Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, mei 11, 2014

Kai's graduation


Om zes uur gaat Ricks telefoonwekker, maar ik ben al een tijdje wakker.  Rick doucht als eerste en gaat dan bij Starbucks ontbijt voor de hele familie halen.  Gisteravond heeft hij daarvoor de bestellingen al gekregen.

De kinderen en ik maken ons klaar en tegen zevenen gaan we naar beneden.  Daar zijn mijn ouders ook al.  Ik check uit het hotel en Kai en ik doen onze baggage in de auto van mijn ouders, zodat we met zijn allen in de van passen.

Als Rick met de koffie en het eten komt vertrekken we naar het Coliseum waar de Commencement ceremonie plaats zal vinden.  Met 4300 studenten, die hun diploma’s krijgen vandaag, denken we vroeg te moeten zijn en verwachten verkeer.

Niets is echter minder waar.  We blijken een van de eersten te zijn die aankomen.  Het voordeel daarvan is dat we een zeer gunstige parkeerplaats krijgen.  Rick en Kai gaan kijken waar Kai moet verzamelen en dan wachten we een tijdje tot we veel mensen naar de ingang zien lopen.
Kai met zijn Oma en Opa
 
Kai gaat naar de ingang van de afgestudeerden en wij staan vooraan in een van de rijen om naar binnen te gaan.  Om klokslag negen uur worden de deuren geopend en Rick schiet iemand met een kaartje waar de verschillende scholen zitten aan. Zo weten we precies waar we moeten gaan zitten om Kai goed te zien.

We vinden dan ook de perfecte plek blijkt later.  In het programma zien we dat Kai inderdaad, net als Katja, cum laude geslaagd is.  Daar had hij aleen vermoeden van en we zijn natuurlijk apetrots dat sterretje achter zijn naam te zien!

Om tien uur begint de muziek te spelen en komen de studenten binnenlopen.  De verschillende scholen hebben ieder een eigen kleur “hoed”, die over de zwarte jas wordt gedragen.  Kai hoort bij de Humanities & Sciences school en hun kleur is wit.
Als Pomp and Circumstance inzet lopen de professoren binnen en begint de ceremonie.  Eerst houdt de provost een korte toespraak en dan de president van VCU.  De acteur Tim Reid (o.a. WKRP in Cincinnati, Sister Sister en That 70’s Show) houdt een zeer vermakelijke, maar ook goede speech.  Voor het eerst dat ik mijn aandacht bij zo’n speech kan houden.


Vervolgens krijgt Tim Reid een honorair Ph. D. aangereikt en krijgen een aantal mensen medailles ter erkenning van het werk dat ze voor de school hebben gedaan.

Tijdens de Commencement krijgen degenen, die een doctor of philosophy (Ph.D) hebben gehaald, hun speciale hoed omgehangen door hun professoren.  Die ceremonie duurt wel even want er zijn nogal wat Ph.D.’s.

Gelukkig worden de rest van de graduates per groep afgeroepen en door de president “graduated”.  Zodra ze dat zijn mogen ze de kwast van hun cap van rechts naar links doen.  Ik blijf al deze tradities schitterend vinden.


Als iedereen “graduated” is spreekt de president van de Alumni Association nog even.  Kai is nu een alumni van VCU.  De muziek begint weer te spelen en de ceremonie is voorbij.  Het was ietsje anders dan bij Virginia Tech, maar net zo indrukwekkend.

We hebben anderhalf uur voor de diplomauitreiking begint en willen een hapje gaan eten.  Alleen is er bij het enige restaurant dat we zien een wachttijd van drie kwartier.  Tijd om ergens heen te rijden hebben we niet, dus bestellen dan maar een broodje van Starbucks.

Als Kai en ik klaar zijn lopen we vast naar het Convention Center waar de diplomauitreiking van de School of World Studies waar Duits bijhoort zal plaatsvinden.  Dit wordt een veel intimere ceremonie.  Er zijn op zijn hoogst honderd studenten aanwezig.

Ook deze ceremonie begint met Pomp and Circumstance.  Daarna een toespraak van het hoofd van deze school en van twee studenten.  Als het de beurt is aan de graduates om hun diplomas op te komen halen (die nog niet de officiele zijn, die worden opgestuurd) vertelt degene, die de namen op gaat lezen, dat ze voor iedere graduate iets persoonlijks wat zij op een kaartje hebben geschreven zal vertellen.

Dat is erg leuk.  Zo horen we welke diploma’s ze gehaald hebben, Kai dus Duits met een minor in Antropologie, waar in het buitenland ze gestudeerd hebben (vrijwel iedereen heeft dat gedaan).  Tot slot een bedankje aan degenen, die ze gesteund hebben.  Kai bedankt Rick en mij (mijn naam wordt correct uitgesproken!), Saskia en mijn ouders.


Er wordt nog een groepsfoto van de hele groep graduates gemaakt en dan gaat er vrolijke muziek aan en verlaat iedereen al dansend de zaal.  Erg leuk allemaal en veel minder formeel dan Katja’s individuele graduation.

Na nog even met Kai’s professoren te hebben kennisgemaakt rijden we terug naar het hotel.  Daar halen we de andere auto’s op.  We halen drankjes voor onderweg en beginnen dan aan de terugtocht.  Kai en Saskia rijden samen en willen ons niet volgen, maar mijn ouders volgen ons wel.

We komen af en toe in langzaamrijdend verkeer terecht en daardoor duurt het toch weer langer dan we zouden willen.  We besluiten dus maar direct naar het restaurant dat Kai voor zijn graduation diner heeft gekozen te gaan.

