Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, december 15, 2014

Naar kerstversierd New York

Om kwart voor acht gaat onze wekker en ik wek Saskia ook gelijk.  We maken ons gauw klaar, pakken de laatste dingen in en eten ontbijt.  Rick wil ons bijtijds bij het station afzetten, want hij heeft een presentatie ergens in Maryland later vanochtend.

Midden in de nacht zijn Katja en Kevin thuisgekomen.  Ik neem even gauw afscheid van hun en dan laden we de bagage in de auto.  Het is nog voor negenen dus we kunnen de HOV op de I-66 gebruiken.  Op die manier zijn we na zo'n twintig minute al in de stad.

Rick zet ons af bij Union Station en Saskia en ik vinden onze wachtruimte vrijwel meteen.  Een kwartier voor vertrek kunnen we aan boord.  Met de trein reizen is nog steeds zoveel makkelijker dan met het vliegtuig!  Hier geen veiligheidscontroles, enkel kaartjes controle, die meteen na vertrek plaatsvindt.

Saskia en ik delen een grote tas en die is flink zwaar met mijn kussen er ook in.  Ik zeul hem het trapje op en vind nog een nis waar hij net tussen past.  Hij is veel te zwaar om boven ons hoofd te hijsen!

Halverwege het treinstel vinden we twee stoelen naast elkaar en niet veel later vertrekt de trein.  We hebben de "regional express" en stoppen in o.a. Baltimore, Wilmington, DE, Philadelphia, Trenton, NJ, Newark en dan eindelijk New York Penn Station.


Saskia heeft haar eigen lunch mee, maar ik ga nadat we het station van Philadelphia verlaten hebben naar de café wagon.  Daar bestel ik een (nota bene) veganistische burger, die heerlijk smaakt, en een zakje met meergranen chips. 

De hele treinreis duurt bijna drieeneenhalf uur, maar is zo gerieflijk.  Ik blijf het de beste manier om naar New York te gaan vinden.  Net voor New York zien we de skyline uit de verte en dat blijft toch altijd iets opwindends.

Bij New York Penn station stappen we uit en lopen naar buiten.  Daar staan de taxi's al klaar.  Helaas treffen wij een slechte chauffeur.  Niet alleen doet hij helemaal niet zijn best om een minder drukke weg te nemen, maar al snel zie ik dat hij de verkeerde kant oprijdt.  Hij claimt dat hij 29th St hoorde en niet 49th.  Het wordt een duur ritje zo, maar eindelijk stappen we bij de Radio City Apartments uit.

We krijgen een kamer op de tiende verdieping met twee dubbele bedden, die ik bij Booking.com heb geboekt.  Er is een klein "keukenhoekje" en natuurlijk een badkamer.  Alles is piepklein, maar dat is gewoon hier in New York.  Het ziet er in ieder geval schoon en netjes uit en dat is het belangrijkst.

We laten de bagage achter en gaan dan wat lopen.  Dit hotel had niet beter kunnen liggen!  Vlak bij Rockefeller Center, Radio City Music Hall, Times Square, het is helemaal perfect. 

Saskia heeft zin in een snack en weet een veganistisch sushi restaurant op 56th St.  Beyond Sushi heeft inderdaad allerlei sushi rolletjes met interessante ingredienten.  Saskia bestelt er een paar en ik de "mighty mushroom" met verschillende paddestoelen.  Ik vind het zeer smakelijk en Saskia smult ook.

Aan Fifth Avenue bekijken we een aantal van de mooi versierde winkels, al laten we de etalages van Saks voor morgenochtend.  Daar is het veel te druk.  We bekijken de grote kerstboom bij Rockefeller Center en de ijsbaan daar.  Dan lopen we terug naar de kamer, want Saskia wil zich verkleden voor we naar Radio City Music Hall gaan.

Daar hebben we kaartjes voor de voorstelling van vijf uur van de befaamde Rockettes.  We zitten op het hoogste balkon, maar wel de eerste rij dus met prima zicht.  Deze show heb ik twee jaar geleden voor het eerst gezien en ik wist zeker dat Saskia hem ook erg leuk zou vinden.

