Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, juni 30, 2014

Arches National Park

We hebben prima geslapen en om kwart over acht ben ik klaar wakker. Ik ga vast douchen en tegen de tijd dat ik klaar ben is de rest ook uit de veren.  We maken ons klaar om te gaan ontbijten wat nogal wat voeten in de aarde heeft, want Saskia staat erop havermout te eten wat nergens te vinden is.

Uiteindelijk strijken we neer bij het Peace Tree Cafe.  Daar hebbben ze een leuk terras en een lekker menu.  Saskia neemt de quinoa bowl met fruit en ik de eiwitten omelet met quinoa en verschillende groentes.  De heren hebben ieder een omelet.


Het duurt allemaal echter nogal lang naar mijn smaak.  Ik had al vroeg in Arches national park willen zijn.  Maar ja, ik reis niet alleen en de anderen hebben allerminst haast. Rick wil nog naar de Mounteneering zaak voor van alles en nog wat en de kinderen kopen daar trekschoenen, want vooral Saskia heeft echt niet het juiste schoeisel met haar teenslippers.

Om tijd te besparen ga ik informatie inwinnen bij de toeristeninformatie, terwijl de anderen water en ijs halen bij de supermarkt.  De medewerker legt mij uit wat de beste manieren zijn om Arches en Canyonlands te bekijken. 

Hij raadt ook met klem aan de trek naar Delicate Arch vroeg in de ochtend te doen.  Hopelijk krijg ik mijn mannen dan zover mee te gaan.  Ons oorspronkelijke plan was dat tegen zonsondergang te doen, maar volgens de medewerker is het dan nog steeds heel heet.

In die winkel koop ik ook een hoed met kristallen, die je met koel water natmaakt en dan je hoofd letterlijk koel houden.  Ook hebben ze een sjaaltje met die kristallen wat ik ook koop.  Dat ga ik deze zomer ook tijdens mijn rondleidingen dragen, want het voelt heerlijk!

Eindelijk om een uur of elf rijden we Arches binnen.  Met mijn algemene nationale parkenpas kunnen we zo naar binnen.  Bij het bezoekerscentrum vraag ik nog even naar de Fiery Furnace wandeling waar ik veel over gehoord heb, maar die is al maanden vooruit volgeboekt.  Misschien ook maar goed, want ik zag vooral Saskia niet drie uur achtereen door de hete woestijn lopen.

Wij beginnen aan de rit langs de bezienswaardigheden. We beginnen met een korte wandeling om "Nefertiti" te zien.  Die rotsformatie ziet er inderdaad zo uit.  Daarna lopen we een stukje in die buurt.

We hebben bij het bezoekerscentrum een cd gekocht met informatie over de verschillende uitkijkpunten.  Die kan ik iedereen aanraden, het is leuk net iets meer te weten te komen over deze bijzondere landschappen.
 

Bij Balanced Rock lopen we om de formatie heen en bij het Windows gedeelte gaan we de drie grote bogen daar bekijken.  De "Windows" zijn twee enorme bogen en Turret Arch ook erg mooi.  We nemen er de tijd voor.
Balanced Rock
Turret Arch

Weer bij de auto eten we allemaal een Clif reep als lunch.  Met deze hitte heb ik hoegenaamd geen trek, dus dit is precies goed.   Daarna parkeren we bij het pad naar Double Arch en lopen daarheen.  Saskia heeft het al wel zo'n beetje gezien en blijft in de auto wachten.

We genieten van de uitzichten en de verhalen erbij op de cd.  De volgende plek waar we stoppen is de Wolfe Ranch.  Onvoorstelbaar dat er ooit zes mensen in dat kleine huisje woonden!  Vlakbij zijn ook eeuwenoude tekeningen van de Ute indianen op een rots te zien.

Na dat allemaal bekeken te hebben rijden we nog een stukje verder en lopen naar het uitzichtpunt waar we Delicate Arch van verre kunnen zien.  We zien het zo aardig goed, maar dit is zo'n bekende boog dat ik hem zeker ook van dichtbij wil bekijken.

Als laatste rijden we naar het Devils Garden pad.  Dat leidt onder anderen naar Landscape Arch, de breedste natuurlijke boog in Noord-Amerika, meer dan honderd meter wijd.  Na afloop kijk ik op mijn Fitbit en heb meer dan 18000 stappen gelopen en wel tachtig trappen!  We zijn dan ook best moe.
Fiery Furnace


Landscape Arch

We kijken nog even rond in de winkel van het bezoekerscentrum en rijden dan terug naar Moab.  We hebben allemaal trek en besluiten meteen naar een restaurant te gaan voor het avondeten.  De keuze valt op Eddie McStiff's.  Daar hebben ze lekkere pizza's en zelfs een veganistische voor Saskia.

