Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, januari 21, 2014

Sneeuwdag!

De scholen zijn dicht en de federale regering ook vanwege de sneeuw, die later vandaag wordt verwacht.  Daardoor gaat Ricks presentatie vanmiddag niet door en hij heeft zijn vlucht naar Miami, oorspronkelijk voor half zeven vanavond geboekt, verzet naar de vlucht rond het middaguur.

Op het nieuws wordt tien tot twintig centimeter sneeuw voorspeld.  Ik besluit meteen na het ontbijt toch maar even naar Whole Foods te gaan om proviand voor vanavond te halen, zodat ik er later niet doorheen hoef.  Rick gaat gezellig even mee.

Een vriendin uit de buurt schreef op Facebook dat de Safeway om acht uur vanochtend een gekkenhuis was en het is druk bij Whole Foods, maar niet meer dan gewoonlijk.  Ook voor Saskia neem ik lunch en avondeten mee.  Zij heeft een nare verkoudheid en kan hopelijk wat bijkomen met deze extra vrije dag.

Thuis zet Rick de sneeuwblazer klaar in de garage.  Wij bewaren die in onze schuur, maar we delen hem met een aantal andere buren.  Ik hoop dus dat een van de buurmannen straks onze oprit schoon zal maken.  Sneeuwruimen vind ik op zich niet zo erg, maar wel als de gevoelstemperaturen meer dan twintig graden onder nul zijn, zoals voor morgenochtend wordt voorspeld.

Rick neemt afscheid en gaat op weg naar het vliegveld.  Intussen komt de sneeuw gestaag naar beneden en vluchten naar het noorden worden allemaal gecanceled.  Ricks vlucht vertrekt echter op tijd, volgens de flight attendant een van de laatste vluchten, want niet alleen sneeuwt het hard, de temperatuur is ook ver onder nul inmiddels.


Op dagen als deze ben ik zo ontzettend blij met onze elliptical (andere dagen ook, hoor, daar niet van).  Het geeft me geen excuus om niet te sporten.  Tijdens het uur maak ik mijn tienduizend stappen vol en lees mijn boek weer eens uit.

Als lunch maak ik mijn laatste blikje mosterdsoep open.  Ik doe er wat gerookte zalm door en reepjes gele, oranje en rode paprika erbij.   Smullen geblazen, dus!  Zo jammer dat de webwinkels hier geen mosterdsoep verkopen.  Ja, ik weet het, makkelijk zelf te maken, maar dat gebeurt bij mij gewoon niet, de kokkingenen zijn mij compleet voorbij gegaan.
Cosmo vindt de sneeuw heerlijk en hij vraagt de hele tijd om naar buiten te gaan, maar blijft dan bij de achterdeur staan.  Duidelijk wil hij dat ik met hem kom spelen.  Nou vooruit dan maar, ik trek mijn sneeuwlaarzen aan en we gaan met de ballen in de achtertuin spelen.
Welke bal te kiezen?
Intussen probeer ik Cosmo spelend in de sneeuw op de gevoelige plaat vast te leggen.  Een paar daarvan zet ik op de Facebook pagina van een van de plaatselijke zenders, die om sneeuwfoto's van honden vroeg.  Na een kwartiertje zijn mijn vingertoppen echter, ondanks dikke handschoenen, helemaal pijnlijk van de kou.  Helaas voor Cosmo ga ik dus weer gauw naar binnen om op te warmen.

Daar doe ik mijn nu dagelijkse Lumosity testjes en weer wat Portugees, dit keer de dierennamen.  Duolingo is een goede site, maar ik moet soms lachen om de zinnen.  Wat te denken van "De vlinder leest de krant", bijvoorbeeld.  Het commentaar erbij is ook erg vermakelijk, maar het is wel een manier om die woorden te onthouden, grappig genoeg.

Tegen vieren hoor ik dat de post wordt bezorgd (voor iemand het vraagt, Rick heeft overal wel een alarmpje voor) en besluit de sneeuwschuiver ter hand te nemen om me een pad naar de brievenbus te banen.  Door de kou is de sneeuw heel licht en ik schuif de tien centimeter makkelijk voor me uit.  

Het is veel te koud om de hele oprit te doen, na tien minuten zijn mijn handen alweer koud, maar Wendy hiernaast belooft dat haar man de sneeuwblazer ook over onze oprit zal halen als hij uit zijn werk komt.  

Niet veel later hoor ik wat buren bezig in de garage om de sneeuwblazer aan de praat te krijgen.  Ik weet dat hij werkt, want vanochtend heeft Rick hem nog aangehad.  Zij doen echter waarschijnlijk iets verkeerd en het lukt niet hem aan de praat te krijgen.  We besluiten hem even te laten rusten, maar ik vrees intussen straks toch met -26 gevoelstemperatuur te moeten gaan sneeuwruimen.

Gelukkig heeft Don, Wendy's man, helemaal geen moeite het ding aan de praat te krijgen.  Het geluid van de sneeuwblazermotor klinkt mij als muziek in de oren en in korte tijd is de oprit schoon.  Dat duurt niet lang, want het sneeuwt nog hard.

Voor mijn avondeten heb ik Whole Foods' lekkere al bereide zalm, spruitjes met paarse ui (Rick houdt niet van spruitjes, dus perfect voor vanavond) en heel vers stokbrood met olijven dat vanochtend nog warm was.  Allemaal even lekker!

Intussen hoor ik de sneeuwblazer nog steeds en zie dat Ross van twee huizen verderop de oprit van buurvrouw Lorraine schoon blaast.  Ook Lorraine zit zonder man en het is lief hoe de buurmannen voor ons zorgen.  Ross belooft ook later vanavond, als de sneeuw is opgehouden, onze oprit nog eens te doen, want daar ligt alweer een flinke laag op. 

