Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, januari 09, 2014

Van Gogh Repetitions

Gelukkig heeft Saskia geen buikvirus, maar de hoofdpijn en maagproblemen van gisteravond hebben er wel voor gezorgd dat ze niet voldoende heeft gestudeerd voor haar AP Government proefwerk.  Dat heeft ze het eerste uur, dus ik bel de school weer eens dat Saskia later komt.  Gelukkig heeft ze met dit vak geen moeite en zal ze het maandag inhalen.

Na een heerlijk ontbijt van het zadenbrood van het gisteravond ga ik gauw naar boven om te sporten.  Het uur interval gaat lekker snel voorbij met mijn spannende boek.  Ik zou wel langer door willen gaan, maar heb om elf uur met Anja afgesproken.

Gauw onder de douche dus en ik ben net klaar als Anja aanbelt.  Zij maakt kennis met Kai, die ons heel lief naar de metro brengt.  Hij belooft ons later vanmiddag ook weer op te halen.

Na Anja geholpen te hebben meer geld op haar Smartrip kaart te zetten gaan we het perron op.  Daar staat de trein al klaar en niet veel later vertrekken we naar Washington.  We stappen bij Metro Center over en dan bij Dupont Circle uit.

Dit station heeft een van de hoogste roltrappen van het Metrorail systeem (Wheaton heeft de hoogste in het westelijk halfrond).  Eenmaal buiten moet ik altijd even mijn richtingsgevoel weer vinden.  We lopen dan ook eerst de verkeerde kant op, maar lang leve de telefoon gps, die de weg wijst naar ons lunchrestaurant.

Het linker huis doet me aan een Amsterdams huis denken

Bij ieder metrostation kun je allerlei gratis krantjes krijgen

Dat wordt Bistrot du Coin.  Er zijn heel wat restaurants in deze levendige buurt, maar ik houd van dit restaurant, omdat het me het gevoel geeft in Parijs te zijn (water in Duralex glazen, bijvoorbeeld).  Ik heb enorme zin in uiensoep en die van hen is authentiek en lekker.  Anja neemt een salade met warme geitenkaas.

Na de lunch lopen we naar de Phillips Collection, die praktisch om de hoek ligt.  Dit museum staat bekend om zijn grote collectie impressionistische schilderijen.  Tot 2 februari is er een tentoonstelling over Vincent van Gogh en zijn "repetitions" (herhalingen).  Nu ben ik dol op impressionisten en wilde die graag zien, gelukkig Anja ook, want het is leuker met iemand anders.

We betalen de $12 entree en krijgen een kaartje om op onze kleren te prikken.  Ik kan geen plek vinden aan  mijn jurk en ben dat kaartje dan ook prompt kwijt.  Anja vindt het terug en wordt nog bijna met een wandelstok van een oudere dame geslagen tijdens het oprapen.

De van Gogh tentoonstelling is op de derde verdieping en heel interessant.  Ik wist van tevoren niet wat er met "repetitions" werd bedoeld, maar het blijkt dus dat van Gogh bepaalde schilderijen meerdere malen maakte.  En dan niet letterlijk gecopieerd, maar opnieuw geschilderd.  Zowel landschappen als portretten schilderde hij verscheidene malen bijna hetzelfde.   Erg interessant is het allemaal.

We lopen nog door de rest van het museum waar we schilderijen van andere impressionisten bewonderen.  Vooral die van Pierre Bonnard vind ik leuk.  Daar hebben we jaren geleden met Artsmart op de basisschool onderwezen.  Het leuke is om de specifieke schilderstijlen van ook deze minder bekende schilders te zien.
Een zaal is heel mooi
En een open haard met Delfts blauwe tegels

Na een paar uur hebben we weer van alles moois gezien en lopen terug naar de metro.  Bij Metro Center is het druk en ik stel Anja voor een station de "verkeerde" richting op te reizen, zodat we zeker zullen kunnen zitten.  Zo gezegd, zo gedaan en het werkt perfect, want bij Federal Triangle komt de trein naar Vienna net aanrijden en we kunnen meteen zitten.

Een paar stations voor we terug zijn bel ik Kai, die ons keurig komt ophalen.  Anja neemt afscheid en letterlijk vijf minuten later zie ik Laura voorrijden (vroeger dan ze had gezegd)!  Dat had niet beter gekund.

