Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, september 11, 2014

Een 9/11 rondleiding

Om kwart voor zeven word ik met schrik wakker, denkend dat het kwart voor acht is.  Daarna kan ik de slaap niet meer vatten en om half acht sta ik maar op.  Ik kleed me aan en ga dan Cosmo laten plassen.  Intussen is Rick ook op.

Samen gaan we gauw beneden ontbijten.  Op CNN zijn er natuurlijk allerlei beelden van 11 september dertien jaar geleden te zien.  Ieder van ons weet nog precies hoe we die dag beleefden, natuurlijk de dag na mijn veertigste verjaardag.  Hier kun je lezen hoe wij die dag ervoeren.

Meestal probeer ik me niet bang te laten maken voor alle waarschuwingen over mogelijke terreurdreigingen.  We wonen nu eenmaal bij de hoofdstad van de Verenigde Staten en er zijn heel wat mensen, die daar kwade zin tegen hebben.

Op 11 september echter voel ik me net wat kwetsbaarder en vind ik het eng om met de metro te gaan.  Rick snapt dat wel en heeft aangeboden me naar de stad te brengen.  Onderweg houden we met de mensen op de radio een minuut stilte om 8:46 en om 9:03.  De tijdstippen dat de vliegtuigen in de Twin Towers vlogen.  Om 9:37 vloog het vliegtuig in het Pentagon en daar zijn de president en first lady heen voor een ceremonie.

Verder hangen overal vlaggen op gebouwen en halfstok.  Dat is vooral op en rond de Mall opvallend, daar hangen enorm veel vlaggen, vooral rondom het Washington Monument.  Mijn gezelschap van vandaag is een Belgisch gezin.  Ik maak kennis met G., Y. en hun volwassen kinderen S. en W., die voor ze terug naar de universiteit gaan nog buiten het seizoen op vakantie zijn.

Na mijn korte verhaal over de geschiedenis van het ontstaan van de stad lopen we naar het Washington Monument.  Het is best bijzonder om al die vlaggen halfstok te zien, dat komt niet zo vaak voor. 


We lopen door naar het Tweede Wereldoorlog monument en dan naar de Vietnam "muur".  Daar zien we ook een heel aantal Harley Davidson motoren langskomen voor de 9/11 Memorial Ride.  Na het Lincoln Memorial en Koreaanse oorlogsmonument lopen we naar het Tidal Basin.

Daar bezichtigen we het Martin Luther King Jr. Memorial, maar zien dan dat het pad rond het Tidal Basin flink overstroomd is.  We lopen dan maar via de straat naar het Franklin Delano Roosevelt Memorial.  Ook bij het Jefferson Memorial staat het pad helemaal onder water en moeten we omlopen.

Kennelijk hebben we de pas er goed ingezet, want we hebben nog tijd om de achter- en voorkant van het Witte Huis te bekijken voor de lunch.  Bij de Old Ebbitt Grill heeft Tony de menu's al klaarliggen op "mijn" tafel.  Alleen liggen er vier en zijn we met zijn vijven,  Niet getreurd een extra stoel en menu zijn zo gepakt.

Het menu is veranderd en ik kies eens iets nieuws, de linguini met kip, tomaat, mais en cantarellen.  Het smaakt heerlijk, maar is een enorme portie!  Ik krijg er maar ongeveer de helft van op en pluk de groentes eruit.

Na het eten lopen we langs Pennsylvania Avenue naar het Capitool.  Dit gezelschap heeft aangegeven zoveel mogelijk van de stad te willen zien en ze zijn snelle lopers.  Ik stel dus voor ook door Chinatown te lopen.  Dan zien ze ook een andere buurt en dat wordt enthousiast aangenomen.

Daarna lopen we Capitol Hill op en als laatste de Library of Congress, die altijd weer indruk maakt, door.  Zij besluiten de tunnel naar het Capitool te nemen en daar de rondleiding nog te gaan doen, dus ik neem afscheid.
De Library of Congress
 
Het Supreme Court (hooggerechtshof)

Rick wacht me niet veel later op een parkeerplaats bij het Capitool op.  Ik ben blij in de airconditioning van de auto te zitten, want het was een warme plakkerige dag.  Zin om in de hotelkamer te gaan zitten hebben we geen van beiden en na mijn laptop opgehaald te hebben rijden we naar ons huis.

Daar zijn ze vandaag hard bezig geweest de houten vloeren aan te leggen.  Boven ligt keurig zilverkleurig tapijt, maar ik krijg eindelijk mijn wens van hout beneden (met uitzondering van de family room, maar vooruit).  Het ziet er werkelijk prachtig uit!

Met mijn laptop installeer ik me op het deck.  Intussen zie ik kleine eekhoorntjes zich tegoed doen aan de besjes in onze dogwoods.  Helaas zijn ze, in tegenstelling tot de eekhoorns in de stad, te schuw om mij ze te laten fotograferen.

Vanavond willen we in Vienna eten en vinden nog een tafeltje open op het terrasje van Bazin's Next Door.  Ik bestel hun heerlijke zalm met een korst van mosterdzaad salade.  Het smaakt weer voortreffelijk.

Dan gaan we terug naar het hotel en kletsen even met de receptioniste, die ik het aardigst vind, Anida uit Bosnie.  Dan is het weer tv kijken geblazen op bed.  Het einde is nu echt in zicht, maar de laatste loodjes wegen zwaar, want we hebben nog steeds geen definitieve datum.

Foto's van vandaag staan hier.

5 reacties:

Ann zei

Petra,
als het tapijt al ligt, is alles dan ook al klaar boven ? Ik duim mee dat jullie snel kunnen verhuizen !
Ann

Tineke zei

Gisteren tijdens het journaal , merkte ik al op dat de vlag half stok hing, maar ik had de combinatie met 11 sept niet gemaakt, leuk om dat zo bij jou te lezen.
Voor ons in nl is het ook nog altijd wel een bijzondere dag; voelt altijd luguber aan; de hele wereld is er toch door veranderd.
Hier is nu iemand gepromoveerd , die een database van 53000 terroristische aanslagen heeft gemaakt , waarmee hij risico's kan voorspellen, hij heeft ook al met de fbi gesproken.

Anoniem zei

Hoi Petra, nog van Harte gefeliciteerd met je verjaardag! Volgend jaar weer gewoon in je mooi opgeknapte huis (dat is dan weer een voordeel na alle ellende).
Groeten, Annemieke

Jort & Suus - On the road zei

Prachtige vloer petra ik begrijp dat je daar trots op bent en vooral heel blij mee bent.
9/11 heb ik gisteren ook met kippenvel meegemaakt. We reden naar WDW en onderweg was het stil op de radio en daarna het prachtige volkslied gezongen door een nog prachtigere heldere stem. Kippenvel bezorgde het me.
Ik kan me voorstellen dat het voor jullie een nog ander gevoel moet geven.
Liefs Suus

Petra zei

@Ann - Nee, er moet nog meer geverfd worden en het alarmsysteem moet vervangen worden. Hopelijk zorgt dat laatste niet voor vertraging.

@Tineke - Dat klinkt veelbelovend, die database!

@Annemieke - Inderdaad, nog even doorbijten!

@Suus - Ik zag net dat ik de foto vergeten ben in mijn blog te zetten. Zal ik vandaag nog even doen.