Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, juni 06, 2014

Een rondleiding met schitterend weer

De zon schijnt uitbundig de kamer binnen, het belooft een prachtige dag te worden.  Gauw spring ik onder de douche en als ik klaar ben heeft Rick de koffie al gemaakt.  Saskia is al naar school, maar is natuurlijk de Iraanse koekjes vergeten.

Rick brengt mij naar de metro en gaat dan voor zijn werk nog langs de high school met de koekjes. Voor mij komt de trein net aan en een half uur later stap ik op de National Mall weer naar buiten.  Er is nog niemand, die op een jong Nederlands stel lijkt, maar ik krijg even later een sms-je dat ze over een paar minuten aan zullen komen.


Inderdaad komen er niet veel later een paar mensen naar boven en ik herken L. van haar foto op Facebook.  Ik maak kennis met haar en E.  en dan beginnen we aan de rondleiding.  Grappig is dat L. ongeveer twee maanden ouder is dan Katja.

Het is meteen weer leuk.  E. is erg geinteresseerd in de Burgeroorlog en daar is hier natuurlijk ook meer dan genoeg geschiedenis van in de stad te vinden.  Langs de Smithsonian musea lopen we naar het Capitool.

Zolang de koepel niet in de steigers staat maak ik er foto's van.  Vandaag is er ook weer zo'n prachtig blauwe lucht.  Dit blijft een heel imposant gebouw, al zijn ook vandaag het Huis van Afgevaardigden en de Senaat niet in sessie.

De Library of Congress bekijken we uitgebreid.  L. maakt allerlei foto's met haar DSLR en E. met zijn telefoon.  Ik zie hier ook nog altijd nieuwe dingen.  Zo valt me vandaag op dat er zelfs boven de lift mooi gietijzer is.

Bij het Supreme Court staat een man met microfonen heel vals te zingen.  Aan vreemde figuren in deze stad geen gebrek.  Wij lopen Capitol Hill weer af naar Pennsylvania Avenue.  Bij het Newseum zien we op de meeste voorpagina's van de kranten uit de vijftig staten wel iets over dat D-Day vandaag 70 jaar geleden plaatsvond. 

Door Chinatown en langs de Chinese boog lopen we via Ford's Theatre en het FBI gebouw terug naar Pennsylvania Avenue.  We hebben nog tijd om voor de lunch de voorkant van het Witte Huis te bekijken en lopen dan naar de Old Ebbitt Grill.

Daar word ik natuurlijk weer vriendelijk door Mark begroet en de menu's liggen al op "mijn" tafel nummer 7.  Ik zou eigenlijk gewoon binnen kunnen lopen en aan die tafel gaan zitten, ha ha.  Geen idee waarom ze besloten hebben dat dat mijn tafel is, maar het is helemaal goed.

Vandaag kies ik de zalmburger, die ik erg lekker vind.  L. neemt een sandwich met kipsalade en E. een broodje barbeque varkensvlees.  Het smaakt allemaal zeer goed!

Na het eten lopen we eerst naar de achterkant van het Witte Huis.  Er is geen kans dat we de president zullen zien, want die is in Europa voor de D-Day plechtigheden.

Daarna lopen we langs alle monumenten.  Bij het Tweede Wereldoorlog monument was eerder vandaag een plechtigheid en we zien o.a. de krans van de Nederlandse ambassade.  Ook zijn er heel wat veteranen aanwezig met de Honor Flight.

Bij het Vietnam Veteranen Monument is het een ander gevoel.  Daar zien we een veteraan de naam van een kameraad op een stuk papier overtrekken.  Hier is het rustiger dan gewoonlijk.

Iedereen kent het Lincoln Memorial.  Als het niet van geschiedenislessen is, dan wel van de film "Night at the Museum 2".  Het is er dan ook zoals altijd heel druk.  Het Koreaanse monument aan de andere kant ervan heeft weer veel Honor Flight veteranen en blijft een van mijn favorieten.

Wij lopen verder naar het Tidal Basin.  Na het Martin Luther King Jr. Memorial bewonderd te hebben volgt het Franklin Delano Roosevelt Memorial.  Dit monument is zo anders dan de anderen.  Veel mensen weten niet eens dat het er is, want is helemaal "verborgen" tussen de bomen.  Het is echter zeer de moeite waard.

Thomas Jefferson's monument is altijd de laatste op de lijst.  Het is hier ook drukker dan ik gewoonlijk zie.  Ieder jaar merk ik op dat er veel meer toeristen zijn dan het jaar ervoor.  Een goed iets voor de stad, maar ik hoop dat het niet zo wordt dat we ons constant door dichte groepen moeten begeven.

Langs het Bureau of Engraving and Printing, waar de dollar wordt gedrukt, lopen we terug naar het Smithsonian metrostation.  Daar nemen we afscheid.  L. en E. logeren in Adams Morgan, een erg leuke ethnische buurt, bij een AirBnB adres.  Zij blijven nog even in de stad en ik neem de metro terug naar huis.

In Vienna haalt Kai me op van het station.  Rick is met Saskia bij de tatoe shop.  Saskia heeft om een ongewoon graduation cadeau gevraagd, namelijk een tatoe op haar schouder en arm.  Wetend dat ze die sowieso zou krijgen en dan waarschijnlijk bij een veel mindere salon hebben we daarin toegestemd.  Amy bij Rick's Tattoo's is een heel goede artieste, die Kai's arm en Saskia's andere tatoe heeft gedaan.

