Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, juni 08, 2014

Een super zomers weekend

Zaterdag

In alle vroegte brengt Rick zijn auto naar de garage.  Die vertoonde gisteren weer kuren en lekte ook wat olie.  Hopelijk kost het niet weer ontzettend veel om te maken.  Deze auto is echt aan vervanging toe, maar Rick kan maar niet besluiten welk merk en model hij nu wil.

Inmiddels zijn Kai, Saskia en ik ook op.  Saskia was gisteravond vrij op tijd thuis van die Prom.  Ze kende er bijna niemand en de jongen waar ze mee was bleek niet zo leuk te zijn.  Ze had gewoon nee moeten zeggen toen hij haar vroeg, want ze had er van het begin af aan al geen zin in.

Rick haalt op de terugweg van de garage ontbijt bij Starbucks.  We eten buiten op het deck, want het is schitterend weer.  Ik moet van mezelf vandaag een rustdag nemen, want er staat voor morgen weer een rondleiding geboekt.  Geen echt sporten dus, maar echt stilzitten kan ik ook niet de hele dag.

Voor Saskia's high school graduation geven we volgende week zondagmiddag een feestje.  We willen dat als het weer meewerkt een tuinfeest maken, maar ons terras beneden ziet eruit als een klein bos met al het onkruid tussen de bakstenen.

Rick en ik gaan dat verwijderen, maar Rick heeft het enige kniekussen en ik voel mijn rug al gauw van het buigen.  Dan haal ik de hondenpoep maar uit de tuin, maar Cosmo doet zijn behoeftes meestal tijdens zijn wandelingen, dus veel is er niet te scheppen. 

Als ik klaar ben klets ik bij met mijn zus, bel mijn moeder alvast voor haar verjaardag morgen, want ik moet morgenochtend al vroeg naar Washington voor de rondleiding.  Ook facebook ik met mijn "oudste" (voor hoe lang we bevriend zijn) vriendinnen.

Anika, mijn beste vriendin van de middelbare school, en ik kwamen ongeveer een maand geleden op het idee om samen een stedentrip naar Barcelona te maken.  Die stad staat bij ons beiden hoog op de agenda.

De week ervoor gaan Kai en Rick naar Oktoberfest in Muenchen.  Opeens bedacht ik me dat dat een perfecte gelegenheid zal zijn om mijn vriendin Marie Anne uit mijn studietijd in Utrecht op te zoeken.  Zij zal tegen die tijd vanuit de Filippijnen naar Londen verhuisd zijn.  Grappig genoeg logeerde ik precies twintig jaar geleden ook bij haar in Londen!  Ik wil dat de zomer lang zal duren, maar zie natuurlijk ook enorm naar die bijzondere reis uit!

Voor de lunch gaan Rick, Kai en ik naar Baja Fresh. Ik neem twee van hun garnalen taco's.  Dit restaurant maakt alles vers en heeft heerlijke pico de gallo en salsa.  Ook dit eten we weer buiten op.

Het zwembad is al sinds eind mei open en ik speel met de gedachte erheen te gaan.  Gewoonlijk ben ik er meteen, maar het is de laatste tijd zo druk geweest.  Het is echter zo lekker op het deck en geloof het of niet te koel voor mij voor het zwembad.  Ik besteed de middag met Duolingo Spaans leren.  Vandaag was het vooral herhalingen en verleden tijd.


Om een uur of vier is het tijd om ons op te frissen.  Net na vijven lopen we naar Niall en Serena's huis waar Aoife's graduation feest wordt gehouden.  Het is heel leuk opgezet, als een Italiaans cafe.  Ik ben bang dat ons feest met slechts twee weken voorbereiding (Saskia wilde eerst niet en nu weer wel) lang niet zo goed opgezet gaat zijn.

Er is lekker eten en veel mensen, die we al een tijd niet hebben gezien.  We kijken de Belmont race, de derde in de Triple Crown, maar helaas wint California Chrome niet.  Na het dessert waarvan ik alleen een superlekkere macaron eet  lopen Rick, Kai (die ook opeens kwam) en ik terug naar huis.

Daar wacht me een email van mijn klant van morgen.  Hij heeft een zware migraine aanval en is dus nog in Nederland.  De rondleiding van morgen is helaas geannuleerd.  Even voel ik me teleurgesteld, want ik heb daar speciaal nog Het Verloren Symbool voor hergelezen.  Maar aan de andere kant heb ik nu ook opeens een vrije zondag, ook lekker.

Saskia is vanavond naar een concert in Washington.  Vannacht droomde ik dat Katja en Saskia vermoord werden dus ik wacht, nu ik morgen toch niet op tijd op hoef, tot zij thuiskomt.

