Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 02, 2014

Het aansteken van de kerstboom bij het Capitool

Vannacht heb ik om de een of andere reden nauwelijks geslapen.  Als Rick vertrokken is blijf ik dus nog lang nadoezelen.  Het is toch afschuwelijk weer buiten met ijskoude regen.  Als ik opsta is Kai ook nog niet op en Cosmo slaapt bij hem.  Ik doe heel stil, want als Cosmo mij hoort wil hij uit Kai's kamer en zal ik hem uit moeten laten.

Het lukt me zonder ontdekking naar beneden te gaan en daar met lekker sterke koffie te ontbijten.  Pas als ik goed en wel op de elliptical sta komen Kai en Cosmo te voorschijn.  Gelukkig is Kai bereid de hondjes (Django is ook eerder al door Katja uitgelaten) een wandeling te geven.  Op dagen als deze ben ik zeer blij dat hij thuis is!

Tijdens mijn interval op de elliptical krijg ik gezelschap van de Kai, de honden en Flapjack.  We lachen ons rot om Django.  Flapjack wil hem kopjes geven, maar hij is doodsbang van die kat!  Flapjack is dan ook echt flink groot, niet eens heel veel kleiner dan Django.

 

Na een warme douche kleed ik me in warme kleding.  Ik maak de kerstkaarten af en ga Vienna in.  Eerst haal ik een tomaat-mozzarella panini bij Panera.  Hij is lekker warm en knapperig en in het restaurant brandt de haard. Onvoorstelbaar dat het gisteren nog 23 graden werd, nu is het twee graden!

Bij het postkantoor valt de drukte gelukkig mee.  Ik verscheep een pakketje en koop de postzegels voor de kerstkaarten.  Thuis plak ik die en doe de hele stapel dan in onze postbus met het vlaggetje op, zodat de postbode weet dat er iets mee te nemen valt.  Ik vind dat nog steeds zo leuk om te doen, zo echt Amerikaans, sommige dingen wennen nooit.

Het miezert en is koud buiten, maar toch besluiten Rick en ik naar Washington te gaan waar we bij Jackie en Walt zijn uitgenodigd voor een drankje.  We vertrekken vroeg, want het verkeer is slecht. 

Walt en Jackie wonen in de gezellige Capitol Hill buurt.  Er is een groepje andere bekenden en we drinken wat hete appelcider (voor mij) en een biertje (voor Rick).  Al snel kleden we ons allemaal dik aan en lopen richting het Capitool.

Hier gaan we de ceremonie voor het aansteken van de enorme kerstboom bijwonen.  Walt en Jackie nodigen ons ieder jaar daarvoor uit en vorig jaar lukte het ons voor het eerst te gaan. We vonden het toch wel een erg leuke traditie om erin te houden indien mogelijk.

Door het weer is het niet druk en we zijn zo door de veiligheidscontrole.  Dit keer kunnen we de speeches heel goed horen en staan heel dicht bij de boom.  Als laatste spreekt John Boehner, de Speaker of the House, kort en dan telt hij samen met een plaatselijk kind af tot het aansteken van de boom.  Die is zeker mooi, komt helemaal uit Minnesota.

We blijven nog even foto's maken en lopen dan met zijn allen naar het restaurant waar Jackie voor tien personen heeft gereserveerd.  Beuchert's Saloon is erg gezellig en we bestellen eerst een voorafje van verschillende kaasjes, pate en prosciutto, erg lekker.

Als hoofdgerecht neem ik de rockfish met puree van salsify, champignons en een heerlijke mosterdsaus (geen idee wat rockfish of salsify in het Nederlands is, iemand?).  Het smaakt allemaal prima, maar de rest ziet eruit alsof ze nog lang niet van plan zijn te vertrekken en ik begin mijn slechte nacht en het slechte weer te voelen.

Rick en ik betalen ons deel van het maal en nemen dan afscheid.  Het regent inmiddels weer hard en Rick stelt voor Uber te proberen.  Dat is nieuw voor mij en hoe handig!  Nog geen tien minuten later rijdt de auto voor en zet ons keurig bij onze auto af.  We hoeven niets af te rekenen, niet eens een fooi, want dat gebeurt allemaal via de website.

Door de regen rijden we terug naar huis.  Daar kijken we nog even wat tv en dan is het bedtijd.  Ondanks mijn twijfel vanmiddag of ik wel wilde gaan met dit vieze weer ben ik blij dat we het gedaan hebben.  Het is toch wel bijzonder om de kerstboom voor een van de belangrijkste gebouwen ter wereld aan te zien gaan.

4 reacties:

Marieke zei

Rockfish is roodbaars en salsify blijkt schorseneer te zijn. Het intrigeerde me dus heb het even opgezocht. Fijne dag!

Marion van de Sande zei

Wat gezellig dat jullie toch gegaan zijn!

Onze dochter Charlotte maakt in Amsterdam ook regelmatig gebruik van Uber.

Rockfish is roodbaars btw.

Hoop dat het vandaag warmer is bij jou!

kristelfr zei

Salsify is volgens mij ook schorseneer, hier in Frankrijk heet het salsifis.
Groetjes van een uit de kast gekomen lezer ;-)

Petra zei

@Marieke - Bedankt voor de vertaling, soms vind ik die moeilijk te vinden online

@Marion - Ja, achteraf ben ik ook blij dat we gegaan zijn

@Kristel - Dank voor de vertaling en welkom hier :)