Kai en ik lezen op het deck en ik wied alvast wat onkruid beneden.  Rick heeft autoproblemen als hij thuiskomt.  Hoog tijd voor hem om een nieuwe auto te kopen, deze BMW heeft ons al zoveel gekost!

Saskia heeft vanavond nog een prom.  Ze heeft spijt dat ze ja heeft gezegd, maar haar "date" is een heel aardige Afrikaans Amerikaanse jongen.  Saskia's vriendin Molly heeft foto's met hem laten nemen als "stand in date".  Alle drie komen ze hier hun sushi eten.  Saskia's tatoe vind ik mooi, al zou ik hem nooit laten zetten.
 
Als avondeten bestellen we makkelijk pizza.  Mijn voeten doen pijn en ik maak me wel wat zorgen over juli.  Dan heb ik de ene rondleiding na de andere.  Hopelijk werken mijn voeten mee.

Foto's van vandaag staan hier

11 reacties:

Romy zei

Het lijkt me heel moeilijk om "toestemming" te geven voor een tattoo bij je kind. Maar natuurlijk doen ze toch wat ze willen en kun je dan maar beter zorgen dat het een goede tattoo zaak is.
Het valt me in Canada op dat tattoos veel vaker voorkomen dan in Nederland (of Limburg?). Is dat in Amerika ook? In mijn omgeving was het toch een beetje "low-class" terwijl het dat hier helemaal niet lijkt te zijn. Na 7 jaar hier begon ik me ook af te vragen of ik er misschien toch 1 wilde, vooral na de geboorte van Sawyer, maar ik zou niets kunnen kiezen dat ik mijn leven lang op mijn lichaam wil hebben en ook nog ergens moet staan waar niemand het ziet, dus dan maar niet :)

syl zei

Hier in de randstad volop tatoeages. Je bent bijna uitzondering wanneer je er geen hebt :-) groot maar mooi, deze van Saskia.

marielle zei

Heel mooi de tatoeage van Saskia, ben benieuwd naar het eindresultaat. Het viel mij trouwens ook op tijdens onze laatste reis naar de US dat bijna iedereen een tattoo heeft en dat het niet uitmaakt waar je werkt. Ik heb zelf een kleintje laten zetten in the Tattooshop in het Hardrock Hotel in Las Vegas, dat vond ik wel een leuk idee. Nou succes voor Saskia, hoop dat ze er geen last van heeft.

Anoniem zei

Heel mooi hoor die tatoeage, zo zonder kleuren is hij best wel apart! Ben erg benieuwd hoe hij er uit ziet als hij ingekleurd is.
Groetje van Henny Breedijk.

Sandrah zei

Mooie tattoo van Saskia. En het is tegenwoordig zo gewoon om er een te laten zetten, het hoort echt bij het straatbeeld. En het zijn vaak wel tattoos waar mensen over nagedacht hebben. Ik heb er zelf ook aan gedacht, maar kan niets bedenken wat ik de rest van mijn leven op mijn lichaam wil hebben! :-)

Het lijkt me bijzonder om op zo'n herdenkingsdag een rondleiding te doen. Veel emotioneler, of viel dat wel mee?

Sandra

Anoniem zei

Hey Petra,
ik blijf het niet snappen wat je het met het FDR monument, persoonlijk vond ik het "minder", vind zelfs het MLK mooier, al is dat jouw "mindere" dan...

die tattoo van Saskia, best wel "heftig"

groetjes
Erwin uit B

Anja zei

Mooie tattoo maar wel erg groot. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als het klaar is.

Petra zei

@Romy - Met 18 jaar hebben wij geen toestemming meer te geven. Piercings en tattoos zijn iets waar Saskia het altijd over heeft dus het past gewoon bij haar.

@Syl - Ja, over die grootte hebben we het vaak gehad.

@Marielle - Ik vind al dat gedoe aan mijn lijf vreselijk, maar Saskia kan er goed tegen.

@Henny - Ja, ook zonder kleuren is hij mooi inderdaad.

@Sandra - Ik ook niet, heb er ook geen behoefte aan.

@Erwin - Het FDR Memorial heeft enorm veel symboliek. Er is heel erg over nagedacht. Martin Luther King's standbeeld vind ik niet vriendelijk overkomen zo met zijn armen gekruisd.

@Anja - Ja, groot, maar dat wilde ze

Anoniem zei

Compliment dat je zo open schrijft over het wel en wee van de familie, ook over zaken die niet bij iedereen populair zijn.
Persoonlijk vind ik zo'n grote tattoo erg heavy. Zal/hoop mijn kinderen er toch echt van te weerhouden. Vind 18 veel te jong voor zo'n vergaande beslissingen.
Gr, Encinitas

Petra zei

Ja, dat vinden wij ook, maar we hebben twee keuzes: of ze gaat het ergens goedkoop doen waar de naalden misschien niet schoon zijn en ze hepatitis op kan lopen, of wij leiden haar erin en ze gaat naar een winkel met een goede reputatie. Ze heeft ook ettelijke piercings, die we tot ze 18 werd hebben tegengehouden en ook die heeft ze gelukkig bij een goede plaats laten zetten. Ik heb altijd het voorbeeld van de zoon van een vriendin voor ogen. Haar man was vierkant tegen tatoeages en zijn zoon is het stiekem gaan laten doen en het ziet er niet uit, op een heel zichtbare plaats ook nog.

Lisanne zei

Nogmaals hartelijk bedankt voor de zeer interessante en vermakelijke rondleiding!

De tatoeage van Saskia ziet er zo, zonder kleur, ook al mooi uit.

Groet Lisanne & Eric