Zondag

Rick lag al veel vroeger te slapen dan ik en is er dan ook een stuk vroeger uit.  Ik blijf lui tot half tien liggen en dan komt Rick melden dat hij ontbijt heeft.  De venti ijs Americano en de ham, ei en kaas boterham gaan er buiten op het deck goed in.

Nu ik dus geen rondleiding heb "moet" ik vandaag wel sporten.  Ik kies voor een half uur interval op de elliptical en een half uur "gewoon".  Ik heb weer een leuk Virgin River boek van Robyn Carr, hoewel ik die serie nu wel bijna helemaal heb gelezen.

Rick is intussen weer bezig de achtertuin aantoonbaar te maken.  Kai helpt ook.  Tot mijn schrik zie ik echter nog een poison ivy tak in de zak verdwijnen, gisteren was er ook al een. 

Rick verzekert me ervan dat hij deze alleen met zijn tuinhandschoen aan heeft geraakt.  Ik hoop het voor hem, want gisteren trok hij er een met zijn blote handen uit en heb ik hem laten wassen met alcohol wat schijnt te werken.

Rick vindt mij duidelijk overdreven, maar ik heb een groot respect voor die plant.  Het is niet maar een brandnetel even pijn, maar die olie ervan is moeilijk af te wassen en kan over je hele lichaam een nare uitslag geven.  Rick maakt mijn zorgen erom zo belachelijk dat ik stiekem denk dat hij dan zo'n uitslag maar eens mee moet maken.

Vanmiddag willen we bij Target spullen voor Saskia's feest volgende zondag halen.  We hebben ons vieze oude verrotte tuinmeubilair eindelijk weggegooid en gaan nu op zoek naar iets nieuws voor op het platje beneden.

Eerst gaan we bij Taylor Gourmet lunch halen.  Dit is een nieuwe sandwichshop in het Mosaic District.  Rick neemt een sandwich, maar ik vind hun salade met boerenkool, Parmezaanse kaas, walnoten en gegrilde tomaat erg lekker klinken.  Die komt ook met een echte Frans aandoende vinaigrette.

Buiten op een bankje eten we alles op.  Intussen kijk ik mijn ogen uit hier.  Ik heb bijna het gevoel in het centrum van een stadje in Europa te zijn, als is het allemaal natuurlijk helemaal nieuw.  Er zijn allerlei kleine winkeltjes hier, mensen laten hun honden uit, ontmoeten bekenden op straat en meer.

Er is zelfs een leuke markt gaande.  Die blijkt hier iedere zondag te zijn.  Jammer dat we al lunch hebben gegeten, want je kunt er crepes en kreeftsandwiches krijgen, onder anderen.  Ook proef ik even wat wijn.  Er zijn heel wat kraampjes dus voor herhaling vatbaar.

Dan beginnen we aan onze Target boodschappenlijst.  De kleinere dingen erop vinden we zonder problemen, maar we willen dus ook een tafel en stoelen voor beneden in de tuin.  We zien een leuke picknicktafel en een rijdende "bar" waar Rick interesse in heeft.

Helaas zijn beiden niet voorradig bij dit filiaal, maar wel in Reston, dus Rick zou het morgen kunnen halen daar.  We besluiten toch ook nog even bij Home Depot aan de overkant te kijken en daar zien we voor veel goedkoper een glazen tafel met zes stoelen erbij, die goed passen bij onze tafel en stoelen op het deck.

Alles past goed in de van, die weer eens handig is om te hebben.  Rick zal morgen dan die rijdende bar nog gaan halen bij Target en dan hebben we genoeg plaatsen om te zitten en eten.  Nu maar hopen dat het weer mee zal werken.

Thuis gaat Rick door met de tuin en ik vertrek naar Whole Foods.  We hebben besloten vanavond lekker biefstuk te grillen.  Alleen hebben ze de door Rick en Kai bestelde t-bone steaks niet meer.  Ik weet dus vrijwel niets van biefstuk, behalve dat ik tenderloin (filet mignon) wil. 

De medewerker helpt ook niet echt, dus ik bel Rick om te vragen of hij New York strip of top sirloin.  Die laatste zijn enorme stukken biefstuk!  Rick kiest New York strip wat nog altijd bijna een (Amerikaanse) pond aan vlees is per stuk!  Voor mezelf kies ik wat ik denk dat een vrij kleine filet mignon is.

