Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, december 13, 2014

Kerstboom uitkiezen en optuigen weekend

Zaterdag

We slapen lekker uit, ik word zelf pas na negenen wakker, heel ongewoon voor mij.  Gezellig met zijn vieren eten we ontbijt en Kai en ik gaan daarna boven sporten.  Rick doet wat boodschappen en Saskia en de dieren houden ons gezelschap.

Tegen twaalven zijn we allemaal klaar om op weg te gaan om onze kerstboom uit te gaan zoeken.  Door het Washingtonian verkeer werken we ons een weg naar het westen.  Opeens zijn we uit het stedelijke gebied en rijden door leuke oude plaatsjes als Aldie en Middleburg wat vooral erg leuk versierd is.

Eerst gaan we bij de gezellige Hunter's Head Tavern in Upperville lunchen.  Dit gebouw stamt uit 1795 en je waant je erbinnen ook in een oude taverne.  Het is er druk, maar er komt net een tafel voor vier vrij. 


Saskia heeft thuis al gegeten, maar Rick, Kai en ik smullen van onze keuzes.  Ik heb een superlekker stuk quiche met een frisse salade.  Rick heeft de bangers and mash en Kai een Wiener schnitzel.  Ze hebben dus eten uit allerlei landen, maar allemaal even smakelijk.

Tijdens het eten merkt Rick dat hij checkboek vergeten heeft.  Ik verzeker hem ervan dat hij de kerstboom ook met een credit card kan betalen, maar hij wil toch contant geld opnemen.  In een echte ouderwetse country store naast het restaurant staat een ATM. 
Er wordt hier ook echte bbq gemaakt, niet Saskia's favoriet

Het is een heel interessante, want er komt geen geld uit, maar een bonnetje.  Rick heeft de gebruiksaanwijzing niet van tevoren gelezen.  Daarop staat dat je het bonnetje aan de kassajuffrouw moet geven en dat niet alleen, maar ook eerst even moet vragen hoeveel geld je op kunt nemen.

Ricks bedrag van $100 creeert dan ook even wat consternatie, want dat zit niet in de kassa.  Met vereende krachten worden er $100 bijeen geraapt.  Rick verontschuldigt zich voor alle moeite, die hij heeft gegeven.

Door het mooie Virginia landschap met boerderijen met emoes en alpaca's en allerlei mooie schuren rijden we naar Berryville.  Daar gaan we weer naar de Moose Apple Christmas Tree boerderij.  De honden zijn ook mee en blij uit de auto te mogen.

Rick begroet zijn vroegere wiskundeleraar van wie deze boerderij is.  Die zegt dat we laat zijn dit jaar, ze hebben al 2000 bomen verkocht.  We krijgen een kaart met waar alles staat en lopen dan het veld op.

Al gauw wordt duidelijk dat de hoogste en mooiste bomen inderdaad weg zijn.  Ik struikel ook regelmatig over een stronkje waar een boom stond.  Van mij hoeft onze boom niet zo hoog te zijn, maar Rick vindt een lagere boom niet staan bij ons drie meter hoge plafond.

Het is berekoud op de heuvel, want er waait een gemene wind.  Natuurlijk heb ik me er niet goed op gekleed, want thuis was het veel lekkerder.  Mijn oren doen dan ook al gauw pijn en ik krijg er hoofdpijn van.  Volgend jaar neem ik de warmste kleding, die ik heb, mee!

Gelukkig vinden we eindelijk een boom waar we het allemaal over eens kunnen zijn, maar volgend jaar nemen we ons voor vroeger te gaan.  Het wordt een blue spruce, een mooie volle boom nog steeds niet hoog genoeg voor Rick, maar hij kan er vrede mee hebben.  Ik denk dat hij eenmaal in huis hoger zal blijken dan hij zo in het veld lijkt.

We laden de boom op de daarvoor meegegeven slee en hij wordt uitgeschud en in net gebonden.  Dan helpen medewerkers Rick hem op de van te binden.  We rijden naar huis door de schemering, die al begint te vallen.  Tegen de tijd dat we de cul de sac binnenrijden zijn alle lichtjes weer aan.  Ik vind het altijd zo gezellig op het plein zo met alle huizen verlicht.

