Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, juni 20, 2014

Brand!

Gisteravond werd het laat voor de kinderen en misschien is het daarom dat het beneden tot na achten stil blijft.  Rick moest wel heel vroeg naar zijn werk, maar de rest van ons doet het rustig aan.

Het oorspronkelijke plan was om met zijn allen naar Washington te gaan en het Capitool en Witte Huis te bezoeken.  De kinderen zijn echter duidelijk moe, het weer warm en er worden onweersbuien voorspeld en mijn zus moet tussen een en half drie een webinar volgen.

Allemaal omstandigheden, die het niet ideaal maken om met zijn achten de stad in te gaan.  De kinderen willen allemaal heel graag zwemmen, dus zijn er zeker niet rouwig om als we aankondigen dat we dat vanochtend gaan doen.

Mijn zus en ik nemen van de gelegenheid gebruik om een half uur cardio te doen boven.  Daarna kleedt iedereen zich in badkleding en smeert zich in.  We nemen drinken en snacks mee en de kinderen zijn helemaal opgewonden.

Zodra het zwembad om elf uur opengaat lopen we erheen.  Saskia slaapt, want zij heeft de hele nacht gefeest bij de All Night Grad party en Kai blijft thuis om te werken, maar Katja gaat mee.  Het is zo leuk dat zij ook veel tijd met haar neefje en nichtjes krijgt, want ze heeft ze al jaren niet gezien.

Het weer is warm, maar wisselvallig,  Af en toe drupt het wat en dan komt de zon weer door.  Mijn zus begint met baantjes trekken en Katja en ik letten op de kinderen.  Vooral zesjarige S, die nog niet kan zwemmen en dus in het ondiepe gedeelte blijft.

Als mijn zus klaar is met haar baantjes zwem ik er zelf twintig.  Om kwart voor een gaat de fluit weer dat voor de pauze voor kinderen onder de vijftien en dat is ons teken om huiswaarts te gaan.  Daar begint mijn zus aan haar webinar en ik ga naar Manhattan Bagel om bagels voor de lunch te halen.

Iedereen eet lekker buiten lunch en dan gaan de kinderen spelen.  Er is hier genoeg om ze bezig te houden.  De trampoline in de achtertuin is vooral heel populair, maar de katten ook.  Als mijn zus klaar is met haar werk kijken we of er nog animo is om naar de stad te gaan, maar iedereen wil liever thuis blijven.

Zo hebben de neven en nichten ook echt kwaliteitstijd met elkaar  en mijn zus en ik samen.  Voor we het weten is de middag voorbij en komt Rick alweer thuis.  Saskia is de enige, die niet mee uit eten gaat, want zij is te moe van haar feest.

De kinderen zijn dol op Mexicaans eten en ik heb gereserveerd bij Chevy's.  Het wordt een lekkere en gezellige maaltijd.  Mijn vistaco's smaken zoals altijd prima.  Ik heb hier geloof ik nog nooit een ander maal besteld.

Als we thuiskomen is Saskia weer wakker.  We ruiken een vreemde, brandende marshmallow achtige lucht en vragen Saskia of ze wierrook heeft gebrand.  Dat doet zij nogal eens, maar dit keer niet.

De lucht wordt steeds sterker en lijkt van boven te komen.  Eerst denk ik nog dat het de droger is, maar ruik het dan veel meer in Kai's kamer.  We moeten ervan hoesten en in de toekomst, dit schrijvend hopend dit nooit meer mee te maken, zullen we weten dan meteen de brandweer te bellen.

Nu denken we niet eens aan brand.  Kai haalt al zijn apparaten uit de muur en hij en Rick gaan zelfs nog kijken wat het kan zijn.  Ze denken de kleine ijskast, die in Kai's kast staat.   Vreemd is dat de rookmelders niet afgaan, ook een reden waarom we niet aan brand denken.

Net als Kai en Rick weer beneden zijn gaan alle rookmelders opeens wel af en mijn zus, die buiten is, roept "Brand!!!".  Rick heeft 911 al aan de telefoon en we jagen alle dieren en kinderen naar buiten.  Alleen kan Saskia Flapjack niet vinden en is helemaal overstuur.

De vlammen komen inmiddels door Kai's raam (wat we open hadden gezet) naar buiten.  In schok kijken we ernaar en ik ben me vaag bewust van buurvrouwen, die hun armen om me heen slaan en vragen of ik ok ben.  Mijn nichtjes worden door twee buurvrouwen opgevangen, S blijft liever kijken wat er aan de hand is.