We zullen er asperges en maiskolven bij eten.  Thuis grilt Rick het allemaal als een pro en ik vind mijn filet mignon superlekker.  Het is zo zacht dat ik er geen mes voor nodig zou hebben.  Maar wat een "vrij kleine" filet leek tussen zijn broertjes en zusjes blijkt een flinke biefstuk te zijn!  Ieder hapje is het het waard, echter.
De grill master

Na het eten bestellen we samen met Saskia de hapjes voor het feest volgende week van Wegmans.  We zouden eerst van Giant bestellen, maar gisteravond hadden Serena en Niall eten van Wegmans en alles was heerlijk en er zijn veel meer veganistische opties.

Morgen begint voor Saskia haar laatste week high school.  Ze heeft nog vijf examens te maken, maar die doen er eigenlijk niet veel meer toe.  Ze heeft vorige week al met de hoofdcounselor gesproken, die leerlingen, die moeilijk uitspreekbare namen hebben, bij zich roept. Die was gisteravond ook aanwezig en leerde hoe Saskia's tweede naam, Marjolein, wordt uitgesproken.  De letterlijke laatste loodjes nog voor Saskia te gaan.

10 reacties:

Margreet zei

Leen heeft poison oak! Het is inderdaad verschrikkelijk! Veel succes met deze laatste week!

Anja zei

Eng hoor die poison ivy, ik weet niet zo goed hoe het eruit ziet. Succes met Saskia’s laatste schoolweek!

Becs zei

Lekker al dat vlees op de grill. Het water loopt me in de mond. Spannend nog een weekje en dan is het eindelijk voor Saskia gedaan!!

Anoniem zei

Wat een top weekend, heerlijk, en die buitenkeuken van Rick, wow. Ik weet wel iemand die daar jaloers op is!
Fijne week, Bea

Anoniem zei

Wat een afwisselend weekend.
Nog een weekje school voor Saskia. Succes er mee!

jolanda zei

Hier is het ook heerlijk zomers en dat met Pinksteren. Manlief is niet bij zijn kolen weg te slaan, anders is het niet echt, zegt hij. Lekker relaxed voor mij.

Een oud-collega van mij heet Marjolein en onze engelse klanten maakten er altijd Mardjolin van qua uitspraak. Ze kregen het anders niet voor elkaar.

Jurgen de Bruin zei

Ohhh, ik ben jaloers op Rick! Niet zo zeer op zijn "keuken", maar wel op de keuze in vlees. Ik was hier pas bij de slager en spareribs was niet zo'n probleem (hoewel ik wel moest uitleggen dat ik ze helemaal zelf wilde marineren en verder bereiden) maar een rib-eye steak had hij niet en echt andere grote stukken rund had hij ook meestal niet. Zo blijft de VS natuurlijk wel een beetje speciaal voor me.

Marjolein kan toch niet zo'n probleem zijn? Als je de naam opdeelt in verschillende delen zijn het toch 3 woorden/klanken die in het engels ook voorkomen. Mar, is een stukje van Marc wat toch ook wel lukt. Jo is Yo en dat hoor ik op MTV de hele dag :P en lein is Line. Het zal bij het lezen van de naam waarschijnlijk mis gaan op het lein stuk, gok ik. Ik hoor mijn naam ook in 1000 varianten en dank mijn ouders er iedere keer weer voor. Gelukkig heeft Team USA nu een bondscoach met dezelfde naam. Misschien helpt het...

Lotte zei

Wat bijzonder en goed, dat op moeilijk uitspreekbare namen wordt geoefend. Hopelijk wordt het een mooie, onvergetelijke dag voor Saskia, dat heeft ze wel verdiend! Groetjes Lotte.

Petra zei

@Margreet - Oei, arme Leen :(

@Anja - De plant heeft drie bladeren en is een kruipplant. Ik zal hem nog wel een paar keer aanwijzen.

@Becs - Nou,inderdaad, dat gaat zondag een feest waard zijn!

@Bea - Noem je dat een buitenkeuken in Nederland? Deze gasbarbecues zijn hier vrij normaal.

@Anoniem - Gelukkig zijn er nu alleen nog examens die er niet toe doen (ik weet het...)

@Jolanda - Het duurde voor Rick ook lang om van kolen af te stappen, maar we grillen nu veel spontaner en vaker

@Jurgen - Ja, die steaks hier zijn onvoorstelbaar! Die van Rick en Kai wogen ieder bijna een lb. Het "probleem" met Marjolein is de j, die wordt als "dj" uitgesproken

@Lotte - Ja, het is een heel diverse school met veel vreemde namen. Ik vind het ook goed dat die counselor dat doet

Anoniem zei

Haha, ik weet dat alles in de USA groter is! Onze vrienden in Florida hebben ook een grote grill, daar is die thuis een miniversie van. Inderdaad wordt zo'n grote een buitenkeuken genoemd.
Groet, Bea