Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, februari 09, 2014

Kookdemonstratie lunch

Zaterdag

In november kregen we van Katja een heel lieve brief waarin zij ons bedankte voor alle hulp die we haar tijdens haar collegejaren gaven.  Daarbij besteedde ze ook een gedeelte van haar eerste salaris aan een cadeaubon voor Rick en mij om een kookdemonstratie en lunch van de chef bij een van de meest gerenommeerde Franse restaurants in dit gebied bij te wonen.

Het duurde even voor we dat konden boeken, omdat die demonstratie heel populair bleek te zijn, maar eindelijk kunnen we het vanmiddag dus mee gaan maken.  Na lekker uitgeslapen te hebben en wat koppen koffie gaan we netjes aangekleed op weg naar Great Falls.

Keurig op de afgesproken tijd van kwart voor elf komen we bij de Auberge Chez Francois aan.  Daar krijgen we een glas rose champagne aangereikt en worden naar stoelen in de zaal waar de demonstratie plaats zal vinden geleid.  Daar zit het al flink vol.

Om elf uur loopt chef Jacques binnen, hij is de zoon van de oorspronkelijke eigenaar van het restaurant dat dit jaar zestig jaar bestaat.  Hij is erg onderhoudend, we lachen regelmatig en de gerechten, die hij demonstreert ruiken heerlijk.


Na ongeveer drie kwartier heeft chef Jacques een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert gedemonstreerd.  Onze magen knorren ervan en nu mogen we dan ook gelukkig aan tafel.  Wij komen met zes erg leuke en praatgrage mensen te zitten, twee ervan zijn zelfs buren van kennissen, kleine wereld!

We beginnen met monkfish met scallops in champagne sauce, heerlijk!  Ook het meergranen broodje dat we erbij krijgen vind ik ontzettend lekker.  Dit gerecht wordt gepaard met een frisse chardonnay.
Het servies lijkt wel op boerenbont, maar komt uit Syracuse, NY

De tweede gang is een salade met kreeft, ook erg smakelijk.  Daarna krijgen we een sinaasappelsorbet en wordt er rode wijn geschonken voor het hoofdgerecht.  Dat wordt escalope de veau met ham en gruyere en een heel zachte champignonpuree.  

Het is allemaal heel verrukkelijk, maar ook erg zwaar.  Tegen de tijd dat het dessert wordt geserveerd kan ik eigenlijk geen hap meer op, maar het dessert bestaat uit witte en pure chocolade mousse en tja, vooral die laatste vind ik niet te versmaden.  Een paar hapjes prop ik er dus nog bij en geef de rest aan Rick.

Chef Jacques komt nog even de tafels langs om ons te bedanken en Rick neemt een foto van ons.  Deze chef is ook weleens op tv te zien, hoorde ik, dus wel een beetje een beroemdheid.  Dan nemen we afscheid van onze tafelgenoten.  We hebben met volle teugen van dit originele cadeau van Katja genoten!

Het sneeuwt inmiddels licht en is maar net rond het vriespunt.  Het blijft maar koud hier!  Onderweg naar huis haal ik bij Rite Aid nog wat recepten op voor Saskia en mij en dan volgt een rustige middag thuis Olympische Spelen kijken.

Vanochtend hoorde ik al dat Nederland goud, zilver en brons haalde met de 5000 meter heren.  Gelukkig laten ze die ritten vanmiddag ook nog even zien.  Verder is er biathlon, een sport, die ik verrassend spannend vind, en skispringen.  De Olympische Spelen zijn altijd zo leuk!

Na die heerlijke, maar zware lunch hebben we vanavond niet heel veel trek.  We hebben nog wat mini quiches en groentehapjes over van de Super Bowl en warmen die op.

Zondag

Het is telkens zo koud en de afgelopen paar dagen maar sombertjes en dan vind ik het allermoeilijkst om op te staan!  Eigenlijk had ik op tijd op willen zijn om via mijn net geinstalleerde VPN de 3000 meter schaatsen live te zien, maar dat lukt me niet (het wordt hier op NBC ook live uitgezonden, maar ik vind het leuker met Nederlands commentaar).