 
De brandweer is er binnen tien minuten en er komen tenminste tien wagens.  Een grote hook and ladder truck rijdt onze oprit op en zeker tien brandweermannen gaan het huis binnen.  Gelukkig zien we dat het vuur binnen een paar minuten gedoofd is, al rookt het nog een tijdje na.



Uit het niets zijn Saskia's vriendinnen er om haar te troosten.  Een heel aantal bekenden komen vragen of we hulp nodig hebben en bieden hun logeerkamers aan.  De honden worden ook opgevangen en ik krijg een kop met wat witte wijn in handen gedrukt.  Dat helpt me wel iets kalmer worden.

Na een tijdje horen we dat de brand tot Kai's kamer beperkt bleef.   Er komt een onderzoeker, die vaststelt dat de oorzaak een lampsnoer was van een lamp, die niet eens aanstond.  De ijskast stond daar toevallig dichtbij, maar had er uiteindelijk dus niets mee te maken.

Kai's spullen worden uit het raam gegooid en na een uur of drie mogen we naar binnen om spullen voor de nacht te halen.  Op onze voordeur staat dat niemand in dit pand mag verblijven.  Eerst moet men zich ervan verzekeren dat de electriciteit veilig is.

Intussen hebben we van de katten enkel Snickers gevonden.  Meike volgt al gauw, maar Flapjack en Zorro kunnen we niet vinden.  Alle buurtkinderen helpen met zaklantaarns mee zoeken.  Flapjack wordt als eerste tot Saskia's grote opluchting gevonden.   Een heel bange Zorro volgt niet veel later.

Onze buren, Lorraine en Chuck, hebben zelf een hond en meerdere katten en bieden aan onze hele menagerie vannacht in huis te nemen.  Dan weet je pas hoe belangrijk goede buren zijn!  Ik weet dat wij hetzelfde zouden doen, maar toch!?

Wij pakken gauw spullen in voor de nacht en gaan dan naar de Hyatt House vlakbij.  Mijn zus en kinderen gaan eerst, terwijl wij nog wat laatste dingen bij elkaar rapen. Mijn zus is nota bene nog vast van plan om morgenochtend om vijf uur te vertrekken en die 800 kilometer naar huis in een keer te rijden. 

S heeft morgenavond een belangrijke wedstrijd in een voetbaltoernooi, maar belangrijker is natuurlijk hun veiligheid. Ik hoop dus dat ze echt naar haar lichaam luistert.   Ik zou het niet kunnen na het drama van vanavond, want iedereen is er door ondersteboven, al is Kai het hardst getroffen.

Wij nemen afscheid van ze en vooral Kai heeft daar moeite mee.  Hij is vanavond bijna alles wat hij had kwijt geraakt en is dol op zijn nichtjes.  Gelukkig kunnen ze nog even knuffelen en kan hij ook echt gedag zeggen, in plaats van in een vies rokerig huis.

Zo verdrietig vond ik het vanavond toen Kai zijn Steiff vosje wat hij als baby van ons kreeg net voor zijn zware operatie uit de stapel van afgebrande dingen trok.  Het vosje is niet meer te herstellen, vrees ik, maar wat zou ik dat wel willen kunnen doen!

Nu zijn we veilig in onze hotelkamer, de data van Kai's computer, waarvan het keyboard is verbrand, maar de rest nog werkt, worden door Rick eraf gehaald.  Het is wonderbaarlijk hoe goed zijn computer het ervan heeft gebracht.  Beter dan de rest van de kamer!  En Kai had die net zo mooi gemaakt.

Het is al ver na enen als we ons bed opzoeken.  Morgen komt er een inspecteur, die hopelijk bepaalt dat we weer in ons huis mogen vertoeven.  Kai kan voorlopig in de basement slapen, want het zal even duren voor zijn kamer weer bewoonbaar is.  Hoeveel verdere rookschade er is zullen we hopelijk ook morgen uitvinden.

Dit was weer eens een herinnering dat het leven in een oogblik kan veranderen.  Ik moet er niet aan denken (en toch doe ik dat de hele tijd) dat Kai in dat bed had gelegen vannacht en deze brand gebeurd zou zijn. We hebben, ondanks de narigheid, zoveel geluk gehad! 

Mijn telefoon lag in het huis, maar Rick nam foto's, zie hier

36 reacties:

Anoniem zei

Oh wat een schrik. Dat is toch je ergste nachtmerrie.
Ik hoop dat het allemaal mee valt, En dat jullie vannacht nog een beetje kunnen slapen.
Jolanda

Jort & Suus - On the road zei

Jeetje Petra, wat heftig. Fijn dat jullie zelf en alle beesten ongedeerd zijn, ik hoop dat je ondanks alles toch kunt slapen.