Veel dingen zijn hetzelfde als twee jaar geleden, maar het blijft superknap hoe de danseressen alles zo precies tegelijk doen.  Het Notenkraker gedeelte is schattig en op de Noordpool krijgen we "Merry Christmas and a Happy New Year" te zien.  De show wordt afgesloten met het Kerstverhaal en mooi gezongen liedjes.

Eenmaal weer buiten gaan we op zoek naar een taxi.  Ik heb er een hard hoofd in, want het is beredruk en iedere taxi heeft zijn licht uit.  Maar dan zien we recht voor ons net mensen uit een taxi stappen en springen daar meteen in.

In de trein hebben we gekeken naar veganistische restaurants waar Saskia graag wil eten.  Vanavond gaan we Red Bamboo in Greenwich Village proberen.  Daar is het druk en we moeten even op een tafeltje wachten, maar het is de moeite waard.

We nemen eerst allebei de Aziatische dumplings, erg lekker.  Saskia neemt daarna de teriyaki "kip" met groentes en ik de Sichuan "biefstuk".  Dat smaakt echt als rundvlees en is ontzettend lekker en pittig.  Saskia neemt nog wat aardbeienijs als toetje, maar dat vind ik te vettig smaken.

Buiten vinden we al gauw een taxi, die ons terugbrengt naar Rockefeller Center.  We fotograferen de grote kerstboom daar nog even en wat van de versieringen op Avenue of the Americas.  Ik kan merken aan Saskia dat ze moe is, dus hier laten we het voor vanavond bij.

Op de kamer kijken we nog wat tv en bespreken wat we morgen willen doen.  Dat wordt lekker eten en shoppen.  Ik kan niet wachten tot Saskia de etalages van Saks, Lord & Taylor en natuurlijk Macy's te zien krijgt.

8 reacties:

Anoniem zei

Leuk te lezen dat jullie eerste dag al zo geslaagd was. Veel plezier nog daampjes.

Jurgen de Bruin zei

Ik ben 1X met kerst in New York geweest en vond het fantastisch!! Het had toen gesneeuwd en dat maakte het extra speciaal. Helaas stond er windkracht 6 en was het een paar graden onder nul en moesten we de jassen uit bij de security check voor het vrijheidsbeeld, maar dat mocht de pret niet drukken. Macy's vond ik ook helemaal te gek en dat terwijl ik een enorme hekel heb aan warenhuizen in deze periode. Geniet er samen lekker van en ik moet zeggen dat de vegetarische gerechten lekker klinken en er uitzien, zelf voor een vleeseter zoals ik. ;-)

Anoniem zei

Ik ben een beetje jaloers :-)
Kerst in New York lijkt me fantastisch.
Veel plezier!
Anja L.

Anoniem zei

Veel plezier in deze geweldige stad!

Marion2 zei

Wat een heerlijk moeder-dochter uitje! En mocht nog eens naar New York gaan, dan zal ik zeker dit blog nalezen voor de veganistische restaurants. Veel plezier nog!

Sally zei

Leuk leuk allemaal . Ben ook wel een beetje jaloers hoor. Hopelijk zie ik nee york in mei. T is dan geen kerst maar toch. Veel plezier nog samen

Anoniem zei

Wat gezellig, ik hoop dat jullie dag vandaag ook zo leuk is.
Groet, Bea

Petra zei

@Ruud- Dat hebben we zeker!

@Jurgen - Ik moet zeggen dat ik het ook allemaal zeer smakelijk vind

@Anja - Het is en blijft een bruisende stad en met Kerst helemaal leuk

@Anoniem - Dat lukt helemaal

@Marion - We hebben er nu inderdaad een goed aantal uitgeprobeerd

@Sally - Het is sowieso een leuke stad (al moet ik zeggen dat de drukte me wel heel snel tegen gaat staan)

@Bea - We hebben vandaag ook weer genoten