Als we dan eindelijk uit de warme veren zijn gaan Rick en ik meteen de kou weer in.  Gelukkig zijn de koffie van Starbucks en sandwiches van Panera wel lekker warm.  Ik ben er zo klaar mee het koud te hebben!!!

Genietend van het ontbijt kijken we hoe Ireen Wuest het goud veroverd.  Super, hoor, dat de Nederlanders het zo geweldig doen!  Hopelijk volgen er nog een aantal meer medailles!

Na gisteren een complete "couch potato" te zijn geweest en minder dan duizend stappen te hebben gezet moet ik er van mezelf vandaag weer tegenaan.  Ik doe een uur interval op de elliptical en stel de interval zo zwaar mogelijk in.  Na afloop heb ik echt het gevoel flink intensief bezig te zijn geweest.

Tijdens dat uur viel het me ook op dat ik in alle Olympische kleuren cirkelvormige sportattributen heb.  Dat is natuurlijk perfect voor de Olympische Spelen themafoto van vandaag.
Katja sms-t dat haar stroom opeens uitviel in haar appartement.  Natuurlijk weet ik van zo ver weg niets beters te adviseren dan dat ze gaat kijken of er een zekering uit is.  Het duurt even voor ze de doos gevonden heeft, maar dan blijkt dat inderdaad het euvel te zijn, gelukkig.  Hoe oud ook, ze blijven toch hun ouders nodig hebben.  

Bij Whole Foods heeft Saskia "The Heat is On" pindakaas gekocht.  Dat is pittige pindakaas, die ik ook weleens wil proberen.  We maken er crackers mee voor onze lunch en mijn hemel, dat is nog pittiger dan pindakaas met sambal, maar ook wel erg lekker.

Na nog wat Portugees geoefend te hebben tijdens het met een half oog kijken naar het schansspringen in Sochi vertrekken Rick en ik naar de mall.  Met kerst heeft Rick mij een Swatch horloge gegeven, maar dat liep niet goed en moest hij terugsturen naar Amazon.com.  Ik heb daar nog geen nieuwe voor uitgekozen, dus dat gaan we eerst doen.  Ik kies er een met gekleurde steentjes, die wat gekleed is en bij vrijwel alles zal staan.
Met mijn nieuwe horloge om mijn pols lopen we naar AMC en kopen kaartjes voor Monuments Men.  De echte critici hebben heel wat (negatiefs) te zeggen over deze film van zes oudere mannen, die als soldaten in de Tweede Wereldoorlog naar Europa vertrekken om de door de Nazi's gestolen kunstwerken terug te vinden, maar Rick en ik vinden het een zeer onderhoudende film. 

Rick stelt voor na afloop een hapje te gaan eten bij Seasons 52 en dat is natuurlijk een van mijn favoriete restaurants!  Ook vanavond is het weer smullen en dit keer, in tegenstelling tot gistermiddag, zonder schuldgevoelens over calorieen.  

We delen als voorafje een flatbread met kreeft en mozzarella, erg lekker.  Als "hoofdgerecht" neem ik twee voorafjes: de halve portie ravioli met geitenkaas en champignons in een uien "jus" en mijn favoriete sashimi tonijn met komkommersalade.
Dan haasten we ons door de sneeuw naar huis om weer Olympische Spelen te kijken.  Er ligt thuis net genoeg om alles er wit uit te laten zien en daar zal het ook bij blijven, gelukkig.  Nu lekker van kunstschaatsen genieten, onvoorstelbaar dat 15-jarige Russische meisje, maar Gracie Gold vind ik ook erg goed.  Ook het Amerikaanse ijsdanspaar, dat al sinds hun achtste samen schaatst, is ook fantastisch.

Heerlijk, nog bijna twee weken allerlei wintersporten, die we gewoonlijk bijna niet te zien krijgen, op tv.  Ook leuk dat ik nu live Nederlandse programma's kan streamen.  Misschien houd ik dat Hide My Ass abonnement voor Nederlandse shows, die ik anders niet van hieruit kan bekijken.

