Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, mei 21, 2014

Capitool, Library of Congress en Air and Space Museum

Rick vertrekt weer supervroeg, want hij moet om 7 uur al in Washington zijn.  Ik word wel wakker als hij opstaat, maar val dan weer in slaap.  Bijna verslaap ik me zelfs!

Jamie is ook op als ik beneden kom en Travis is aan het wakker worden.  We eten ontbijt en lopen dan naar de metro.  Het gaat allemaal wat langzamer dan ik had verwacht, maar gelukkig staat de trein al klaar.

Ons eerste doel is het Capitool.  Waarschijnlijk omdat we wat later zijn dan ik had gehoopt staat er een redelijk lange rij voor de mensen zonder reservering.  Wij hebben echter geluk, want na een kwartiertje komt een medewerker langs met drie kaartjes voor de volgende rondleiding en wij zijn het eerste groepje van drie.

Na de altijd weer interessante film, die de functie van het Congres goed uitlegt, sluiten we aan in de groep van James.  Er gaat ook een schoolgroep mee en die kinderen lopen werkelijk zo snel als stroop!  Gelukkig zijn er chaperones mee, die de kudde af en toe tot snelheid maant.

Nu heb ik deze rondleiding zeker vijftien keer gedaan en nog leert James me wat nieuws.  Ik wist dat men George Washington in het Capitool wilde begraven, maar dat in zijn testament stond dat hij in Mount Vernon begraven wilde worden. 

Nieuw voor mij is dat Martha Washington het Congres in een ondertekend document had toegezegd dat zij en George in het Capitool begraven mochten worden.  Toen het Capitool dan eindelijk klaar was, ging het Congres terug naar de nazaten van de Washingtons, die, op grond van het testament van George, weigerden de graven te verplaatsen.

Het Congres bleef zo erg doordrammen dat uiteindelijk de staat Virginia een wet heeft aangenomen dat de Amerikaanse "Vader des Vaderlands" op zijn eigen landgoed begraven moest blijven.  Nieuw weetjes vind ik altijd leuk.

In voorbereiding op het restaureren van de koepel hangt er nu een grote "donut" in de Rotunda om te voorkomen dat er dingen naar beneden kunnen vallen.  Het is wel een grappig gezicht en alle schilderingen zijn nog goed te bekijken.

Na drie kwartier zijn we weer terug in het bezoekerscentrum en wij lopen via de tunnel naar de Library of Congress.   Dat gebouw verrast iedereen altijd weer.  Ook Jamie en Travis fotograferen erop los. 

Travis wil ook graag zien of hij een bibliotheekkaart kan krijgen.  Dat kan als je ouder dan zestien bent gratis, maar je moet wel kunnen aantonen dat je iets aan het onderzoeken bent.  Dat  wordt het vandaag dus niet.  Na een kort bezoek aan de winkel verlaten we het gebouw weer.

Het is ruim lunchtijd geweest en we lopen gauw langs de Canadese ambassade en het Newseum naar bakkerij Paul.  Ik kan het niet laten de "Atlantique" te nemen, een sesamzaadstokbroodje met gerookte zalm.  Jamie heeft een quiche, die er erg lekker uitziet, en Travis een broodje met vlees.

Na het eten staat het Air and Space Museum op het programma.  Daar is het een drukte van jewelste en het duurt even voor we door de veiligheidscontrole zijn.  Eenmaal binnen is het wel duidelijk wat een enorm museum dit is, het lijkt helemaal niet druk hoewel er overal mensen zijn.

We bekijken bijna alle tentoonstellingen.  Mijn favorieten blijven de Apollo tentoonstelling en het deel over Amelia Earhart.  Na zo'n anderhalf uur hebben we "alles" gezien.  We kijken nog wat rond in de winkel en dan doen de voeten pijn.

Er zijn hier ook een IMAX theater en een planetarium en ik stel voor een show te gaan kijken.  Dat plan wordt enthousiast ontvangen en ik koop kaartjes voor de Hidden Universe 3D IMAX.  Een prachtige film, zoals de meeste IMAX films.

Rick heeft beloofd ons bij het museum op te halen, maar we hebben nog een half uur voor hij komt.  We gaan op een bankje mensen en vogels zitten kijken.  Die laatsten zijn vermakelijker. We zien o.a. een romantische toenadering van een mannetjesduif naar een vrouwtje, maar zij heeft het te druk met eten.

We hebben de hele dag regenjassen en paraplu's meegedragen, maar het bleef droog.  Net als Rick aankomt begint het te spetteren.  Dat spetteren gaat over in een serieuze wolkbreuk.  Travis wil graag naar de Britse ambassade om een foto voor zijn vriendin, die Brits is, te maken.

Het regent nog een beetje als we er aankomen.  De mannen gaan foto's nemen en willen geen paraplu mee.  Jamie en ik blijven in de auto wachten en opeens begint het te plenzen en onweren.  Rick en Travis komen doorweekt terug in de auto!

Jamie wil ook graag Georgetown zien, dus we gaan daar naar Pizzeria Paradiso voor ons avondeten.  We vinden makkelijk een parkeerplaats wat in Georgetown nogal eens moeilijk is.  De pizza's zijn heel lekker  en na afloop haalt Travis nog een yoghurtijsje bij Pinkberry.

Thuis gaan de voeten omhoog en de tv aan.  Morgen wordt het weer een heel drukke dag met veel dingen te bekijken.  We gaan dan voor ons doen vroeg op pad, tijd voor bed dus, nu!

Foto's van vandaag staan hier

4 reacties:

Becs zei

Wat leuk zo een dag met zoveel dingen te doen! Eigenwijs wel heh, die mannen?

Petra zei

@Becs - Ik ben eerlijk gezegd doodop, heb even rust nndig, LOL

Anja zei

Jullie zien en doen veel op een dag, ik kan me voorstellen dat je doodop bent!

Karin & Jurgen zei

Wow, jullie hebben flink wat meters gemaakt. Nu weet ik weer waarom wij hier 14 dagen zijn; dan kun je alles rustig bekijken :-)