Ik las net trouwens Katja's stukje op Fb, dat raakte me enorm.

Sterkte!
Liefs
Suus

Ditty zei

Poehee Petra, wat een schrik!
Je moet er niet aan denken dat het s nachts was gebeurt, fijn dat iedereen veilig is!
En inderdaad spullen kunnen vervangen worden,
maar ik kreeg de tranen in mijn ogen hoor toen ik las vant vosje van Kai, ik weet hoe veel herinneringen een knuffel kan hebben.
Heel veel sterkte met het verwerken en met het opruimen!

Karla zei

Wat een spectakel, dat hoop ik nooit mee te maken...heel angstig. Jammer voor Kai dat hij alles kwijt is en net alles nieuw in zijn kamer. Gelukkig is iedereen oke.

Anoniem zei

Wat bizar zeg, gelukkig is iedereen veilig, pfffff!! Materiaal kan worden vervangen.
Brand heeft zo'n impact, veel sterkte de komende dagen om deze schrik te verwerken!
Groetje van Henny Breedijk.

Sally zei

Wat schrikken. En idd wat een enorm 'geluk' dat het niet 's nachts is gebeurd en het 'alleen' bij materiele schade is gebleven. Arme Kai, net zijn kamer helemaal opgeknapt en nou al zijn dierbare spullletjes kwijt. Ik wens jullie veel succes

Nel zei

Wat verschrikkelijk. Ontzetten blij dat jullie het er allemaal goed hebben afgebracht en ook de dieren. Wat een consternatie. Ik hoop dat jullie snel weer in je huis mogen zodat alle akelige dingen kunnen worden weggehaald en opgeruimd. Heel veel sterkte.... wat een verschil met de dag ervoor. Gelukkig waren jullie er snel bij om 9.1.1. te bellen anders was het misschien veel slechter afgelopen.

Anoniem zei

Wat heftig Petra! Gelukkig is iedereen veilig... ik hoop dat de schade meevalt(in hoeverre dat kan want iedere schade is natuurlijk te veel)....en dat jullie de oorzaak weten... veel sterkte.
Groet & hug,
Evelyn

hester zei

Jeetje wat heftig! Gelukkig is iedereen ongedeerd, maar wat verdrietig voor Kai. Hoewel het "maar" spullen zijn, zou ik er ook kapot van zijn als ik het kwijt zou raken. Sterkte!. Hester

ineke zei

Jeetje, wat eeb schrik en wat een geluk dat de schade beperkt is gebleven tot de kamer van Kai. Je moet er inderdaad niet aan denken hoe erg hethad kunnen zijn als jullie niet thuis waren geweest. En wat een geluk dat de beesten ook veilig zijn,
Sterkte met de afwikkeling van alles.

Anoniem zei

Wat een schok moet dat zijn geweest.
Het is al schokkend om alles te lezen. Gelukkig dat alles nog leeft.
Ik hoop dat jullie snel terug mogen.
Veel sterkte de komende dagen.
Bea

Anoniem zei

Jemig, wat eng. En wat gaat dat dan snel. Jullie stonden net in zijn kamer. Zoals je het omschrijft zijn de bedradingen gaan schroeien. Daar heb je nog heel wat werk aan dan. Sterkte!
Marjon.

jolanda zei

Pfff, dat is schrikken. Zeker met zoveel mensen en dieren in huis. Gelukkig is iedereen veilig en nu maar hopen dat de schade en oorzaak snel opgelost is. Sterkte!

Patrick zei

Potverdrie dat is heftig gelukkig zijn jullie ongedeerd , de schrik zal er wel inzitten bij jullie! Sterkte,

Unknown zei

Dat is schrikken gelukkig zijn jullie en de dieren ongedeerd. Ik hoop dat ondanks alles jullie toch nog een beetje hebben kunnen slapen en dat de brandschade meevalt. Heel veel sterkte

Nina zei

Wat een schrik. Veel sterkte, ook voor Kai!!

Marie zei

Oh wat vreselijk Petra & familie! Een nachtmerrie! Eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat jullie thuis waren en het snel in de gaten hadden dat er iets niet klopte! Ik wens jullie heel veel sterkte met alles, en dat jullie dit heel snel achter jullie kunnen laten. Nogmaals sterkte!

Anoniem zei

Ik denk dat dit iedereens nachtmerrie is. Wat zullen jullie geschrokken zijn. Gelukkig zijn jullie en de dieren in orde maar wat een pech voor Kai.
Ik hoop dat jullie snel weer naar huis kunnen, heel veel sterkte!
Anja L.