Rick haalt de boom van de van en vertrekt dan naar een kerstfeestje van een vriend van zijn werk.  Ik zou ook meegaan, maar ik voel me niet super na de kou van vanmiddag en ga liever niet weer een paar uur staan, want bij die feestjes is er vrijwel nooit ergens om te zitten.

Kai, Saskia en ik gaan eten bij Le Pain Quotidien.  Daar hebben ze veel veganistische gerechten en Saskia neemt de chili.  Ik geniet van hun linzensoep en de zalm tartine.  Kai heeft de gegrilde ham en kaas sandwich, die er ook erg goed uitziet. 

Het restaurant ligt naast ons "home away from home" hotel deze zomer en we kijken nog even wie er bij de receptie staat vanavond.  Dat zijn geen goede bekenden dus we gaan er niet binnen.  Het voelt nog steeds heel fijn om er niet naar onze kamer te hoeven gaan.

Thuis gaan de kerstfilms op Hallmark weer aan.  Saskia en ik genieten ervan.  Als Rick thuiskomt heeft hij nog energie om wat aan de kerstboom te doen.  Morgen zal die versierd worden.  Als we weer hartelijk gelachen hebben om "National Lampoon's Christmas Vacation" zoeken we ons bed op.
Flapjack heeft lekker slapen helemaal door

Zondag

Om een uur of half negen wordt er op de deur gebonst en blaft Django hard.  Rick gaat kijken wie het is en het blijkt een bezorging van Amazon.com te zijn.   Nu we dan toch wakker zijn staan we ook maar gelijk op.

Als we niet veel later naar Ricks auto lopen om ons zondagse ontbijt te halen, merkt Rick op dat de van wel een enorme rotzooi is van binnen.  De van staat gewoonlijk in de garage, maar gisteravond had Rick haast en niet alleen vergat hij de deuren op slot te doen, maar de sleutels zitten ook nog in het contact.

Het wordt ons meteen duidelijk dat er dieven zijn geweest, die de van hebben doorzocht.  Wat een geluk dat Ricks auto erachter stond, anders hadden ze er zo mee weg kunnen rijden!!!  Nu is de van al aardig oud aan het worden en er zat niets van waarde in, ze hebben zelfs de oude radar detector laten liggen. Toch is het geen fijn idee dat er mensen door mijn spullen zochten.

We halen ontbijt bij Panera en koffie bij Starbucks en rijden dan naar het Vienna politiekantoor.  Daar gaat Rick naar binnen om aangifte te doen.  Intussen stuur ik een mail naar onze buren aan de cul de sac. 

Het blijkt niet veel later dat er ook bij de buren twee huizen verderop in de, ook niet afgesloten, auto is gerommeld, maar niets gestolen.  De politie zal een buurt alert rondsturen, maar verder is er niets aan te doen aangezien er niets vermist is.  Gewoon weer zoals altijd zorgen dat we de auto's op slot doen, want duidelijk gaan ze alleen de open auto's in.

Na het eten gaat Kai hardlopen op de loopband en ik stel de elliptical op een interval training van een uur in.  Ook al praten we niet, het is toch gezellig zo met zijn tweeen te sporten.

Intussen sms-t Katja dat ze weer terug zijn van hun cruise en alweer op weg terug naar huis.  Ze hopen vanavond heel laat hier te zijn, maar ik denk dat ze dat niet gaan halen helemaal uit Miami.  Ze hebben het in ieder geval, ondanks Katja's pijnlijke teen, duidelijk heerlijk gehad.

Rick en Kai werken er hard aan om de boom recht te krijgen.  Dat valt allerminst mee, maar na een uurtje heen en weer gedraai staat de ster er vrij recht op.  De boom ruikt heerlijk en Rick gaat er lichtjes voor kopen.

Onder de boom in de voorkamer staan intussen allerlei dozen en envelopen met cadeautjes van Ricks vader, zus en mijn zus.  Ik vind dat ongezellig staan en wil ze inpakken.  Ik heb echter een hekel aan inpakken, dus besluit tassen en dozen te gaan halen bij de $1 winkel.

