Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, januari 04, 2015

Druilerig maar gezellig familieweekend

Zaterdag

Het gaat moeilijk worden om maandag weer op een "normale" tijd wakker te worden voor Rick en Katja!  We slapen zo lui uit iedere ochtend en het voelt heerlijk.  Zeker op een dag als vandaag, want er valt een koude regen en het is mistig.


Rick maakt lekker warme ontbijtsandwiches met ei en kaas en natuurlijk lekker sterke koffie.  Daarna ben ik weer dankbaar voor de elliptical boven.  Ik probeer mijn 10000 stappen op mijn Fitbit erop te krijgen, maar heb daar net niet genoeg tijd voor.  Ik krijg er genoeg om ze vandaag wel bij elkaar te krijgen in ieder geval.

We hebben een lunchreservering bij Zaytinya in Washington.  Katja wil hier al heel lang graag heen, want ze heeft natuurlijk mijn enthousiaste verhalen telkens gehoord.  We gaan gezellig met zijn vijven, al eet Saskia niet mee.  Er staan genoeg veganistische dingen op het menu, maar ze heeft al een groot ontbijt op.

Daar heeft de rest van ons geen last van.  We genieten van de lekkere kleine gerechtjes, mezze genoemd.  We krijgen ook hun lekkere net gebakken pita broodjes met knoflookpasta.  Mijn favoriete gerecht is de sinaasappel en feta salade met olijven, pijnboompitten, venkel, rucola en een citrus vinaigrette. 

Katja en ik delen verder de St. Jacobsschelpen en de kibbeh nayeh, rauw lamsvlees (ja, het is echt heel erg lekker).  Rick en ik delen de wilde paddestoelen en ik kan het niet laten de knapperige spruitjes ook te bestellen. 

Kai en ik willen ook weleens ouzo proberen.  Of althans, ik heb dat in een ver verleden weleens gehad en weet ongeveer hoe het smaakt, maar doe graag mee met Kai.  Het is lekker, maar zeker niet mijn favoriete drankje.
 

Thuis gaat iedereen aan zijn of haar taken.  Katja gaat inpakken en alvast haar spullen organiseren voor haar verhuizing over twee weken.  Ik moet naar Rite Aid om medicijnen op te halen.  Daar koop ik ook allerlei Icy Hot produkten voor Saskia en mij.  Ze hebben nu ook een TENS iets, het proberen waard.

Als ik de oprit oprijd zie ik allemaal mooie druppels van de planten hangen.  Ik besluit mijn 100mm lens daar eens op uit te proberen.  Iedere keer als ik een foto wil nemen wordt de druppel echter te zwaar en valt.  Eindelijk blijft er een hangen en daar krijg ik een aantal mooie scherpe foto's van met de reflectie van de vlag.



Binnen krijg ik Katja en Rick zover om met de Jan van Haasteren puzzel te helpen.  Het is echt een moeilijke, maar we maken vooruitgang.  Voor we het weten is het half acht en we bestellen gauw Thais eten.  Lekkere soep en pad thai gaan er goed in op deze regenachtige avond.

Zondag

Om de een of andere reden hebben Rick en ik heel slecht geslapen vannacht.  We komen dan ook pas om half tien ons bed uit.  Dat wordt morgen de wekker zetten voor Rick, want het is al lang geleden dat die om half acht afging!

Gisteravond hebben we al de ontbijtbestellingen van de kinderen opgenomen.  Ik ga de sandwiches halen bij Panera, terwijl Rick de koffies bij Starbucks haalt.  We eten gezellig met zijn allen ontbijt, Saskia heeft haar gewoonlijke smoothie.

Dan is het voor mij en Kai tijd om te gaan sporten.  Katja maakt haar was af en pakt drie koffers in.  Over twee weken gaat het nu hopelijk niet veel tijd nemen om de U-Haul in te ruimen en haar spullen naar hun nieuwe appartement in New Jersey te brengen. 

Als ik na mijn cardioroutine weer beneden kom blijkt Rick de kerstboom al vrijwel leeggehaald te hebben.  We helpen allemaal mee de versieringen weer in hun doosjes te doen.  Deze boom heeft maar net drie weken in huis gestaan en het gros van zijn naalden ligt op de grond!

Katja doet haar spullen in haar auto en dan rijden we met twee auto's naar Panera.  We lunchen samen en zien er onze buurvrouw en haar moeder ook.  Al te gauw naar mijn smaak is het tijd om afscheid van Katja te nemen.  Zij vindt het ook wel een grote stap duidelijk en gisteren vroeg ze of ik haar zou missen.  Natuurlijk is dat zo, maar ik ben ook vast van plan regelmatig naar "Jersey" te gaan om haar te bezoeken.
 

Django blijft dus nog ongeveer twee weken bij ons 

Thuis slepen we met vereende krachten de gigantische kerstboom naar buiten. Letterlijk, want ieder van ons neemt een hoek van het doek waar Rick de boom op heeft gelegd vast.  Hij is enorm breed en krast de muren op weg naar de tuin.  Gelukkig hebben we dubbele voordeuren, maar Rick geeft toe dat hij nu begrijpt waarom ik deze boom te breed vond.

Nu begint het opruimen van de naalden.  Met ons centrale stofzuigsysteem voor de "gewone" naalden en Ricks industriele stofzuiger neemt het een uur voor het er weer naaldloos uitziet (hoewel ik nu rondkijkend toch weer naalden zie).  Deze soort boom, de Norway spruce, willen we nooit meer!
Weer heerlijk de ruimte!

Intussen is het buiten maar liefst 17 graden en kan de achterdeur open.  Ik lees ook even buiten op het deck, maar het waait hard en dat maakt het net iets te koud.  Dit warme weer komt net voor een diepvriesperiode.  Donderdag schijnt het kwik zelfs niet boven het vriespunt uit te komen.  Saskia en ik zijn het erover eens dat we zouden willen dat dit weer de hele winter duurt!
Zonsondergang rond 17 uur, heerlijk, die lengende dagen!
 
En zo gaat de laatste avond van Ricks kerstvakantie alweer in.  Saskia heeft nog een week voor zij terug naar school gaat.  Wat zijn de feestdagen weer voorbij gevlogen!  



5 reacties:

Becs zei

Ik ben jaloers op jullie temperaturen. Hier vriest het al een tijdje en het gaat door merge en been!

Marie zei

Happy New Year Petra, voor jou en je gezin! Prachtige 'druppel-fotos'!

Anoniem zei

Wat jammer dat de boom zo uitviel.
Mijn dochter en ik hadden dezelfde boom, bij haar ook heel veel uitval, bij mij haast geen.
Veel sterkte met de kou.
Groet, Bea

Marion2 zei

Zo herkenbaar allemaal. Ook hier genoten van de kerstvakantie en lekker uitslapen. Zo jammer dat dat weer voorbij is. En ook hier een te brede kerstboom, die langs het schilderwerk kraste en uitvallende naalden. We zijn vijf uur bezig geweest om alles op te ruimen. Wij hadden een Nordmann en die redt het ongeveer twee weken.

Een heel gelukkig en gezond 2015!

Petra zei

@Becs - Hier nu ook koud, hoor, gisteren was heel ongewoon

@Marie - Hetzelfde voor jou!

@Bea - Ja, gek hoe het verschilt per boom

@Marion - Grappig, anderen schreven dat hun nordmann heel lang goed bleef.