11 reacties:

Anoniem zei

Werkt de VPN service "Hide my ass" goed? Ben er zeer in geinteresseerd om live NOS te volgen
Thanks, Gr Encinitas

Petra zei

@Encinitas - Ja, ik had eerst Easy Hide IP geinstalleerd, maar daar lukte het niet om een connectie met Amsterdam te krijgen. Met HMA lukt het iedere keer

Becs zei

Wat een leuk cadeau van Katja, dat is weer eens wat anders. En inderdaad, hoe oud ook, de ouders blijven altijd nodg. Ik bel ook nog regelmatig mijn vader voor hulp en die woont aan de andere kant van de wereld haha

Anja zei

Dat is wel een heel lief cadeau van Katja! Geweldig hè dat Nederland het zo goed doet!! Ik ben ook helemaal klaar met de kou, brrrr

Tineke zei

lief cadeau van Katja, ja de borden zijn gewoon iets gewijzigd en verder gekopieerd.
Ik heb een aantal keren een kook workshop gedaan, daarin kook je onder begeleiding zelf met een groepje en eet het daarna op ; erg gezellige bezigheid voor bv bedrijfsuitjes.
Ja, dat was wel een leuk oranje weekend met de schaatsers.

Anoniem zei

Wat een lief kado van Katja! Het eten zag er heerlijk uit.
Ik ben benieuwd of dat HMA ook werkt in Nederland. Dan zou ik ook de Amerikaanse series kunnen zien.
Heerlijk hè die Olympische Spelen. Gisteren was het hier zulk rotweer dat ik van alles heb zitten kijken. Zelfs dames ijshockey!
Groetjes Anja L.

Sandrah zei

Wat een leuk kado van Katja! Dat is weer eens wat anders dan een kookworkshop waarbij je zelf aan de bak moet.
En ook ik bel nog regelmatig mijn vader als er iets gefixt moet worden. :-)

Bijna nooit kijken we televisie, maar met de Spelen staat ie de hele dag aan als we thuis zijn. Heerijk!

Sandra

Anoniem zei

Dat was zeker een leuk cadeau van Katja en zo te zien zag het er allemaal zeer verleidelijk uit.Ja goed het dat Russische meisje van 15.Dat belooft wat voor de komende jaren.
Bij mij staat overdag nooit de tv aan maar nu met de Spelen bijna constant.En reken maar dat we nog meer medailles zullen winnen.
Groetjes Wil

naomi zei


Ik heb ondanks dat ik moest werken toch erg genoten vand e spelen en juist de sporten die je normaal niet ziet. Zoals snowboarden slopestyle. Morgen de halfpipe ook erg spectaculair en heb je iets mee gekregen van de 3 Canadese zusjes op de ski bij de moguls. 2 kwamen erop het podium ook een mooi spectakel.

Kuntschaatsen vindt ik ook geweldig en met name de mannen. Vondt de Amerikaanse man (Jason geloofik) erg goed en ben fan van de Rus Pluchenko. En dan weer zo'n mooie schaats score vandaag 3 medailles bizar om te zien.

Ik vindt het ook erg leuk om te zien hoe het leeft op FB en zeker ook overzee bij jullie. Maakt het bijzonderer zo met zijn allen.

Wat een super bijzonder en mooi kado van Katja. Leuk dat ze zo haar dank wil uiten.

Liefs Naomi

Anoniem zei

Wat een culinair weekend, als het allemaal net zo lekker smaakte als het eruit ziet op de foto's hebben er veel engeltjes over je tong gepiest!
Een prachtig cadeau van Katja om te bedanken voor jullie steun al die jaren.
Fijne week, Bea

Petra zei

@Becs - Ja, dan woont Katja relatief dichtbij ;)

@Anja - Vandaag weer helemaal oranje!

@Tineke - Zo'n kook workshop is niets voor mij vrees ik, ik zou er letterlijk niets van bakken, ha ha

@Anja - Als HMA niet werkt zullen er wel andere VPN services zijn

@Sandra - Inderdaad ik kijk ook vrijwel nooit overdag maar nu wel

@Wil - Nou, je kreeg vandaag al gelijk :)

@Naomi - Idd, erg leuk via FB en ik was vandaag blij dat ik in de sportschool op de hoogte werd gehouden

@Bea - Nou, inderdaad, die engeltjes deden hun werk zeker!