Laura begint met Saskia een massage te geven en daarna ben ik aan de beurt.  Maar goed ook want Saskia en ik hebben beiden weer erge last van hoofdpijnen gehad de afgelopen paar dagen.  Hopelijk helpen de massages ons beiden. Aan Laura zal het niet liggen, want die doet weer goed haar best.

Saskia's bijleslerares komt en we praten even.  Blijkt dat zij een operazangeres is en probeert hier een baan daarin te vinden.  Daarbij heeft ze ook een universitair diploma in scheikunde, biologie en Duits!

Dat is het fijne van dit systeem, je kunt meerdere richtingen kiezen om te studeren.  Wel heel veel werk, maar ook goed voor mensen, zoals ik, die veel interesses hebben.

Katja heeft bijvoorbeeld een "minor" in Spaans en een "major" in Human nutrition foods and exercise.  Kai gaat afstuderen met een "major" in Duits en een "minor" in anthropologie.  Drie majors, zoals de bijleslerares heeft, is wel ongewoon, maar duidelijk mogelijk.  In ieder geval vind ik het een fijn systeem voor mensen, die niet precies weten wat hun passie is.

Rick komt thuis en we zijn allemaal moe.  We bestellen makkelijk een pizza van Pizza Hut.  Hun pizza met dunne korst vind ik erg lekker, vol verse groentes en niet te veel kaas.  Er zijn verder leuke dingen op tv om deze heel leuk dag af te sluiten.
Cosmo zou graag dit stukje pizza willen (maar krijgt het niet)

Foto's van vandaag staan hier.




7 reacties:

Romy zei

Hoi Petra,
Ik neem me steeds voor een reactie achter te laten omdat je al vaker hebt geschreven dat je dat leuk vindt, maar ik lees vaak blogs terwijl ik Sawyer aan het voeden ben en heb dan maar 1 hand vrij - lastig typen dus :)

Wat leuk dat jullie daar zoveel musea en exposities hebben. Dat mis ik hier in Calgary wel.
Ik ben het helemaal eens met wat je zegt over het Noord-Amerikaanse schoolsysteem; had mij in ieder geval tijd en geld bespaard! Ik heb eerst een jaar psychologie gestudeerd in Nederland (Maastricht). Daarna geswitched naar International Relations. In het N-A systeem had ik mijn psychologie vakken gewoon kunnen houden als options. Het nadeel is wel dat een bachelor daardoor een jaar langer wordt. Na mijn emigratie naar Canada moest ik heel veel vakken opnieuw doen en toen vond ik het wel een beetje zuur dat ik allerlei vakken moest volgen die niets te maken hadden met mijn major, alleen om die options vol te krijgen. Ach ja, in hindsight heeft het me wel breder opgeleid :)

Ben jij ooit van studie gewisseld?
Groetjes Romy

Margreet zei

Ach gut, die Cosmo!
Ik vind dat systeem ook prettig. steven begon aan een geologie studiem maar dat was het toch niet hekemaal, hij studeert af met een minor in geology en een major in economics.

Anja zei

Inderdaad een fijn systeem.
Het was een leuke, en interessante dag vandaag. Lief dat Kai ons naar de Metro bracht en weer haalde.

Sally zei

leuk zo'n museum bezoekje. en fijn dat Laura weer kwam. Ik hoop echt dat het saskia helpt met haar hoofdpijnen.

Nina zei

Prachtig he van Gogh!

Het klinkt toch alsof al die lichamelijke klachten van Saskia worden veroorzaakt door spanning en stress. En Lawrence is dus ook weer op haar pad?!! Fijn dat de massages helpen.

naomi zei

Nog hogere roltrappen dan Rosslyn bijna onmogelijk zou ik zeggen haha. Interessant om te lezen over de scholen en minor/ major. Ik hoor mijn HBO leerlingen ook over dat een minor en een major in hun opleidng verpleegkunde doen. bv een major in volwassenen verpleegkunde en een minor in kraam en baby's. Mooi systeem hoor.

Wat een leuk museum en wat fijn dat je een vriendin zo dichtbij hebt die met je mee kan en ook nog een taxu chauffeur heerlijk hoor.

Groetjes Naomi

Ineke zei

Wat heb je toch altijd weer een ideaal onderwerp om foto's van te maken: Cosmo!
Die gelaatsuitdrukkingen van hem zijn zo mooi.