Anja zei

Afschuwelijk wat een nachtmerrie. Gelukkig zijn jullie ongedeerd maar die arme kai is alles kwijt. Heel veel sterkte de komende dagen, hopelijk kunnen jullie snel terug naar huis.

Anoniem zei

Normaal slechts een meelezer maar ik moet nu toch even reageren. Wat een schrik!
Gelukkig alleen materiele schade, dat is al erg genoeg.
Veel sterkte!

Car zei

Het is wat je schrijft, van de een op de andere dag kan je leven er heel anders uit zien. Gelukkig is er niemand gewond. Voor Kai hoop ik dat er nog een aantal dierbare herinneringen gered kunnen worden. En daarna snel nieuwe dierbare herinneringen met elkaar proberen te maken en dit voorval een plek gaan geven.

Anoniem zei

Vreselijk om dat mee te maken! Er zitten gelukkig veel kanten aan dit ongeluk waarvan je denkt maar goed dat... Hoe lang moeten jullie van huis wegblijven? Is er veel waterschade? Ik hoop dat je weer snel terug kunt! Sterkte ermee.

Annemiek

Monique zei

Wat een verschrikking zeg, gelukkig is iedereen (inclusief dieren) ongedeerd. Hopelijk is er niets met emotionele waarde verloren gegaan.

Sterkte met de nasleep!
Monique

Theo zei

Oef, wat was dat schrikken! Ik wens jullie en vooral Kai veel sterkte met het verwerken.

Margreet zei

Ach, wat verschrikkelijk. En zo verdrietig voor Kai...ik hoop dat jullie hebben kunnen slapen. Sterkte!

Pascale zei

Wat een vreselijke ervaring. Zo blij dat jullie en jullie dieren er ongedeerd doorheen zijn gekomen. Arme Kai, al zijn spullen kwijt. Je kan wel zeggen dat het maar spullen zijn, maar emoties en herinneringen die daar aan hangen spelen toch ook een belangrijke rol in je leven. Ik wens jullie allen heel veel sterkte toe! Dikke virtuele knuffel!

Antonia zei

Kippevel..ik weet precies wat je bedoelt..

Veel sterkte met de schoonmaak en na sleep..

Gr petra

Sandrah zei

Dat is toch je ergste nachtmerrie! Van mij in ieder geval wel. Gelukkig zijn jullie en alle dieren ongedeerd. Maar ik kan me zo voorstellen dat je totaal in shock staat te kijken!

Hopelijk valt de schade mee.

Sandra

naomi zei

Jemig ik wist het natuurlijk al via FB, maar als je dan nu het hele verhaal lees, heb ik kippenvel en een brok in me keel.
Gelukkig reageerde iedereen zo adequaat en waren jullie al thuis. Wat jij zegt stel dat het nacht was en Kai in bed lag, maar wat als jullie nog niet thuis waren en Saskia alleen thuis. Fijn ook dat alle dieren zo snel naar buiten gingen. En wat fijn dat de buren zo goed reageerden.
En dit allemaal door kortsluiting bizar.

Veel sterkte en succes met al het regel werk knuffels xxxx

Anoniem zei

Jeetje wat een schrik. Vreselijk. Veel sterkte met de afhandeling en situatie. Groetjes, Floor

Nel (Kyiv) zei

Wat een schrik Petra maar wat goed dat jullie allemaal veilig zijn. Heel veel sterkte met de nasleep. Ik hoop dat jullie snel goede huisvesting vinden waar jullie met je beestenspul kunnen verblijven. Heel veel sterkte met het verwerken van deze nare ervaring.

petr@ zei

Wat vreselijk om mee te maken. Dat is ook mijn grootste angst. Gelukkig is iedereen ongedeerd!

Petra zei

@Allemaal - Ik ben overweldigd door de steun en medeleving zowel in het ware leven als virtueel. Dank jullie allemaal voor jullie lieve woorden. Ze doen stuk voor stuk goed!

Bente zei

Wat een schrik! Goed dat jullie thuis & wakker waren zodat het niet nog erger heeft kunen worden.

Wat maf dat Kai zijn kamer heeft geinspecteerd en niks zag en dat een paar minuten later de vlammen er uit slaan.

Was het een oude lamp? Je verwacht toch niet dat gewoon een snoer spontaan brand veroorzaakt.

Hoop dat jullie snel je huis weer in mogen.

Irene zei

Lieve mensen,
De grootste nachtmerrie die je kan beleven.
Vreselijk!
Ik wens jullie veel sterkte.
Lieve groet, Irene

marijke zei

Wat vreselijk voor jullie! Gelukkig zijn jullie en de dieren okay. Veel sterkte...