Die ligt naast Panera en het is alweer lunchtijd geweest.  Ik ben vergeten te eten, maar nu knort mijn maag wel.  Een lekkere kop kippensoep en een sandwich met groentes en feta gaan er goed in. 

Bij de $1 winkel is het winkelmandje bijna te klein voor alles wat ik erin stop.  Ik neem toch ook maar een paar rollen pakpapier mee, voor $1 is het een heel goede kwaliteit!  Thuis pak ik de cadeautjes voor de anderen in en Rick die voor mij en nu ziet het er een stuk feestelijker uit onder de "witte lichtjes" boom.

Intussen is Rick bezig met de lichtjes in de boom in de family room.  Die zijn zowel wit als gekleurd.  Dat is ontstaan toen we nog maar een boom hadden en mijn traditie witte lichtjes en die van Rick gekleurde lichtjes.  Geen van beiden waren we bereid die op te geven dus we sloten een compromis.  De ene avond gingen de witte lichtjes aan, de volgende de gekleurde.  Nu gaan ze tegelijk aan, maar ik vind het nog steeds mooier zo dan alleen gekleurd.
Klaar voor de versieringen

Als de lichtjes erin hangen volgt de zilveren slinger en dan kunnen de versieringen erin.  Dat doen we met zijn vieren en binnen het uur hangt de boom vol.  We hebben er dit jaar voornamelijk Hallmark versieringen en versieringen met het jaartal en onze namen erop erin hangen.  Heel weinig glazen dingen en het staat zo echt mooi vind ik.  Meer harmonisch dan van alles en nog wat.
Klaar!
 
Voor het avondeten bestellen we makkelijk Zpizza.  Dan gaan Saskia en ik inpakken voor ons reisje naar New York morgen.  We gaan met de trein en blijven tot woensdagavond.  Ik heb er enorme zin in Saskia, die zo dol is op Kerst, de versieringen daar te laten zien.  Ik heb dit plan al een paar jaar en eindelijk gaat het gebeuren!

10 reacties:

Anja zei

Veel plezier samen met Saskia in New York!

Tineke zei

Leuk zo'n moeder dochter reisje in kerstsfeer.
Ik ben zaterdag met mijn dochter gaan winkelen en gisteren naar een kerstmarkt geweest ; gezellig.
Mooie boom .

Anoniem zei

Mooie kerstbomen hebben jullie.
Aangename kertstdagen in New York met jullie moeder-dochter reisje.
Groetjes van Hilde uit B.

Sally zei

Mooie boom hoor. Veel plezier met Saskia morgen, erg leuk zo'n tripje samen.

Anoniem zei

Heel veel plezier met Saskia in New York en een hele goede reis.
Groetjes Anja L.

Anoniem zei

Heel veel plezier met Saskia..... New York & Christmas = heaven!

Groetjes, Evelyn

Anoniem zei

Heel veel plezier in NY samen met je dochter!
(Koop je nog steeds voor elk kind een kerstornamentje, of was dat een traditie toen ze klein waren?)
Groetjes,
Lian

Anoniem zei

Gezellige trip naar New York, wat zal Saskia genieten van de kerstsfeer. Ik houd het maar bij een dagje Amsterdam om daar de sfeer op te snuiven.
Mooie boom weer hoor, wat mij opvalt is dat de bomen altijd in shape zijn bij jullie. Net of ze steeds in vorm worden gesnoeid.
Bij Cathy staat een boom van bijna 4 meter, het plafond in de voorkamer en hal is 6 meter hoog.
Daar heb je een ladder voor nodig.
Het is wel een kunstboom, in de woonkamer komt een echte.
Geniet van het uitje met Saskia.
Groetjes Wil

Sandrah zei

Oh, wat hebben jullie geluk gehad met de auto!

Mooie boom. Ik ben het met Rick eens dat een kleine boom niet past in een kamer met een hoog plafond. Het staat dan zo ielig.

Veel plezier in New York. Ooit wil ik er ook nog een keer naar toe in deze periode.

Sandra

Marion2 zei

Prachtige boom en smaakvol versierd!

Wat akelig dat ze je auto doorzocht hebben. Het lijkt me een heel vervelend idee.