Na het eten halen we nog wat boodschappen bij de supermarkt en gaan dan ontspannen op de hotelkamer.  Rick is zelfs zo moe dat hij meteen in slaap valt.  Hopelijk betekent dat dat hij morgenvroeg weer fris en fruitig is.  Laat zullen de lichten zeker niet uitgaan ook voor de rest van ons!  De hele dag in de hitte maakt moe, of het nu de droge hitte hier is of de vochtigere hitte in Washington.

Foto's van vandaag staan hier.

12 reacties:

Anoniem zei

Wat een prachtige natuur daar en je geeft dat zeer goed weer met jouw foto's, Petra.
Deze avond (22u Belgische tijd) spelen onze 'rode duivels' tegen USA. Ik supporter natuurlijk voor Belgiƫ en jij Petra voor USA?
Nog groeten van Hilde uit B. en verder nog aangename vakantiedagen.

Jurgen de Bruin zei

Dat is toch ook een mooie omgeving hoor. Nog een reden om weer eens naar de VS te gaan! Bedankt en veel plezier daar.

Anoniem zei

Prachtig is Utah. Ik was er vorig jaar aan de westkant bij St.George en Ivins. Bezochten het Snow Canyon State Park, een klein maar heel mooi park. Temperatuur is er in de zomer niet te harden, meer dan 40 gr. in de winter steenkoud. Toch zou ik er wel kunnen wonen hoor.
Geniet nog van de verdere vakantiedagen.
Groetjes Wil

Anoniem zei

De foto's doen me weer ongelooflijk veel zin krijgen de grote vijver over te steken :-)
groetjes
Erwin

Anoniem zei

Zo mooi! Wij zijn daar ook een paar keer geweest. Onze kinderen waren toen 1 en 3. Ik zie ze nog lopen met natte doekjes om hun polsjes. :) Dat koelde een beetje af.
Marjon

Anoniem zei

Prachtig weer, ik hoop dat je de mannen vandaag vroeg op hebt gekregen voor de wandeling.
Veel plezier, Bea

Anoniem zei

Prachtige foto's, zelf ben ik er 2 keer geweest en het blijft indrukwekkend en mooi. De wandeling naar Delicate Arch moet je zeker (vroeg beginnen ;)) doen, is toch heel anders en verrassend dan vanaf het uitkijkpunt waar je de foto's van gemaakt hebt.

veel plezier en groet, Lucy

Anoniem zei

Wat een prachtige foto's!!! Ik ben blij dat jullie lekker genieten, welverdiend!

Heel veel plezier nog daar (ik ga donderdag weer lekker varen op de Vecht / Loosdrecht, ander uitzicht dan jij maar toch ook wel weer mooi).

Groetjes,
Evelyn

Anja zei

Het is zo mooi daar, geniet ervan!!

Sandrah zei

Het is zo'n ongelooflijk mooi park. Ik ben er al een aantal keren geweest, inclusief hike naar Delicate Arch, maar het blijft trekken. Dus dit jaar gaan we weer een keer terug.

Maar Canyonlands is ook enorm mooi! Dat is echt een van mijn favoriete parken.

Geniet nog lekker van je tijd daar!

Sandra

Pascale zei

Ja, het is prachtig he? Ik geniet elke keer weer als ik bij Arches kom. Zo'n hoed en doekje met kristallen heb ik ook, het is een uitkomst, vooral in zo'n droog klimaat als Utah. Ik ben benieuwd of het in het vochtigere Washington ook werkt.

Bij de City Market (de grotere supermarkt, 425 S Main St, aan de oost kant van de straat) hebben ze een Starbucks, daar kan Saskia misschien haar havermout vinden.

Petra zei

@Hilde - We hebben de wedstrijd gemist, maar de USA presteerde veel beter dan verwacht dus helemaal goed.

@Jurgen - Ja, al heb ik zelf al gauw genoeg van de rode rotsen, merk ik

@Wil - Ik zou hier echt niet kunnen wonen, hoe mooi ook

@Erwin - :)

@Marjon - Grappig, die nekdingen zijn daar ook goed in

@Bea - Ja, is gelukt!

@Lucy - Het is hier zeker mooi!

@Evelyn - Veel plezier. Ik probeer nog even niet aan onze terugkeer te denken...

@Anja - Zeker

@Sandra - Grappig, die trek naar rode rotsen hebben wij niet. Eens gezien, leuk, Yellowstone is het enige westelijke park waar ik nog eens heen wil.

@Pascale - Lijkt me dat het werkt in de warmte, vochtig of niet, toch? Hoop ik althans want heb er vandaag een tweede van gekocht. Inderdaad heeft die Starbucks oatmeal.