Het komt als geen verrassing dat de scholen morgen weer gesloten zullen zijn.  Er ligt hier zeker 14 centimeter sneeuw en het gaat zo hard waaien dat het morgenochtend als -26 aan zal voelen.  Geen goede combinatie voor kleintjes, die op de schoolbus moeten wachten, of tieners, die op gladde wegen moeten rijden, o.a.  Met zulke lage temperaturen helpt zout op de wegen namelijk niet meer.

Rick is in Miami aangekomen en daar is het wel lekker warm, maar het regent.  Hopelijk kan hij morgenavond weer zonder problemen terugvliegen.  Hij baalt eigenlijk wel erg dat hij deze sneeuw gemist heeft.  Maar niet getreurd voor Rick, het wordt de komende week zo koud dat deze sneeuw nog wel even blijft.
Mickey is bijna verdwenen onder de meeste sneeuw, die wij in drie jaar hebben gehad

Sneeuw is ook wel weer zo sfeervol

Meer foto's van Cosmo in de sneeuw staan hier

10 reacties:

Anja zei

De meeste sneeuw in 3 jaar...........dat hebben wij dan weer.
Fijn dat de buurmannen zo goed voor je zorgen! In Utah hadden wij ook een snowblower, hier helaas niet.

Anja zei

Vergeet ik te vragen hoe het met je gaat na de val van gisteren.

tineke zei

Wat een mooie foto's in de sneeuw; altijd toch sprookjes achtig.
De temperaturen worden bij jullie wel heel laag.
Duolingo laat je ook 'aardbeien koken' , heb ik nog nooit van gehoord. Maar verder een heel leuk programma, vooral door de afwisseling van oefenvormen.
sterkte met je enkel.

Anoniem zei

Wat mooie plaatjes van Cosmo, dit is duidelijk het weer voor Cosmo. Met zijn dikke vacht heeft hij schijnbaar geen last van de extreme koude.
Jij schrijft dat de post om 16 uur in je brievenbus wordt gedeponeerd. Komt de postbode in dit weer met de postauto? Bij ons is dat momenteel met de fiets, vroeger ook met de postauto.
Hopelijk kan Rick vandaag op het normale uur terug thuiskomen en is jullie oprit sneeuwvrij dank zij jullie goede buren.
Groeten van Hilde uit B. en geniet nog verder van de sneeuw.

Ineke zei

Ondanks alle overlast die zo'n pak sneeuw geeft, vind ik het schitterend. Van mij mag er bij ons ook zo'n pak vallen :-)

Anoniem zei

Het ziet er inderdaad prachtig uit, maaaarrrrr als je naar buiten moet is het overleven.
Sterkte en doe voorzichtig, een keer vallen is genoeg.
Groet, Bea

Anoniem zei

Erg leuke foto,s van Cosmo in de sneeuw..maar hopelijk komt er hier geen sneeuw..al die ongelukken en ongemakken ervan.
Stuur je n simpel receptje van Mosterdsoep..erg lekker en makkelijk te maken,lukt je best wel,broodje gezond erbij en je hebt heerlijk gegeten.

Romige Mosterdsoep

50 gr boter
60 gr bloem
125 ml room
1 liter kippebouillon
2 eetlepels zachte mosterd
eventueel klein gesneden peterselie op het laatst erdoor roeren of wat gedroogde uit n potje.

Bereidingswijze:

Maak een roux door de boter te smelten en samen te roeren met de bloem en met flinke scheut bouillon,goed roeren(beste met een garde) en de rest van de bouillon erbij voegen al roerend.
Zet dit zacht en laat 10 minuten zachtjes garen,onder goed roeren.
Doe de mosterd erbij. Voeg de room toe, maar pas op dat de soep niet meer mag koken.
Voeg nu eventueel nog verdere ingrediƫnten toe, zoals spekjes, prei of champigons (allemaal eerst even bakken). Eet smakelijk!

Groetjes Joke

naomi zei

Ongelooflijk al weer sneeuw bij jullie arme Mickey helemaal verdwenen. WEl fijn dat de buren je pad schoon maken. Ik hoop in februari op winter ijs en sneeuw mag ook is toch erg mooi.

Fijn dat Rick goed is aangekomen in Miami. Ja mosterdsoep is genieten.

Liefs Naomi

Nina zei

De wereld lijkt altijd zo lekker stil als er sneeuw ligt. Geniet van de mooie plaatjes - maar ook sterkte met de kou!

Petra zei

@Anja - Ja, die sneeuwblazer hebben ze in de heel sneeuwerige winter van 2010 gekocht. En dank voor het vragen, het gaat gelukkig een stuk beter dan ik vreesde

@Tineke - Ja, Duolingo is echt wel goed, ik merk dat ik de woorden ook echt onthoud

@Hilde - Op mooie dagen parkeert de postbode zijn auto en gaat lopen, maar nu rijdt hij langs de brievenbussen (het stuur zit in die auto's als enige hier aan de rechterkant, zodat ze de brievenbussen makkelijk kunnen bedienen.

@Ineke - Ja, het is zeker mooi

@Bea - Nou, zeg dat wel! Gelukkig viel het met de gladheid wel mee vandaag

@Joke - Dank voor het recept, ik zal het opslaan, wie weet wordt ik nog eens ondernemend in de keuken

@Naomi - In februari mogen jullie dan van mij aan de beurt zijn ;).

@Nina - Ja, inderdaad, sneeuw dempt enorm