Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, november 07, 2014

Leren over de Nederlandse en Vlaamse meesters van de Gouden Eeuw

Vandaag is er geen doezelen bij voor mij, om klokslag acht uur (nog veel later dan Rick en Katja, daar niet van) sta ik naast mijn bed.  Gauw laat ik de honden uit en oh, wat is het opeens koud!  Ik ril in mijn winterjas met de snijdende wind, brrr!

Na mijn ontbijtquesadilla en koffie, die Katja iedere ochtend ook voor mij zet, rijd ik naar de sportschool voor Sharons interval en gewichtenklas.  Vandaag zijn we met zijn zessen, ook Mary, een kennis, die net terug is uit Duitsland.  Ik heb het gevoel dat zij wel meer contact wil, dus ik zal eens vragen of ze zin heeft iets te ondernemen.  Nu de winter weer ingaat is het fijn meer sociale contacten te hebben.

Sharon laat ons flink hard werken, ik moet af en toe zelfs even pauze nemen zo hard klopt mijn hart en ik ben toch wat gewend.  Met de personal training op maandag en de klas op vrijdag heb ik er gelijk ook mijn gewichtenroutines opzitten.

De themafoto van vandaag is G. Gym in het Engels, Gewichten in het Nederlands

Thuis maak ik me gauw klaar om naar de stad te gaan.  Ik dacht tijd te hebben om naar de metro te lopen, maar de tijd gaat sneller dan ik dacht en ik vraag Kai me bij de metro af te zetten.  Dat doet hij trouw en de trein staat al te wachten.

Een half uurtje later stap ik bij het Smithsonian metrostation uit en loop naar de National Gallery of Art. Daar verzamelen de ouders en leerkrachten van de Nederlandse School zich om twaalf uur voor een rondleiding door de Nederlandse docente, Henriette, een historica, die allerlei onderzoek doet naar de schilders en schilderijen uit de Gouden Eeuw. 
Met een aantal van de ouders maak ik kennis, waaronder ook Frank met wie ik morgen zes groep acht leerlingen langs de schilderijen zal leiden.  Henriette vertelt enorm interessant over allerlei schilderijen.  Ik heb er het een en ander over gelezen en ook de audiotour genomen, maar zo uitleg krijgen bij de schilderijen is helemaal top, natuurlijk.  Ik maak aantekeningen, maar hoop vooral veel te onthouden.
De molen van Rembrandt, een van de schilderijen, die we morgen gaan bespreken
 
De stillevens zijn mijn favorieten, onvoorstelbaar wat men met verf kon doen
 
Als laatste laat Henriette ons twee schilderijen van Amsterdamse schutters zien.  Op een daarvan heeft zij bij toeval door onderzoek uitgevonden dat een van de mannen een voorvader van haar is.  Zo bijzonder lijkt me dat!

Bij het afscheid van Henriette, die morgen de oudste groep kinderen zal begeleiden, krijgt zij een tasje met stroopwafels en Droste pastilles aangereikt als dank.  Ik denk dat we daarna gewoon vertrekken, maar tot mijn verbazing krijg ik ook zo'n tasje om te bedanken voor mijn vrijwillige rondleiding van de kinderen morgen.  Ik vind het gewoon heel leuk om te doen.

Als ik op mijn horloge kijk is het al kwart over twee!  Geen wonder dat mijn maag zo knort.  Ik heb voor ik wegging een appel gegeten, denkend dat de rondleiding een uur zou duren en ik daarna wel lunch zou kunnen gaan eten.  Het feit dat ik niet doorhad hoe laat het al is laat wel zien hoe interessant het was.

Nu wil ik echter echt eten voor ik van mijn stokje ga.  Ik sprint zo ongeveer naar bakkerij Paul en bestel vandaag het broodje prosciutto en mozzarella.  Wat is hun brood toch ontzettend lekker!  Ik waan me in Parijs met een super vers stokbroodje.  Met de kou heb ik ook koffie besteld, die lekker sterk is.

Terwijl ik mijn maag vul bedenk ik me dat ik eigenlijk terug wil naar de National Gallery of Art, want er zijn nog een paar dingen, die ik daar wil zien.  Eerst loop ik door de tijdelijke tentoonstelling over El Greco en leer meer over die schilder, alles wel heel religieus zijnde een 16e/17e eeuwse schilder.