Dat is de Melting Pot, een fondue restaurant.  We wachten even op een tafeltje, want zijn er vroeger dan onze reservering, maar worden dan al gauw gehaald en krijgen een tafel met twee pannen.

We beginnen met een klassieke kaasfondue waar we appels, bloemkool en wortels in dopen.  Er is ook brood, maar dat is me te zwaar.  Dan krijgen we pannen met groentebouillon en ieder verschillende dingen om daarin te koken. 


Mijn moeder en ik hebben beiden het vistrio, tonijn, zalm en garnalen.  Daarbij gooien we ook een aardappels, broccoli en champignons erin, die lekker koken.  Saskia heeft een veganistisch gerecht met tofu, champignon pasta en veel groentes. De mannen houden het bij vlees.

Iedereen smult en het is erg gezellig.  Kai wordt ook door de serveerder gefeteerd en krijgt ballonnen met een doosje chocola eraan.  Over chocola gesproken, we krijgen ook nog dessert, chocolade fondue.  We hebben de pure chocolade gekozen en dopen daar o.a. aardbeien, bananen, brownies en rice crispies treats in.  Ik kan er maar een paar happen van op, want het is zoveel eten!

Kai heeft echter duidelijk genoten en de rest van ons ook.  We nemen afscheid van mijn ouders en komen moe thuis.  Daar wacht mij nog een verrassing, een prachtig boeket verschillend gekleurde rozen voor Moederdag van Rick en de kinderen.  Moe van de toch emotionele dag gaan we vrijwel meteen naar bed.

Meer foto's van vandaag volgen waarschijnlijk maandag.

13 reacties:

Ineke zei

Nogmaals gefeliciteerd met de prachtige prestatie van Kai, om trots op te zijn.
Leuk om het via de filmpjes een beetje bij te kunnen wonen. Dat is wel heel wat anders als een Nederlandse diploma uitreiking.

Anoniem zei

Gefeliciteerd Kai - ook zijn ouders die natuurlijk zo trots op hem zijn. Net als bij de graduation van onze kinderen, zie ik al die graduates en denk dan, ik wens ze allemaal veel geluk toe voor hun toekomst!
Groetjes, Ida

Tineke zei

Van harte gefeliciteerd met het afstuderen van kai, toch altijd een emotioneel moment om van te genieten.
Klopt het dat Katja niet bij het afstuderen kon zijn?
Leuk dat hij voorlopig weer bij jullie komt wonen en even kan genieten en uitrusten; ben benieuwd wat hij verder gaat doen.
Onze kunstroute was erg interessant en leuke mensen ontmoet. Vanmiddag de openhaard aan gedaan en door de nl kids en kleinkids verwend en geskyped met vs dochter en gezin.

Anoniem zei

Gefeliciteerd Kai, een geweldige prestatie geleverd met ster erbij.
Ook de ouders gefeliciteerd,daar kunnen jullie met recht trots op zijn.
Indrukwekkend om te zien, dat alles in de filmpjes.

groetjes Joke

Pascale zei

Gefeliciteerd met je knappe zoon! Fijn voor je ouders dat ze erbij konden zijn.

Zo'n ceremonie is toch altijd weer indrukwekkend. Ik vind het ook leuk dat een studie met zoveel "pomp and circumstance" wordt afgesloten.

Anja zei

Een geweldige prestatie van Kai! Fijn dat hij zo heeft genoten van deze dag!

Jort & Suus - On the road zei

Het was heerlijk om te lezen over deze fantastische dag. Erg leuk dat we zo toch een kijkje mee konden nemen en wat ontzettend fijn dat je ouders erbij konden zijn.

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd met Kai, wat fijn dat je nu al 2 geslaagden hebt, en Saskia dan natuurlijk dadelijk ook op haar school. Wat ik me nog afvroeg, waarom heeft Kai eigenlijk Duits gekozen, ik zou misschien eerder verwachten dat hij met zijn half Nederlandse achtergrond ook Nederlands had gedaan? Maar superleuk, en wat fijn dat je ouders er bij zijn.

Anoniem zei

Het lijkt me heel apart om zo'n diploma uitreiking mee te maken.
Leuk dat je ouders er bij waren. Zijn ze alleen voor de diploma uitreiking gekomen of blijven ze langer?
Leuk dat er een persoonlijk praatje werd gehouden.
Groetjes Anja L.

Anoniem zei

Van harte met Kai!!! Goed hoor Cum Laude ook! Echt een lieve zoon om trots op te zijn!

Groetjes,
Evelyn

Theo zei

Gefeliciteerd met het afstuderen van Kai.

Petra zei

@Ineke - Inderdaad, ik kan dan ook echt genieten van deze traditie

@Ida - Ja, dat heb ik nu ook!

@Tineke - Helaas moest Katja verder studeren voor haar belangrijke toelatingsexamen op de 31e.

@Joke - We zijn zeker trots!

@Pascale - Ja, ik heb Pomp and Circumstance nog steeds in mijn hoofd, LOL

@Anja - Met recht een feestdag was het

@Suus - Zeker bijzonder dat mijn ouders erbij waren

@Anoniem - Al vanaf zijn high school jaren heeft Kai iets met Duits gehad

@Anja - Mijn ouders zijn hier om hun kinderen en kleinkinderen aan deze kant van de oceaan te bezoeken. Ze vertrekken morgen naar Canada

@Evelyn - Ja, en ook fijn om hem nu weer een tijdje thuis te hebben.

@Theo - Dank je

Marie zei

Van harte gefeliciteerd Kai!