniem zei

Gezellig dat je bij Christine bent, heel veel plezier.
Groet, Bea

naomi zei

Hallo

Wat leuk om weer een reisje te maken, wel heel vroeg op pad, maar ach je hebt wat aan je dag. Wat leuk dat je weer een andere soort plantage hebt bezocht. Bijzonder fokken van paarden.
Kan alleen nog maar zeggen geniet van je vriendin en het samen zijn

Liefs Naomi

Sandrah zei

Grappig, wij hebben afgelopen september Carnton Plantation bezocht in Franklin. Ook hier een hele interessante geschiedenis. Althans, dat vond ik. :-)

Veel plezier de komende dagen!

Sandra

Anoniem zei

Wat gezellig, heel veel plezier daar!
Groetjes Tine.

Petra zei

@Allemaal - Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad erg leuk hier te zijn en de tijd gaat weer veel te snel!

@Sandra - Grappig, die plantage wilde Christine eerst doen, maar het weer was niet goed en ze wist dat Belle Meade een interessante rondleiding binnen had.