Dan ga ik op zoek naar het danseresje van Degas.  Dat staat nu in een aparte zaal met andere Degas schilderijen en beeldjes.  Het is zo'n mooi en elegant beeldje, terecht krijgt het extra aandacht.  Zo door het museum lopend voel ik me weer zo bevoorrecht dit gewoon "even" te kunnen doen.  Ik ben zeer geinteresseerd in kunstgeschiedenis en zou er nog veel meer over willen weten.
Het danseresje van Degas

Over de Mall loop ik terug naar de metro.  Men is hard bezig met de voorbereidingen voor het concert voor "Valor" (dat woord kan ik met de beste wil van de wereld niet vertalen, iemand?) op dinsdag.  Dat is Veteranendag, 11 november, en om 7 uur 's avonds is er een gratis concert met allerlei grote artiesten om de veteranen te eren.  Katja denkt erover erheen te gaan.
Het originele Smithsonian gebouw is gebaseerd op een Normandisch kasteel
 
Na al die tijd lopen en staan in het museum zijn mijn voeten erg moe en ik bel Kai of hij mij op kan halen van het metrostation.  Gelukkig komt hij al snel, want het is werkelijk een schok hoeveel kouder het is dan gisteren!

Katja heeft vandaag de baan in New Jersey waar ze een paar weken geleden op solliciteerde aangeboden gekregen.  Zij zit nu dus in tweestrijd.  Als ze de baan in New Jersey aanneemt wil ze dat alleen als ze met Kevin gaat samenwonen.  Hij wil dat in ieder geval graag, maar Katja vindt haar baan hier ook erg leuk en thuis kan ze sparen voor haar PA school.

Het is best moeilijk dit helemaal aan hun over te laten en onze persoonlijke gevoelens erbuiten te houden.  Misschien woont Katja dus een stuk korter dan twee jaar thuis.  Ik ben benieuwd wat hun beslissing wordt.

Grote verrassing om zes uur, want Saskia loopt totaal onverwachts binnen.  Zij vindt het duidelijk fijn zo relatief dichtbij te studeren.  Wij ook, want zo krijgen we haar toch nog zeer regelmatig te zien.

Met zijn vijven gaan we naar Cafe DeLuxe voor het avondeten.  Het is er gezellig druk, maar gelukkig is er nog een tafel voor vijf vrij.  Katja en ik delen de hummus met verse groentes en dan heb ik de zalm met orzo met asperge en geitenkaas en een rode paprika saus.  Het smaakt prima, al is de orzo wat de zacht naar mijn smaak.
Gezellig met zijn vijven, ik vind het heerlijk dat het nu zo vaak gebeurt
 

Het smaakt ook prima

Thuis gaan Katja, Kai en Rick naar de nieuwe film Interstellar.  Saskia is moe en ik ook, bovendien heb ik best veel pijn en moet morgen toch weer present zijn.  Ik zie er erg naar uit, ben heel benieuwd hoe het gidsen van kinderen langs schilderijen anders zal zijn dan mijn gewoonlijke rondleidingen (en ik heb ervaring met lesgeven aan zowel kinderen als volwassenen, dus dat moet goedkomen).

6 reacties:

Marie zei

Wat leuk, een rondleiding aan kinderen! Dat gaat vast goed komen, heel veel plezier! En wat heerlijk je gezinnetje weer bij elkaar te hebben, gezellig!

Marion2 zei

Wat bijzonder, dat contact met de Nederlandse school. Leuk, dat ze je daarvoor vroegen.

Jee, wat een toestand met Katja. Lijkt me heel erg moeilijk om onder tijdsdruk zo'n belangrijke beslissing te moeten nemen.

Tineke zei

Wat spannend dat Katja ook voor de baan in New Yersey is gekozen; ik begrijp je dilemma.
Leuk om zo over je rondleiding voor de nl school te lezen, ik hoorde dat ze heel enthousiast waren. Grappig dat je zo ook nog even met mijn dochter hebt kennis gemaakt.

Petra zei

@Marie - Het was erg leuk om te doen en ik heb er ook veel van geleerd.

@Marion - Ja, was het zeker en gelukkig geven ze Katja ruim de tijd om te beslissen. Er zijn niet veel mensen, die full time in lijken willen snijden ;)

@Tineke - Ik denk wel dat ze die baan gaat accepteren. Erg leuk om je dochter te ontmoeten!

Unknown zei

Ik zou "valor" met "moed" vertalen.

Petra zei

@Guus - Misschien, maar dat dekt het toch niet echt. Het is wel meer dan moed, echt in het oog van de dood Ik kan me geen Nederlands equivalent bedenken